CENTAURUS 851 DIESEL

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
dieselboy
Innlegg: 1
Registrert: 01 okt 2011, 12:12
Motorsykkelen din: Fastpower retro

CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av dieselboy »

Hei jeg trenger deres hjelp å finne hvor jeg kan få tak i brukt centaurus 851 dieselbike og setter pris på tips og sån ting..

kontakt meg :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av AJ »

Spennede!
Husker jeg ble veldig fascinert første gang jeg så bilder av og lest om tyske Neander - dieseltwin på 1400 kubikk og turbo, om jeg ikke husker helt feil... :scratch
Voldsom sykkel, Neanderen :-)

Men Centaurus'en, som jeg aldri har hørt om før, virker morsom den også ;-)
Om andre her inne kjenner til den, aner jeg. Men det skal bli interessant å se hvor kunnskapsnivået på diesel-MC ligger her på MCsiden.no... :8-[

Uansett, velkommen som medlem her hos oss, dieselboy :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av NickNei »

Jeg har heller ingen peiling på diesel-MC, og derfor er nok mitt første spørsmål.. hvorfor? Hvorfor diesel-MC, hva er egentlig fordelen?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av AJ »

NickNei skrev:Jeg har heller ingen peiling på diesel-MC, og derfor er nok mitt første spørsmål.. hvorfor? Hvorfor diesel-MC, hva er egentlig fordelen?
Voldsomt dreiemoment...? I hvert fall på sykler med litt kubikk...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av NickNei »

AJ skrev:
NickNei skrev:Jeg har heller ingen peiling på diesel-MC, og derfor er nok mitt første spørsmål.. hvorfor? Hvorfor diesel-MC, hva er egentlig fordelen?
Voldsomt dreiemoment...? I hvert fall på sykler med litt kubikk...
Ja, det er nok en fordel, og sammen med lavt forbruk er det nok en fin turmaskin.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av pelsen »

en sykkel som knakker og rakler og stinker diesel.
Jeg har sett og hørt Enfield diesel på Mosten i Danmark og er ikke overrasket over at dieselmotorsykkel ikke har blitt en suksess.
Dreiemoment så øllen til oss tilskuere rakk å bli doven før den hadde fullført kvartmila :knegg

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av bm »

pelsen skrev:en sykkel som knakker og rakler og stinker diesel. :knegg
I gamle dager ja. Men nå er dieselteknolgien komt et langt stykke videre.

Dieselen har mye bedre dreiemoment, lavere forbruk og høyere virkningsgrad enn bensin.
Tidligere var støy og høy vekt av motor ensbetydende med diesel motorer.
Er litt forundret over at ingen mc produsenter har tatt dieselen på tegnebrettet.
Diesel twin ville uten tvil gitt mye grom LYD i to rake rør. :knegg :knegg
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av NickNei »

Det er nok dreiemoment og lyd i diesel ja :-) Litt mange hjul her da men...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=pUVEH7Ao ... ure=fvwrel[/video]

mekkern
Innlegg: 7641
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av mekkern »

Åsså så miljøvennlig det så ut a gitt.. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av Crinos »

Dragg racing, med Semi, med tung last, i oppforbakke! :D Det er ikke galt...

Jeg liker diesel jeg, og kunne VELDIG gjerne tenkt meg et diesel dry som to-hjuling..
men...
http://www.klikk.no/motor/mc/article314950.ece skrev:Motorsykkelen med det passende navnet Neander 1340 turbodiesel yter 215 newtonmeter dreiemoment fra en commonrail-innsprøytet dieselmotor. Øvrige kjennetegn:

Koster 95.000 euro (760.000 kroner)
Bygges i 250 eksemplarer
Har to veivaksler
Blir litt for stiv for min lommebok, OM det hadde vert flere til salgs i dag.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Gammelgutt

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av Gammelgutt »

http://www.dieselmotorfiets.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
En moderne dieselsykkel. Nam nam?. Tre sylindre, noe for AJ?. ;e

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av AJ »

Gammelgutt skrev:http://www.dieselmotorfiets.nl/
En moderne dieselsykkel. Nam nam?. Tre sylindre, noe for AJ?. ;e
Tja...
Kunne vært artig å prøvd en slik i hvert fall.
Men i utgangspunktet vekker ikke utseendet på Track'en noe påtrengende eierbegjær, for å si det sånn.
Er ikke akkurat design fra 'øverste hylle' på motorene i disse dieselmotorsyklene...
Synes også at eksoanlegget er noe snodig plassert... :sk?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av ojda »

AJ skrev: Men i utgangspunktet vekker ikke utseendet på Track'en noe påtrengende eierbegjær, for å si det sånn.
Er ikke akkurat design fra 'øverste hylle' på motorene i disse dieselmotorsyklene...
Synes også at eksoanlegget er noe snodig plassert... :sk?
Nei det har du rett i, men en aksjonsradius på opptil 85 mil på tanken.
Det lar seg høre. :notworthy:
Det hadde blitt 1 drivstoffylling på Prehøstturen det. :-J
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av Togmannen »

Dieselsykkel? ZZZzzZZzZZZz...

Det jeg faktisk blir litt provosert av, er at frityrfantaster hele tiden kommer opp med dette "diesler har så godt dreiemoment". Bullshit!

Ta en bensinmotor og dieselmotor med samme slagvolum og turbo. Voila! Begge har jo samme dreiemoment. Det som gir dreiemoment i moderne diesler er turboen, ikke drivstoffet.

Peugeot 1,6 Bensin/Turbo

Sylindervolum (cm3) 1598
Maks effekt KW /hk DIN 115 / 156
Dreiemoment(nm)/ ved turtall(o/min) 240 / 1400

Vag 1,6 TDi Frityrolje/turbo

Volum, l/cm3 1,6/1598
Hk 105/4400
Dreiemoment 250/1500-2500

I gamle diesler der en hadde lang slaglengde og liten boring stemte utsagnet om dreiemoment. Men disse motorene var dårlig konstruert for turtall, og fikk dermed et lavt antall hestekrefter. I moderne diesler har boringen gått opp, slaglengden ned for å øke turtallet. Turboen sørger for nok luft til å gi et ok(ikke noe mer) dreiemoment. Turtallet sørger for mer hestekrefter.

Og bare for å rydde en misforståelse til av veien: Når det gjelder aksellerasjon er det bare en ting som teller: Hestekrefter. hestekrefter er energi per tidsenhet. Dreiemoment sier bare hvor mye kraft du har på et bestemt turtall. Veldig forenklet kan man si Rpm x Nm = Hk.

Gleder meg til avgiften på frityrkokere går opp. Og mytene dør.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: CENTAURUS 851 DIESEL

Legg inn av Tysnes »

Togmannen skrev:Dieselsykkel? ZZZzzZZzZZZz...

Det jeg faktisk blir litt provosert av, er at frityrfantaster hele tiden kommer opp med dette "diesler har så godt dreiemoment". Bullshit!

Ta en bensinmotor og dieselmotor med samme slagvolum og turbo. Voila! Begge har jo samme dreiemoment. Det som gir dreiemoment i moderne diesler er turboen, ikke drivstoffet.

Peugeot 1,6 Bensin/Turbo

Sylindervolum (cm3) 1598
Maks effekt KW /hk DIN 115 / 156
Dreiemoment(nm)/ ved turtall(o/min) 240 / 1400

Vag 1,6 TDi Frityrolje/turbo

Volum, l/cm3 1,6/1598
Hk 105/4400
Dreiemoment 250/1500-2500

I gamle diesler der en hadde lang slaglengde og liten boring stemte utsagnet om dreiemoment. Men disse motorene var dårlig konstruert for turtall, og fikk dermed et lavt antall hestekrefter. I moderne diesler har boringen gått opp, slaglengden ned for å øke turtallet. Turboen sørger for nok luft til å gi et ok(ikke noe mer) dreiemoment. Turtallet sørger for mer hestekrefter.

Og bare for å rydde en misforståelse til av veien: Når det gjelder aksellerasjon er det bare en ting som teller: Hestekrefter. hestekrefter er energi per tidsenhet. Dreiemoment sier bare hvor mye kraft du har på et bestemt turtall. Veldig forenklet kan man si Rpm x Nm = Hk.

Gleder meg til avgiften på frityrkokere går opp. Og mytene dør.
Enig, Oljebrennere er oppskrytt. noen tror visst at di er miljøvennlige og, eller trodde...

Svar