Jeg fant denne buen i morges.
Noen som vet om den er like sterk som en "vanlig" bue?
jeg har sett i Structures: Or why things don't fall down men fant ikke noe som kunne hjelpe.
[TaSK]
Orginalen er vel "For veik, for veik er kongens bue!", sa Einar Tambarskjelve.AJ skrev:"For svak, for svak er Kongens bue", var det en svær nordmann som ga klart uttrykk for i sin tid...![]()
Du har selvfølgelig helt rett. Jeg bare moderniserte uttalelsen en smule...tagesk skrev:Orginalen er vel "For veik, for veik er kongens bue!", sa Einar Tambarskjelve.AJ skrev:"For svak, for svak er Kongens bue", var det en svær nordmann som ga klart uttrykk for i sin tid...![]()
[TaSK]
vil tro at buen er svakest på det flate partiet, spesielt når den er murt med sten som er lite egnet til å ta opp strekkrefter. armert betong er noe helt annet.om veien har hellig eller ikke så går kreftene rett ned. riktig att i en symetrisk så blir kreftene som går ned,føres ut til begge sider.men når buen flates ut minsker denne effekten. fleste murere som har tatt fagprøve har vel vert borti denne. er ingen murer , berre en simpel forskalingsnekkerSnikkeren skrev:Uten å ha regnet på det, så vil jeg likevel tro at den buen er bedre egnet til det formålet enn en normal symmetrisk bue. Hvis vi ser på bildet, så ser vi at veien over buen er ganske mye hellning på, og da vil kraften presse nedover og mot venstre (på bildet). Da er det nok en mer hensiktsmessig konstruksjon som tar bedre opp krefter som går sideveis.