CENTAURUS 851 DIESEL
CENTAURUS 851 DIESEL
Hei jeg trenger deres hjelp å finne hvor jeg kan få tak i brukt centaurus 851 dieselbike og setter pris på tips og sån ting..
kontakt meg
kontakt meg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
Spennede!
Husker jeg ble veldig fascinert første gang jeg så bilder av og lest om tyske Neander - dieseltwin på 1400 kubikk og turbo, om jeg ikke husker helt feil...
Voldsom sykkel, Neanderen :-)
Men Centaurus'en, som jeg aldri har hørt om før, virker morsom den også
Om andre her inne kjenner til den, aner jeg. Men det skal bli interessant å se hvor kunnskapsnivået på diesel-MC ligger her på MCsiden.no...
Uansett, velkommen som medlem her hos oss, dieselboy
Husker jeg ble veldig fascinert første gang jeg så bilder av og lest om tyske Neander - dieseltwin på 1400 kubikk og turbo, om jeg ikke husker helt feil...
Voldsom sykkel, Neanderen :-)
Men Centaurus'en, som jeg aldri har hørt om før, virker morsom den også
Om andre her inne kjenner til den, aner jeg. Men det skal bli interessant å se hvor kunnskapsnivået på diesel-MC ligger her på MCsiden.no...
Uansett, velkommen som medlem her hos oss, dieselboy
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
Jeg har heller ingen peiling på diesel-MC, og derfor er nok mitt første spørsmål.. hvorfor? Hvorfor diesel-MC, hva er egentlig fordelen?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
Voldsomt dreiemoment...? I hvert fall på sykler med litt kubikk...NickNei skrev:Jeg har heller ingen peiling på diesel-MC, og derfor er nok mitt første spørsmål.. hvorfor? Hvorfor diesel-MC, hva er egentlig fordelen?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
Ja, det er nok en fordel, og sammen med lavt forbruk er det nok en fin turmaskin.AJ skrev:Voldsomt dreiemoment...? I hvert fall på sykler med litt kubikk...NickNei skrev:Jeg har heller ingen peiling på diesel-MC, og derfor er nok mitt første spørsmål.. hvorfor? Hvorfor diesel-MC, hva er egentlig fordelen?
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
en sykkel som knakker og rakler og stinker diesel.
Jeg har sett og hørt Enfield diesel på Mosten i Danmark og er ikke overrasket over at dieselmotorsykkel ikke har blitt en suksess.
Dreiemoment så øllen til oss tilskuere rakk å bli doven før den hadde fullført kvartmila
Jeg har sett og hørt Enfield diesel på Mosten i Danmark og er ikke overrasket over at dieselmotorsykkel ikke har blitt en suksess.
Dreiemoment så øllen til oss tilskuere rakk å bli doven før den hadde fullført kvartmila
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
I gamle dager ja. Men nå er dieselteknolgien komt et langt stykke videre.pelsen skrev:en sykkel som knakker og rakler og stinker diesel.
Dieselen har mye bedre dreiemoment, lavere forbruk og høyere virkningsgrad enn bensin.
Tidligere var støy og høy vekt av motor ensbetydende med diesel motorer.
Er litt forundret over at ingen mc produsenter har tatt dieselen på tegnebrettet.
Diesel twin ville uten tvil gitt mye grom LYD i to rake rør.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
Det er nok dreiemoment og lyd i diesel ja :-) Litt mange hjul her da men...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=pUVEH7Ao ... ure=fvwrel[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=pUVEH7Ao ... ure=fvwrel[/video]
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
Dragg racing, med Semi, med tung last, i oppforbakke! Det er ikke galt...
Jeg liker diesel jeg, og kunne VELDIG gjerne tenkt meg et diesel dry som to-hjuling..
men...
Jeg liker diesel jeg, og kunne VELDIG gjerne tenkt meg et diesel dry som to-hjuling..
men...
Blir litt for stiv for min lommebok, OM det hadde vert flere til salgs i dag.http://www.klikk.no/motor/mc/article314950.ece skrev:Motorsykkelen med det passende navnet Neander 1340 turbodiesel yter 215 newtonmeter dreiemoment fra en commonrail-innsprøytet dieselmotor. Øvrige kjennetegn:
Koster 95.000 euro (760.000 kroner)
Bygges i 250 eksemplarer
Har to veivaksler
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
http://www.dieselmotorfiets.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
En moderne dieselsykkel. Nam nam?. Tre sylindre, noe for AJ?.
En moderne dieselsykkel. Nam nam?. Tre sylindre, noe for AJ?.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38118
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
Tja...Gammelgutt skrev:http://www.dieselmotorfiets.nl/
En moderne dieselsykkel. Nam nam?. Tre sylindre, noe for AJ?.
Kunne vært artig å prøvd en slik i hvert fall.
Men i utgangspunktet vekker ikke utseendet på Track'en noe påtrengende eierbegjær, for å si det sånn.
Er ikke akkurat design fra 'øverste hylle' på motorene i disse dieselmotorsyklene...
Synes også at eksoanlegget er noe snodig plassert...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
Nei det har du rett i, men en aksjonsradius på opptil 85 mil på tanken.AJ skrev: Men i utgangspunktet vekker ikke utseendet på Track'en noe påtrengende eierbegjær, for å si det sånn.
