Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, ingenting varer evig

Legg inn av Jompa »

Roma-turen blir nok uansett i drøyeste laget, jeg har ikke rygg til å kjøre så langt.
Har også noen familiære hensyn å ta, det hadde nok vært ytterst upopulært om jeg sa til kjerringa at neste år bruker jeg tre uker av ferien til mc-tur.

Men det finnes jo en mellomting av Statoilbenken og Roma.
Neste års Norgestreff blir i Bodø..........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, et hundeliv igjen

Legg inn av Jompa »

Æ burde vel kanskje heller skrive under off topic, for ferien gikk til Sverige pr bil.
Nåja, Sverige e ikke det verste landet for bilkjøring, og når man kan legge inn cruisekontrollen på 110 + og bare nyte det kraftige dreiemomentet over et bredt register, og femmerns silkemyke, nesten lydløse gange......
ja, da går milene unna.

Vel, det var støy nok uansett, for æ hadde en hes, sensuell stemme i øran nesten hele veien.
Kjerringa ? Nei Bonnie Tyler.

Ferien i korte trekk, Karlstad i fire dager, ei overnatting i Snåsa, to overnattinger hos kjentfolk i Sømna.
Fra Karlstad kjørte vi over grensa ved Charlottenberg, Rv 3 til sør-trøndelag, E6 til Grong, og over Høylandet mot Sømna.
Hjem over Trofors og Innlandsvgen gjennom Sverige nordover.
Fine bilveger hele vegen med noen få unntak, somE6 gjennom Sørtrøndelag.

Men mc-veiene finner man på Helgeland, fine og svingete med stort sett god asfalt.

Så over til hundelivet.
Begynte på jobb igjen mandag, kjerringa e borte på jobb i Snevitbyen, og æ e alene hjemme med to krapyl. Min egen valp, Loke som no e snart 10 mnd og har passert 20 kg, og broren Eros som æ passe for yngstejenta.
Kjerringa har tatt med seg mora, til valpan altså, til Hammerfest. Og ho har løpetid, tispa, ikke kjerringa.

Her i forrige uke va det et sirkus av en annen verden med ei brunstig tispe og to halvvoksne hanner. Eros levde virkelig opp til navnet.
Motherfucker hadde kanskje vært et like bra navn som Eros.
Vel, det ble ikke noen paring, og ikke flere valpekull.

Så de siste dagene har det ikke vært noe kawing, men mye kaving. I dag regna det hele dagen, og da æ kom hjem fra jobb var begge valpan brun av jord etter å ha vært i hundegården siden morran. dem va nok gladere for å se meg enn æ va for å se dem...
"KlokeLoke" er vant til å bli spylt med hageslangen, da va det verre med den andre. Han sørga for at æ fikk en lettere whiplash da det gikk opp for han at han også skulle under slangen.

Her e et bilde av Loke tatt i forrige uke.
DSCF2416.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: GYLLENE TIDER, et hundeliv igjen

Legg inn av olepeder »

Jeg kjører til Sømna i morgen for å være et pat dager. Flotte mc-veier fra Grong og utover :D

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, ingenting varer evig

Legg inn av tagesk »

Jompa skrev:Roma-turen blir nok uansett i drøyeste laget, jeg har ikke rygg til å kjøre så langt.
Neste år, efter at jeg kommer tilbake fra en vinter i Norge, da tar du og Hr ArticTiger et fly fra Oslo til Pisa,
så kjører vi sammen på mine sykler herfra til Roma. Roma er sånn circa tre kaffekok herfra.

kPoenger er å kjøre MC til Roma. Hvor du starter er ikke så viktig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: GYLLENE TIDER, ingenting varer evig

Legg inn av Carpa »

tagesk skrev:
Jompa skrev:Roma-turen blir nok uansett i drøyeste laget, jeg har ikke rygg til å kjøre så langt.
Neste år, efter at jeg kommer tilbake fra en vinter i Norge, da tar du og Hr ArticTiger et fly fra Oslo til Pisa,
så kjører vi sammen på mine sykler herfra til Roma. Roma er sånn circa tre kaffekok herfra.

kPoenger er å kjøre MC til Roma. Hvor du starter er ikke så viktig.

[TaSK]
Dette er et tilbud du ikke kan si nei til vel Jompa?
Litt varmere og tørrere enn i Alta men det takler du sikkert :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: GYLLENE TIDER, et hundeliv igjen

Legg inn av Sprint »

Flott gutt den derre Loke :thumleft
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, ingenting varer evig

Legg inn av Jompa »

tagesk skrev:
Jompa skrev:Roma-turen blir nok uansett i drøyeste laget, jeg har ikke rygg til å kjøre så langt.
Neste år, efter at jeg kommer tilbake fra en vinter i Norge, da tar du og Hr ArticTiger et fly fra Oslo til Pisa,
så kjører vi sammen på mine sykler herfra til Roma. Roma er sånn circa tre kaffekok herfra.

kPoenger er å kjøre MC til Roma. Hvor du starter er ikke så viktig.

[TaSK]
Det var en veldig god ide.
Og hvis AT også synes det samme........ på tide å komme meg i seng.
Men som sagt, det va en faens god ide.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, et hundeliv igjen

Legg inn av Jompa »

Sprint skrev:Flott gutt den derre Loke :thumleft
Jo,han er fin.
Og han var den valpen som satt bakerst i kassa når det kom noen for kose med dem.
Sistemann til matskåla, og den som var igjen da alle de 7 andre var solgt.

Han begynner å bli voksen, ikke redd for torden engang, kan være hele dagen i hundegården uten å mase. Far sin gutt...... :roll :roll

Bare synd han har en defekt i albuleddet på ene forbeinet, men så langt ser det ikke ut til å plage han.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, et hundeliv igjen

Legg inn av Intruder »

Vi måtte avlive vår 13 årige Dino golden retriver ved nyttårstider,alder og sykdom.
Savner ham.

Ha det godt der norr !!

Stilla og Halkavarre ligg så langt fra Mjøsas strand... :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: GYLLENE TIDER, et hundeliv igjen

Legg inn av Sprint »

Hei Intruder ,me måtte avlive vår Golden etter 10 år pga sykdom.Vi sa aldri mer hund,men etter 14 dager uten fikk vi en omplasert
labrador retriver. :thumleft Samme farger som Loke :D
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, et hundeliv igjen

Legg inn av Jompa »

Jeg har hatt ei flott helg på fjellet, 3 dager med rypetelling og trening av hund, så jeg har " gått glipp" av de siste dagenes skriverier på forumet.
" Gått glipp av" i den forstand at jeg ikke fikk mulighet til å kommentere i etpar av trådene som nå er stengt.

Og det samme kan det egentlig være.
Jeg har for flere år siden valgt å la andre kjempe sine kriger uten at jeg skal blande meg inn. Det har blitt ett nærmest hellig prinsipp for meg, selv
om det hender at jeg bryter dette.
Bakgrunnen for dette er at jeg engang i mine yngre dager var hovedtillitsvalgt i bedriftsklubben der jeg jobbet.
Der stormet det både hardt og ofte, og da jeg ble kastet som tillitsvalgt for andre gang bestemte jeg meg for å la andre løse sine
konflikter, oppkonstruerte og oppblåste problemer som det oftest var.
Jeg har også i etterrtid skjønt at jeg ikke egner meg som fredsmegler.

Jeg rakk ikke å svare tagesk på spørsmålet hans til meg i tråden " Hvilken vei går forumet her ?" før tråden ble stengt.

Skulle referert hele avsnittet, men nøyer meg med spørsmålet.
tagesk skrev: Er ikke poenget med et forum at man kan iføre seg de klærne som passer for anledningen ?

Jo, man kan gjøre det, men jeg vet ikke om det er riktig å skape seg "rollefigurer" etter anledning.
Jeg tror at alle som leser det jeg skriver får ei oppfatning av meg som person, og jeg vil ihvertfall at folk oppfatter meg på samme måte som jeg selv oppfatter meg sjøl.
Det er mulig at jeg har et selvbilde som ikke stemmer med virkeligheten, men den sjansen får jeg ta.
Folk som opptrer med mange hatter vil etterhvert avsløre seg selv.

Og som jeg har skrevet før flere ganger, jeg har truffet ganske mange fra mc-siden de tre siste årene.
Ganske mange til at jeg bor litt usentralt i forhold til de fleste medlemme her.
Og det fine er at de jeg har truffet, var akkurat sånn som jeg trodde de skulle være.
Så enten var de ærlige mennesker, eller så spiller de "rollen" sin godt. Jeg velger å tro det første.

Jeg er en eneste gang blitt kastet ut fra en pub, med begrunnelsen at jeg var for full.
Det var en pianopub i Oslo, og vi var en hel gjeng som hang rundt pianoet og sang med på tekstene.
Jeg var nok høyrøstet, men ikke fullere enn resten av gjengen.
Nå var ikke dette min stampub, og sansynligvis ikke en pub som jeg kommer til å besøke igjen. Allikevel stakk det ganske dypt at jeg var den som ble
kasta ut, jeg hylte jo bare med de andre ulvene..........

Jeg har lest en god del på BAN ( tidl ikkebike) de siste dagene.
Først og fremst GVs utestengttråd, men også flere av de andre temaene. BAN har f. eks et eget avsnitt for Prosjekter. Mye interressant der.

Dette siste avsnittet er til Godtvoksen.
Jeg beklager på det sterkeste at jeg trakk inn familien din i mitt innlegg i "Hvilken vei går forumet her" for noen dager siden.
Det var et helt unødvendig overtramp fra min side, som jeg skammer meg over.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, et hundeliv igjen

Legg inn av tagesk »

Bilde
Jompa skrev: Jeg rakk ikke å svare tagesk på spørsmålet hans til meg i tråden " Hvilken vei går forumet her ?" før tråden ble stengt.

Skulle referert hele avsnittet, men nøyer meg med spørsmålet.
tagesk skrev: Er ikke poenget med et forum at man kan iføre seg de klærne som passer for anledningen ?

Jo, man kan gjøre det, men jeg vet ikke om det er riktig å skape seg "rollefigurer" etter anledning.
Jeg tror at alle som leser det jeg skriver får ei oppfatning av meg som person, og jeg vil ihvertfall at folk oppfatter meg på samme måte som jeg selv oppfatter meg sjøl.
Det er mulig at jeg har et selvbilde som ikke stemmer med virkeligheten, men den sjansen får jeg ta.
Folk som opptrer med mange hatter vil etterhvert avsløre seg selv.
Enig, men jeg mente noe litt annet.

Her inne har jeg kjøreklærne på, og det er langtur-klær. For meg er alt under 500 km a walk in the park (kjørte 355 med ei 65 år (!) gammel kjerring på baksetet i går), jeg avskyr ting som må pusses (har jeg tid til sykkelen skal det kjøres ikke gnikkes), og sykkelen er vasket én eneste gang på ti år. Dette er ikke en "falsk" eller "uriktig" TaSK, men det er bare en veldig liten del av meg. Og poenget er: Her inne kan du forvente at jeg har kjøreklærne på.

Når jeg sitter i biblioteket mitt efter middag, røyker sigarer, spiller Bach Cantater og leser Shakespeare med brillene på nesen, da er jeg en (ganske) annen. Da kan du forvente at jeg ler av nerde-vitsen "Hva er Hamlet uten Prinsen av Danmark?" og er hjertens enig i at bedre definisjon av intet finnes ikke. Iført røkejakken er jeg, som fagansvarlig på Store Norske Leksikon og Dr. Philos, opptatt av hvorfor det tar så lang tid før elliptiske kurver tas i bruk for fullt.
Men de klærne, røkejakken om du vil, de passer ikke her inne.

For meg er en del av kjøreutstyret at dette er et forum på internett som jeg hverken eier eller bidrar til driften av. Jeg er derfor en gjest her, og som gjest må man finne seg i hva vertskapet finner på. I mitt bibliotek inviteres alle til å røyke (jo dyrere sigarer, jo bedre!) og de som vil lese i røykfrie lokaler de må gå et annet sted. I mitt bibliotek kan du gjerne holde en forelesning om retten til røykfritt miljø, men du må gjøre det innhyllet i sigarrøyk.

Eller med andre ord: Jeg mente ikke at man bør forsøke å fremstå som en annen enn man er, men man må velge med en viss omhu hvilke sider av seg selv man tar med seg til selskapet. Om demokratikamp og (din egen) medbestemmelse er ditt kjøreutstyr, da er du i feil selskap akkurat her.

Bildet viser én (norsk) fyr med langt hår, og en amerikaner med kort. Den ene er på besøk fordi hans sykkel Astrid er død, den andre fordi har bruker livet sitt på å besøke folk som meg. Alle har vi kjøreklærne på, der vi drikke Dry Martini under sitrontrærne. Jeg spør ikke han med det lange håret hvorfor han ikke klipper det, og jeg spør ikke han med det korte hvorfor han har crew cut. Og de spør ikke meg hvorfor jeg ikke slanker meg. Vi hadde en hyggelig aften, nettopp fordi vi hadde kjøreklærne på.

Jeg kan ikke se at det er noen forskjell mellom det du og det jeg sier. En kveld i biblioteket vil helt sikkert fjerne alle misforståelser. Som en del av oppkjøringen til å ankomme Roma, mener jeg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, tanker en mandagsmorgen

Legg inn av Jompa »

Ok tagesk, jeg trur vi forstår hverandre.
Jeg kunne nok trives godt i biblioteket ditt, også med andre klær enn mc-klær.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, reaching the redline ?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: Når jeg nå har kjørt sykkel igjen i tre sesonger, føler jeg vel at jeg er "i mål" på en måte.
Jeg har bevist for meg selv at jeg enda mestrer kjøringa sånn noenlunde, har greid å restaurere en gammel sykkel til "god bruksstand" og fått mye anerkjennelse for det.
Og når "livet på veien" ikke gir meg all verden, mangler jeg jo en vesentlig del for å være
en komplett motorsyklist ?
Hm... :-k
En liten tanke herfra...:

Hva med å følge den opprinnelige drømmen?
Kjøp deg en Guzzi og planlegg turen til Italia. Ikke nødvendigvis Roma. Hvorfor ikke Mandello del Lario? Du sparer mange mil på det... ;-) :P :p
Kjør Guzzi'en "hjem" og kjenn hvordan den virkelig våkner til liv!
Det gjorde min Stelvio til gangs straks den krysset grensen til Italia.
Jeg tuller ikke!
Det var faktisk en en helt spesiell opplevelse som fortsatt sitter i kroppen - og kommer til å gjøre det i lang tid framover.
Har kjørt et par turer etter hjemkomsten og MC-kjøring er blitt enda morsommere enn før.
Jeg er ikke i tvil om at det skyldes både egen og Guzzi'ens 'oppvåkning' (endelig innkjørt begge to, kanskje...?) i løpet av Italia-turen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, tanker en mandagsmorgen

Legg inn av Kjellrf »

Når jeg får i gang min gamle Guzzi, har jeg 3 langtur-ønsker, en tur til Alta, der den var før jeg kjøpte den, og en tur tilbake til fabrikken.

Og en til Isle of Man, der sykkelen var i 73 og 74.

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar