Den store MC-camping tråden!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av JohnnyTh »

pingvin skrev: 11 mai 2024, 00:23 Prøver å holde vekt og bulk nede men har måttet gå opp litt så plass til tjafs i fortelt, så bruker nå Helsport Sarek Superlight 2+Camp kjøpt på tilbud til 3.499,-, 1.65kg likevel bra.

Bilde

Exped UL winter liggeunderlag, tror veier 0.5kg(?) men på soveposefronten rakner det litt siden skikkelig frysepinn så har Mountain engineering Glacier Expedition ratet til -35gr. Tror 2kg og ikke velig liten pakket men ikke så verst med tanke på varmen

På kokefronten har jeg 0.7l titan kokekar hvor får plass til brenner og liten propanbeholder så superkompakt, Real helt OK par dager og kaffe selvfølgelig.

Og Helinox Zero stol som funker utrolig bra med tanke på at veier 0.5kg. Og det er vel det. Så under 6kg totalt. Drar normalt ikke på tur om dårlig vær så kan leve med at ikke har tak å sitte under om kvelden, har Thermacell som holder myggen unna.
Det det er et supert telt. Teltet jeg hadde begynte å lekke på turen jeg hadde til Nordkapp, så da kjøpte jeg et Sarek superlight slik som du har. Det var litt lite til 2 personer så solgte det til en kompis i Australia og kjøpte Fjellheimen 3, som nesten er samme teltet bare litt større.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Ang. telt så har vi også denne tråden her i forumet...:

viewtopic.php?p=427538#p427538
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

JohnnyTh skrev: 11 mai 2024, 07:04 Det det er et supert telt. Teltet jeg hadde begynte å lekke på turen jeg hadde til Nordkapp, så da kjøpte jeg et Sarek superlight slik som du har. Det var litt lite til 2 personer så solgte det til en kompis i Australia og kjøpte Fjellheimen 3, som nesten er samme teltet bare litt større.
Ja, har kjøpt det som single telt, da har jeg grei plass til en del utstyr (klær) inn i innerteltet også. Hadde Nemo Hornet 1 mannstelt først men blir bare for lite plass, skal tross alt ikke på fjellklatring men det veier bare 0.9kg og er knøttlite. Men bare akkurat plass til meg selv i teltet, liggeunderlaget fylte hele teltbunnen, og minimalt "fortelt" så vidt plass til støvlene.

EDIT: Tok bort bilde av Nemo-telt så ikke bidrar til at dette blir for mye telt-tråd ref AJs kommentar over om egen telt-tråd.

Fant ut når så på telt at 3 kriterier hvor man må fire på minst 1 av disse:

1. Kvalitet
2. Vekt (for gitt størrelse)
3. Pris

Kan få bra telt til grei pris men da tungt eller rimelig og lett men da dårlig kvalitet/styrke. Og man kan få bra kvalitet og lav vekt men det koster. Så det beste er om kan være litt fleksibel med modell og har tid til å følge med en liten stund, og kjøpe på tilbud. Når det sagt, man må være litt mer forsiktig med ultra light telt, det er tynt stoff som ikke tåler uendelig med misbruk tross alt.

Eller tenke at 1kg ekstra ikke så spiller så mye rolle på en 200kg sykel med 100kg mann på :knegg Men er litt fasinert av dette ultralight greiene, det er engineering på høyt nivå så litt inne i gadget territoriun for min del.

MEN det jo summen av vekten på utstyr som betyr noe. Har mest brukt telt for offroad tur med mindre sykkel (KTM690) og første turen tror jeg hadde 30kg med utstyr, ikke bare camping men verktøy, slanger, olje, vann, omfattende kokeutstyr, mat og ymse klær for av/på sykkel etc. Bare 19"+21" slange og dekkspaker veier noen kg. Det var ikke noe morsom sykkel å kjøre.

Så fant ut var 2 ting kunne gjøre, opplagt nok kanskje, ta bort alle tingene ikke måtte ha med og redusere vekten på det utstyret må ha med. Neste tur var jeg nede i 15kg og plutselig var 690en morsom å kjøre igjen :thumleft

Men ser at for noen så er vekt ikke så viktig, om man kjører stor/tung sykkel bare på asfalt og kanskje ikke kjører på grensen hele tiden så selvfølgelig OK å unne seg litt komfort :D
Sist redigert av pingvin den 11 mai 2024, 08:46, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av JohnnyTh »

Høres ut som vi har samme mening her. Sykkelen blir fort nok tung så hver eneste ting man kan spare vekt på hjelper. Når jeg var skarpskytter i innsatsstyrkene så sparte vi vekt på alt vi kunne. Til og med lengden på tannbørsten ble kuttet ned. Fremdeles var det et helsikkes slit.
De fleste sier vel at på mc tur så trenger man telt til en person mer enn en er.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hadde en Helsport Ragu sovepose. Var kjempefornøyd med den, men jeg gav den bort til en kompis i Australia som jeg lånte sykkel av. Sist uke var jeg innomm XXl og da hadde de superlight versjonen på salg med 55% avslag. Føltes som en god hande. Denne er enda litt lettere en normalversjonen og oppgitt til 2 grader kaldere comforttemp. Gleder meg til å prøve den.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Busa Trond »

Det teltet som jeg har brukt mest er Lone Rider teltet. Ok vekt i forhold til størrelsen Men det beste er at man kan stå oppreist i forteteltet for av og påkledning. Nok plass til besøk av andre mcdister rundt primusen en regnfull kveld. Enkelt, raskt å sette opp og ta ned.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av JohnnyTh »

Busa Trond skrev: 11 mai 2024, 15:55 Det teltet som jeg har brukt mest er Lone Rider teltet. Ok vekt i forhold til størrelsen Men det beste er at man kan stå oppreist i forteteltet for av og påkledning. Nok plass til besøk av andre mcdister rundt primusen en regnfull kveld. Enkelt, raskt å sette opp og ta ned.
Har det ikke veldig stort pakkevolum?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

Liten kjekk sak, Noctilight beskyttelsesetui til hodelykt, holder/beskytter for hodelykt men dobler som teltlampe med snor og sprer/demper lyset litt når i teltet. Har Petzl holdelykt (kjøpt sammen) så passer nok ikke alle hodelykter.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av kjellv »

Er det noen som har en god løsning på myggproblematikk som ikke koster skjorta og som ikke tar mye plass? Altså noe som dere har testet og som virker? Det finnes mye rart som tilbys men som ikke reduserer myggplagen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 12 mai 2024, 21:04 Er det noen som har en god løsning på myggproblematikk som ikke koster skjorta og som ikke tar mye plass? Altså noe som dere har testet og som virker? Det finnes mye rart som tilbys men som ikke reduserer myggplagen.
Plukk planten ryllik der du måte finne den. La den tørke, ta med på tur og legg den tørkede rylliken i en brannfast skål/kopp og tenn på.
Myggen skyr ryllikrøyken som pesten.

Billig og effektivt. Og ikke minst miljøvennlig, om det er viktig for brukeren... ;)

Også kan man bruke sitronmelise som beskrevet her:
Sitronmelisse er et populært krydder å ha i hagen, men er ikke så populært blant myggen. Den sprer seg lett, så man bør være litt forsiktig, for eksempel gjennom å dyrke den i en krukke. Planten vokser til og med bra i skyggen der myggen lurer på varme dager. Sitronmelisse dufter så godt at man kan gni litt på huden som myggmiddel.
Vi har godt med begge deler her vi bor og er ikke plaget med mygg over hode :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Litt rart det der med hvor plagsom myggen er for noen, men ikke for andre egentlig. Er det noe med lukten eller annet som kroppen skiller ut?

Jeg har egentlig aldri blitt særlig plaget av myggen. Jeg var jo i militæret oppe i nord og der sies det at myggen er store som havørner. Litt overdrevet, men ja, myggen der var svær. Den fløy jo rundt selvsagt og enkelte ble bitt/stukket av myggen langt oftere enn andre. Jeg fikk et og annet myggstikk, men ikke noe jeg vil si var noe plagsomt...

Uansett.... så hadde vi en slik myggstift i vaktbua. De som brukte den synes denne var uunværlig. Men myggen vil jo uansett fly rundt deg og irritere deg. Men den satt seg ikke og stakk etc. så og bruke energi på og vifte bort myggen var ingen vits.

Skal man holde myggen helt borte så må man vel nesten ta på seg myggnetting. Hva som helst av røyk som jeg har testet holder vertfall myggen unna. Feks. Et bål, sigarettrøyk etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg noen fler barduner til tarpen i dag. Disse har litt mindre diameter enn de bardunene som skal bindes rundt trær etc. de jeg jar laget her er tenkt å brukes når jeg skal plugge tarpen til bakken med såkalte teltplugger.
IMG_0566.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av pingvin »

kjellv skrev: 12 mai 2024, 21:04 Er det noen som har en god løsning på myggproblematikk som ikke koster skjorta og som ikke tar mye plass? Altså noe som dere har testet og som virker? Det finnes mye rart som tilbys men som ikke reduserer myggplagen.
Har en Thermacell håndholdt sak, funker ganske bra
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Jompa »

Myggspiral.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 12 mai 2024, 21:04 Er det noen som har en god løsning på myggproblematikk som ikke koster skjorta og som ikke tar mye plass? Altså noe som dere har testet og som virker? Det finnes mye rart som tilbys men som ikke reduserer myggplagen.
Hva er det som du har testet som IKKE fungerer? Hva er definisjonen på og ikke fungere?

Jeg ser for meg det er to scenarioer. Det ene er at myggen setter seg, men ikke stikker og flyr avgårde igjen, og den andre er å forhindre at myggen setter seg i utgnagspunktet. Sistnevnte krever vel en for for røyk og førstnevnte ser jeg for meg skjer hvis man kun bruker myggstift etc. ?

Svar