SMK.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar

Er kubikk lykke ?

Ja. Jo mere jo bedre. Selv om jeg ikke mestrer det.
9
69%
Nei. Jo mindre jo bedre !
4
31%
 
Stemmer totalt: 13

Pollti

SMK.

Legg inn av Pollti »

Det betyr Små Kubikk Gutta. Bare til opplysning for Ragnhild og andre uinnvidde.

Regel nr 1. Småkubikk er alt mellom 125 til 600. Til nød, 600 regelen er der bare for Jalmar.... 8) 450-500 er toppen.

Regel nr 2. Jo mindre, jo bedre.

Regel nr 3. Haster det så fælt så kan du ta buss eller tog.

Regel nr 4. Status er omvendt proposjonalt med fabrikk merke. Alltid.

Regel nr 5. Ikke se skjevt til noen. All kubikk er gøy. Stort sett da, og ihvertfall når de går.

Regel nr 6. Tar du deg selv høytidlig så har du ikke noe i denne tråden å gjøre.


Meningen med dette er at vi som ikke kjører vinkel slipere på en trillion kubikk og med 400 hk muligens har en annen kjøreopplevelse enn andre.
Er vi mange som liker å kjøre med hele kroppen og ha det gøy som vi kan med minimum kostnader og iht erfaring og kunnskap ? Bare et spørsmål .

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38054
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Veeeeldig begrenset med alternativer her, synes jeg... :[-X:
Burde vel strengt tatt vært et alternativ til...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Legg inn av Pollti »

Ja. De som ikke er enige med meg kan ikke stemme :Laughing:

Online
mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Legg inn av mekkern »

driver å leter etter en blå ca78mod rs100 jeg... :sad11:

LS2 er også kandidat..

dobbeltsylinder puck skjærer seg litt for lett...men gir mange kaffestopp..

Pollti

Legg inn av Pollti »

Aj. spørsmålet var : Er kubikk lykke ?

Pollti

Legg inn av Pollti »

Kaffe er godt mekkern. Pælm 1 literen din på dynga !

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg er med på den, Pollti. :thumbsup:

Jeg har jo hatt en tendens til å tro at mere kubikk gir mere moro. Men begynner å innse at det ikke alltid er tilfelle. Hvert til sitt bruk selvfølgelig. Skal jeg på langtur i høyt tempo og skal ha med meg masse ræl, syns jeg det er greit å bruke Voyageren på 1200 kubikk.

Men jo større sykler jeg har kjørt, jo mer har jeg savna "småkubikkperioden" jeg var i gjennom på 80-tallet. Kjørte da bl.a. en Jawa TS350. Med HELE 24 hester!!! Men vi kom da på tur og vi hadde det moro.

Det med å ha noe småtteri som man kan stelle og skru på selv, som ikke koster særlig mye hverken å kjøre eller å forsikre, er et veldig godt alternativ.

For de som ikke liker å skru, begynner det nå forsiktig å dukke opp nye sykler med mer beskjedne motorer. Kawasaki Ninja 250 er ett eksempel. Helt grei liten sykkel som er rimelig i innkjøp og rimelig å bruke. Og den gjør jobben og tar deg på tur eller til og fra jobben akkurat som en stor sykkel.

Det er jo mange som klager på hvor dyrt det er å ha mc. Og det kan man jo være enig i, men det behøver ikke bli så dyrt som det for mange har blitt. Klarer man seg med en 500 ccm sykkel, har man effekt så det holder til norske forhold, og kostnader som er betraktelig redusert i forhold til 1000 ccm og større.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38054
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:Aj. spørsmålet var : Er kubikk lykke ?
Ok... er med på den.
Og svaret er at jo mer kubikk betyr helt klart ikke nødvendigvis mer lykke :wink:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Legg inn av mekkern »

skal snekre litt på litern i vinter så den blir mere kaffevennlig.. :Laughing:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38054
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har en 900 kubikker selv, men den er likevel ikke noe skryteobjekt hva gjelder effekt, dvs. HK/KW.
Dreiemomentet derimot er aldeles fortreffelig og bortimot uovertruffent i denne kubikklassen :mrgreen:

Men det kan godt hende at jeg kunne trives like godt med f.eks. en en-sylindret 550 kubikker... 8)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Pollti
Syns jo du kunne strukket deg til 654 ccm
For da kunne Panther'n vært med

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg mener småkubikk er mellom 126 ccm og 500 ccm. Dessverre er det et relativt smalt utvalg i den klassen når det gjelder nye sykler, men det blir nok bedre når økonomien blir dårligere rundt omkring.

På bruktmarkedet er det jo mange fine småkubikkere til salgs. Og de er billige. Og lette å vedlikeholde. Fine vintersykler er de fleste av dem også p.g.a. lav vekt bl.a.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Spørsmålet er egentlig litt villendene for å si det mildt. En stor kubikk er gjerne tilgivende for den er gjerne tilpasset "ubrukbare brukere " til en viss grad. En småkubikker er gjerne litt anderledes enn så, og således er den litt mere krevende også. Den krever noe mere og må kjøres mere aktivt. Og siden den må kjøres mere nært til grensa kan den oppleves som mindre tilgivende kanskje.

Pollti

Legg inn av Pollti »

Her skal vi da ikke skryte av vekt/hk forhold ! Du kan gjerne ha 0,1 hk for min del. Kjøreglede , definer det ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38054
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:Her skal vi da ikke skryte av vekt/hk forhold ! Du kan gjerne ha 0,1 hk for min del. Kjøreglede , definer det ?
Ja, den er det ikke sånn helt uten videre lett å definere... :[-X:

Men det å ha mellom 120 og 190 HK er i hvert fall ikke alene ensbetydende med kjøreglede.
Kjøreglede handler om helt andre ting!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar