Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av kjellv »

tagesk skrev:
kjellv skrev: I venstresving tar du yttersving uansett, og har god oversikt.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=LikYN8Ul5iU[/video]
Her er en liten video jeg har tatt.
Legg merke til den tredje hårnålen (til venstre).
Bilen på vei ned er i høyresving, og gjør som alt for mange gjør: Bruker motgående felt for å få bedre oversikt.
Men han ser ikke meg før jeg titter frem.

Men han selv om han (eller hun!) er i mitt felt var det plass til meg, så turen fortsetter.

[TaSK]
Relativt heftig kjøring her ja, morsomt å se :thumleft Bra jobba da du møtte den bilen.
Med slike veier kan jo til og med hårnåler bli morsomt, særlig med så lite trafikk som her.
Jeg hadde nok mer i tankene veier tilsvarende Trollstigen, der er svingene langt trangere. Ingen midtstripe, og vegbredde på 3.5-5 meter fordelt på to kjøreretninger. Da er nok utfordringene litt annerledes.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Snikkeren »

Hallo? Hvor begynner og slutter "mitt" felt på en vei uten midtstripe? Låner jeg av "det andre" feltet hvis jeg er over midten av veibanen? I så fall kjører jo en bil hele tiden over i feilt felt....
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ATWindsor »

Snikkeren skrev:Hallo? Hvor begynner og slutter "mitt" felt på en vei uten midtstripe? Låner jeg av "det andre" feltet hvis jeg er over midten av veibanen? I så fall kjører jo en bil hele tiden over i feilt felt....
Stort sett ikke, de aller fleste veier uten midtstripe jeg har vært borti er bredere enn bilbredde*2

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av kjellv »

Snikkeren skrev:Hallo? Hvor begynner og slutter "mitt" felt på en vei uten midtstripe? Låner jeg av "det andre" feltet hvis jeg er over midten av veibanen? I så fall kjører jo en bil hele tiden over i feilt felt....
Som jeg sa, på slike veier må man til tider la fornuft og kreativitet avløse trafikkreglene... :thumleft

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Snikendeugle »

simpson skrev:Synes hele hårnål fasinasjonen begynner å bli veldig søkt.
Blir oppførdret til å bruke motsatt kjørebane, i totalt blinde svinger og ofte med heltrukken midtlinje, som er direkte forbudt å krysse :scratch , eventyrsykler en best i hårnåler, selvom de veier ett halvt tonn med fulltank og opppakning, du kan ikke kjøre sykkel hvis du ikke liker hårnåler osv.
Ettter at ett par nestenpensjonister har vært på en leke ekspedisjon i noen Alpepass med kamelene sine , er det liksom dette det som er den ultimate sykkelopplevelsen. :-)å :-)å :-)å :-)å :-)å :-)å
Og hvis noen synes dette innlegget er dumt og upassende, kan jeg opplyse at jeg er på jobb så det er ikke noe annet å forvente da dette er skrevet i et øyeblikk i akutt kjedsomhet.
Post of the day :prop:
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av EasyRider »

simpson skrev:Synes hele hårnål fasinasjonen begynner å bli veldig søkt.
Blir oppførdret til å bruke motsatt kjørebane, i totalt blinde svinger og ofte med heltrukken midtlinje, som er direkte forbudt å krysse :scratch , eventyrsykler en best i hårnåler, selvom de veier ett halvt tonn med fulltank og opppakning, du kan ikke kjøre sykkel hvis du ikke liker hårnåler osv.
Ettter at ett par nestenpensjonister har vært på en leke ekspedisjon i noen Alpepass med kamelene sine , er det liksom dette det som er den ultimate sykkelopplevelsen. :-)å :-)å :-)å :-)å :-)å :-)å
Og hvis noen synes dette innlegget er dumt og upassende, kan jeg opplyse at jeg er på jobb så det er ikke noe annet å forvente da dette er skrevet i et øyeblikk i akutt kjedsomhet.
+1 :thumleft
:prop: :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av tagesk »

ATWindsor skrev: Stort sett ikke, de aller fleste veier uten midtstripe jeg har vært borti er bredere enn bilbredde*2
I gamle dager, dengang jeg var lensmannsbetjent, da var kravet at veien måtte være minst 7 meter bred for at det skal males midtstripe.
Det tilsvarer en vanlig bil med en drøy halvmeter luft på hver side.

