Her har du et viktig poeng: Alle multigrad motoroljer går nemlig tilbake til å bli engradsolje på grunn av avdampning av tilsetningsstoffer.Kjellrf skrev:Siden jeg har jobbet med Honda i de dager da VF-ene spiste kammer, blei jeg overbevist om at syntetisk olje smører og renser bedre enn mineralolje. Da spesielt kl.5-oljer (esterbaserte oljer, som Motul 300V).
En (full)syntetisk olje er en naturlig multigradsolje, mens en mineralolje har fått molekylstrukturen modifisert. Når mineraloljen blir gammel og slitt, går den mot sin opprinnelige form, altså tilbake som en engradsolje.
Multigrad oljer lages ved å ta utgangspunkt i en singlegrad baseolje og gi den multigrad egenskaper med tilsetningsstoffer (additiver). Etterhvert vil tilsetningsstoffene forsvinne og oljen går gradvis tilbake til sin baseoljegrad. Dette gjelder også for syntetiske oljer med denne prosessen går senere.
Så et viktig punkt: Disse tilsetningsstoffene er kostbare! Det er ofte dette som utgjør forskjellen på en billig og dyr olje. For billige oljer vil man typisk finne at oljen når den er ny såvidt kryper innenfor kravene til for eksempel en 10W-40 olje. Dette er bare når oljen er helt ny. Disse oljene vil relativt raskt miste en del av sine egenskaper i begge ender. Den blir altså tykkere enn 10W når det er kalt og tynnere enn 40 når den er varm. Dette lar seg enkelt teste gjennom standardiserte prøver, men de fleste har jo ikke tilgang til dette.
Fordelen med syntetiske oljer er at det er lettere å få ett bra "spenn" i oljen og at den holder dette spennet lengre. Dette er grunnen til at det særlig for bil bare brukes syntetiske oljer når oljeskift intervallene skal være lange, som 30.000 km. Det er ikke dermed sagt at dette er så bra for motoren. Disse intervallene er laget for å få ned de nominelle serviceutgiftene. En av hovedhensiktene med å skifte olje er å få møkka og vannet ut av motoren, ikke holde den der.
Til de av dere som tror at Biltema olje er det samme som en Statoil olje: Tipper at oljen kan være BLANDET av Statoil basert på en Biltema spesifikasjon. Dette er langt fra det samme. Ref hva jeg skrev over om dyre tilsetningsstoffer. Det er ikke dermed sagt at jeg mener at Biltema oljen er dårlig, jeg bruker selv Biltema olje. Men jeg benytte denne oljen på noen av mine klassikere som kjøres noen få hundre km pr år. På sykler hvor oljen skiftes i henhold til fabrikkens skiftintervall, f.eks 10.000 km, ville jeg benyttet en olje som jeg er sikker på er av god kvalitet. Og ja, det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet !!