GPS, er det noe poeng?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev:Så vidt jeg husker, det er ei stund siden jeg var i en by sist, står det gatenavn på alle gatehjørnene.
Nåja, det var vel litt optimistisk :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Voodoodoo »

Det er sikkert gøy med gamle krøllete kart og men jeg er iallefall overmåte glad i å Sitte på mediacenter pc'n med 75' uhd og plotte kjøreruter samtidig som jeg googler etter info om de beste mc veiene på allskens obskure forum etc.
På den måten er det lett å sy sammen ruter og få med seg de aller beste veivalgene.

Plotter rute med tyre og sender den deretter til meg selv på mail.

Bruker kun telefon til gps og har navigon programvare(garmin).
Det kommer nye kart til gratis nedlasting 4x i året så det meste er oppdatert.

På den måten slipper jeg å ha med noen som helst annen duppeditt enn tlf. Den gjør nytta som pc,pocketkamera, musikkspiller, navi enhet, tlf(utrolig nok).

Har flere kjørekompiser som bruker samme prog. Vare og da kan jeg bare videresende ruta så får alle den samme ruta på sin enhet. Dette kan jeg også gjøre med ruter som plottes direkte på telefonen.

Har hatt vanntett etui fra lifeproof på iphone siden jeg kjøpte 3gs når den kom i 2009 og telefon funker strålende som navigasjon. Ser ikke behovet for å kunne fikle med gps med hansker på da jeg konsekvent nekter å røre slikt i fart og når jeg stopper så er det enkelt å ta av en hanske.

Bruker et eget program til å logge ruta. Kjekt å kunne sende ei gpx fil til pc'n slik at en kan få opp kjøreruta med klokkeslett etc.

Dedikert gps er litt avleggs iom at den har så snevert bruksområde, en moderne telefon gjør allt og mye til.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

Voodoodoo skrev:Det er sikkert gøy med gamle krøllete kart og men jeg er iallefall overmåte glad i å Sitte på mediacenter pc'n med 75' uhd og plotte kjøreruter samtidig som jeg googler etter info om de beste mc veiene på allskens obskure forum etc.
På den måten er det lett å sy sammen ruter og få med seg de aller beste veivalgene.

Plotter rute med tyre og sender den deretter til meg selv på mail.

Bruker kun telefon til gps og har navigon programvare(garmin).
Det kommer nye kart til gratis nedlasting 4x i året så det meste er oppdatert.

På den måten slipper jeg å ha med noen som helst annen duppeditt enn tlf. Den gjør nytta som pc,pocketkamera, musikkspiller, navi enhet, tlf(utrolig nok).

Har flere kjørekompiser som bruker samme prog. Vare og da kan jeg bare videresende ruta så får alle den samme ruta på sin enhet. Dette kan jeg også gjøre med ruter som plottes direkte på telefonen.

Har hatt vanntett etui fra lifeproof på iphone siden jeg kjøpte 3gs når den kom i 2009 og telefon funker strålende som navigasjon. Ser ikke behovet for å kunne fikle med gps med hansker på da jeg konsekvent nekter å røre slikt i fart og når jeg stopper så er det enkelt å ta av en hanske.

Bruker et eget program til å logge ruta. Kjekt å kunne sende ei gpx fil til pc'n slik at en kan få opp kjøreruta med klokkeslett etc.

Dedikert gps er litt avleggs iom at den har så snevert bruksområde, en moderne telefon gjør allt og mye til.
Hvordan lader du når det regner?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av cevillan »

Så lading under regnvær er altså hovedargumentet for å bruke flere tusen kroner på en dedikert GPS? Alt annet gjør en telefon bedre.

Jeg skal nok klare å droppe lading akkurat når det regner, eller ha den i det gjennomsiktige og vanntette tankveskelokket hvis det prekært med lading.

@JohnnyTh: Hva er argumentet for dedikert GPS når også telefoner snart kan lade og samtidig være vanntette?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Tommas »

Jeg har en jobb hvor telefonen forfølger meg 24/7, så det er deilig å ikke stirre på den når jeg kjører mc. Kobler den heller ikke til Bluetooth eller noe annet. Friminutt!

Så liker jeg gadgets også, nok unnskyldning for meg ;-)

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Dykkeren »

Voodoodoo skrev:
Plotter rute med tyre og sender den deretter til meg selv på mail.

Bruker kun telefon til gps og har navigon programvare(garmin).
Det kommer nye kart til gratis nedlasting 4x i året så det meste er oppdatert.
DU skriver du bruker Tyre (Pro ?) for å sende ruten til mobilen (hva slags mobil). Har brukt iPhone og Navigon siden app´en kom, men har hatt problemer med å lage ruter slik du beskriver.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Voodoodoo »

Bruker tyre pro. IPhone og Navigon.
Kjøpte en slik usb pinne for et par år siden.
Funker fjell det. Litt mer tungvint før når en måtte jailbreake tlf og sende rute via shs men nå er det bare å sende pr mail.

Hvordan jeg lader når det regner? Er det andre måter en må tilføre strøm på i regnvær kontra når det er tørt?
Jeg dog fjerna hele klipset til ladeluka og tilpasset pluggen med suguru for å gjøre det mer vanntett. Men har mange mil bøtteregn uten og og aldri hatt problemer.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av cevillan »

Tommas skrev:Jeg har en jobb hvor telefonen forfølger meg 24/7, så det er deilig å ikke stirre på den når jeg kjører mc. Kobler den heller ikke til Bluetooth eller noe annet. Friminutt!

Så liker jeg gadgets også, nok unnskyldning for meg ;-)
Jeg også, men det fine er at telefonen ser ut som en GPS når jeg kjører for eksempel CoPilot, ikke en telefon ;-)

Er også en gadgetfreak, men jeg er ikke så glad i å dra med meg flere ulike gadgets. Den perfekte gadget løser alt, og en vanntett mobil er pretty damn close til å gjøre nettop det.

For meg virker dedikert GPS i stedet for en mobilløsning like lite fornuftig som å ha med dedikert kalkultator fordi den på telefonen ikke er god nok.

Bortsett fra at folk har en iboende trang til å forsvare dyre innkjøp, er det ingen som egentlig har noen gode argumenter for GPS er bedre enn en moderne telefon som jeg har fått med meg i denne tråden. Så jeg bruker heller mine surt oppstarte dinarer på noe annet crap

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av norse900 »

Voodoodoo skrev:Bruker et eget program til å logge ruta. Kjekt å kunne sende ei gpx fil til pc'n slik at en kan få opp kjøreruta med klokkeslett etc.
Forstår jeg det rett ved at både telefon-gps'en og f.eks Locatoweb er aktive på telefonen samtidig når ruta skal logges?
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

Voodoodoo skrev: Hvordan jeg lader når det regner? Er det andre måter en må tilføre strøm på i regnvær kontra når det er tørt?
Jeg dog fjerna hele klipset til ladeluka og tilpasset pluggen med suguru for å gjøre det mer vanntett. Men har mange mil bøtteregn uten og og aldri hatt problemer.
Det der var lurt. Altså har du en annen måte å tilføre strøm på enn det man vanligvis bruker i tørt vær :D

Jeg har Iphone5s og den kan nok ikke erstatte GPS'en min. Kanskje hvis jeg hadde kjøpt ny telefon.
På zumo'en så styrer jeg musikken med hansker på, jeg kan legge inn nye adresser mens jeg kjører og den har stor lettlest skjerm.
Telefonen min suger strøm, "henger" seg av og til, og jeg har ikke sett gode festeanordninger for å montere den på sykkelen. Knappene er små og knotete og kan ikke brukes med hansker.
Kanskje hvis jeg kjøper ny telefon-
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Voodoodoo »

Nei, jeg lader på samme måte når det er tørt, har ikke noen annen lade kabel til tørr bruk...
IPhone 5s var det jeg brukte i sommer på alpetur.
Oppgradert til 6plus nå.

Trykke på gps/telefon i fart er fali det.

Bruker motion gps til å logge med. Skal komme noe nytt fra folka bak Tyre nå i april som er mer dedikert mc. Tror Det blir bra.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av tagesk »

cevillan skrev: For meg virker dedikert GPS i stedet for en mobilløsning like lite fornuftig som å ha med dedikert kalkultator fordi den på telefonen ikke er god nok.
Så du er med andre ord ikke typen som oppgraderte fra HP 32S til HP 32S-II (slik jeg fant ut at jeg bare måtte gjøre i 1991) :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av DrGreve »

Til og med en dinosaur som meg skjønner at GPS kan være greit å ha, men det er det jaggu mye av som er greit å ha.
Jeg kjørte USA på kryss og tvers lenge før folk visste hva en GPS var og sat.nav på båter var helt nytt. Jeg kjørte i byer som NY, NOLA, LA og Houston uten problemer, men man måtte studere kart og veinummer nøye før start og følge nøye med på exit-skiltene på Interstatene under turen, og som regel gikk dette strålende.
Jeg bruker Sygic på pellepåfonen og har lagret ruta der på forhånd og når jeg er på mc-tur skyr jeg store byer som pesten. I Norge finnes forøvrig ingen store byer :)
Og den eneste byen jeg har kjørt feil i Norge er Tromsø og de jævla tunellene. Jeg kjørte inn i en tunell og kom ut omtrent på samme plassen som jeg kjørte inn. Slike feilnavigeringer syns jeg er en del av sjarmen ved å være på tur..
Jeg vet før jeg starter dagens rute hvilke veinummer jeg skal følge og hvor og hvilken vei jeg skal ta av på for å komme meg til dagens mål. GPS-en på telefonen brukes mest til å vurdere hvor langt man skal kjøre neste dag og finne ut hvor langt det er til dagens mål, og ikke som et verktøy for å finne fram.
Og ja, jeg har også kjørt i Alpene og kan ikke huske at det var noen feilnavigeringer på turen..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23153
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bjerknez »

Som du selv skriver så kan en GPS være greit å ha, og det er nok derfor så mange av oss også har det :thumleft
At noen liker sjarmen med å kjøre seg bort litt samt navigere rundt med papirkart er helt greit, men mange av oss er villig til å betale litt for å slippe dette :vs

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Jompa »

Der ser du, din bondeknøl.
Det er sjarmerende og søtt at du liker å rote deg bort inne i Fraggleberget i Tromsø,
og sitte å bla i et slitt og vått kart i kuling og sluddbyger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar