Tips til ny sportstourer/touring

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 17 mar 2024, 22:08 Da har jeg beskrevet dette dårlig, det jeg beskrev var resultatet av en tur der målet for turen er klart men alt det andre som bensinfyllingene, mat, pauser og hastighet ikke er avtalt.
Siteringen over var egentlig ment til FredrikE24 å ikke deg dypen :redface

Uansett... den beste sykkelen er den man trives best på :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av FredrikE24 »

Vi kjørte ikke om kapp, men det er klart at vi kunne holde, og tidvis holdt vidt forskjellig marsjfart.
Det har med sykkel å gjøre i stor grad.

Jeg poengterer bare fordelen med en «klassisk» sportstourer til asfaltkjøring. Adventure-segmentet har liksom overtatt. Vi skulle rekke en ferje, da var det fint å slippe og sitte i vinden, eller med en låvedør i motvind med lastebilegenskaper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 17 mar 2024, 22:22 Vi kjørte ikke om kapp, men det er klart at vi kunne holde, og tidvis holdt vidt forskjellig marsjfart.
Det har med sykkel å gjøre i stor grad.

Jeg poengterer bare fordelen med en «klassisk» sportstourer til asfaltkjøring. Adventure-segmentet har liksom overtatt.
Har passert mange på motorveien jeg med både hayabusaer og andre sportstourere. Jeg er ganske sikker på at selv om jeg "vant" så er en Hayabusa eller lignende sykkel langt mer egnet for hlye hastigheter på motorvei. Det kan jo hende at føreren ikke følte å henge seg på.

Vi er alle forskjellige. Personlig bryr jeg meg i døyten om jeg har vindskjerm eller ikke. 100 mil gjennom Sverige i 100-130ish km/t gjør meg ingenting. Mens andre får hallusinasjoner så fort dem får trekk i halsen.

Selv om du kom først så betyr ikke det at dem som kom etter trolig angret på MC kjøpet. Dem har nok bare andre preferanser enn deg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt, så er det vel ingen tvil om at sportstourere er best egnet hvis man skal banke autobahn eller motorveier i hoye hastigheter. Liten vindmotstand, aerodynamiske litt større sykler som normalt sett er gode å sitte på. Men det betyr ikke at alle trives på slike sykler.

Jeg ble til og med forbikjørt av en 125cc mellom Hamar og Gjøvik en gang. Jeg kan vel ikke akkurat si jeg følte det som et nederlag, der han feis avgårde så blårøylen sto, paddeflat over tanken.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av FredrikE24 »

Nå kjørte vi typ 8 sykler i følge over to uker. Det var ikke noe tilfeldig dette. Fra Isle of Man til Kiel på en dag.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5293
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av dypen »

Det virker som det er liten forståelse for hvordan fartsvinden påvirker kroppen over både mil og timer, når du for eksempel kommer av ferga i Kiel med nakensykkel og har Barcelona som mål er det veldig lett i starten å legge på litt ekstra hastighet noe du etter en tid skjønner ikke kommer til å gå bra da du skal sitte der hele dagen. Dette handler ikke om litt vind, du skal faktisk klare å sitte på sykkel’n og ikke minst fungere når dagen er over og du etterhvert kommer frem til reisemålet.
Sist redigert av dypen den 18 mar 2024, 07:16, redigert 1 gang totalt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av Bjerknez »

Poenget mitt er at hvilken sykkel som er best kommer an på hva man legger vekt på. Ønsker man å stoppe ofte og kikke litt rundt, eller banke motorveien hjem? Hva som er best kommer an på preferansene til den som kjører sykkelen og ikke hvem som kommer først fram.

Men jeg er enig i at Sports tourer generelt er best egnet til slike etapper. Men altså ikke for alle. Nå har vel ikke jeg kjørt en blodekte sports tourer. Det nærmeste jeg kommer er en R1200RS. Denne imponerte vertfall ikke meg i høye hastigheter. Men jeg skjønner jo samtidig at det trolig er forskjell på denne og en BMW touringsykkel med koppeholder, askebeger og surround anlegg til den nette sum av godt over en halv million.

Jeg kjørte som sagt gjennom Sverige på motorvei med flåta mi i fjor. Ca. 100 mil i motorveihastighet og vel så det. Jeg får vinden rett i brystkassa. Kunne ikke brydd meg mindre.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5293
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av dypen »

Over til Sport Tourer, det var det tråden handla om … BMW R1200RS begynner det å bli litt hyggelige priser på, R1250RS er både nyere og dyrere. @Solo-rider her inne har en R1250RS Begge er flotte sykler, langtest av R1200RS her:

https://www.cycleworld.com/sport-rider/ ... term-test/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 18 mar 2024, 20:49 Over til Sport Tourer, det var det tråden handla om … BMW R1200RS begynner det å bli litt hyggelige priser på, R1250RS er både nyere og dyrere. @Solo-rider her inne har en R1250RS Begge er flotte sykler, langtest av R1200RS her:

https://www.cycleworld.com/sport-rider/ ... term-test/
Du må ikke se på fra prisene på disse BMW'ene. Du kan lett slenge på 50.000 kroner med utstyr som jeg mener bør være med. Med bagasje oppsett samt dynamic pakke etc samt effektpotte og annet småtteri havner den fort tett oppunder 300.000. R1250RS er en fin sykkel synes jeg, men ikke en vaskeekte sportstourer. Ene og alene grunnet vibrasjoner og ubehageligheter ved turbulens i høyere hastigheter. Dog er ikke dette den værste sykkelen jeg har kjørt med vindskjerm.

Husker når jeg kjøpte BMW S1000R. Selger bare la til dynamic og sport pakke som til sammen kostet rundt 25.000 kroner. Det var ingen som kjøpte disse syklene uten de to pakkene mente han.

Så fraprisene til BMW må vi ta med en klyoe salt tror jeg.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har hatt sportsturere i 20 år. Først 2 GSX11000f, så en Kawasaki ZZR1100 og sist en Kawasaki GTR1400. i 2022 var jeg nesten 50 år og da var det på tide å kjøpe en GS. Tror ikke GS'en hadde klart å holde følge med en eneste av sportsturerne jeg har hatt på motorvei nedover Europa. Sittestillingen er for oppreist til at det er behagelig å ligge i høy hastighet over flere timer.
Grunnen til at jeg byttet til adventure type sykkel er hovedsaklig kona. Bedre comfort for passasjer og mer bagasjeplass. Dessuten så er det morro å kunne fortsette når veien blir for dårlig for asfaltsykkelen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av JohnnyTh »

FredrikE24 skrev: 17 mar 2024, 22:34 Nå kjørte vi typ 8 sykler i følge over to uker. Det var ikke noe tilfeldig dette. Fra Isle of Man til Kiel på en dag.
Isle of Man til Kiel er rett i underkant av 1600km, pluss to ferjer. Det er sinnsykt imponerende å ha kjørt det på en dag. :twothumbs:
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tips til ny sportstourer/touring

Legg inn av JohnnyTh »

chrissp skrev: 07 sep 2020, 15:22 Hei,

Jeg har kjørt en Kawasaki Versys 650 i sommer. Det er en finfin sykkel; lettkjørt og "smooth". Men det er ikke den mest spenstige motoren og mister litt spenning når man kommer opp i hastighet. Den funket bra når det var min første sesong med lappen, men ønsker litt mer "action", komfort, kvalitet og utstyr. Litt mer av det meste rett og slett.

Jeg er på utkikk etter en sykkel i sportstouring/touring klassen. Først og fremst til kjøring til og fra jobb i Oslo, turer i nærmiljøet og lengre dagsturer, men også en som kan funke til lengre turer over flere dager. Altså, en litt allrounder, men tror at fokuset først og fremst bør være by- og landevei på Østlandet. 

Jeg har jo sett på de største syklene i touringklassen, men tenker kanskje at KTM 1290/BMW 1250 og tilsvarende blir litt for mye. Usikker på hvilken glede, og hvorvidt jeg vil merke nevneverdig, forskjellen mellom 900 og 1200 kubikk til mitt bruk. I tillegg er jo prisen rundt 100 000 mer.

Akkurat nå står Yamaha Tracer 900 GT eller BMW F900XR øverst på lista. Skal prøvekjøre disse en av de nærmeste dagene.

Selv er jeg 178 høy, og i og med at jeg er ny som fører, er jeg nok litt forsiktig fortsatt.

Har dere noen gode tips og erfaring å dele med meg?
Jeg bodde i Singapore et år og der kjøpte jeg en F800GSA for å pendle til jobben. Dette var den første adv sykkelen jeg hadde. For meg var det en flott sykkel å pendle med. Sitter høyt og har god oversikt i bytrafikken.

Ikke den beste videoen og ikke veldig spennende, men den viser litt hvor mye bedre oversikt man har i trafikken når man sitter litt høyere. Goproen sitter på toppen av hjelmen så det ser litt bedre ut enn det er i virkeligheten. Men kan sikkert gi et inntrykk.
https://www.youtube.com/watch?v=hNRU9JCeNTY
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar