Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av yam1100 »

Heisan,Har en derbi 125gpr som plutslig stoppa(skjærte seg ikke)Viste seg at tennpluggen var smelta helt ned,kjøpte ny plugg,men kom bare ett par smell i startforsøket,altså ikke mye liv der i gården ](*,) Noen ideer?..Svakheter osv?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av Jompa »

Hvis tennpluggen er smelta, kan det være smelta hull i stemplet også. Tennpluggens elektroder er laget av stål som har mye høyere smeltetemperatur enn aluminium, som stemplet er laget av. Da får du ikke kompresjon, og motoren starter ikke.
Hvis du skrur ut pluggen, og holder tommelen over plugghullet kan du kjenne om det er kompresjon på motoren eller ikke.
Er den ok, skal du ikke klare å holde plugghullet tett mens du dreier motoren med kickstarteren. ( hvis sykkelen har kickstarter)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av yam1100 »

Sjekka kompresjonen med en måler,hadde 30psi og det lå stabilt over tid(ingen lekkasje)Men er lav komp.nede på det røde feltet,kan det skyldes at det er 2 takter?.Uansett så var det helt stabilt på måleren i ca 10min.konkludere med at stemplet er ok?or not?Sjekka så gnisten,den var blå og fin :bananas Tenkte kanskje å feilsøke videre med bensintilførsel..innspill? tanker?

Mvh Jan

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av Crinos »

NB: Dette er bare en tanke.

Kan det tenkes at den høye temperaturen har deformert ventilene? Kompresjonen er ok, men pga fks bøyd ventilstav så åpner den seg senere enn hva den skulle ha gjort, som igjen betyr at bensinen kommer inn alt for sent og da ikke er klar for antenning når gnisten er der...

Dette kan du jo forsåvidt "sjekke"... Om du har alt som normalt, prøver å starte motoren, og kinn den litt (om elstart), om ikke på du hoppe litt på kick-starten :)

Skru så ut tennpluggen, er den våt, får den bensin, men tenningstidspunktet er feil. Er den tørr, kan mye tyde på at den ikke får bensin.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av mekkern »

Smeltet elektrode?---aaaalt for lite bensin...rengjør forgasser og eventuelle filter-har du ikke filter så montèr.
sånn for ettertid så sørg for at hoveddysa di er stor nok..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av 650spleisn »

Kan du gi nærmere forklaring på åssen du sjekka kompresjonen?
30psi er ganske lite. Under 2 bar tror jeg.
Hvis du satte på trykk via plugghullet, å trykket sank gradvis for deretter å flate ut på 30psi, så er det kanskje ikke så galt allikevel?
Forutsetter da at tilførselen av luft ble helt avskudd, og at stempel står i ØD. 2-takter.
De gangene jeg selv har benyttet denne metoden (kun 4-taktere) så har alltid trykket ramlet til null.
Det interressante er hvor fort trykket ramler, og hvor luften evnt slipper ut (ventiler, stempelringer, toppakning, etc).
På denne måten kan man gjøre en diagnose på motorens tilstand, evnt hvor den er skadet.
Lykke til med videre feilsøk :D

OBS! Du må finne årsaken til feilen, eller så vil det kunne oppstå på nytt. Nøkkelord kan være bensinblanding.

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av yam1100 »

Takk for innspill,har ikke fått sett på sykkelen i dag,men tenkt litt og rådført meg med en "kjenner"heller vel imot nå at stemplet er brent hull i,er litt lite trykk ,trykket på 30psi er konstant,sikkert pga,det er trykket i hele veivhuset,heller ingen ventiler på en totakter som en kan legge skylda på,så jeg står igjen med ett hull.ehh i stemplet altså.skal se på den i morgen..kom gjerne med flere innspill..deletilgang osv. :-) Skal også se på bensintilførsel,rengjøre forgasser osv...er nok viktig å finne årsaken til det som har skjedd

Mvh Jan

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av mekkern »

Åsak er enten tenningstidspunkt_styrt elektronisk-virker eller virker ikke i det heletatt.
Eller for lite drivstoff-lekkasjer eller forgasser/tilførsel-veivhus innsug eksoslekkasjer påvirker dette.
Har du stor nok hoveddyse?brun plugg ved full gass chop?(bånn gass et par kilometer-slå av tenninga på fulltpupp-trille til siden og skru ut pluggen)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av yam1100 »

Heisan da kommer jeg med en liten oppdatering underveis,demonterte sylinder.var brent hull i stemplet se bilde.Ringte rundt etter deler neimen ikke vanlige hyllevarer dette,kunne få orginalt men det kosta 1800+ringer++++.Uorginal 739.-for hele kittet,(Mc deler)men da må jeg vente en stund komme fra holland eller noe..
derbi stempel.jpg
deler sylinder++.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av pelsen »

Har sylinderen overlevd? Det ligger vanligvis noe aluminium fra stempelet igjen på sylinderveggen, det kan vaskes vekk med saltsyre. Q-tips og konsentert saltsyre funker fint til dette, men man må være forsiktig, saltsyre er farlig og det etser fort både på mennesker og deler.
Det kan være interessant å få vite hvordan dette skjedde, det ser jo ut som en trimmet sykkel som har vært kjørt for lenge på fullgass med for liten hoveddyse.

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av yam1100 »

Ja ser ut som sylinderen har greid seg bra,skal rense og hone den,trimma..hmm ja si det,kjøpte sykkelen brukt til min datter for ca ett år siden,går jo bra i forhold til mine unge dager på en suzuki gt 100 :-)

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av yam1100 »

Da kommer en oppdatering fra derbiprosjektet mitt,først var det å få tak i deler orginalstempel kosta 1800,-+fjærer,krysspinne+++aalt for dyrt for ei jente med sommerjobb,begynte å sjekke rundt på e.bay..osv..snoka og snoka,fant ut etterhvert at yamaha 125dtr stempel passer,er jo for pokker mye yamaha deler i den spanske "sinnataggen"det gjør jo alt lettere,Kjøpte hele stempelsettet fra Engeland til sånn.ca 500kr,..tok litt over ei uke før det kom(ikke dårlig)Hona opp sylinderen.monterte alt sammen i løpet av en kveld.Legger ved noen få bilder.ikke rare greien men en viss pekepinn får en kanskje?
Motorsykkelen går igjen som en illsint veps,og freden har senka seg i heimen :-)
stempel.jpg
Her har jeg fått på plass stempel og fjærer.(renslighet er viktig her)
sylinder.jpg
Her er stemplet i sylinderen.
derbi.jpg
Så var det å monter alle plastdelene,og vips.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av Snikkeren »

Bra det ordnet seg. :thumleft

Og så må jeg jo si at jeg blir litt imponert når jenter går løs på sånne problemer selv. :notworthy:
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av yam1100 »

Ehh,,rettelse er nok en mann på 50 som har skrudd her :-) Dattera mi skrur ikke,hun maser på faren sin :D

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Smelta tennplugg på Derbi 125gpr

Legg inn av Snikkeren »

Ah. Trodde nesten det var hun som hadde gjort det. Du får ta henne med ut i garasjen neste gang, så skal jeg heller bli imponert da. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar