Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.

Hvilket batteri ville du valgt?

Biltema GEL batteri (499 kr)
9
45%
Yuasa "vanlig" batteri (515 kr)
10
50%
Et annet "GEL batteri (ca. 1000 kr tror jeg)
1
5%
Et annet "vanlig" batteri
0
Ingen stemmer
 
Stemmer totalt: 20

oys
Innlegg: 7
Registrert: 10 apr 2011, 01:08
Motorsykkelen din: :(

Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av oys »

Jeg forstår at det er delte meninger om MC batterier fra biltema og tenkte derfor jeg skulle foreta en undersøkelse før jeg kjøper.

Derfor spør jeg: Hva ville dere valgt mellom et Biltema GEL batteri og et Yuasa batteri når begge koster ca. det samme?.

Fordeler med Biltema GEL batteri slik jeg ser det:
  • GEL batterier skal være "bedre": De er "vedlikeholdsfrie" så man slipper etterfylling med batterivann, de skal gi mer strøm under høy last (f.eks. ved start), og de holder bedre på spenningen når motorsykkelen står over lengere tid.
  • Vanligvis koster GEL batterier rundt det dobbelte av det de blir solgt for på Biltema. Til gjengjeld stiller mange spørsmål med kvaliteten på Biltema produkter
Fordeler med Yuasa batteriet slik jeg ser det:
  • Anerkjent produsent
  • Leveres tørt så jeg må fylle syre selv, så jeg er sikker på at det ikke har stått lenge i butikken/lager slik jeg riskikerer med et GEL batteri fra biltema.
Begrunn gjerne svaret, spesielt hvis dere stemmer på "noe annet".

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37971
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av AJ »

Var et Yuasa batteri vi kjøpte til vår PGO scooter her hjemme.
Og helt korrekt; fulgte med no' greier som vi fylte på batteriet. Siden har det fungert helt fint uten problemer av noe slag.
Stoler mer på Yuasa enn Biltema...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Snikkeren »

Det er viktig å huske på å lade opp batteriet før man setter det i sykkelen, ellers kan man miste litt av kapasiteten til batteriet. Leste akkurat en informasjonsplakat om dette hos MC-deler på Vartdal. Selv har jeg aldri hatt behov for å skifte batteri på en mc, men har skiftet på bil. Da kjøpte jeg Biltema batteri, og det fungerte upåklagelig.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av NickNei »

Jeg tar en god brandy før en dårlig cognaq, så det er ikke tvil om at jeg hadde tatt biltemabatteriet.
Vær nøye med vedlikeholdslading, så holder det i mange år.

janos
Innlegg: 33
Registrert: 31 mar 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
Sted: Melhus i Sør Trøndelag

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av janos »

God dag, Folkens.
Spørsmål til Trådstarter: Hvor får du Yuasa batteri til den prisen du nevner? Er det mange Amp på eksempel batteriet ditt?
Yuasa er (min erfaring) noe av det beste du kan ha på sykkelen.

oys
Innlegg: 7
Registrert: 10 apr 2011, 01:08
Motorsykkelen din: :(

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av oys »

janos skrev:God dag, Folkens.
Spørsmål til Trådstarter: Hvor får du Yuasa batteri til den prisen du nevner? Er det mange Amp på eksempel batteriet ditt?
Linket til mcoslo.no i første innlegg. De har riktignok ikke på lager, men sa at de kunne skaffe i løpet av en dag. I tilegg kommer miljøavgift (7,50 kr tror jeg) og muligens batterisyre (det står det ikke noe om).

Eksempelbatteriet er et 12 amp til min gamle XJ 600.
Eloiz skrev:Hadde valgt et annet gel batteri, da jeg vil ha minst mulig vedlikehold. Det meste kan bestilles fra utlandet til minst halv pris, usikker på hvordan det er med batterier. Burde i det minste kunne få fatt i noe kvalitetsmerke til rundt Biltema pris eller par hundrelapper mer for å være safe. Biltema og kvalitet er ikke ord jeg synes hører sammen ihvertfall.
En utfordring jeg har kommet over er at mange ikke sender batterier til Norge. Legg gjerne med en link hvis du vet om noen som gjør. Men ellers kjenner jeg til at ting ofte er under halv pris (selv etter moms og frakt) i f.eks. Tyskland, USA, Storbritania, osv.

I en annen tråd har jeg forklart hvordan jeg hadde problemer med en regulator som jeg måtte bytte ut. Jeg er fortsatt ikke sikker på om den gikk i stykker på grunn av et gammelt Yuasa batteri som ikke lenger ville ta til seg lading eller om det nye Biltema gel batteriet var defekt.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av ejs »

:thumleft
Tredje sesong med biltema gelbatteri på kawaen,ikke vedlikeholdsladet,ladet rett før sesongstart,(egentlig ikke nødvendig)
Var nesten fullladet.
Forrige sykkel hadde jeg gelbatteri i også.
Gelbatteri først og fremst fordi det sparer bryet med vannfylling.På Kawaen og på Suzukien jeg hadde før,må batteriet ut for å kunne se nivået på vann.
(Kawaen har voltmeter originalt + at jeg monterte ledvoltmeter med rød diode ved overlading-på Suzukien monterte jeg
et enkelt voltmeter.
:jada: :jada:
If it ain't broke, I'll break it.

oys
Innlegg: 7
Registrert: 10 apr 2011, 01:08
Motorsykkelen din: :(

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av oys »

ejs skrev:Kawaen har voltmeter originalt + at jeg monterte ledvoltmeter med rød diode ved overlading-på Suzukien monterte jeg et enkelt voltmeter.
Hvor fikk du tak i dette? Jeg fant en side som forklarer hvordan man kan lodde sammen selv til rundt 10$, men tenkte at hvis jeg fant noe billig som var ferdiglaget og klart til å klipse på batteriet så er jo det enklere. Et enkelt led som sa fra ved overlading (og kanskje et som sa fra ved underlading) er egentlig alt man trenger.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av ejs »

:thumleft
Voltmeteret til Kawaen kjøpte jeg fra Tyskland..Dyrt.(rundt insrument med 5 leds-- 2 gule 2 grønne 1 rød..Kjøpte også tilsvarende for oljetemp)
Det til Suzukien laget jeg sjøl.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av frodef »

Jeg kjøpte syrebatteri fra mcoslo i høst, glemte å vedlikeholdslade i vinter og det var fullstendig kaputt i våres. Kjøpte nytt gelbatteri fra biltema, satser på å lade det i vinter.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Crinos »

At noen kjøper no annet enn gel batterier i dag forstår jeg ikke... Det er rett og slett ingen hensikt i å kjøpe noe ANNET enn gel, så fremt ikke installasjonen er så sær at det ikke vil la seg gjøre.

Jeg er litt ute av termologien.. Vedlikeholdsfritt er ofte gel batterier?

For meg er det i alle fall ikke aktuelt å kjøpe et batteri som enn må "dævle" med for å få til å fungere. Kjøp, monter, bruk, kast. Er min mentalitet..

Om et batteri jeg selv må fylle på syre, koster det samme som et gelbatteri... Så skal syrepåfyllingsbatteriet være EKSTREMT mange ganger bedre enn gelbatteriet, og mindre. Mindre er alltid bedre i mine tilfeller.. Men vanskelig å finne mindre og fremdeles beholde samme specs.

Jeg var på jakt etter et mindre batteri til sykkelen min, men som fremdeles leverte samme punch, og klarte rett og slett ikke å finne noe mindre en det jeg hadde.
HD PartNO 65989-97B 12V 19Ah
170x85x150 er målene på batteriet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av LordShaft »

Jeg anbefaler alle som kjører V-twin å holde seg langt unna biltema sine batterier!

Spesiellt italiensk V-twin. Disse syklene krever veldig mye startstrøm av batteriet, noe biltema batteriene ikke klarer å levere... Flere ducati folk som har erfart dette på den den kostbare måten * :roll

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av fikse »

Snikkeren skrev:Det er viktig å huske på å lade opp batteriet før man setter det i sykkelen, ellers kan man miste litt av kapasiteten til batteriet. Leste akkurat en informasjonsplakat om dette hos MC-deler på Vartdal. Selv har jeg aldri hatt behov for å skifte batteri på en mc, men har skiftet på bil. Da kjøpte jeg Biltema batteri, og det fungerte upåklagelig.
Istemmer denne :thumleft Har selv erfart at forskjellen mellom å lade de skikkelig opp før bruk og ikke, er forskjellen på om batteriet klarer å gi nok strøm til å starte sjiten eller ikke.
Ellers så kjøpte vi 2 stk gel-batterier fra BT for 2-3 år siden. Det ene døde helt etter 1 sesong, det andre lever helt fint ennå.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Relax »

"Biltemabatteri" ,.........
Biltema lager vel ikke batteri....så hvilke merke er det de egentlig fører ?
:scratch
"Do the right thing"

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Valg av batteri: Biltema GEL vs Yuasa vs noe annet

Legg inn av Blackbird »

Yuasa-batterier har en påfylling når d er nytt ved første gangs lading,noe forhandler gjør.Ellers vedlikeholsfritt.Ikke uten grunn orginal montert på di fleste japanske mc-merker.Langt bedre kvalitet enn f.eks Biltema.Sannsynligvis d beste mc-batteriet på markedet.Dyrt? Vel med riktig pleie ang.vinterlagring så har d 10års levetid.1000-1500kr.Bytter du 3 ganger på den tiden med billigere batterier er d dyrere+prakk og ofte ventetid på levering.For meg er dette enkelt:Yuasa.

Svar