GPS, er det noe poeng?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av DrGreve »

Folk får velge sine prioriteringer slik de ønsker, men jeg støtter Voodoo sin tilnærming. Jeg har en telefon som funker til det jeg har behov for. Jeg finner kart, gps valutakurser, kalkulator, musikk til headsettet og i tillegg har jeg en pellepåfon. Jeg trenger ikke mer og de kostnadene jeg da har spart kan jeg bruke på andre ting :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:Der ser du, din bondeknøl.
Det er sjarmerende og søtt at du liker å rote deg bort inne i Fraggleberget i Tromsø,
og sitte å bla i et slitt og vått kart i kuling og sluddbyger.
He, he, det verken regnet, snødde eller sluddet, så jeg hadde ingen fare, din femtilapp :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Reodor Felgen »

For min del er purismen en stor del av det som fascinerer meg med mc og til mitt bruk er det ikke aktuelt med gps.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av tagesk »

Reodor Felgen skrev:For min del er purismen en stor del av det som fascinerer meg med mc
Hva har motorsykler med purisme å gjøre?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av evike »

Joda, det går an å pugge veinumre og velge den "sikre" ruta fra A til B. Det som jo er litt morsomt med å kjøre etter GPS er at du f.eks. kan be om Korteste rute (i motsetning til raskeste) og dermed få oppleve en hel masse småsteder som alldeles ikke alle er forunt å finne. Et pluss, spør du meg.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

tagesk skrev:
Reodor Felgen skrev:For min del er purismen en stor del av det som fascinerer meg med mc
Hva har motorsykler med purisme å gjøre?

[TaSK]
Jeg skjønner godt hva han mener, det er noe deilig med et kjøretøy som kun er "en motor med hjul", man styrer alle aspekter selv, gjør man noe dumt tar man straffa, det er en direkte kobling mellom sjåfør og kjøretøy. Jeg skjønner godt hvorfor det appelerer til noen.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Voodoodoo »

ATWindsor skrev:
tagesk skrev:
Reodor Felgen skrev:For min del er purismen en stor del av det som fascinerer meg med mc
Hva har motorsykler med purisme å gjøre?

[TaSK]
Jeg skjønner godt hva han mener, det er noe deilig med et kjøretøy som kun er "en motor med hjul", man styrer alle aspekter selv, gjør man noe dumt tar man straffa, det er en direkte kobling mellom sjåfør og kjøretøy. Jeg skjønner godt hvorfor det appelerer til noen.
Skjønner ikke greia med at en gpsløsning kan skape kortslutning i den koblinga. I min verden blir det bare enda mer fokus på kjøringa når en slipper å tenke på hvor en skal kjøre.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av jhn »

Voodoodoo skrev:
ATWindsor skrev:
tagesk skrev:
Reodor Felgen skrev:For min del er purismen en stor del av det som fascinerer meg med mc
Hva har motorsykler med purisme å gjøre?

[TaSK]
Jeg skjønner godt hva han mener, det er noe deilig med et kjøretøy som kun er "en motor med hjul", man styrer alle aspekter selv, gjør man noe dumt tar man straffa, det er en direkte kobling mellom sjåfør og kjøretøy. Jeg skjønner godt hvorfor det appelerer til noen.
Skjønner ikke greia med at en gpsløsning kan skape kortslutning i den koblinga. I min verden blir det bare enda mer fokus på kjøringa når en slipper å tenke på hvor en skal kjøre.
For mange er det et kanskje et poeng å dra på eventyr med bare kaffekjele, sovepose og analog sykkel, og om ikke kjøre seg bort, i alle fall ha muligheten til det.
Man har jo hørt mange historier om folk som har mistet hverandre på ferie, og ikke møttes igjen før de var hjemme ... artig det, er det ikke?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av DrGreve »

evike skrev:Joda, det går an å pugge veinumre og velge den "sikre" ruta fra A til B. Det som jo er litt morsomt med å kjøre etter GPS er at du f.eks. kan be om Korteste rute (i motsetning til raskeste) og dermed få oppleve en hel masse småsteder som alldeles ikke alle er forunt å finne. Et pluss, spør du meg.
Da har du nok misforstått en smule. At jeg studerer veinummer og rutevalg dagen før eller ved turens start er ikke det samme som at jeg velger korteste vei, ei heller raskeste. Da hadde jeg holdt meg på europaveiene, men jeg skyr disse som pesten, sammen med store byer..
Og skulle jeg kjøre litt feil, så får jeg jo se ting jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt :)
Og jeg har jo gps, på telefonen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Barbarozza »

Kommer vi noe vei med denne diskusjonen egentlig etter flere uker ? :lol

Noen få av oss bruker Dr Greve metoden, resten er slaver av GPS sin :knegg Og alle har det like morro på tur.

Det er vel opplest og vedtatt at alle kommer seg fra A til B med og uten kart, med GPS og med kart og GPS.

Jeg har laga ruta for sommerferien mer eller mindre ferdig, men ikke overført den til GPS da jeg veit av erfaring at jeg ikke kommer til å kjøre den helt sånn når alt kommer til alt. Dog byene er plotta, det samme er de viktigste veinumrene og de viktigste stedene. Jeg har allerede begynt å bestille hotell. Det er tross alt mindre en 3 måneder til vi drar.

Personlig synes jeg min 4" telefon er litt liten som GPS, men når du har en Garmin er det greit å bare bruke den. Pleier å ha mobilen avslått da jeg ikke orker jobbmas på ferie.

Jeg pugger ikke så mye, men pleier å skrive kjapt opp med rød tusj et par viktigse stedsnavn feks dagens rute hvis vi ligger stedsfast et par dager et sted. Så legger jeg den i tankveskelokket. Også blir det ofte litt tilfeldige veivalg underveis alikevel hvis man ser noe som ser bra ut, bommer du kan man jo bare snu , verre er det ikke. I fjor opplevde jeg ved flere anledninger at forkjellige GPS valgte forkjelige veier hos kompisene, med resultatet at kartet måtte fram :) Eller at man bare kjørte på skiltene til evt overganger eller pass man ville kjøre. Konklusjonen er vel at man finner fram uansett. :D
Memento mori

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

Spørs vel litt hva du mener med å "komme noen vei" om å komme noen vei er at alle er enig og lever i harmoni i alle våre dager, så kommer vi kanskje ikke noen vei, men synes ikke det er nødvendig. Får mye ut av å høre forskjellige synspunkt.

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Reodor Felgen »

Voodoodoo skrev:
ATWindsor skrev:
tagesk skrev:
Reodor Felgen skrev:For min del er purismen en stor del av det som fascinerer meg med mc
Hva har motorsykler med purisme å gjøre?

[TaSK]
Jeg skjønner godt hva han mener, det er noe deilig med et kjøretøy som kun er "en motor med hjul", man styrer alle aspekter selv, gjør man noe dumt tar man straffa, det er en direkte kobling mellom sjåfør og kjøretøy. Jeg skjønner godt hvorfor det appelerer til noen.
Skjønner ikke greia med at en gpsløsning kan skape kortslutning i den koblinga. I min verden blir det bare enda mer fokus på kjøringa når en slipper å tenke på hvor en skal kjøre.
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal tenke på hvor man skal kjøre uavhengig av GPS. Skal man på ferie med sykkel så skjønner jeg greia men til dagsturer ser jeg overhodet ikke behovet. Alternativene som å spørre hun pene dama på bensinstasjonen, ha med seg et kart eller se på telefonen hvis man har kjørt seg vill er likeverdige en GPS.

Jeg kjøpte i sin tid en dyr Garmin GPS med kartfunksjon til tråsykkel da jeg er en ivrig syklist men jeg har aldri hatt noen glede av kartfunksjonen, ble en dyr pulsklokke.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23121
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bjerknez »

Kan ikke bare den som mener en dedikert GPS få lov til å kjøpe dette så kan de som vil bruke mobil/kart etc. kjøpe/bruke dette?

Vi har alle forskjellige behov og begge løsninger fungerer ypperlig på hver sin måte. Det kommer bare ann på hva målet er for turen og hvordan turen vil oppleves.

Dette blir som å diskutere hvilken sykkel som er best, og alle vet jo nå hvilken sykkel det er :lol

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

Bjerknez skrev:Kan ikke bare den som mener en dedikert GPS få lov til å kjøpe dette så kan de som vil bruke mobil/kart etc. kjøpe/bruke dette?

Vi har alle forskjellige behov og begge løsninger fungerer ypperlig på hver sin måte. Det kommer bare ann på hva målet er for turen og hvordan turen vil oppleves.

Dette blir som å diskutere hvilken sykkel som er best, og alle vet jo nå hvilken sykkel det er :lol
Jeg har ikke sett noen ta til orde for forbud hverken mot dedikert GPS eller mobil/kart.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av ojda »

ATWindsor skrev:
Bjerknez skrev:Kan ikke bare den som mener en dedikert GPS få lov til å kjøpe dette så kan de som vil bruke mobil/kart etc. kjøpe/bruke dette?

Vi har alle forskjellige behov og begge løsninger fungerer ypperlig på hver sin måte. Det kommer bare ann på hva målet er for turen og hvordan turen vil oppleves.

Dette blir som å diskutere hvilken sykkel som er best, og alle vet jo nå hvilken sykkel det er :lol
Jeg har ikke sett noen ta til orde for forbud hverken mot dedikert GPS eller mobil/kart.

Dessuten finnes det de som ikke vet sitt eget beste, de må vi veilede
så de ikke fortapes :[-X b
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar