Godtvoksen blogg: Sesong 2013

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: feriehilsen fra Blåmann og kusk...

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:
Globe skrev: Litt større motor (til deg) og litt større seter til deg og kona. Du får kjøpt sal som er langt bedre tilpasset 2 personer enn det som er levert orognalt på syklene.

Jeg vurderte lenge en Yamaha DragStar 1100 med Mustangsal. Fantastik kjørekomfort til både fører og passasjer :thumleft

Ellers...så kan jeg tipse om noe som vel egentlig kona de kaller "plastikksykler"...."en TDM-tur om dagen er god for......ryggen"
;e
Hun kalte det plastikkgriser... :knegg

Forslaget om Mustangsal el. er kanskje ikke dumt. Det burde vel finnes til Valkyrier, Shadow 1100 eller VTX 1800 også...

Javisst...finnes til mange modeller.

[img]http://img.skitch.com/20100803-erhgb56k ... b5756g.jpg[/img]


Her er 2 saler de leverer til din nåværende sykkel:

[img]http://img.skitch.com/20100803-k56fxxiq ... t8tai5.jpg[/img]

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: feriehilsen fra Blåmann og kusk...

Legg inn av Godtvoksen »

Takker for fin link - dette skal jeg se nærmere på..:-)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: feriehilsen fra Blåmann og kusk...

Legg inn av Globe »

Hvor i landet er du nå da??..Kommet hjem eller er du fortsatt nordaførr?

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: feriehilsen fra Blåmann og kusk...

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:Hvor i landet er du nå da??..Kommet hjem eller er du fortsatt nordaførr?
Er i Harstad og starter turen sydover i morgen tidlig..:-)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: feriehilsen fra Blåmann og kusk...

Legg inn av Globe »

Du får si i fra da....om det vil være mulig å møte deg/dere på deres vei sydover!

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: feriehilsen fra Blåmann og kusk...

Legg inn av Godtvoksen »

Hvis vi ikke kjører via Sverige, så blir det nok til at vi finner et sted i Trøndelag og overnatter. Og i så tilfelle sender jeg selvsagt en melding..:-)

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: feriehilsen fra Blåmann og kusk...

Legg inn av Godtvoksen »

Dette ser ut som enn kraftig og fin Blåmann, men eksosrørene også er blåsvarte. Vet noen hva som forårsaker slik blåfarge? Jeg mener å ha hørt noe om griskjøring etc. Kan det stemme?

http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=23879372

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Godtvoksen blogg: feriehilsen fra Blåmann og kusk...

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:Dette ser ut som enn kraftig og fin Blåmann, men eksosrørene også er blåsvarte. Vet noen hva som forårsaker slik blåfarge? Jeg mener å ha hørt noe om griskjøring etc. Kan det stemme?

http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=23879372
Maskinen må jo bli god og varm for at dette skal skje, men du skal vel heller daukjøre maskinen for å unngå at eksosrørene får farge.

Når det er sagt så kjørte jeg en langtur med en som kjørte en nyere GoldWing og hadde vært en Valkyrieentusiast tidligere - han var meget fornøyd med byttet... de er vel i prinsippet like store...

Brukeravatar
Tyr`n
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2010, 22:14
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 900 83
Sted: Hurdal

Re: Godtvoksen blogg: snuser litt på større MC...

Legg inn av Tyr`n »

Det er ofte hard kjøring som gjør den fargen , men det kan også komme av feil på motor, tenning innstiling m.m men, er det ok, så er det nok bruken :[-X det er jo velding tynne rør på mc så det skal veldig lite til

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: feriehilsen fra Blåmann og kusk...

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Når det er sagt så kjørte jeg en langtur med en som kjørte en nyere GoldWing og hadde vært en Valkyrieentusiast tidligere - han var meget fornøyd med byttet... de er vel i prinsippet like store...
Det er visstnok samme gode motor, som skal være god for 200-300 000. Nyere GoldWing tillater ikke mitt budsjett. :-) Og så syntes jeg Valklyrie mer er "min smak".

Tyr`n skrev:Det er ofte hard kjøring som gjør den fargen , men det kan også komme av feil på motor, tenning innstiling m.m men, er det ok, så er det nok bruken :[-X det er jo velding tynne rør på mc så det skal veldig lite til

DVS, at dersom motoren er i orden så er det ingen alvorlig fare med eventuelt å kjøpe den?

Brukeravatar
Tyr`n
Innlegg: 22
Registrert: 06 apr 2010, 22:14
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 900 83
Sted: Hurdal

Re: Godtvoksen blogg: feriehilsen fra Blåmann og kusk...

Legg inn av Tyr`n »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:
Når det er sagt så kjørte jeg en langtur med en som kjørte en nyere GoldWing og hadde vært en Valkyrieentusiast tidligere - han var meget fornøyd med byttet... de er vel i prinsippet like store...
Det er visstnok samme gode motor, som skal være god for 200-300 000. Nyere GoldWing tillater ikke mitt budsjett. :-) Og så syntes jeg Valklyrie mer er "min smak".

Tyr`n skrev:Det er ofte hard kjøring som gjør den fargen , men det kan også komme av feil på motor, tenning innstiling m.m men, er det ok, så er det nok bruken :[-X det er jo velding tynne rør på mc så det skal veldig lite til

DVS, at dersom motoren er i orden så er det ingen alvorlig fare med eventuelt å kjøpe den?
Det er ikke nødvendigvis noe stor fare, det ser ut som det er mer blått på den bakerste å den fremste litt mistenkelig men jeg er vel noe sær da , det der er vel ikke en mc type som blir (jaget) så hart vel :-k

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Godtvoksen blogg: snuser litt på større MC...

Legg inn av RuneMC »

Fant endel info om blåfargen på eksos:
http://www.hackerpipes.com/products/page12.html
http://www.hotrodders.com/forum/keeping ... 96457.html

Oppsummert/fritt oversatt:
Litt feil timing på motoren, for mye luft i blandingen og man kan få 200 grader ekstra som gir blåfargen nesten umiddelbart.
Gammeldagse eksosrør brukte ofte 3-lags chrome, nye kun 1 lag og får derfor blåfargen fortere.
Kobber under chrome-laget gir lettere/mer farge enn nikkel under.
Dvs ganske vanlig med blåfarge første delen ut fra motoren, men bør ikke strekke seg langt bakover.
Finnes noen eksosrør der første delen ut av motoren har et indre rør som skjermer den ytre delen fra varmen.
Finnes også noen med keramisk belegg innvendig.
Pussing kan hjelpe, men spesielt med kobber under så kommer det fort tilbake.

Dvs for denne bør man evt sjekke når siste stor-service med ventiljustering/timing ble gjort (eller ta med i beregningen at man må koste på den en stor-service hvis det er lenge siden)
-> ser nå at siste stor-service var ved 82K så da kan man kanskje anta at ny stor-service blir ved rundt 102K km?
Sist redigert av RuneMC den 20 aug 2010, 00:25, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Godtvoksen blogg: snuser litt på større MC...

Legg inn av ejs »

:thumleft
En del eldre sykler har tykke rør med flere lag krome pluss andre legeringer originalt for å hindre blåning.
Ser at denne har byttet eksos,
Har sett video av dyno kjøring der svanehalsene er blitt røde av varmen.
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Re: Godtvoksen blogg: snuser litt på større MC...

Legg inn av Godtvoksen »

Godtvoksen har brått fått kubikksyken og har i dag avtalt og hente denne neste helg. Selvsagt i Østfold, slik som Dexter og Globe. Forutsetter at selger ordner opp i heftelsen som er registrert på den:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23048507


Gjett om jeg gleder meg... :bananas :bananas

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38122
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Godtvoksen blogg: snuser litt på større MC...

Legg inn av AJ »

Er bare en ting å si om den saken: WOW!!

Og gratulerer!! Detta blir moro!!
Kommer med denne på Randsfjordentreffet, ikke sant?
Vi gleder oss!!

Hm... :sk? Var rimelig mye heftelser på den, da... :eh
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Låst