Sikring av MC mot tyveri

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av bergenser83 »

Jeg bor i Bergen sentrum og har nå i helgen opplevd for andre gang på 6 mnd at noen tar seg inn, gjennom vår låste gjerdeport for å stjele tråsyklene våre. Vi har heldigvis tre sykkellåser som fester syklene i vegg og i hverandre, så i helgen har de bare rekt å knekke (fysisk av i låsepinnen) en kodelås vi har på fremhjulene. De har sikkert så sett de to andre låsene som ikke er så lett å oppdage og gitt opp. De har tatt med seg lykter, sykkelcomputere osv som var lett å røske av, festene for lykt og computer står igjen så verdien for videresalg/bruk er lik null....

Men dette gjør at jeg blir litt bekymret når jeg nå for første gang skal ha en MC stående i byen. Det er snakk om en veteran uten noe elektronikk på tenning. Den skal stå utenfor porten på gateplan.

En ting er at jeg må ha lås på den. Jeg kjøpte en skivelås på Biltema som jeg måtte levere inn igjen da den ikke fikk plass på skiven.

Men kanskje det er noen andre lure triks? Noen som kan komme med konkrete råd for sikring av sykkel?


( Har vurdert å lage en bryter fra batteri og ha denne bryteren under setet, da må man låse opp/bryte opp setet for å starte den)

Brukeravatar
Kenny
Innlegg: 36
Registrert: 25 aug 2010, 18:38
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650 S 2003

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av Kenny »

Finnes skivelås med bevegelses-sensor, uler som bare rakker'n hvis noen prøver å fikle den opp eller bevege sykkelen din.. Jeg har en på min sykkel, men den er dessverre relativt dårlig på å registrere bevegelse.. Men så står jeg i garasje, og bruker den egentlig kun for skivelåsen. Luksus-parkering :redface

Så sjekk følsomheten før du kjøper, men det er ingen dum investering :-)

Godtvoksen

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av Godtvoksen »

Her har du en som har fått god kritikk, men som jeg ikke selv har prøvd:

http://www.mc-utstyr.no/storefront.php?pid=1561

Denne har jeg selv, og er godt fornøyd med:

http://bullfighter.no/laaser-alarmer-xe ... Path=40_66

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av bergenser83 »

ja. Har tenkt på noe sånt. I helgen har jeg vært en så bitter mann at jeg nesten har vurdert å gjøre trå syklene til et lett bytte for så å lage til selvskudd eller lime barberblad på lås og under trekk i setet. Men har tatt til fornuft....

Ser at Biltema selger slike låser. Er litt dumt om de er overfølsomme og vekker hele nabolaget om det blåser litt en natt

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av MaxTron »

Finnes det ingen muligheter for å få parkert sykkelen inne i gården!??!
Vist det går ann å få inn tråsykkler går det vel ann å få inn de fleste motorsykkler og..?

Det finns også spesielle øyebolter til å bore ned i betongen, og så feste sykkelen i den med kjetting, vist du kombinerer dette med en lås med alarm burde det hjelpe...?

Gå for en FG-godkjendt lås(er) er som oftest en grunn til at de blir godkjendt av forsikringsselskapa.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av MaxTron »

Virker som de du er plaga av er mere på herverkstadiet enn at de har IQ til å få penger ut av tyveriene, da hjelper det kanskje lite med lås, klarer sikkert å bryte av speil og instrumenter uansett... :scratch

Kanskje en sånn hadde vært noe å tenke på http://www.snail.se/main.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Se forøvrig denne tåden: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=14&t= ... je&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av bergenser83 »

takk for råd.

- "gården" vår er et inngangsparti på ca 4 kvm og huser akkurat tråsyklene våre, går ikke med MC her. Tror et slikt Mctelt ville være mer lokkende for de som driver hærverk enn sykkelen i seg selv.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av MaxTron »

bergenser83 skrev:takk for råd.

- "gården" vår er et inngangsparti på ca 4 kvm og huser akkurat tråsyklene våre, går ikke med MC her. Tror et slikt Mctelt ville være mer lokkende for de som driver hærverk enn sykkelen i seg selv.
Mulig du har rett i det..

Nå er jo den Snail-"garasjen" laget av 3 "skjell" i glassfiberarmert plast, så den er nok ganske solid, men er vel heller tvilsomt at den kan settes opp på fortauet, vist det er det som er oppstillingsplassen din...

En helt annen løsning er jo å melde seg inn i en MC-klubb som har lagerlokale, vet ikke hvilke som er aktuelle i Bergen i så måte, kansje NAF-MC..??
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av Steinkastar »

Godtvoksen skrev:Her har du en som har fått god kritikk, men som jeg ikke selv har prøvd:

http://www.mc-utstyr.no/storefront.php?pid=1561

Jeg har en slik skivealarm som vist over. Fungerer veldig godt.
Minuset er at den piper litt for kjappt av og til, piper når jeg selv skal låse opp :) Her er det ikke snakk om mye eller hver gang, men kan være irriterende når man skal ut å kjøre tidlig på morgenen.

PS! Fikk kr 500,- i avdrag på forsikrigen med denne også (FG-godkjent).
Veritas Aequitas

LUHG

Spiff
Innlegg: 33
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda VFR Vtec 2002

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av Spiff »

Hei, jeg kan gå god for "ABUS Detecto X-Plus 8000" låsen som Godtvoksen viser til. Kjøpte den hos MC Marine for samme pris som MCSiden selger den for. Har spart meg mye penger da jeg hvertfall to ganger har glemt å fjerne den og alarmen har gått. Kan fort bli dyrt dersom du begynner å kjøre med skivelåsen på. I tillegg er den FG-godkjent, tåler regn og er relativt lett å montere og ikke minst demontere uten at alarmen går.

Du kan jo i tillegg vurdere en skikkelig kjetting rundt bakhjulet. Da vil muligens tyvene fokuserer på den og alarmen vil gå når de jobber med å kutte kjettingen. Så har du også GPS-sporingssystemer.. da er jo sykkelen stjålet allerede men..i lag med et godt balltre kan det være en god kombinasjon for å få ut litt agresjon.


Spiff

Brukeravatar
Kenny
Innlegg: 36
Registrert: 25 aug 2010, 18:38
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650 S 2003

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av Kenny »

I nyeste BIKE som kom i posten denne uken, side 94, har de tilbud til de som er abonnent på bladet: ABUS Granit Detecto X-Plus 8000 til 1.099,- hos Duells forhandlere til og med 31. mars 2011.

Klipp ut og ta med ;-);)

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av mekkern »

Har laget "heis" til mc der det var trangt.. litt ala dette..http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/ ... opphenger/

Ikke akkurat maken men et stativ på vegg i 2 etg som gjorde at sykkelen var utilgjenglig uten stige/høy gardintrapp..elektrisk heis m fjærnstyring..
etterpå laget eieren ramme med bordkledning rundt+tak, så den ble "borte" når den var på plass kun synlig oppi hjemmet sitt.
nedsenket sto den i det lille inngangspartiet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av MaxTron »

Her er ett system som sikkert kan bygges om til å lage en sånn "garasje" som du løfter sykkelen opp i http://www.mygaragestore.com/detail.aspx?ID=325" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av SveinT »

Kom over dette her, noen har forsynt seg med en sjelden Laverda.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27086589" onclick="window.open(this.href);return false;

Hva med å ha en egen etterlysningstråd for stjålne motorsykler her?

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Sikring av MC mot tyveri

Legg inn av Cbr »

Har min i garasje med 2 ABUS skivelås med alarm. Den ene har tykk lenke som er festa i ring så er bolta i gulvet med 4 svære bolter. Har og en tykk tråsykkel lås på. Alarm i garasjen i tillegg. Vurdere å ta kontakt med systemsikring for få fatt i vegger jeg kan lage en bod i garasjen med. Kamera må jeg og få opp. Billigere forsikring med skivelås med alarm. Fatte ikke kortenktheten til de så ikke får seg ornlig skivelås med alarm å minus på forsikringen. Vurdere å sette opp fullauto paintballgevær rigga til bevegelse styrt kamera, det finnes gummiball/øvingsball.

Kamerat av meg fikk sin forrige mc rulla vekk fra tomta å fikk elektriske klussa med og ødelagt, fant ann igjen i en garasje til branntomt.

Svar