Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Rettelse, det blir en slik, om jeg finner en plass jeg kan kjøpe den :redface Er det noen her inne som vet om noen gode foto butikker som tilfeldigvis selger en slik tripod?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:Rettelse, det blir en slik, om jeg finner en plass jeg kan kjøpe den :redface Er det noen her inne som vet om noen gode foto butikker som tilfeldigvis selger en slik tripod?
Scandinavian foto har velbon.

http://www.scandinavianphoto.no/search/velbon
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg kjenner jeg sliter veldig med å få til skikkelig gode bilder av fosser osv. Jeg ser veldig mange bruker stativ å får den tilslørte effekten. Jada, dette kan være fint det, men jeg sliter liksom med å få bildene til å "Poppe" når det er vann med, spesielt rennende vann... Noen som kan ta på seg kritiske øyne å fortelle meg hvordan jeg burde eventuelt tatt dette bildet annerledes?

Hvordan jeg burde plassert meg, eventuelt hatt mer eller mindre av i "bildet" :scratch :scratch

Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Flanker »

Bilder av vann blir ofte best når det er litt mer overskyet enn på bildet over, det er ihvertfall min erfaring. Litt mye stein i forgrunnen som stjeler fokus her, flytt deg litt så blir det mindre. 1-2 hadde holdt. Ellers ift. lang lukkertid... Her har vannet brukbar fart og det skal ikke så mye til å få litt slør i vannet, selv uten stativ. Støtt deg mot et tre, skyt knestående og la bildestabilisatoren jobbe hvis kameraet har sånt. Fyr løs plenty av eksponeringer, så er oddsen ganske god for at du har vært rolig nok på ett av dem.

Når det er sagt, bildet over er ikke dårlig, men blir litt livløst der himmelen stjeler for mye fokus.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har tatt så sinnsykt mye bilder av "vann" i forskjellige former. Men jeg får det liksom ikke helt til :redface Så all kritikk her taes imot med takk...

Det var veldig god fart i denne elven. Så det ble slørete allerede ved 1/30... men det ble liksom ikke fint. Ble for mye rot i bildet syns jeg selv. Ble ikke sånn pent "skydekke"

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Flanker »

Du kan begynne med å ta bilder av vann når det er overskyet, bare det tror jeg vil hjelpe på. Se om du kan presse lukketiden enda litt til, selv uten stativ. Og ift. komposisjon så setter jo naturen visse begrensninger når det kommer til vann, hvis man ikke har med seg vadebukse og redningsvest. Så her må man bare gjøre det beste utav det :-)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av Tommas »

Ække så rå på knipsinga, men hadde ruslet litt nærmere og muligens litt over til venstre. Kan godt tenkes det ikke hadde gjort en døyt forskjell...

Synes slikt er lettere å se når man har kommet hjem og sitter foran Pc'en - mao når det er for sent ;-)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av Tommas »

Synes dette ble litt artig. Tatt gjennom et ganske tett nettinggjerde. Trodde egentlig ikke det ville bli noe av.

En kjapp beskjæring og et klikk oppskarping av jpg, ellers som fra kamera.


Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Tommas skrev:Ække så rå på knipsinga, men hadde ruslet litt nærmere og muligens litt over til venstre. Kan godt tenkes det ikke hadde gjort en døyt forskjell...

Synes slikt er lettere å se når man har kommet hjem og sitter foran Pc'en - mao når det er for sent ;-)
Jeg hadde ikke sjangs å bevege meg annet enn framover. Hadde ikke med meg dykkerdrakten :knegg

Det er for meg, mye lærdom i å se andre sine bilder og høre hvordan de kunne tenkt seg å tatt bildene. Se bare på Rune mc, bildene hvor han setter opp sykkelen sin i. Helt rått

Så all kritikk sier jeg takk for :thumleft

Det bilder ditt ble utrolig bra. Hvilken "filmmodus" eller hva Fuji kaller det, bruker du som standard på kamera ditt Tommas? Er det provia?

Note4

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av Tommas »

Bruker standard, +2 farge og +1 skarphet.

Og jeg blir stadig imponert over hvor utrolig mye fine bilder det er her inne!

Flere i den siste tiden jeg kunne tenkt meg å printe ut i stort format for veggpynt ;-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

Høres fornuftig ut det siden du ikke skyter i raw å redigerer selv. Fuji er vel et av få merker som treffer på auto whitebalance hver gang.

Ja det er virkelig startet en god positiv trend her. Masse flotte bilder og veldig flotte tur referat

Note4

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av Tommas »

Jeg kjører jpg + raw, men som regel orker jeg ikke å bruke tid på redigering...

Har dog kjøpt en bok, og holder på med å sette meg inn i saker og ting :thumleft

Har en drøss med naturbilder fra USA ferien, og de ser jeg fortjener litt raw-behandling!

Dette er dog fra samme sted som tidligere fugl. Tror rett og slett ikke jeg tjener så mye på å redigere bildet i raw?
I det minste ikke til hjemmebruk ;-)


Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av tagesk »

[img]http://stabell-kulo.net/livet/wp-conten ... 66x400.jpg[/img]
LordShaft skrev: Det var veldig god fart i denne elven. Så det ble slørete allerede ved 1/30... men det ble liksom ikke fint. Ble for mye rot i bildet syns jeg selv. Ble ikke sånn pent "skydekke"
Jeg er ingen stor fan av de slørete vann-bildene. Mitt "bilde" (no pun intended) av vann er ikke sirpu-lignende greier som seigt flyter nedover.
Snarere, fart og bevegelse.

Derfor liker jeg vannbilder tatt med kort lukkertid. Men for at det skal funke må man ha lys som skinner på dråpene slik at man ser dem, og de må vanligvis skarpes opp i eftertid så de kommer helt klart frem.

Eneste eksempelet jeg fant akkurat nå er fra vannkilden utenfor landsbyen (det var for stort så klikk for å se det).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Foto ?

Legg inn av Tommas »

@tagesk

Både fart og bevegelse, samt sirupbilder har sin plass synes jeg. Liker veldig godt den litt trolske stemningen man kan få med smygende vann, mens ditt eksempel gir en fin "frosset tid" effekt.

Ja takk, begge deler ;-)

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Tommas skrev:Synes dette ble litt artig. Tatt gjennom et ganske tett nettinggjerde. Trodde egentlig ikke det ville bli noe av.

En kjapp beskjæring og et klikk oppskarping av jpg, ellers som fra kamera.


Bilde

Skarpt var det også. Du bruktekanskje manuel fokus? Ellers kan fokus lett bli på nettet.

Her brukte jeg manuel fokus, ellers ville det blitt skarpt på gresstrået, (kompaktkamera, raw):
Bilde

Svar