Er ikke akkurat design fra 'øverste hylle' på motorene i disse dieselmotorsyklene...
Synes også at eksoanlegget er noe snodig plassert...
Det lar seg høre.
Det hadde blitt 1 drivstoffylling på Prehøstturen det.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Sted: Oslo
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
Dieselsykkel? ZZZzzZZzZZZz...
Det jeg faktisk blir litt provosert av, er at frityrfantaster hele tiden kommer opp med dette "diesler har så godt dreiemoment". Bullshit!
Ta en bensinmotor og dieselmotor med samme slagvolum og turbo. Voila! Begge har jo samme dreiemoment. Det som gir dreiemoment i moderne diesler er turboen, ikke drivstoffet.
Peugeot 1,6 Bensin/Turbo
Sylindervolum (cm3) 1598
Maks effekt KW /hk DIN 115 / 156
Dreiemoment(nm)/ ved turtall(o/min) 240 / 1400
Vag 1,6 TDi Frityrolje/turbo
Volum, l/cm3 1,6/1598
Hk 105/4400
Dreiemoment 250/1500-2500
I gamle diesler der en hadde lang slaglengde og liten boring stemte utsagnet om dreiemoment. Men disse motorene var dårlig konstruert for turtall, og fikk dermed et lavt antall hestekrefter. I moderne diesler har boringen gått opp, slaglengden ned for å øke turtallet. Turboen sørger for nok luft til å gi et ok(ikke noe mer) dreiemoment. Turtallet sørger for mer hestekrefter.
Og bare for å rydde en misforståelse til av veien: Når det gjelder aksellerasjon er det bare en ting som teller: Hestekrefter. hestekrefter er energi per tidsenhet. Dreiemoment sier bare hvor mye kraft du har på et bestemt turtall. Veldig forenklet kan man si Rpm x Nm = Hk.
Gleder meg til avgiften på frityrkokere går opp. Og mytene dør.
Det jeg faktisk blir litt provosert av, er at frityrfantaster hele tiden kommer opp med dette "diesler har så godt dreiemoment". Bullshit!
Ta en bensinmotor og dieselmotor med samme slagvolum og turbo. Voila! Begge har jo samme dreiemoment. Det som gir dreiemoment i moderne diesler er turboen, ikke drivstoffet.
Peugeot 1,6 Bensin/Turbo
Sylindervolum (cm3) 1598
Maks effekt KW /hk DIN 115 / 156
Dreiemoment(nm)/ ved turtall(o/min) 240 / 1400
Vag 1,6 TDi Frityrolje/turbo
Volum, l/cm3 1,6/1598
Hk 105/4400
Dreiemoment 250/1500-2500
I gamle diesler der en hadde lang slaglengde og liten boring stemte utsagnet om dreiemoment. Men disse motorene var dårlig konstruert for turtall, og fikk dermed et lavt antall hestekrefter. I moderne diesler har boringen gått opp, slaglengden ned for å øke turtallet. Turboen sørger for nok luft til å gi et ok(ikke noe mer) dreiemoment. Turtallet sørger for mer hestekrefter.
Og bare for å rydde en misforståelse til av veien: Når det gjelder aksellerasjon er det bare en ting som teller: Hestekrefter. hestekrefter er energi per tidsenhet. Dreiemoment sier bare hvor mye kraft du har på et bestemt turtall. Veldig forenklet kan man si Rpm x Nm = Hk.
Gleder meg til avgiften på frityrkokere går opp. Og mytene dør.
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: CENTAURUS 851 DIESEL
Enig, Oljebrennere er oppskrytt. noen tror visst at di er miljøvennlige og, eller trodde...Togmannen skrev:Dieselsykkel? ZZZzzZZzZZZz...
Det jeg faktisk blir litt provosert av, er at frityrfantaster hele tiden kommer opp med dette "diesler har så godt dreiemoment". Bullshit!
Ta en bensinmotor og dieselmotor med samme slagvolum og turbo. Voila! Begge har jo samme dreiemoment. Det som gir dreiemoment i moderne diesler er turboen, ikke drivstoffet.
Peugeot 1,6 Bensin/Turbo
Sylindervolum (cm3) 1598
Maks effekt KW /hk DIN 115 / 156
Dreiemoment(nm)/ ved turtall(o/min) 240 / 1400
Vag 1,6 TDi Frityrolje/turbo
Volum, l/cm3 1,6/1598
Hk 105/4400
Dreiemoment 250/1500-2500
I gamle diesler der en hadde lang slaglengde og liten boring stemte utsagnet om dreiemoment. Men disse motorene var dårlig konstruert for turtall, og fikk dermed et lavt antall hestekrefter. I moderne diesler har boringen gått opp, slaglengden ned for å øke turtallet. Turboen sørger for nok luft til å gi et ok(ikke noe mer) dreiemoment. Turtallet sørger for mer hestekrefter.
Og bare for å rydde en misforståelse til av veien: Når det gjelder aksellerasjon er det bare en ting som teller: Hestekrefter. hestekrefter er energi per tidsenhet. Dreiemoment sier bare hvor mye kraft du har på et bestemt turtall. Veldig forenklet kan man si Rpm x Nm = Hk.
Gleder meg til avgiften på frityrkokere går opp. Og mytene dør.