Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

Normalt er det bare å kjøre litt rolig de første 5 km. Deretter tut og kjør.
For de med ekstra angst: spray på bremserens og tørk bort. Ferdig.

Og de som kaller sidestriper på dekk for "kyllingstriper" er gjerne kyllinger selv. Blir ikke mindre kylling med sandpapir ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23223
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Jeg vet at de drev å stekte dekkene i gamledager på takene når solen stod på som verst :thumleft
Dette tror jeg ikke at jeg ville anbefalt i dag, men i teorien skal dette fungere ja.
Selv har det fungert for meg å ta det piano de første 5 km også gradvis utfordre dekkene i kurve.

Hvor hardt en skal spekulere i dette er jeg usikker på, men hvor glatt er disse dekkene da? Jeg har enda tilgode å ha så glatte dekk at jeg har mistet grep :-k

Note4
Litt merkelig... jeg har opplevd det både på cruiseren og på Streeten at dekkene er sykt glatte de første meterene. Det ene var et Dunlop K555 bakdekk og det andre var Michelin Pilot Road 4. Ga litt gass ut av en rundkjøring ca. 100 meter på asfalt etter omlegg og hjulet slapp. Neste gang så vurderer jeg å sette sykkelen i 5 gir på tomgang mens dekket snurrer og la den få et par runder med sandpapir for å være sikker.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Hmm :-k For meg er dette helt ukjent! Jeg har INGEN slike erfaringer overhodet. Men jeg er ekstremt forsiktig den første turen jeg kjører med nye dekk. Jeg svinger meg pent og pyntelig ned på motorveien, så kjører jeg en god halvtime mellom 80 og 100.... så kjører jeg noe rolige kurver før jeg begynner å presse dekket.

Men når jeg får lagt om mine pilot Road 4 skal jeg prøve å gje pedal (har jo DTC) og se om jeg får noe følelse av disse glatte dekkene :redface

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Har heller ikke den erfaringen, ikke med pr4 heller. De gangene jeg har fått slipp er det pga kalde dekk.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av hakhap »

Ikke noen erfaring av slipp med nye dekk men så tar jeg det rolig de første km med gradvis mere nedlegg.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Ashland »

Fikk på ett nytt Dunlop Sportmax Roadsmart 2 dekk forran, det var som å kjøre på såpeføre til å begynne med... Neste service er rett rundt hjørnet, tenkte å rive i ett Michelin Pilot Power 4 bak da, blir spennende å se om det oppfører seg på samme måten

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har ikke tenkt å finne ut noe som helst, jeg simpelthen kjører rolig noen varierte mil. :mk

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Tar du på slitebanen på et nytt dekk kjenner du at det er litt "fett". Dette "fettet" må kjøres av. Har gått mange på tryne pga dette!!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23223
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Veldig merkelig at tilsynelatende erfarne mc folk her inne som kjører mye aktivt ikkehar vert borte i dette overhodet. Tenker da i hovedsak på LordShaft. Med den børsa du kjører med så burde du vel ha krefter nok i fleng til å fremprovosere DTC'en (eller hva det heter) med helt nye dekk.

Jeg kan ikke si annet enn at det er såpeglatt. Vertfall de to dekkene jeg har byttet. Men jeg snakker RETT etter omlegg her. De første 100 metrene. Når dem er såpass glatte de første 100 metrene, så tør ikke jeg å legge meg kraftig ned i sving før etter en god stund vertfall og veldig gradvis... :-)å

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Ja der er mer enn nok krefter i sykkelen min til å fremprovosere dette (vil jeg tro) Men jeg har for vane å kjøre forsiktig de første 5 km når jeg har lagt om dekk.... Da har som sagt dettte ikke vært noe problem. Jeg har ikke kjørt super nervøst, men rolig gassrulle og rolige kurver.

Men skal som sagt se hvor mye jeg får DTC til å slå inn når jeg bytter til ny dekka i løpet av neste uke :redface Skal jeg komme med en tilbakemelding på akkurat dette. Er jo mulig noen dekk er verre belagt enn andre :-k Forstår ikke dette :scratch

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RuneMC »

Altså, MC verkstedet sa: Kjør rolig første 10 mil med gradvis mer nedlegg etterhvert.

Men forøvrig Anakee2 er ikke glatt til å begynne med. Sitter som skudd i vått og kaldt også.
Men tar det uansett rolig i starten.

Grusvei er fin for å få bort evt hinne på veldig kort strekning.
Dekkene må bli litt varme (fra kjøringen) så evt silikon/preserveringsmiddel "svetter" ut.

Ellers forbanner jeg dieselkjøretøy som drypper og lager fine "dieselroser" med jevne mellomrom, gjerne midt i veien og på vått føre. :evil Det er glatt det!
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Ja det er faktisk helt utrolig hvor glatt diesel søl er. Se alle fjelloverganger rundt om... fine søl striper i alle svinger pga for mye fylte bobiler osv. Det sitter som lim på varmt og tørt føre. Men på vått er det is føre

Note4

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TBI81 »

LordShaft skrev:Ja der er mer enn nok krefter i sykkelen min til å fremprovosere dette (vil jeg tro)
Klarer nok fint å "lage det glatt" i relativt høye hastigheter på innkjørte dekk og tørr og fin asfalt også med litt aktiv bruk av clutch. Om man vil ;-)

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Ja der er mer enn nok krefter i sykkelen min til å fremprovosere dette (vil jeg tro) Men jeg har for vane å kjøre forsiktig de første 5 km når jeg har lagt om dekk.... Da har som sagt dettte ikke vært noe problem. Jeg har ikke kjørt super nervøst, men rolig gassrulle og rolige kurver.

Men skal som sagt se hvor mye jeg får DTC til å slå inn når jeg bytter til ny dekka i løpet av neste uke :redface Skal jeg komme med en tilbakemelding på akkurat dette. Er jo mulig noen dekk er verre belagt enn andre :-k Forstår ikke dette :scratch
Husk at særlig fremhjulsslipp, skjer uansett lur elektronikk eller ikke ;-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Selvfølgelig.... men framhjulet slipper ikke på rettstrekkene... Men DTC er veldig rask å slå inn om du prøver deg på litt hurtig akserelasjon eller ABS ved kraftig nedbrems :redface

Men som sagt, alt med måte. :-)å

Svar