Kubikksyke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Kjelvis »

Intruder skrev:
Kjelvis skrev:Jeg med mine 800 kubikk er fornøyd jeg. Godt nok drag, den er voksen i størrelse + det er en av de fineste cruiserne (klassisk og bobberaktig). Dersom jeg skulle ha byttet ut Vulcanen ville det utelukkende ha vært pga overgang til overligger. Men da ville det nok ha blitt en økning i kubikk, da de syklene som er aktuelle i den klassen er på 1200 ++. Men for meg er det ikke kubikken det kommer an på om man skal kose seg på 2 hjul. I andre enden av skalaen; Har en kamerat som er Vespaentusiast, han putrer storfornøyd rundt med sine 50 ccm.

Med min Intruder 750 stiller du og jeg omtrent i samme klasse,og vi ER noe innmari kule. :prop: :mc2 :mc1 :mc2 :mc5 :mc7

Det har du jaggu rett i! 8)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av tagesk »

Min GS hadde 85 HK da den var ny. Det har fremdeles mer enn nok; jeg har aldri problemer
selv om den bare gjør 90 i 1. gir. Jeg ønsker meg faktisk lavere 1. gir.
I 140 km/t som er marsjfart på Autostrada er turtallet passe (ca 4.000).
Mine 100 Nm går med når vi er på tur: godt over 500 kg veier vi.

Men jeg har absolutt ikke behov for mer og ville ha greid meg med mindre.
Mindre krefter, ikke mindre sykkel!
Å kjøpe en Ducati Multistrada for å få 150HK (med samme type sykkel) er veldig fjernt for meg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Gammelgutt

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Gammelgutt »

På Hyosungen (250 ccm) må jeg legge inn tredjegiret for å nå 100 km/t, men kjedelig er den ikke. Og så moro det er når en gsx 1100r ikke klarer å kjøre fra meg opp Hanekleivene.

Vel ønsker jeg meg en BMW 650 gs (800 tvin) men det ikke pga volum og hk, men sittestilling, håndterbarhet og kvalitet.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kubikksyke?

Legg inn av ArcticTiger »

Det er en interesant problemstilling og diskusjon det her. Hva slags sykkel og hvor mye kubikk trenger vi egentlig?
Det er vel like mange svar som det er motorsyklister. Vi er individualister, og det er ulike ting som fascinerer oss og bestemmer hva vi velger.

Da jeg begynte med mc på -70tallet var 750 det største som var, bortset fra HD men de var det ikke mange av da.
En 350, 500 eller 650 var en helt grei sykkel som du kom deg greit rundt med aleine.
Med 2 på og bagasje for litt lengre turer blei det "litt snaut", på flere måter: Lite motorkraft i bakker, ustabilitet pga at sykla var "små" og lette, og bremsene var heller ikke all verden.
En sykkel var en sykkel da (grovt sett).

Det har vært en voldsom utvikling og spesialisering siden -70tallet, med R-sykler, offroadere, custom, touring, supermotard, adventure osv. og det samme vedrørende bremser, kjøreegenskaper og motorstørrelse/effekt. Uansett type og størrelse så er sykla mye bedre nå.
Utviklinga har gitt oss sykler som er mye mer trafikksikre mht. stabilitet, kjøreegenskaper, komfort og bremser. Økt motorstørrelse/effekt vil jeg også si er en trafikksikkerhetsfaktor, du kan manøvrere raskere, komme deg raskere forbi senere kjøretøyer ol., og du får en roligere/mer avslappa kjørestil når du slipper å "jage" motorn hele tida.

Noen vil kanskje protestere på dette med avslappa. Og det er klart det finns endel folk med horn i panna som kjører som om det å bli statistikk er målet. Men de fant du før og, det har ingenting med motorstørrelse å gjøre. Bråstopp er bråstopp, samma om du har 250, 500 eller 1800 kubikk.

Så la oss nyte de herlige sykla som er nå! Kjenne på de flotte kjøreegenskapene, de herlige kraftige motorene som gjør kjøringen til en uanstrengt lek, og fantastiske bremser som gjør oss i stand til å kontrollere farten!

Men uanset sykkel og motorstørrelse gjelder det samme som før: Pass på deg sjøl i trafikken, og regn med at alle bilførere er idioter som ikke ser deg. Kjør med innsida av hue!

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Baron von Waffel »

Sånn som jeg oppfatter det er det andre ting enn kubikk som er viktig for de fleste av oss. Men den optimale sykkelen har likevel en del kubikk når det kommer til stykket.

Det som teller for meg er, i uprioritert rekkefølge.
Sal og sittestilling som kan bringe en fysisk utrent, middelaldrende mann ut på lange turer.
Lange serviceintervaller og enkelt vedlikehold.
Driftssikkerhet
god passasjerkomfort.
Gode kjøreegenskaper.
Lav og tett vektfordeling.
Gode bremser.
Nok krefter til forbikjøring med fullt lass, jeg mener det holder med minst 80 hk sånn som jeg kjører.
Kåpe og vindskjerm som leder vinden over mine 1,91.
Lavt støynivå.

Det jeg gjerne vil ha ut over den lista er kardang, ABS og bånndrag. Så skal den ha bakkeklaring nok til å ta meg opp traktorveien til hytta. Og jeg vil gjerne ha lavtliggende eksos for å få mindre bredde med sidevesker.

Drømmesykkelen min innfrir alt dette. Og jeg tror ikke den lages i småkubikkstørrelse. V-strom innfrir ikke alt. Vindskjermen er for lav. Eksosen er for høy, og med sideveskene bygger den 1,20. Serviceintervallet er på 6000. Det kunne vært lenger. Den har kjededrift. Og den mangler ABS.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Kubikksyke?

Legg inn av jonnykr »

Jeg har gjor det motsatte og gått ned til en 600. En 1988 Honda Transalp. Og i stedet for å kjøre fort om Sommeren, kjører jeg nå (relativt) lovlig hele året. Med Trelleborg Army piggdekk nå i Vinter. Er ikke mange "kubikkbamser" å se nå. Heller ikke på milevis med Grusveier om Sommeren. Transalpen er rette og slett en genial konstruksjon. Kan kjøre over alt om Sommeren. Grusveier, Geitetråkk, svingete asfaltveier, eller på langtur. Og den som påstår at man ikke har krefter nok til trygg forbikjøring i nogenlunde lovlige hastighter med en Transalp 600, vet ikke hva de prater om. Og man kan kjøre over alt om Vinteren også, med skikkelige dekk og varmedress fra Felleskjøpet. Man har allsidighet og anvendelighet på en måte som gjør MC livet til et eventyr av muligheter. Å reise på Tyrigrava for å drikke kaffe og vise frem "gliset" med det siste av "boltonstæsj" påmontert, blir liksom ikke helt det samme. Men for all del, dette er jo bare MIN mening om saken. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av AJ »

Godt å høre at varmedressen fra Felleskjøpet duger. Jeg kjøpte meg nemlig en slik her om dagen :-)
Men har ingen vintersykkel... Nå ser det ut til at både Transalp og XT sykler som mange foretrekker til denslags kjøring.
Blir uansett ingen vinteresykkel i år, men kanskje neste vinter? En ensylindra XT kunne vært morsomt :janikk Får se hvordan sommersesongen 2011 blir først, tenker jeg...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av rogg »

Har en på 1100 cc og det holder for meg. Litt synd at produsentene skal øke kubikken på nye modeller. Bedre om de holdt seg på kubikken og heller økte dreimoment. det tror jeg er viktigst når det gjelder å kunne kjenne draget. (kort orgasme er ikke noe) Nei en sykkel som drar fra 1000 omd og hele veien opp er noe.

Når produsenten lager neste model og øker kubikk, så blir det naturlig å følge etter. Ikke mitt valg, når jeg liker denne type sykkel.

Nå hadde jeg valget, 850, 1100, 1150 eller 1200 cc jeg falt på 1100, da vi nesten alltid er to på sykkelen + at vi har med henger.
IMG_5985.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kubikksyke?

Legg inn av ejs »

:thumleft

leste dette en plass

""For vanlige ”suge-motorer” gjelder imidlertid at dess mer sylinder-volum (boring x
slaglengde) motoren har, dess mer potensial for dreiemoment (”no-substitute-for-cubic-
inches”), og dess mer akselerasjons-kraft vil den i de fleste tilfeller ha.""
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Kubikksyke?

