Den store MC-camping tråden!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 14 mai 2024, 09:37
kaLARSnikov skrev: 14 mai 2024, 09:25 Gjenstår å se om det faller i smak, jeg har vel ikke en gang vært inni et telt på minst 30 år...
Ikke lov å teste teltet hjemme på forhånd, første gang nytt telt settes opp skal være i halvmørket med promille på ukjent sted :knegg
:lol :lol

Det testet jeg en gang på en festival jeg var på. Det gikk ikke så bra... :lol

En kompis hadde røsket med seg et billig telt fra Biltema. Dette var helt nytt og lå på bakken. Vi tenkte at det ikke var noe hast med å slå opp dette. Noen timer etterpå fant vi ut at promillen hadde økt såpass at vi like gjerne kunne sovne rett på gresset og drite i hele teltet. Men jeg skulle fikse det mens dem andre kjøpte mer ØL.

Jeg husker jeg ble irritert og utolmodig, samtidig som jeg ville bli ferdig før dem andre kom tilbake.

Jeg bestemte meg for å rive ut teltstengene, presse dem ned i bakken for så og tre teltet ned på disse bare for å få et slags tak. Bardunene satt jeg opp i et ukjent mønster for å holde de to stolpene oppe som teltet var tredd ned på.

Teltet ble gjenstand for stor beskuelse ut over kvelden og mye latter, men det holdt seg oppe og det bittelille regnet som kom traff ikke oss.

Dagen etter gikk det i en av festivalens søppeldunker :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38084
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av AJ »

Tips om en mulig nyttig ting til svette villcampere langt til skogs, forhåpentligvis nær en bekk eller et tjern... :crazy:
20240514_095227.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 14 mai 2024, 09:11
Bjerknez skrev: 14 mai 2024, 08:43
Faktum er at der er helt noe annet og sette opp camp et sted langt hjemmefra på et sted man ikke kjenner, og i skogholtet bak huset. Forskjellen er opplagt. Så lenge man HAR muligheten til å rusle eller komme seg relativt fort hjem for å hente noe man har glemt, gå på do etc. så får vertfall ikke JEG følelsen av at det er villcamping.
Nåja... forskjellen er nok ikke opplagt for alle.
Å overnatte ute i naturen i kjent nærområde vil nok for mange, meg selv i inkludert, gi en ny og annen opplevelse av nettopp dette stedet enn om man går tur i området. To ulike opplevelser for de fleste, vil jeg tro.
Joda, det er klart. jeg sier jo ikke at telting bak huset eller i skogen bak garasjen er "feil" eller på noen måte gir en dårlig opplevelse. Vi er jo forskjellige og liker forskjellige ting.

Det vi egentlig diskuterer her er vel definisjonen av ordet "villcamping". Der blir v nok trolig ikke enige uansett.

Å finne en egnet teltplass for villcamping tar tid ja og det er tid man må sette av i løpet av dagen. Den tiden man bruker på dette kan ikke komme i tillegg til til tiden man bruker ellers. Da blir det bare stress. Derimot bør det settes av tid til dette og gjøre villcamping til en del av turen. Det medfører litt mindre kjøring og mer planlegging og leting. Poenget er å ikke gjøre dette til et stressmoment, men altså gjøre det som en del av turen.

Det krever derimot at man ikke har noe måletappe. Målet vårt er kun å bevege oss fremover og litt etter været samt lete etter fine teltplasser. Men ja, det blir nok en tur innom hytte (Airbnb) med jevne mellomrom. Mest for å få seg en dusj og få organisert seg litt.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1084
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Domino »

Jeg har et par ganger campet i telt ca 45 min skitur fra heimen. Det føltes absolutt som villcamping. Med bål, cognac og sigar, selvfølgelig!

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1084
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Den store MC-camping tråden!

Legg inn av Domino »

Mitt turutstyr består i hovedsak av følgende:
    Et McKinley tomannstelt fra G-sport.
    En Helsport Tirich Mir dunpose. Gammel modell, men ser nærmest ubrukt ut (kjøpt på bruktbutikk for kr 25,-).
    Exped Synmat 7LW liggeunderlag.

