Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Hva tror folk om Dunlop Q3? Noen erfaringer?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Så så, slikt kliss tar vi videre på PM :-)å :-)å

Jeg bare tenker at om framdekket ikke er slitt like mye, eller i nærheten av hva bakdekket, så varer nok disse like lenge som et nytt bakdekk. 3000 på pilot road 4 hadde jeg rett og slett ikke trodd.... Det er faen meg langt dårligere enn noe sport dekk jeg har kjørt :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt 3.000km. til nå, men det er nå fortsatt ca. 1.5 mm igjen til slitemerket og det går vel sikkert 1mm til før det er slicks vil jeg tro, så kan hende jeg får tynet rundt 6-7.000km. ut av det. En ting er sikkert, det skal ikke byttes før jeg får pels rundt hele :lol

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Er det ikke bare at du har kjørt hardt da Bjerknez? Du hadde godt driv når vi kjørte sammen, så jeg kan se for meg at med slik kjøring sliter man endel dekk. Jeg ser for meg at PR4 holder lenge hvis man kjører pent og pyntelig. Harde gasspådrag osv sliter endel dekk vil jeg tro.

Har forøvrig pent lite kunnskap om dekk, så ta ting med en klype salt :redface :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev:Er det ikke bare at du har kjørt hardt da Bjerknez? Du hadde godt driv når vi kjørte sammen, så jeg kan se for meg at med slik kjøring sliter man endel dekk. Jeg ser for meg at PR4 holder lenge hvis man kjører pent og pyntelig. Harde gasspådrag osv sliter endel dekk vil jeg tro.

Har forøvrig pent lite kunnskap om dekk, så ta ting med en klype salt :redface :redface
Når vi kjørte sammen så kjørte jeg ikke hardt. Fort kanskje, men ikke hardt på den måten at dekket slites unødig av nevneverdig grad. Dessuten så slites vel dekket mest på sidene ved hard kjøring i sving?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Bjerknez skrev: Når vi kjørte sammen så kjørte jeg ikke hardt. Fort kanskje, men ikke hardt på den måten at dekket slites unødig av nevneverdig grad. Dessuten så slites vel dekket mest på sidene ved hard kjøring i sving?
Jo, det høres logisk ut at sidene vil slites i sving, men tenker på hard akselerasjon på rett strekkene. Typ full gass, det sliter nok endel vil jeg tro.

Hard kjøring er jo relativt også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23131
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev:
Bjerknez skrev: Når vi kjørte sammen så kjørte jeg ikke hardt. Fort kanskje, men ikke hardt på den måten at dekket slites unødig av nevneverdig grad. Dessuten så slites vel dekket mest på sidene ved hard kjøring i sving?
Jo, det høres logisk ut at sidene vil slites i sving, men tenker på hard akselerasjon på rett strekkene. Typ full gass, det sliter nok endel vil jeg tro.

Hard kjøring er jo relativt også.
slik kjøring jeg driver med annser jeg ikke som hard kjøring. Jeg ser det mer som effektiv kjøring :redface

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Elruts84 »

Nei. Men om en har kjørt 3.000 km på et dekk, så er det en årsak til at det er blitt så slitt. Om det er feilproduksjon, feil dekk til sykkelen, eller kjørt feil.

Hvordan kan et dekk av en så stor og seriøs produsent bli så fort slitt.

Er det ikke flere en Bjerknez her som kjører PR 4?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av hakhap »

Elruts84 skrev:Nei. Men om en har kjørt 3.000 km på et dekk, så er det en årsak til at det er blitt så slitt. Om det er feilproduksjon, feil dekk til sykkelen, eller kjørt feil.

Hvordan kan et dekk av en så stor og seriøs produsent bli så fort slitt.

Er det ikke flere en Bjerknez her som kjører PR 4?

Elruts
Kjører PR4 og de har passert 3000km igår og ser i stort ut som nye, og da har de fått seg en dag på Rudskogen og jeg holder ikke igjen ved aksellerasjon.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Elruts84 »

hakhap skrev:
Elruts84 skrev:Nei. Men om en har kjørt 3.000 km på et dekk, så er det en årsak til at det er blitt så slitt. Om det er feilproduksjon, feil dekk til sykkelen, eller kjørt feil.

Hvordan kan et dekk av en så stor og seriøs produsent bli så fort slitt.

Er det ikke flere en Bjerknez her som kjører PR 4?

Elruts
Kjører PR4 og de har passert 3000km igår og ser i stort ut som nye, og da har de fått seg en dag på Rudskogen og jeg holder ikke igjen ved aksellerasjon.
Er det flere?

Da kan jo ikke det være noe galt med michelin PR 4 hvis du har 3000 og de ser så gode som nye ut?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Elruts84 »

Føler det heller mot at Bjerknez kan ha fått et dårlig dekk av en eller annen sort

Kanskje? Kanskje ikke? Kanskje ikke kanskje?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Snikkeren »

Dekk slites veldig lite ved akselerasjon (så lenge man ikke spinner). Det som sliter mest på et bakdekk er motorbrems. Og da spesielt hvis man kjører 2-sylindret eller 1-sylindret.

Har du brukt mye motorbrems før sving, Bjerknez?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Snikkeren skrev:Dekk slites veldig lite ved akselerasjon (så lenge man ikke spinner). Det som sliter mest på et bakdekk er motorbrems. Og da spesielt hvis man kjører 2-sylindret eller 1-sylindret.

Har du brukt mye motorbrems før sving, Bjerknez?
Dette stemmer nok bra det Snikkern, men jeg har selv kjørt Ducati, og brukt ekstremt mye motorbrems. Har aldri opplevd denne mengden slitasje så fort :-k Men nå har jo Onkel større sykkel, med samme dekkene. Jeg skal snart legge om til samme dekkene selv. Så får vi se hvordan slitasjen er på våres sykler til sammenligning. Jeg aner sjangsen for at det er et mandagsdekk. :-# :x :-# :x

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Mine har gått 7000 nå, og synes selv det begynner å bli litt lite på midten, men jeg mototbremser mye, og siste 2000 har vært hovedsaklig pendling på motorveien.

Bjerknez: vi er nok litt av samma ulla, og jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe samme dekket igjen. Men jeg sier det igjen: prøv angel gt. Jeg har fått 9000 og 11000 ut av de to setta jeg har hatt, pluss at du får igjen den responsen du savner med pr4!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Ja Pirelli Angel GT får jo ekstremt mye skryt rundt om i verden. Samt at dekket ikke ser ut som rent regndekk. Hvordan opplever du PR4 i forhold til Angel GT Morten?

Svar