Om jeg husker rett..... :scratch

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av mortenolb »

Minstekravet for å male midtstripe er akkurat så bred at to lastebiler klasker speil om ikke begge legger seg nesten i grøfta, forøvrig.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av thewiz »

Det er så sinnsykt mye vås på dette forumet. Jeg fatter ikke hva slags diskujon dette er engang.

Å oppfordre til å presse grensene på offentlig vei er så feil som man kan overhodet få det. Aner dere hva dette kan føre til? Hvis det sitter uerfarne brukere på forumet som leser dette tullet, og bestemmer seg for å "teste" grensene litt. Ja, da kan vi brått være 1 mindre i MC familien.

Å bruke motsatt felt, kneskrap og høy hastighet inn i blinde svinger kan kjapt sette en stopper for livet. Det skal ikke forekomme på veien, hva hver enkelt MC fører velger å gjøre er opp til en selv, men bruk huet litt når du kjører. Ikke tenk bare på deg selv. Hvis det kommer en bil / MC i mot, er det stor sannsynlighet for at andre blir skadet også fordi du "syns det var morro å teste grensene dine".

Det er helt klart at man utvikler seg som MC fører ved å presse seg litt lengre som tiden går, men kneskrap osv bør være utelukket på veien uansett hvor flink du er. Man har ingen sikkerhetsmargin hvis man ligger så langt over, og hvis du må bremse reiser sykkelen seg opp og du blir nok med ned i grøfta.

ZZR-Erling

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ZZR-Erling »

thewiz skrev:Det er så sinnsykt mye vås på dette forumet. Jeg fatter ikke hva slags diskujon dette er engang.

Å oppfordre til å presse grensene på offentlig vei er så feil som man kan overhodet få det. Aner dere hva dette kan føre til? Hvis det sitter uerfarne brukere på forumet som leser dette tullet, og bestemmer seg for å "teste" grensene litt. Ja, da kan vi brått være 1 mindre i MC familien.

Å bruke motsatt felt, kneskrap og høy hastighet inn i blinde svinger kan kjapt sette en stopper for livet. Det skal ikke forekomme på veien, hva hver enkelt MC fører velger å gjøre er opp til en selv, men bruk huet litt når du kjører. Ikke tenk bare på deg selv. Hvis det kommer en bil / MC i mot, er det stor sannsynlighet for at andre blir skadet også fordi du "syns det var morro å teste grensene dine".

Det er helt klart at man utvikler seg som MC fører ved å presse seg litt lengre som tiden går, men kneskrap osv bør være utelukket på veien uansett hvor flink du er. Man har ingen sikkerhetsmargin hvis man ligger så langt over, og hvis du må bremse reiser sykkelen seg opp og du blir nok med ned i grøfta.
:thumleft enig

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Newhill »

simpson skrev:Synes hele hårnål fasinasjonen begynner å bli veldig søkt.
Blir oppførdret til å bruke motsatt kjørebane, i totalt blinde svinger og ofte med heltrukken midtlinje, som er direkte forbudt å krysse :scratch , eventyrsykler en best i hårnåler, selvom de veier ett halvt tonn med fulltank og opppakning, du kan ikke kjøre sykkel hvis du ikke liker hårnåler osv.
Ettter at ett par nestenpensjonister har vært på en leke ekspedisjon i noen Alpepass med kamelene sine , er det liksom dette det som er den ultimate sykkelopplevelsen. :-)å :-)å :-)å :-)å :-)å :-)å
Og hvis noen synes dette innlegget er dumt og upassende, kan jeg opplyse at jeg er på jobb så det er ikke noe annet å forvente da dette er skrevet i et øyeblikk i akutt kjedsomhet.
+2 :thumleft :lol
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Flanker »

9 sider... På dette! Er det vinter eller? Jeeez...

Toven

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Toven »

Flanker skrev:7 sider... På dette! Er det vinter eller? Jeeez...
Bilde

Liten forsmak på vinteren tror jeg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av JohnnyTh »

Må man kontrastyre i en hårnålsving? :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Flanker »

JohnnyTh skrev:Må man kontrastyre i en hårnålsving? :lol
Bare hvis du har med deg kontrabass! Selv foretrekker jeg å styre ved hjelp av toppboksen gjennom hårnåler, litt kinkig noen ganger hvis de ekstra hanskene oppi der forskyver seg midt i svingen. Da kan det bli litt hårete, for å si det sånn... På armene :thumleft :lol

Svar