Grubler på ny sykkel??
Grubler på ny sykkel??
Har gått å fundert noen uker på å bytte sykkel.
Jeg har jo en BMW K1200GT 2006 modell og er egentlig fornøyd med den. Men den kommer til å runde 70000 km til våren og jeg vil ha noe nytt. Var helt bestemt på å bytte til K1600GT, men når jeg satt på den føltes den umåtelig stor ut.
Så jeg tror jeg slår det ifra meg...synes egentlig 1200GT er i drøyeste laget på små krokete brosteinsveier og trange alpesvinger rundt omkring sørpå.
Så jeg har begynt å tenkte helt nytt men kan ikke få surra meg til å lande på noe som helst.
Problemet er at jeg ikke kan velge akkurat fritt.....jeg er litt for kort i den ene enden for det så jeg bør ikke opp på mer enn 80-81cm i setehøyde. Så en ting til, den får ikke være alt for lang over tanken. Husker i "gamle dager" da siklet jeg på en Kawa GPZ 1100...men når jeg satt meg på den med beina i bakken og skulle legge hendene på styret skvatt beina opp, så endte den gang opp med en FJ 1100.
Her sett på Triumph tiger 800.... den kunne kanskje vært artig, er det noen her som har testet den? Er det noe fart i den?
Dessverre så blir Tiger 1050 for høy selv med lav sal (har prøvd).
Tror også BMW 1200GS blir for høy.
Har ikke bestemt meg for offroad sykkel, så vuderer også Kawa 1000 SX.... Yamaha FZ1 er ikke så morsom som kawaen har jeg hørt. Ser også på BMW K1300S den er lav nok men har for lavt tyre, ser at man får kjøpt raisere til den på 5 cm så da kanskje den blir grei nok. Noen som har sett disse påmontert?
Er det noe annet jeg bør vurdere for langtur? Noen tips?
En ren R sykkel er uaktuellt da jeg skal beholde MV Agusten. Dette er snakk om en tur sykkel.
Jeg har jo en BMW K1200GT 2006 modell og er egentlig fornøyd med den. Men den kommer til å runde 70000 km til våren og jeg vil ha noe nytt. Var helt bestemt på å bytte til K1600GT, men når jeg satt på den føltes den umåtelig stor ut.
Så jeg tror jeg slår det ifra meg...synes egentlig 1200GT er i drøyeste laget på små krokete brosteinsveier og trange alpesvinger rundt omkring sørpå.
Så jeg har begynt å tenkte helt nytt men kan ikke få surra meg til å lande på noe som helst.
Problemet er at jeg ikke kan velge akkurat fritt.....jeg er litt for kort i den ene enden for det så jeg bør ikke opp på mer enn 80-81cm i setehøyde. Så en ting til, den får ikke være alt for lang over tanken. Husker i "gamle dager" da siklet jeg på en Kawa GPZ 1100...men når jeg satt meg på den med beina i bakken og skulle legge hendene på styret skvatt beina opp, så endte den gang opp med en FJ 1100.
Her sett på Triumph tiger 800.... den kunne kanskje vært artig, er det noen her som har testet den? Er det noe fart i den?
Dessverre så blir Tiger 1050 for høy selv med lav sal (har prøvd).
Tror også BMW 1200GS blir for høy.
Har ikke bestemt meg for offroad sykkel, så vuderer også Kawa 1000 SX.... Yamaha FZ1 er ikke så morsom som kawaen har jeg hørt. Ser også på BMW K1300S den er lav nok men har for lavt tyre, ser at man får kjøpt raisere til den på 5 cm så da kanskje den blir grei nok. Noen som har sett disse påmontert?
Er det noe annet jeg bør vurdere for langtur? Noen tips?
En ren R sykkel er uaktuellt da jeg skal beholde MV Agusten. Dette er snakk om en tur sykkel.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Grubler på ny sykkel??
Sjekk ut 2012 modellen av 1050 Tigern. De har senket styret litt. Du sa du var kort i den ene enden , hvis det er beina, så er en 1050 Tiger enkel å senke, bare å bytte et par sideplater til utvekslingen på bakstøtdemperen. Finnes som ferdig kit.
Og 1050 Tripelens forteffelige motorkarakter har vi jo vært inne på tidligere her på Mcsiden, en ypperlig tursykkel
Og 1050 Tripelens forteffelige motorkarakter har vi jo vært inne på tidligere her på Mcsiden, en ypperlig tursykkel
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Grubler på ny sykkel??
Hva med Kawasaki GTR?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38917
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Grubler på ny sykkel??
Jeg har testet Tiger 800. Fikk disponere en XC i to dager i sommer. På 800'en kan salen senkes noen få centimetre, om jeg ikke husker helt feil.GTline skrev:
Her sett på Triumph tiger 800.... den kunne kanskje vært artig, er det noen her som har testet den? Er det noe fart i den?
Her kan du lese min mening om denne...:
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Grubler på ny sykkel??
Vurdert R1200RT ???
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Grubler på ny sykkel??
Jo, har sett på denne også, har ikke fått prøvd den med lavt sete ennå men regner med at jeg rekker ned, men jeg må ha opp styret finnes det et kit for det?Svolp skrev:Hva med Kawasaki GTR?
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Grubler på ny sykkel??
Om du får styreraisere til RT vet jeg ikke, men når det gjelder å finne egnet sykkel kan en kombinasjon
av disse to sidene være til stor hjelp.
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mc-nett.no/asp/brands/search.asp?type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
av disse to sidene være til stor hjelp.
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mc-nett.no/asp/brands/search.asp?type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Grubler på ny sykkel??
Har vurdert RT, men den virker svær i fronten.ojda skrev:Vurdert R1200RT ???
Men klart lettere enn 1600GT, men føler den mangler litt drag for å være så stor.
AJ: Var det veldig stor forskjell på effekt på 1050 og 800 ?
Å hvordan påvirker det kjøre egenskapene på 1050 ved å senke den, det blir jo ikke byttet demper, er vel bare fjæra som presses mer sammen ved å bytte de sideplatene?
Re: Grubler på ny sykkel??
Hva med en Honda GoldWing ?GTline skrev: Er det noe annet jeg bør vurdere for langtur? Noen tips?
Re: Grubler på ny sykkel??
Ha..ha...alt for stor...har aldri skjønt hvordan folk får den med seg i svingene oppi alpene.Godtvoksen skrev:Hva med en Honda GoldWing ?GTline skrev: Er det noe annet jeg bør vurdere for langtur? Noen tips?
Da tror jeg at jeg får følelsen av at sykkelen er på tur med meg og ikke tvert om.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38917
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Grubler på ny sykkel??
Syns vel strengt tatt at det ikke er store forskjellen på disse. Men det er ikke til å komme forbi at 1050'en kvikkere i mellomaksellerasjonene, som f.eks. ved forbikjøring 6. gir osv.GTline skrev:
AJ: Var det veldig stor forskjell på effekt på 1050 og 800 ?
I tillegg vil nok 1050'en bære vekta av passasjer og bagasje mer uanstrengt enn 800'en. Men forskjellen mellom disse to motorene var slett ikke så stor som jeg hadde trodd.
800 motoren er kvikk med svært god gassrespons og tildels meget turtallsvillig. Sykkelen i seg selv er svært retningstabil og samtidig svingvillig så det holder. Med denne kan du gjøre halsbrekkende nedbrekk på svingete alpeveier
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38917
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Grubler på ny sykkel??
Siden du grubler på ny sykkel må jo også TDM 900 nevnes, så klart
Har sett noen damer kjøre denne og det ser veldig... hva skal jeg si... eller mer riktig, kan jeg si det ... jo! sier det likesågodt! det ser veldig, veldig sexy ut
fordi damene sitter så høyreist og fine på TDM'en, som jo også i seg selv har utseendet med seg. I hvert fall synes jeg det.
Uansett, damer bak styret på TDM 900 kanke unngå å få lange blikk. Det er heeelt sant!
Har sett noen damer kjøre denne og det ser veldig... hva skal jeg si... eller mer riktig, kan jeg si det ... jo! sier det likesågodt! det ser veldig, veldig sexy ut
fordi damene sitter så høyreist og fine på TDM'en, som jo også i seg selv har utseendet med seg. I hvert fall synes jeg det.
Uansett, damer bak styret på TDM 900 kanke unngå å få lange blikk. Det er heeelt sant!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Grubler på ny sykkel??
Slettet pga feilinfo
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Grubler på ny sykkel??
He he..... den har jeg ikke vurdert...og heller ikke det argumentet. Satser på at man sitter høyreist på tigeren ogsåAJ skrev:Siden du grubler på ny sykkel må jo også TDM 900 nevnes, så klart
Har sett noen damer kjøre denne og det ser veldig... hva skal jeg si... eller mer riktig, kan jeg si det ... jo! sier det likesågodt! det ser veldig, veldig sexy ut
fordi damene sitter så høyreist og fine på TDM'en, som jo også i seg selv har utseendet med seg. I hvert fall synes jeg det.
Uansett, damer bak styret på TDM 900 kanke unngå å få lange blikk. Det er heeelt sant!
Er litt lost på hva jeg vil ha egentlig....hadde BMW beholdt sin K1300GT hadde jeg kjøpt den men......den er vekk
Derfor kan jeg tenke helt nytt.......ene dagen det og andre dagen noe annet...ække lett dette.
Men den må være god på langtur og ha plass til bagasje......noen bakpå skal jeg ikke ha....da måtte jeg uansett ha gått for minst 1000 ccm. Så det er primært en langtur sykkel jeg ser etter.
Dessverre ser det ut til at det ikke er noen Triumph forhandler på sørlandet...ihvertfall ikke i Kristiansand.
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Grubler på ny sykkel??
Jeg har styre hever til min zzr, regner med at det er og skaffe til GTR også. trur du kommer til og angre hvis du går ned til en tourer i 800-900 klassen etter og ha kjørt den du har nå.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell