GPS, er det noe poeng?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

Reodor Felgen skrev: Alternativene som å spørre hun pene dama på bensinstasjonen, .
En kompis av meg rota seg bort i Oslo for lenge siden. Før GPS'ens tidsalder. Han stoppet på en bensinstasjon og spurte om han kom til Kristiansand hvis han fortsatte den veien og pekte ut retningen for dama. Hun svarte Hæææ..... Kristiansand............
(se for dere Hege Schøyen. https://www.youtube.com/watch?v=TzOCPe6zxNQ" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ikke alltid det er greit å spørre seg frem. Jeg prøvde det i Oslo en gang jeg og. Mannen var veldig kjent og fortalte følgende: Det er lett. Du kjører rett frem gjennom 4 lyskryss så til venstre og høyre i neste. Ved en liten park kjører du til høyre to ganger så rett frem i 6 lyskryss og så er du fremme. Du kan ikke ta feil. Veibeskrivelsen jeg gjentar her er ikke helt riktig i forhold til hva han sa men dere skjønner sikkert poenget. En annen jeg spurte svare ta buss nummer 15. Jeg kjører bil svarte jeg. Da vet jeg ikke sa han.

Jaggu deilig med GPS
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av norse900 »

Det er jo nettopp argumentene som er tingen. Først lurte jeg på om jeg hadde bruk for GPS, -så fant jeg ut at det kunne være greit. Deretter, at TomTom sikkert var gode greier. Vurderte TomTom Rider (ny eller gammel??), men så ble det nevnt at planlegging og overføring til mobil GPS-app var en grei løsning, men at skjermen var litt liten, så kart kunne være en god løsning...

Etter å ha studert tråden, tror jeg at jeg ender opp med kart til planlegging, post-it lapper som kjøreplan, og Google Maps som navigasjonsGPS i nødsfall. Mobil-tlf til 30,- inkl. feste til styret er innkjøpt, og skulle jeg få bruk for GPS-app så kan jeg jo bare få tak i en bra App...

Da blir neste spørsmål:
Hvilken mobil-app er greiest å bruke, og hvorfor anbefaler du denne?? :knegg :knegg
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23156
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bjerknez »

Navigering handler jo i hovedsak på og vite hvor man er, og ikke hvor man skal. Alle vet hvor man skal, men det hjelper jo lite når man ikke vet hvor man er.

Hvis man spør om veien, så navigerer man ikke, men ber om svaret. Kilden er dog langt fra like pålitelig som en GPS.

MEN... At det noen ganger føles bedre og faktisk bruke litt tid på og lete seg frem forstår jeg godt. :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av DrGreve »

Man trenger ikke en dedikert GPS for å finne ut hvor man er. Det er bare å aktivisere GPS-en på pellepåfonen og åpne Google Maps eller en gps-app, så finner du ut omtrent på meteren hvor man er, hvis man ikke er langt inne i en tunell da..
Som svar til norse, jeg bruker Sygic og den funker gull. Appen er en fullverdig gps som også funker offline. Den koster litt, men jeg kjøpte den dog når det var såkalt black friday-tilbud og da kostet den 18 dollar mener jeg å huske. Da dekker den Europa og Russland.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:Navigering handler jo i hovedsak på og vite hvor man er, og ikke hvor man skal. Alle vet hvor man skal, men det hjelper jo lite når man ikke vet hvor man er.

Hvis man spør om veien, så navigerer man ikke, men ber om svaret. Kilden er dog langt fra like pålitelig som en GPS.

MEN... At det noen ganger føles bedre og faktisk bruke litt tid på og lete seg frem forstår jeg godt. :thumleft
Det er vel strengt tatt ikke navigering å spørre en GPS om veien heller. