Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
nisufisu
Innlegg: 45
Registrert: 25 aug 2023, 09:54
Motorsykkelen din: 2011 Yamaha Yzf R.125

Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av nisufisu »

En kompis av meg kjøpe en 15mod yzf som har kun 5800km. Dette virker mistenkelig lavt. Og han ga kun 29k https://www.finn.no/350341046

Sykkelen gikk fint. Det lå noen parkpærer inni lykten, vi tokk av all kåpe og fronten og rsitet ut lyktene, har gjort dette flere ganger før på min egen yzf. Vi startet den uten noen kåpe på og den den startet fint. Vi satt alt sammen igjen og nå vil den ikke starte. Vi har byttet batteri, prøvd trillstart, sjekket plug, den er svart men gir gnist. Skal prøve å bytte plug men den gir jo gnist?... noe annet som er litt mistenkelig med sykkelen er at den har 150 bakhjul (org er 130) og den har et ratt k&n luft filter inntak på siden med en slange som går ingensteder. Cylinderen, toppen er svart. Dette er ikke orginalt, muligens tektyl? Dette tyder også på at motoren har vært ute. Mulig større cylinder på den? Mulig d er derfor det er større bakhjul. Mulig de har byttet speedometer for å få den til å virke lavere km?? Noen ideer?

ErikW
Innlegg: 705
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av ErikW »

Ser jo ut som en sykkel som ikke er gått så langt den da.
Hvorfor ikke spørre forrige eier ( siste registrerte)
Dere har jo skrudd litt her selv, så sikkert en ledning til støtte sensor eller startbryter dere har vært borti som er av?

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 387
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av SveinHa »

nisufisu skrev: 28 apr 2024, 22:13 Vi startet den uten noen kåpe på og den den startet fint. Vi satt alt sammen igjen og nå vil den ikke starte.
...
Noen ideer?
Hva skjedde da kåpene ble satt på? Vært borti en ledning? En ledning i strekk?
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1068
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av Domino »

Logg inn på vegvesen.no med Bank-ID så får dere opp hele eierhistorikken. Om ikke selger vil fortelle så mye, er det bare å snakke med eieren før der igjen. Osv...

For dere har vel sjekket nødstoppknappen? Spør av erfaring...

nisufisu
Innlegg: 45
Registrert: 25 aug 2023, 09:54
Motorsykkelen din: 2011 Yamaha Yzf R.125

Re: Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av nisufisu »

Mistenker at det enten er byttet dashbord, eller at motoren ivertfall har vært ute. Motoren er ikke svart original og siden den har større bakhjul osv er det mulig de har byttet til 180cc sylle. Vi er ganske sikker på at vi ikke har vært borti noen ledninger. Vi har skrudd av mesteparten av kåpene og vi finner ikke noen brudd. Tror motoren ikke får bensin. Skal prøve å ringe tidligere eier.

Toalmar
Innlegg: 353
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av Toalmar »

Om sykkelen har 130 eller 150 bredt bakhjul har ingenting med størrelsen (kubikk) på sylinderen.
Tipper at det er satt på breiere hjul for at den skal virke tøffere.

Om sykkel startet uten "kåper" påmontert, men ikke etter de er montert må noe ha skjedd ved montering.
Om du tror den mangler bensin så kan du "skjenke" den og se om den da starter på den bensinen den får da.
Da vet du om det er bensintilførsel som er grunnen.
Det er vel en sannsynlig årsak ettersom du sier tennplugg har gnist.

nisufisu
Innlegg: 45
Registrert: 25 aug 2023, 09:54
Motorsykkelen din: 2011 Yamaha Yzf R.125

Re: Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av nisufisu »

Hvordan kan vi vite om den faktisk har gått 5,8k kmt. Liksom sykkelen er fra 2015. Kun en eier før forhandleren han kjøpte den på. Har sendt mld til tidligere eier men ikke fått svar enda. Men mtp at han fikk den til 29k syns eg det virker for godt til å være sant. Min 2011 yzf med 46k km på seg betalte eg 25k for. Så 29k for nesten ubrukt yzf gir ingen mining. Derfor jeg mistenker at dashbordet er blitt byttet eller vært koblet fra. Motoren er også svart, dette er den ikke orginalt. Altså motoren må ha vært ute av sykkelen. Er ingen grunn til at en motor skal måtte ut på under 6k kmt med mindre det har vært dårlig vedlikehold. E noe shady opplegg her

DAE
Innlegg: 61
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Sted: Samnanger, Vestland

Re: Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av DAE »

Fyllt bensin på den? Low fuel står det på bildet...
Ellers får dere plukke av plasten igjen og prøve atart, er sikker på det er en dårlig kobling et sted, til bensinpumpe f.eks

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6970
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av kjellv »

Dere kan ha vært uheldig med tenningslåsen når dere har tatt av lyktekåpa. Kablene er litt sårbare, og det kan oppstå brudd der de kommer ut av tenningslåsen. Bruddet er da oftest akkurat der de kommer ut, eller litt innenfor i selve låsen. Kabelen kan se helt fin ut, bruddet er gjerne inne i kabelen mens isolasjonen er hel og fin. Dette er nesten ikke mulig å reparere, men beveg litt på kabelen mens dere prøver om den vil starte. så får dere i hvert fall bekreftet eller avkreftet dette.
150 bakhjul går akkurat, men er egentlig for stort. Det subber borti både svingarm og kjede. Ikke anbefalt og heller ikke lov.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 189
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av Erik_B70 »

nisufisu skrev: 28 apr 2024, 22:13 En kompis av meg kjøpe en 15mod yzf som har kun 5800km. Dette virker mistenkelig lavt. Og han ga kun 29k https://www.finn.no/350341046

Sykkelen gikk fint. Det lå noen parkpærer inni lykten, vi tokk av all kåpe og fronten og rsitet ut lyktene, har gjort dette flere ganger før på min egen yzf. Vi startet den uten noen kåpe på og den den startet fint. Vi satt alt sammen igjen og nå vil den ikke starte. Vi har byttet batteri, prøvd trillstart, sjekket plug, den er svart men gir gnist. Skal prøve å bytte plug men den gir jo gnist?... noe annet som er litt mistenkelig med sykkelen er at den har 150 bakhjul (org er 130) og den har et ratt k&n luft filter inntak på siden med en slange som går ingensteder. Cylinderen, toppen er svart. Dette er ikke orginalt, muligens tektyl? Dette tyder også på at motoren har vært ute. Mulig større cylinder på den? Mulig d er derfor det er større bakhjul. Mulig de har byttet speedometer for å få den til å virke lavere km?? Noen ideer?
Om det er gnist , så er det nok bensintilførselen det er problem med . Hva skjer når du setter på tenningen ? Kan dere høre at bensinpumpen starter ? Vanligvis vil denne gå noen sekunder for å bygge opp trykk i systemet.

nisufisu
Innlegg: 45
Registrert: 25 aug 2023, 09:54
Motorsykkelen din: 2011 Yamaha Yzf R.125

Re: Kompis kjøpte yzf, nå starter den ikke☹️

Legg inn av nisufisu »

Han byttet bensin og tennplugg i går. Nå starter den helt perfekt. Veldig rart egt. Noe av bensinen er antagelig gammel da sykkel har stått i ro i 5 år.

Svar