Hvilken motorolje.?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
vegageir
Innlegg: 31
Registrert: 16 mar 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha 900 diversion 1996

Hvilken motorolje.?

Legg inn av vegageir »

I min service manual til -96 Yamaha 900 div. står det oppgitt en motorolje type SAE20W40 SE
Er ikke dette en veldig "Grøtete" viskositet eller.?
På min tidligere sykkel greide det seg med 10/15W40.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av tagesk »

vegageir skrev:I min service manual til -96 Yamaha 900 div. står det oppgitt en motorolje type SAE20W40 SE
Er ikke dette en veldig "Grøtete" viskositet eller.?
På min tidligere sykkel greide det seg med 10/15W40.
Om det står 20w40 bør du bruke 20w40.
Yamaha mener at 10w40 blir for tynn.
Det har de nok gode grunner til å mene.

Hva en annen sykkel fra en annen produsent bruker er egentlig ikke særlig relevant.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av KawaSuki »

Har også blitt fortalt av " edruelige " personer , at dersom det ikke står spesifikt i Manualen ,
at det kan brukes syntetisk olje , skal man bruke mineralolje . 8)
Motoren kan plutselig begynne å bruke olje , og man bør iallefall følge godt med oljenivået .
Muligens syntetisk olje , rett og slett blir for " glatt " . :scratch

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av 650spleisn »

Det eneste jeg med sikkerhet kan hevde når det gjelder olje, er at det ikke finnes noe fasitsvar.
Det er rett og slett for mange variabler ute å går.
Min yrkesbakgrunn har gitt meg en viss erfaring med oljesmurt maskineri av forskjellige utførelser.
Mineralsk olje smører godt, men har kortere livslengde enn syntetisk, og liker ikke veldig lave eller høye temperaturer.
Syntetisk olje virker bedre innom et større område på temperaturskalaen, og har bedre "slitestyrke", men kan i visse tilfeller skade en motor fordi den smører for godt.
Et rullelager er avhengig av en viss friksjon for at rullene skal rulle, og ikke glide. Dersom rullene begynner å glide så vil de gradvis miste sin perfekte omkrets og resultere i havari etterhvert. Heldigvis veldig sjeldent.
Mange opplever også økt oljeforbruk når de benytter syntetisk olje.
Årsaken er ofte ganske kompleks, men en teori som flere har hengt seg på er at oljefilmen i sylinderforingen er så robust at oljeskraperingen på stempelet ikke klarer å bryte igjennom oljefilmen slik at den klarer å skrape overflødig olje tilbake til oljesumpen. Da vil en stor andel av oljen i sylinderforingen brenne opp isteden for å bli skrapt ned igjen.
Da kan man risikere å få lavt oljenivå på motoren midt i søndagsturen. Ta med en ekstra liter!

Når det gjelder viskositet så praktiserer jeg reglen om at tynn olje er bedre enn tykk olje, og at avstanden mellom "kall og varm" viskositet ikke bør være for stor.
I praksis betyr det at jeg velger 0W-30 eller 5W-30 fremfor 10W-40 eller 15W-40 dersom instruksjonsboken foreskriver f.eks. 10W-40.

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av 650spleisn »

Fortsetter her.
Begrunnelsen for å benytte tynnere olje er at oljens viskositet er ganske lik uavhengig om det står 5W-30 eller 15W-40 på flasken når oljen har oppnådd normal driftstemperatur.
Gevinsten ligger i at oljen kommer fortere fram til sine respektive smørepunkter når motoren startes dersom man benytter 0W-30 eller 5W-30.
Man sier ofte at 90% av motorens slitasje oppstår i starten. Kan ikke dokumentere dette.
Neste gevinst er at man får mindre trykktap gjennom oljeklanalene i motoren, samt at man oppnår bedre kjøling via oljen pga økt mengde oljesirkulasjon.
Unntaket er ved meget hard og langvarig kjøring, og/eller kjøring i områder med veldig høye temperaturer.
S.K. racingoljer har 50 eller 60 i viskositet for at oljefilmen ikke skal briste under veldig høye temperaturer, men de er derimot helt avhengige av god varmkjøring før de fungerer optimalt.
Min oppfatning er at 50 eller 60 olje er helt uegnet for normal kjøring her i norden.
Konklusjon: Følg instruksjonsboken. Det blir alltid riktig, men ikke nødvendigvis optimalt for oss i norden.
Bruker du et høyt "vintertall" som f.eks. 15 eller 20 så er det viktig med god varmkjøring før motoren belastes.
Antar at det er mange meninger blant forumets medlemmer.
Jeg påberoper meg ikke noe fasitsvar, så arrester meg gjerne. Jeg har masse å lære.
Innkjøring av motorer er også et interessant tema som er relatert til olje, men det får komme senere.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av tagesk »

Bilde
650spleisn skrev: Min oppfatning er at 50 eller 60 olje er helt uegnet for normal kjøring her i norden.
Jeg kjørte 7.000 km i Norge i løpet av mai og juni.

I temperaturområdet 0-20°C kan min motor bruke 10w-40, 15w-40, 15w-50 og 20w-50.
I henhold til manualen (som er Bibelen i slike spørsmål).

Jeg bruker alltid 50-oljen.
Helst 20w-50 for, som du sier, den er sterkere enn 15w-50.
Men motoren er tung å starte med 20w-50 når det er kaldt så i Norge kjørte jeg med 15w-50.
Som bildet viser så liker jeg å oppsøke kalde plasser 8)

Men hvorfor 50 når jeg kan bruke 40?
Helt enekelt fordi motoren går så mye stillere med den tykkere oljen.

Hvorfor forteller jeg dette?
Jo fordi vi er veldig enig om én ting: At det finnes en fasit.
Som du skriver: Konklusjon: Følg instruksjonsboken. Det blir alltid riktig, men ikke nødvendigvis optimalt for oss i norden.

Man kan eksperimentere med kvaliteten (SH, SJ, SM, dino eller synt), men ikke med viskositeten.

Det er en grunn at at Yamaha skriver 20w-40 og ikke 10w-40.
"Alle" bruker 10w-40 i dag.
Hvorfor skal akkurat denne motoren ha 20w-40?
Medmindre man vet hva den grunnen er, da tror jeg 20w-40 er fasiten.

[TaSK]

(Teknisk info: jeg kjører altså med 15w-50 eller 20w-50; om sommeren her i Italia alltidf 20w-50. Manualen sier at oljen skal skiftes hver 10.000 km. Så det gjør jeg. Jeg bruker mineralolje i kvalitet SH; finnes ikke billigere olje på markedet. Mineral SH koster omlag 1/8 av en syntetisk SM. Eftersom jeg ville skikftet på 10.000 kmuansett sparer jeg minst 100 euro/året på oljen.)
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av tagesk »

650spleisn skrev: Når det gjelder viskositet så praktiserer jeg reglen om at tynn olje er bedre enn tykk olje, og at avstanden mellom "kall og varm" viskositet ikke bør være for stor.
I praksis betyr det at jeg velger 0W-30 eller 5W-30 fremfor 10W-40 eller 15W-40 dersom instruksjonsboken foreskriver f.eks. 10W-40.
"Avstanden" mellom kald og varm er i prosent, ikke i "enheter".

Det vil si at 15-40 har et spenn på 2.6 mens 5-30 har et spenn på 6.
Derfor kan man forvente at en 15-40 olje er mye, mye mer robust enn en 5-30 olje.
Robust betyr her: Kan kjøres lenger uten å tape sin kvalitet.

Om jeg da ikke har glemt alt jeg engang kunne.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av 650spleisn »

Har grublet litt over hva vegageir skrev i starten på tråden angående Yamaha`s anbefaling for sin 900 Div.
Det er mulig jeg møter meg selv litt i døren angående rådet om å følge instruksjonsboken, men tror jeg ville valgt lavere "W"-tall enn 20 i dette tilfellet.
Uansett tall på oljekannen så er oljen alltid for tykk når den er kald.
Det er nok sikrest å holde seg til "40" slik Yamaha sier. Da har oljen ca 12-16 cSt ved 100°C, som er vanlig driftstemp for de fleste motorer. Nå er jo denne motoren luft/oljekjølt så variasjonene kan være store.
"W"-tallet påvirker ikke viskositeten ved driftstemp.
Lavere "W"-tall betyr at oljen er tynnere ved kaldstart, noe som er ønskelig for å redusere slitasjen i starten (oljen har uansett langt høyere viskositet enn 12-16 cSt, så det er ingen fare for at den er for "tynn")
Alle taper på at oljen er for tykk i starten. Startmotoren må kjempe med en tungdreven oljepumpe med alle de konsekvensene det medfører.
Kanskje blir oljetrykket så høyt at overløpsventilen åpner å slipper oljen tilbake til sumpen. Kun minimalt med olje kommer fram til smørepunktene, attpåtil i seneste laget..
Disse argumentene gjør at jeg personlig er veldig glad i W0-XX eller W5-XX.
Når det gjelder "SE" i anbefalingen så er det en gammel spesifikkasjon. "S" betyr bensinmotor, så den skal være der, men E`n bør erstattes med en "høyere" bokstav i alfabetet f.eks "J".
Olje med høyere bokstav er alltid bedre enn en lavere bokstav (noen helt spesielle unntak skal visstnok finnes, men ikke tenk på det.)
Må ta forbehold om at Yamaha kanskje har en helt spesiell grunn for å anbefale 20W-40 til 900 Div.
Kanskje noen på forumet som har kunnskaper om dette?
Noen motorer har hydrauliske ventilløftere og/eller hydraulisk strammer av kamkjede etc som fordrer en bestemt viskositet.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Kwak »

Dette er ikke så komplisert. Dette er en multigrad olje. Det første tallet 20w angir kaldstart egenskapene, det vil si flyteevnen ved lave temperaturer (w for winter). Det andre tallet angir viskositeten ved høye temperaturer (dette er normert). SE angir kvaliteten.
Hvis Yamaha spesifiserer 20W-40 SE så gjelder følgende:
1. Du kan ikke (les: bør absolutt ikke) benytte en olje som er tynnere enn 40. Altså en 30-olje. Grunnen til dette er at 30 oljen er tynnere ved driftstemperatur enn en 40 olje. Dette er helt vesentlig for bæreevnen til glidelagere som f.eks veivlagrene og kamaksellagrene.

2. Når Yamaha spesifiserer en 20W olje i stedet for det mer vanlige 10W (altså 10W-40) så er det en grunn til dette, men det er ikke fullt så kritisk. En 10W olje vil være mer lettflytende ved oppstart, men for en motorsykkel er ikke dette så kritisk hvis du ikke bruker den om vinteren. Men du har en luftkjølt motor, disse har den ulempen i forhold til en væskekjølt motor at de gjerne får høyere driftstemperatur. Under konstruksjonen må det også tas hensyn til at motoren skal tåle å bli brukt også i 40-50 varmegrader lufttemperatur, køkjøring osv. Dette må det tas høyde for i klaringen mellom stempel og sylinder, altså øket klaring. Aluminium (stempel) utvider seg mer enn stål (sylinderforing). Nå til poenget, denne romslige klaringen kan medføre høyt oljeforbruk når motoren er kald. Og da særlig hvis oljen er tynn selvfølgelig, altså 10W i forhold til 20W.

3. SE angir kvalitets-KRAVET til oljen. Du kan gjerne helle på en senere kvalitet (disse kommer kronologisk etterhverandre) som SF eller SG, men ikke tidligere kvalitetsklasse som SD. Med det er null poeng å helle på så "høy" kvalitetsklasse som mulig. Det gjør ingen skade, men er bortkastede penger. Nå har vel SE graden blitt "obsolete" og kan være vanskelig å få tak i også. Så bruk da SF eller SG

Så noen råd og anbefalinger til slutt:
1. Benytt gjerne en 20W-50 olje. Luftkjølte motorer kan med fordel benytte en litt tykkere olje. Du kan høre dette på motoren ved at det blir roligere gange og mindre mekanisk støy. Ulempen er litt lavere effekt (høyere friksjonstap) og litt høyere bensinforbruk. Fordelen er en motor med gode smøreforhold og lang levetid. Harley benytter 20W-50 som standard på sine luftkjølte motorer.
2. Bruk mineralsk olje. Eldre motorer SKAL ha mineralsk olje. Syntetisk olje er bortkastede penger, og kan på eldre motorer gjøre skade. At den syntetiske oljen er "for glatt" er imidlertid ikke riktig. Syntetisk olje gir heller ikke bedre smøring (vet at mange mener noe annet, særlig de som selger olje)

Hilsen
Siv. ing. forbrenningsmotorer.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Kjellrf »

Siden jeg har jobbet med Honda i de dager da VF-ene spiste kammer, blei jeg overbevist om at syntetisk olje smører og renser bedre enn mineralolje. Da spesielt kl.5-oljer (esterbaserte oljer, som Motul 300V).
En (full)syntetisk olje er en naturlig multigradsolje, mens en mineralolje har fått molekylstrukturen modifisert. Når mineraloljen blir gammel og slitt, går den mot sin opprinnelige form, altså tilbake som en engradsolje.

20W 40 sier at oljen er en 20W olje ved 20 grader, og 40 olje ved 80 grader (husker jeg rett). Den forteller ikke om oljens tykkelse ved -10 eller ved 110 grader. Der er en syntetisk olje mye mer stabil, med ønskede egenskaper for en motor.

Generelt er alle motorer laget for å gå på mineralolje, men syntetisk olje gir større reserver i mer ekstreme forhold. Bl.a. er oljefilmen sterkere. Den tåler også høyere temperaturer før den forbrenner, noe som bl.a. gir reinere forbrenningsrom og mindre sot i olja. Og da kan du kjøre lengre intervaller på oljeskiftene.

Til vanlig bruk anser jeg en delsyntetisk olje er ett meget godt kompromiss.

Det var litt om hva jeg mener, og andre har andre meninger. :thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Jalmar »

Kwak skrev: 2. Bruk mineralsk olje. Eldre motorer SKAL ha mineralsk olje. Syntetisk olje er bortkastede penger, og kan på eldre motorer gjøre skade. At den syntetiske oljen er "for glatt" er imidlertid ikke riktig. Syntetisk olje gir heller ikke bedre smøring (vet at mange mener noe annet, særlig de som selger olje)

Hilsen
Siv. ing. forbrenningsmotorer.
Olje-tråder er en sikker vinner når det gjelder å få igang diskusjoner :knegg Det er mange meninger, og mange fasitsvar. Og det er forsåvidt greit.

Jeg skal ikke blande meg så mye inn i diskusjonen, for jeg har selvfølgelig mine egne meninger også om dette temaet. Om de er riktige eller ikke kan helt sikkert diskuteres det også. :knegg

Men jeg har litt lyst til å "henge meg litt opp i" det siterte avsnittet over. Det er kanskje på sin plass og nevne hvorfor man ikke anbefaler å gå over til syntetisk olje på eldre motorer. I utgangspunktet er dette en anbefaling som henger igjen fra tiden da de syntetiske oljene blei mer vanlig. Mange hadde eldre og slitte motorer fulle av slagg etter langvarig bruk av mineralske oljer med dårlig renseeffekt. Så fyllte man på en syntetisk olje som også renset mye bedre. Resultatet blei for noen at slagg løsnet og fulgte med oljen og dermed tettet oljekanaler, med påfølgende motorhavari eller øket slitasje på grunn av delvis blokkerte oljekanaler.

Har man en eldre, nyoverhalt maskin, ser jeg ingen grunn til at man ikke skal bruke syntetisk olje for å oppnå de fordelene den syntetiske oljen gir. Bortsett fra i innkjøringsfasen, der man bør bruke en olje med "dårligere" egenskaper for å oppnå riktig innkjøring av motoren.

Så fremt man bruker en olje med de spesifikasjonene som anbefales er man sikret så lenge man snakker om smøreegenskaper. Det som man imidlertid skal ha i bakhodet, er at det er andre egenskaper ved oljen som også er tellende. Ikke minst gjelder dette renseegenskapene. Kjører man på en "billig" olje vil man som regel oppnå dårligere renseeffekt, noe som er uheldig. (Jeg setter ordet "billig" i gåseøyne, fordi dette ikke nødvendigvis har med prisen på produktet å gjøre. Det finnes oljer med dårlige egenskaper som selges dyrt p.g.a. navnet på produktet f.eks.)

Jeg kjører på syntetisk olje på Gamle, og har ikke opplevd noen negative konsekvenser av dette. Snarere tvert i mot. Men jeg brukte noen skift med kvalitetsolje før jeg gikk helt over. Denne motoren hadde rulla på "billig-olje" fra den var ny til jeg fikk den, og jeg kan love at de første skiftene med kvalitetsolje var spennende. Olja blei svart etter få kilometre, og etter hvert blei motoren merkbart bedre. Lettere girskift, mindre mekanisk støy og lavere bensinforbruk f.eks. Nå har motoren gått 187000 km, og det er ingen tegn på at motoren er ferdigkjørt enda.

Just my 2 cent ;e
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Banditmannen »

Har lest igjennom denne tråden, og hvis jeg har forstått riktig, bør jeg holde med til det boka sier.
På min 99 Bandit 600 vil det si 10w40 mineralolje, grade SF eller SG
D.v.s. akkurat det med mineralolje står det ingenting om, det var den lokale Suzuki-forhandleren som anbefalte... :8-[

Nå har jo olja også en kjølefunksjon på min sykkel(mulig den har det på andre også), så da blir kvaliteten ekstra viktig? Eller?
Og hva med syntetisk eller halvsyntetisk? Har det noe for seg, eller vil det bare gjøre vondt verre? :-k

I vår kjøpte Valvoline hos før nevnte Suzuki-forhandleren, men neste år kan jeg like gjerne gå på Biltema(Statoil?) å kjøpe en 4-liter til 119,-
Den er jo 10w40 mineralolje, grade SG, og skal således tilfredsstille krava. Og det er alt jeg bør tenke på? Eller? :scratch

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av ArcticTiger »

Banditmannen skrev:Har lest igjennom denne tråden, og hvis jeg har forstått riktig, bør jeg holde med til det boka sier.
På min 99 Bandit 600 vil det si 10w40 mineralolje, grade SF eller SG
D.v.s. akkurat det med mineralolje står det ingenting om, det var den lokale Suzuki-forhandleren som anbefalte... :8-[

Nå har jo olja også en kjølefunksjon på min sykkel(mulig den har det på andre også), så da blir kvaliteten ekstra viktig? Eller?
Og hva med syntetisk eller halvsyntetisk? Har det noe for seg, eller vil det bare gjøre vondt verre? :-k

I vår kjøpte Valvoline hos før nevnte Suzuki-forhandleren, men neste år kan jeg like gjerne gå på Biltema(Statoil?) å kjøpe en 4-liter til 119,-
Den er jo 10w40 mineralolje, grade SG, og skal således tilfredsstille krava. Og det er alt jeg bør tenke på? Eller? :scratch
Du må passe på å få ållje som er beregnet på mc-motorer med våt kløtsch. Det er en bokstavkode for det og. Det bruker og å stå i teksten på kanna at den er beregnet for dette.
For min del går det i Motul sin mc-olje og en spesiel syntetisk Castrol mc-olje jeg ikke husker betegnelsen på. Ikke spesiellt billig noen av de. Men husk: En moderne mc-motor er et avansert, høyt-ytende presisjons maskineri. Temperaturvariasjonene er store, det er høyt turtall innimellom. De fortjener virkelig den beste ållje (= beskyttelse av vitale organer) som kan skaffes :thumleft Å prøve å spare her, hmm :scratch .......

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Togmannen »

ArcticTiger skrev:
Banditmannen skrev:Har lest igjennom denne tråden, og hvis jeg har forstått riktig, bør jeg holde med til det boka sier.
På min 99 Bandit 600 vil det si 10w40 mineralolje, grade SF eller SG
D.v.s. akkurat det med mineralolje står det ingenting om, det var den lokale Suzuki-forhandleren som anbefalte... :8-[

Nå har jo olja også en kjølefunksjon på min sykkel(mulig den har det på andre også), så da blir kvaliteten ekstra viktig? Eller?
Og hva med syntetisk eller halvsyntetisk? Har det noe for seg, eller vil det bare gjøre vondt verre? :-k

I vår kjøpte Valvoline hos før nevnte Suzuki-forhandleren, men neste år kan jeg like gjerne gå på Biltema(Statoil?) å kjøpe en 4-liter til 119,-
Den er jo 10w40 mineralolje, grade SG, og skal således tilfredsstille krava. Og det er alt jeg bør tenke på? Eller? :scratch
Du må passe på å få ållje som er beregnet på mc-motorer med våt kløtsch. Det er en bokstavkode for det og. Det bruker og å stå i teksten på kanna at den er beregnet for dette.
For min del går det i Motul sin mc-olje og en spesiel syntetisk Castrol mc-olje jeg ikke husker betegnelsen på. Ikke spesiellt billig noen av de. Men husk: En moderne mc-motor er et avansert, høyt-ytende presisjons maskineri. Temperaturvariasjonene er store, det er høyt turtall innimellom. De fortjener virkelig den beste ållje (= beskyttelse av vitale organer) som kan skaffes :thumleft Å prøve å spare her, hmm :scratch .......
Bare til opplysning, Biltema racing 10W-40 er API:Sm og Jaso:Ma2 sertifisert, så den er beregnet på våtklutsj.
For 4-stroke gasoline engines, the JASO T904 standard is used, and is particularly relevant to motorcycle engines. The JASO T904-MA and MA2 standards are designed to distinguish oils that are approved for wet clutch use, and the JASO T904-MB standard is not suitable for wet clutch use.
kilde

Har brukt denne selv i 2 år, eneste forskjellen jeg merket var at klutsjen ble litt "mykere".

Bytter to ganger rett etter hverandre ved starten på sesongen* for å få byttet all olje(+filter), deretter en gang midt i sesongen. Fremdeles er det billigere enn olje til 400 kr literen...

*Fordi det totale oljevolumet på sykkelen er 2,5 liter, men en bytter bare 1,9 hvis en bytter filter samtidig, 1,7 uten filter. Bytter jeg to ganger er olja helt klar, begynner og bli farget ved 8000km og da byttes den på nytt.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Banditmannen »

Togmannen skrev:
ArcticTiger skrev:
Banditmannen skrev:Har lest igjennom denne tråden, og hvis jeg har forstått riktig, bør jeg holde med til det boka sier.
På min 99 Bandit 600 vil det si 10w40 mineralolje, grade SF eller SG
D.v.s. akkurat det med mineralolje står det ingenting om, det var den lokale Suzuki-forhandleren som anbefalte... :8-[

Nå har jo olja også en kjølefunksjon på min sykkel(mulig den har det på andre også), så da blir kvaliteten ekstra viktig? Eller?
Og hva med syntetisk eller halvsyntetisk? Har det noe for seg, eller vil det bare gjøre vondt verre? :-k

I vår kjøpte Valvoline hos før nevnte Suzuki-forhandleren, men neste år kan jeg like gjerne gå på Biltema(Statoil?) å kjøpe en 4-liter til 119,-
Den er jo 10w40 mineralolje, grade SG, og skal således tilfredsstille krava. Og det er alt jeg bør tenke på? Eller? :scratch
Du må passe på å få ållje som er beregnet på mc-motorer med våt kløtsch. Det er en bokstavkode for det og. Det bruker og å stå i teksten på kanna at den er beregnet for dette.
For min del går det i Motul sin mc-olje og en spesiel syntetisk Castrol mc-olje jeg ikke husker betegnelsen på. Ikke spesiellt billig noen av de. Men husk: En moderne mc-motor er et avansert, høyt-ytende presisjons maskineri. Temperaturvariasjonene er store, det er høyt turtall innimellom. De fortjener virkelig den beste ållje (= beskyttelse av vitale organer) som kan skaffes :thumleft Å prøve å spare her, hmm :scratch .......
Bare til opplysning, Biltema racing 10W-40 er API:Sm og Jaso:Ma2 sertifisert, så den er beregnet på våtklutsj.
For 4-stroke gasoline engines, the JASO T904 standard is used, and is particularly relevant to motorcycle engines. The JASO T904-MA and MA2 standards are designed to distinguish oils that are approved for wet clutch use, and the JASO T904-MB standard is not suitable for wet clutch use.
kilde

Har brukt denne selv i 2 år, eneste forskjellen jeg merket var at klutsjen ble litt "mykere".

Bytter to ganger rett etter hverandre ved starten på sesongen* for å få byttet all olje(+filter), deretter en gang midt i sesongen. Fremdeles er det billigere enn olje til 400 kr literen...

*Fordi det totale oljevolumet på sykkelen er 2,5 liter, men en bytter bare 1,9 hvis en bytter filter samtidig, 1,7 uten filter. Bytter jeg to ganger er olja helt klar, begynner og bli farget ved 8000km og da byttes den på nytt.
Var ikke klar over det med våtkløtsj, ingen i denne tråden har tatt det med, og det står ikke noe om det i Haynes...!? :scratch
Den Biltemaolja du bruker er fullsyntetisk, og jeg skal vist ha mineralolje.
Den mineralolja de har på Biltema, denne http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... lje-10W40/" onclick="window.open(this.href);return false; kan vel da neppe brukes, da den vel kanskje ikke er bergnet for våtkløtsj. :-k

Svar