E10. Skadelig for motoren?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
nisufisu
Innlegg: 58
Registrert: 25 aug 2023, 09:54
Motorsykkelen din: 2011 Yamaha Yzf R.125
Sted: Bergen

E10. Skadelig for motoren?

Legg inn av nisufisu »

Har fylt e10 for det meste siden jeg fikk lappen i fjor på min 2010 yamaha yzf r125, og har ikke hatt noe problemer. På yamaha sin side står det at mc bygd etter 1990 tåler e10. Men jeg hadde tanken fylt med e10 i vinter. Har nå blitt fortalt at dette kan skade motoren ganske mye. Har allerede kjørt i flere måneder nå etter vinteren og har ikke hatt noe problemer. Går det fint eller er det på tide med motoroverhaling😅?
Sist redigert av AJ den 12 mai 2024, 12:31, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endret til litt mer presis trådtittel.
Stolt eier av en oppgitt yzf med 52k på klokka🤭👌
07
Elektro vg1🔋🔌⚡️

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4745
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: E10. Skadelig for motoren?

Legg inn av FredrikE24 »

Det går så bra så :) Kan være greit å fylle 98 oktan/E5 før du setter den bort for vinteren, men bortsett fra det er det tut og kjør.

Brukeravatar
nisufisu
Innlegg: 58
Registrert: 25 aug 2023, 09:54
Motorsykkelen din: 2011 Yamaha Yzf R.125
Sted: Bergen

Re: E10. Skadelig for motoren?

Legg inn av nisufisu »

Ja, for jeg fylte delvis e10 før vinteren, tror d var noe e5. Men dette går altså bra?
Stolt eier av en oppgitt yzf med 52k på klokka🤭👌
07
Elektro vg1🔋🔌⚡️

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 401
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: E10. Skadelig for motoren?

Legg inn av SveinHa »

Så lenge Yamaha sier det er greit så er det det men E10 degraderes raskere og trekker til seg mer fuktighet uten at det normalt er noe problem. Der finnes jo stabilisatortilsetninger til E10 men nødvendigheten til bruk av slikt er vel begrenset til vinteropplag...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: E10. Skadelig for motoren?

Legg inn av kjellv »

Det er mange sterke meninger om temaet, du trenger ikke høre på alt som blir sagt. Men at E10 er noe dritt er det ikke tvil om, det er et forsøk fra myndighetene om å bedre kimaavtrykket. Altså lage teknisk sprit av råstoff som kunne vært matvarer og tilsette dette i drivstoff med inntil 10%.
Problemer oppstår i eldre kjøretøyer og i småmaskiner som for eksempel gressklippere. Særlig forgasserne og bensinsystemet forøvrig. Altså gummislanger og pakninger som ikke tåler etanol.
På nyere kjøretøyer går det som regel bra til daglig bruk, men det kan oppstå problemer ved sesonglagring, særlig om vinteren. Kondensproblemer har vi alltid hatt i varierende grad, men dette blir forsterket med etanol i drivstoffet.. Eventuell kondens (vann) vil ta opp etanolen i seg og legge seg i bunnen av tanken. Dette kan bli noe orntlig gørr som tetter seg i filter, pumpe og forgasser eller innsprøytningssystemet. Men unngår du kondens så går det nok fint.
Selv passer jeg på å fylle de siste par tankene om høsten med 98 oktan (kan kalles E5, men det er ikke etanol i denne). Så vinterlagrer jeg med helt full tank. Kondens danner seg på innsiden av tanken der det er luft. Jo mindre luft, dess mindre kondens.
Men har du fått start på sykkelen etter vinterlagring, har du ikke problemer. Tut og kjør med E10 :prf

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1078
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: E10. Skadelig for motoren?

Legg inn av Domino »

På tanklokket på min nye gressklipper står det E10. Men den kommer konsekvent til å få etanolfri bensin, ikke minst med tanke på vinterlagring.

Svar