    Pluss endel småtteri som lakenpose, oppblåsbar pute, lett campingstol, gassbrenner og kokekar, osv osv..

    I tillegg legger jeg en tarp i forteltet slik at kjøreutstyr ligger forholdsvis tørt.

    Jeg henger også opp ei klessnor for å lufte ullundertøy og sokker, samt tørke mikrofiberhandduken. Sovepose og klær pakkes i vanntette poser.

    Her er et bilde fra fjorårets tur Senja rundt:
    IMG_20230702_100847.jpg
    Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

    Brukeravatar
    Bjerknez
    Innlegg: 23193
    Registrert: 06 aug 2013, 00:59
    Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
    Sted: Fredrikstad
    Kontakt:

    Re: Den store MC-camping tråden!

    Legg inn av Bjerknez »

    Domino skrev: 14 mai 2024, 10:32 Jeg henger også opp ei klessnor for å lufte ullundertøy og sokker, samt tørke mikrofiberhandduken. Sovepose og klær pakkes i vanntette poser.
    Det var ikke dumt. Ha med seg en taustump og strekke mellom to trær for å bruke som klessnor er jo slett ingen dum ide :)

    Noen superbillige karabinkroker, gjerne i plast gjør vel susen med å henge opp klærne i snoren vil jeg tro. Om ikke klærne er våte etc. så har dem nok sikkert godt av å luftes litt uansett... :)

    kaLARSnikov
    Innlegg: 209
    Registrert: 22 jul 2020, 13:31
    Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
    Sted: Østfold

    Re: Den store MC-camping tråden!

    Legg inn av kaLARSnikov »

    Hva bruker folk til å frakte alt telt-relatert utstyr? Det blir jo en del småposer (telt, underlag, sovepose, osv.) og jeg ser for meg at det kan være gunstig å samle alt inni noe annet.

    Nå kan det tenkes at dette går i en sidekoffert, men det vet jeg ikke før sidekoffertene jeg har bestilt faktisk ankommer (foreløpig ubekreftet dato) og jeg må innrømme at jeg er litt tvilende.

    Har vurdert noe ala denne, f.eks.:

    https://www.lomo.co.uk/products/40l-motorbike-dry-bag/

    Bør kunne romme det meste av campingutstyret jeg har intensjoner om å ha med meg og til en mye hyggeligere pris enn tilsvarende produkter fra f.eks. Mosko Moto og Lone Rider (selv om de ser meget tøffe ut). Siden jeg ikke skal ha med passasjer så tenker jeg at noe slikt bør kunne stroppes fast på passasjersetet, inntil toppboksen.

    Brukeravatar
    Bjerknez
    Innlegg: 23193
    Registrert: 06 aug 2013, 00:59
    Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
    Sted: Fredrikstad
    Kontakt:

    Re: Den store MC-camping tråden!

    Legg inn av Bjerknez »

    kaLARSnikov skrev: 14 mai 2024, 10:54 Hva bruker folk til å frakte alt telt-relatert utstyr? Det blir jo en del småposer (telt, underlag, sovepose, osv.) og jeg ser for meg at det kan være gunstig å samle alt inni noe annet.

    Nå kan det tenkes at dette går i en sidekoffert, men det vet jeg ikke før sidekoffertene jeg har bestilt faktisk ankommer (foreløpig ubekreftet dato) og jeg må innrømme at jeg er litt tvilende.

    Har vurdert noe ala denne, f.eks.:

    https://www.lomo.co.uk/products/40l-motorbike-dry-bag/

    Bør kunne romme det meste av campingutstyret jeg har intensjoner om å ha med meg og til en mye hyggeligere pris enn tilsvarende produkter fra f.eks. Mosko Moto og Lone Rider (selv om de ser meget tøffe ut). Siden jeg ikke skal ha med passasjer så tenker jeg at noe slikt bør kunne stroppes fast på passasjersetet, inntil toppboksen.
    Jeg bruker vertfall en drybag som dette som jeg stropper fast bak på sykkelen:
    drybag.jpg
    Denne er på 35 liter, og nede i denne har jeg plass til følgende (Telt, sovepose, tarp inkl. barduner etc., Primus, liggeunderlag og en liten campingstol fra Urberg. Dem har også en på 60 liter og noen som er mindre som man kan stroppe fast til hverandre. I tillegg har jeg sidevesker som jeg kan sette på som rommer 25 liter hver og en tankveske på rundt 15 liter.
    Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

    Brukeravatar
    Domino
    Innlegg: 1084
    Registrert: 06 jul 2020, 23:03
    Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
    Sted: Troms

    Re: Den store MC-camping tråden!

    Legg inn av Domino »

    Jeg har alt telt- og soverelatert i en drybag fra Biltema stroppet på tvers over passasjersetet.
    IMG_20230701_100219.jpg
    Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

    Brukeravatar
    Bjerknez
    Innlegg: 23193
    Registrert: 06 aug 2013, 00:59
    Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
    Sted: Fredrikstad
    Kontakt:

    Re: Den store MC-camping tråden!

    Legg inn av Bjerknez »

    Domino skrev: 14 mai 2024, 12:00 Jeg har alt telt- og soverelatert i en drybag fra Biltema stroppet på tvers over passasjersetet.

    IMG_20230701_100219.jpg
    Jeg har egentlig et slikt brett som jeg fikk med når jeg kjøpte sykkelen som lett kan festes bak passasjersetet som jeg kan feste ting til, men jeg har ikke brukt det brettet enda. Kanskje jeg skal teste det ut i år... :)

    Brukeravatar
    Bjerknez
    Innlegg: 23193
    Registrert: 06 aug 2013, 00:59
    Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
    Sted: Fredrikstad
    Kontakt:

    Re: Den store MC-camping tråden!

    Legg inn av Bjerknez »

    Jeg tror at for å oppnå suksess med det JEG kaller villcamping så må det settes av tid til det. Altså må selve campingen og leting etter plass være en del av turen. Man må gi seg selv god tid, planlegge evt. handling og dobesøk før man slår camp og i det hele tatt legger opp hele dagen på en måte som gjør det med camping mindre stressende.

    Hele poenget er at man skal kose seg med dette. Man kan heller ikke ha noe dagsmål når man starter dagen. Man må bare legge om stilen litt tror jeg.

    Om campen er ferdig oppslått og bålet tent kl. 14:00 så spiller jo det liten trille. man har jo ferie og man skal kose seg. Noen dager kan man slappe av litt også.

    Å kjøre til klokken 18:00 for så og slå opp et telt i regnvær frister svært lite. Dette er noe man gjør bare for å spare penger mener jeg. Jeg er ikke helt der. Slik type camping frister ikke overhodet.

    Før så har det gjerne blitt til at man har kjørt på litt ekstra for å rekke frem til steder etc. Å kjøre 60 mil på en dag vil jeg si er umulig hvis man også skal finne en fin plass, slå opp camp, ha tid til å fyre bål, lage mat, drikke øl og juge litt.

    Dette blir dog noe helt nytt for meg og jeg er vel et typisk menneske som fort blir utålmodig og kan gasse på litt ekstra, men i år skal det roes litt ned for å prøve noe nytt. Vertfall de dagene vi er i Sverige. Det er vertfall planen :)

    Brukeravatar
    Bjerknez
    Innlegg: 23193
    Registrert: 06 aug 2013, 00:59
    Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
    Sted: Fredrikstad
    Kontakt:

    Re: Den store MC-camping tråden!

    Legg inn av Bjerknez »

    Optimaliserte "ridget line'n" til tarpen litt. Den var opprinnelig på 30 meter, men hakverte den til 15 meter som jeg tror er mer enn nok. Jeg festet også på slike strammefester som er ganske smarte. Man kan lett flytte dem frem og tilbake på tauet ved å dra i selve knuten, men drar man i løkken sideveis så rikker man dem ikke :)
    IMG_0569_Original.jpeg
    Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

    greina
    Innlegg: 107
    Registrert: 12 jun 2021, 20:40
    Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
    Sted: Ullensaker

    Re: Den store MC-camping tråden!

    Legg inn av greina »

    kaLARSnikov skrev: 14 mai 2024, 10:54 Hva bruker folk til å frakte alt telt-relatert utstyr? Det blir jo en del småposer (telt, underlag, sovepose, osv.) og jeg ser for meg at det kan være gunstig å samle alt inni noe annet.

    Nå kan det tenkes at dette går i en sidekoffert, men det vet jeg ikke før sidekoffertene jeg har bestilt faktisk ankommer (foreløpig ubekreftet dato) og jeg må innrømme at jeg er litt tvilende.

    Har vurdert noe ala denne, f.eks.:

    https://www.lomo.co.uk/products/40l-motorbike-dry-bag/

    Bør kunne romme det meste av campingutstyret jeg har intensjoner om å ha med meg og til en mye hyggeligere pris enn tilsvarende produkter fra f.eks. Mosko Moto og Lone Rider (selv om de ser meget tøffe ut). Siden jeg ikke skal ha med passasjer så tenker jeg at noe slikt bør kunne stroppes fast på passasjersetet, inntil toppboksen.
    Jeg bruker en drybag som rulles sammen i toppen til sovepose, liggeunderlag, campingstol osv, og teltet i egen original pose stroppet fast på toppen av den. Alt stroppet på tvers på "baksetet". Stormkjøkken og denslags i den ene sidekofferten og "sivile" klær" og undertøy og toalettsaker i små drybags i den andre. Regntøy, ekstra hansker, kjedespray og annet småtteri i toppboksen. Innkjøp av mat og drikke får også plass der.
    Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

    Brukeravatar
    Bjerknez
    Innlegg: 23193
    Registrert: 06 aug 2013, 00:59
    Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
    Sted: Fredrikstad
    Kontakt:

    Re: Den store MC-camping tråden!

    Legg inn av Bjerknez »

    Jeg ser at hovedfordelen med løsningene på de større adventure syklene med tanke på bagasje er den plassen man har BAK passasjerplassn. Altså der toppboksen er plassert. Man bruker på en måte en plass som ikke brukes fra før. Jeg har en slik del som jeg fikk med npr jeg kjøpte sykkelen som lett kan festes bak på sykkelen som jeg kan sette samt feste bagasje til. Jeg mins at denne stakk rundt 40 ish centimeter ut bakover og denne er trolig gull verdt å bruke på campingturen i år....

    Da kan jeg jo ha med enda en sekk med bagasje uten å måtte bygge i høyden. Da begynner jeg totalt sett og nærme meg den samme lagringskapasiteten som de store adventure syklene har, litt avhengig av hvor store pakksekker jeg bruker selvsagt.

    Spesielt pent blir det jo ikke, men dypt inne de svenske skoger er det jo ingen som legger merke til det uansett :knegg

    Blir litt testing fremover nå, for å se hva som funker eller ikke :-)

    Brukeravatar
    pingvin
    Innlegg: 1646
    Registrert: 20 okt 2013, 19:25
    Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

    Re: Den store MC-camping tråden!

    Legg inn av pingvin »

    Bjerknez skrev: 15 mai 2024, 05:10 Jeg ser at hovedfordelen med løsningene på de større adventure syklene med tanke på bagasje er den plassen man har BAK passasjerplassn. Altså der toppboksen er plassert. Man bruker på en måte en plass som ikke brukes fra før.
    Nja, er det verst tenkelige stede å ha ekstra vekt på en MC da, langt bak og høyt, ikke idéelt for kjøreegenskapene. Hadde toppboks på 690SMC i Alpene, hadde knapt forhjulet i bakken hele turen, litt morsomt men ikke idéelt :knegg Men sable praktisk med toppboks skal ikke nekte for det, superkjekt når kommer frem å nappe ut innervesken og hive hjelm og hansker i toppboksen og låse, ingen stropper og tull.

    Merkes selvfølgelig mindre på stor sykkel og rutinerte fører putter lette ting i toppboksen og tunge ting i sideveskene.

    Siden alltid kjører uten passasjer bruker jeg baksete, da merker man baggasjen mye mindre.

    Bilde
    2019 Triumph Scrambler 1200
    2008 KTM 690 Enduro
    2017 KTM 450 EXC-F Six days

    Svar