Legg inn av jonnykr »

AJ skrev:Godt å høre at varmedressen fra Felleskjøpet duger. Jeg kjøpte meg nemlig en slik her om dagen :-)
Men har ingen vintersykkel... Nå ser det ut til at både Transalp og XT sykler som mange foretrekker til denslags kjøring.
Blir uansett ingen vinteresykkel i år, men kanskje neste vinter? En ensylindra XT kunne vært morsomt :janikk Får se hvordan sommersesongen 2011 blir først, tenker jeg...
Ull under og Feleskjøpets Varmedres uttapå funker faktisk veldig bra. Endte også opp med å fjerne visiret og bruke kjørebriller fra Biltema. Offroadbriller med dobbelt glass og antiduggbehandlet. Og balaklava selvfølgelig. :) Vi var tre karer å kjørte tur i dag. Vi kjørte en Suzuki V-Strom 1000, Husqverna TE 630 og Transalp 600. Alle med piggdekk. Alle tre med dress fra Felleskjøpet og kjørebriller i stedet for visir. Vi kjørte nesten 10 mil på snødekte og isete småveier fra Frogner i Sørum, gjennom Gjerderum og Nannestad og hjem til Frogner igjen. Fint Vintervær og godt selskap og det var kjempemorsomt å kunne slippe seg litt løs på lite trafikkerte småveier. Vi traff jo på noen folk og biler og noen tittet rart på oss??? Andre smilte og vinket og på en av stoppene våre så glante en bilist så fælt på oss at han hold på å havne i grøfta. HeHe :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av AJ »

jonnykr skrev:
AJ skrev:Godt å høre at varmedressen fra Felleskjøpet duger. Jeg kjøpte meg nemlig en slik her om dagen :-)
Men har ingen vintersykkel... Nå ser det ut til at både Transalp og XT sykler som mange foretrekker til denslags kjøring.
Blir uansett ingen vinteresykkel i år, men kanskje neste vinter? En ensylindra XT kunne vært morsomt :janikk Får se hvordan sommersesongen 2011 blir først, tenker jeg...
Ull under og Feleskjøpets Varmedres uttapå funker faktisk veldig bra. Endte også opp med å fjerne visiret og bruke kjørebriller fra Biltema. Offroadbriller med dobbelt glass og antiduggbehandlet. Og balaklava selvfølgelig. :) Vi var tre karer å kjørte tur i dag. Vi kjørte en Suzuki V-Strom 1000, Husqverna TE 630 og Transalp 600. Alle med piggdekk. Alle tre med dress fra Felleskjøpet og kjørebriller i stedet for visir. Vi kjørte nesten 10 mil på snødekte og isete småveier fra Frogner i Sørum, gjennom Gjerderum og Nannestad og hjem til Frogner igjen. Fint Vintervær og godt selskap og det var kjempemorsomt å kunne slippe seg litt løs på lite trafikkerte småveier. Vi traff jo på noen folk og biler og noen tittet rart på oss??? Andre smilte og vinket og på en av stoppene våre så glante en bilist så fælt på oss at han hold på å havne i grøfta. HeHe :D
Fikk lyst til å invitere dere inn på en kopp kaffe, jeg! Bor jo på Lunner og en tur over skauen fra Nannestad på gamlevegen er neppe noen kraftanstrengelse for karer som dere :D
Send meg gjerne en PM hvis dere har planer om tur til helga, for eksempel. Skal nok i så fall sørge for kaffe og litt i bite ti om dere tar sjansen på en tur over skauen, ja :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Kubikksyke?

Legg inn av jonnykr »

AJ skrev:
jonnykr skrev:
AJ skrev:Godt å høre at varmedressen fra Felleskjøpet duger. Jeg kjøpte meg nemlig en slik her om dagen :-)
Men har ingen vintersykkel... Nå ser det ut til at både Transalp og XT sykler som mange foretrekker til denslags kjøring.
Blir uansett ingen vinteresykkel i år, men kanskje neste vinter? En ensylindra XT kunne vært morsomt :janikk Får se hvordan sommersesongen 2011 blir først, tenker jeg...
Ull under og Feleskjøpets Varmedres uttapå funker faktisk veldig bra. Endte også opp med å fjerne visiret og bruke kjørebriller fra Biltema. Offroadbriller med dobbelt glass og antiduggbehandlet. Og balaklava selvfølgelig. :) Vi var tre karer å kjørte tur i dag. Vi kjørte en Suzuki V-Strom 1000, Husqverna TE 630 og Transalp 600. Alle med piggdekk. Alle tre med dress fra Felleskjøpet og kjørebriller i stedet for visir. Vi kjørte nesten 10 mil på snødekte og isete småveier fra Frogner i Sørum, gjennom Gjerderum og Nannestad og hjem til Frogner igjen. Fint Vintervær og godt selskap og det var kjempemorsomt å kunne slippe seg litt løs på lite trafikkerte småveier. Vi traff jo på noen folk og biler og noen tittet rart på oss??? Andre smilte og vinket og på en av stoppene våre så glante en bilist så fælt på oss at han hold på å havne i grøfta. HeHe :D
Fikk lyst til å invitere dere inn på en kopp kaffe, jeg! Bor jo på Lunner og en tur over skauen fra Nannestad på gamlevegen er neppe noen kraftanstrengelse for karer som dere :D
Send meg gjerne en PM hvis dere har planer om tur til helga, for eksempel. Skal nok i så fall sørge for kaffe og litt i bite ti om dere tar sjansen på en tur over skauen, ja :janikk
Jeg regner med at ihvertfall to av oss prøver å få til en tur til helga igjen og en tur over skauen fra Nannestad bør vel ikke være en uoverkommelig utfordring. :D Har notert innvitasjonen og sender deg en PM hvis våre respektive gir oss litt fri i førjulsstria. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av AJ »

jonnykr skrev: Jeg regner med at ihvertfall to av oss prøver å få til en tur til helga igjen og en tur over skauen fra Nannestad bør vel ikke være en uoverkommelig utfordring. :D Har notert innvitasjonen og sender deg en PM hvis våre respektive gir oss litt fri i førjulsstria. :thumleft
Den er god! :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Kubikksyke?

Legg inn av Bringisen »

Nja , det er vl nesten som med båter , mye vil ha mer.

Jeg selv har vært litt opp og ned og ser ikke at jeg absolutt må ha mye kubikk.

Startet med 80ccm og gikk som 18 åring rett på 750ccm , derretter var rekken som følger 750-1000-600-1200-1200ccm.

Akkurat nå er jeg sykkelløs og ønsker meg helt flett ny sykkel så snart tiden er riktig , hva det blir er usikkert men hjertet ligger hos Kawasaki og BMW.

Om jeg skulle handlet til våren uten gevinst i flaxloddet så skal jeg ikke se bort i fra en ER6 eller Versys , men med litt mer peng så kunne det lett blitt en BMW F800ST eller 800GS. Tenker jeg kubikk så er det for langsiktig tenking der kona blir mer med på tur. Da er drømmen for tiden en Kawasaki Z1000SX :[-o<
Hadde pengene ikke hatt noe å si ville det nok stått mellom ZZR1400 og K13000S selv om jeg var strålende fornøyd med min R1200GS som jeg desverre solgte i år.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Kubikksyke?

Legg inn av MaxTron »

interessant tråd med arti tema, og er vel toppaktuelt no som for 20 år eller enda lengre siden.
Dimzum skrev:Man kan ha det gøy med nær sagt uansett sykkel. Må likevel innrømme at jeg etter å ha prøvd en 600 ccm -vistnok ikke av aller nyeste årgang - virkelig savna punchen og frasparket.

Ikke så nøye med kubikk bare det er nok HK :thumleft
Her er vi på en måte ved vertfall en av sakens kjerner, men det er og litt feil. i prinsippet er det jo teknisk mulig å ta ut 200hk minst av en 600kubikk, ved noen-og-tjue-tusen omdreininger... Den ville neppe vært av de mest driftssikre på markedet, og det området hvor den hadde vært sterk hadde vært uforholdsmessig snevert og ligger helt i toppen av turtallsregisteret, og bunndrag og dreimoment generelt ville ha vært en sørgelig historie.

Vist man er fascinert av massivt sugende bunndrag er det i praksis to måter å oppnå det på: Ved hjelp av kompressor som er drevet mekanisk av motoren, dette medfører selvfølgelig flere bevegelige deler og høyere trykk i motoren noe som kan gå ut over driftssikkerhet. Den andre er å øke volum på motoren.

Det er jo dreiemomentet som gjør jobben fra bunnen og til man er ca midt i motorens turtallsområde.
V-motorer har og en tendens til å utvikle forholdsvis mere moment ved lave turtall enn en rekke4 med samme volum.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar