MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av biker7 »

AJ skrev: 27 okt 2023, 22:23
Så... når kommer KTM på banen med sin verstingthumper, tro... :knegg
tja.. nå har jo 690-motoren til KTM hatt 75hk helt fra 2019 vel, så ikke store forskjellen fra de 77,5 hestene i den kommende Ducati-motoren.
Men godt mulig KTM vil komme enda sterkere tilbake etterhvert for å "banke" den nye konkurrenten :roll
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38076
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

biker7 skrev: 28 okt 2023, 02:12
AJ skrev: 27 okt 2023, 22:23
Så... når kommer KTM på banen med sin verstingthumper, tro... :knegg
tja.. nå har jo 690-motoren til KTM hatt 75hk helt fra 2019 vel, så ikke store forskjellen fra de 77,5 hestene i den kommende Ducati-motoren.
Men godt mulig KTM vil komme enda sterkere tilbake etterhvert for å "banke" den nye konkurrenten :roll
Glemte denne detaljen i farten... Nemlig at KTM 690 motoren fortsatt er størst med sine 693 kubikkcm. Så hvis de gjør noe om de tar seg bryet med å ta opp konkurransen med nykommeren fra Ducati så blir det antakelig en liten justering av moment of HK. Og kanskje gjøre noe for å øke serviceintervallene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38076
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC motorer: Fra en, til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Spennende saker fra kinesiske GWM :crazy: :

https://www.advrider.com/gwms-new-eight ... -unveiled/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5394
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC motorer: Fra en, til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 24 mai 2024, 09:53 Spennende saker fra kinesiske GWM :crazy: :

https://www.advrider.com/gwms-new-eight ... -unveiled/
Ja, helt klart spennende … tourer og cruiser med bokser åtter.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5394
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av dypen »

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 808
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Tore L »

Ikke noe som skal inn i min garasje, i mine øyne et monster av en sykkel men er enig at det er spennende med 8 syl på en sykkel.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6998
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Jompa »

Cykle World har litt mere.
To prototyper så langt basert på Honda?

https://www.cycleworld.com/motorcycle-n ... -revealed/
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23184
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg foretrekker 2-3 sylindere. Jeg liker karakteristikken og lyden. 4 sylindre blir generelt for klinisk og alt over 4 sylindre gir kun økte kostnader, økt vekt og ellers få fordeler slik jeg ser det.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5394
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av dypen »

Har hatt 1, 2, 3, 4 og 6 sylindra motorsykkel … Hvorfor ikke 8 :D Det er vel ingen motorsykkel som har 5 sylindra motor …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5394
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 26 mai 2024, 23:08 Cykle World har litt mere.
To prototyper så langt basert på Honda?

https://www.cycleworld.com/motorcycle-n ... -revealed/
I følge cycleworld blir det en sykkel som er utstyrt som en premium personbil med godt kjente produsenter på eksempel bremser, kjøpegruppe er de som sikter mot ny Gold Wing, K1600 GLT o.l. Hva med pris i Norge … Ser hotcars har satt opp en tabell og sammenlignet blant annet fysiske mål mot Gold Wing. Link:
https://www.hotcars.com/honda-gold-wing ... er-engine/

GWM S2000 GL and ST models
IMG_1285.jpeg
IMG_1284.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23184
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

Det der er ikke motorsykler i min øyne. Det er biler med to hjul uten tak. Dem ser bra ut isolert sett, men dette er rett frem sykler som er aaaalt for tunge til at jeg hadde trivdes på en slik. Men skal man dunke gjennom Tyskland så sier jeg ja takk :)

men 2.000cc var jo litt snaut da :knegg

Svar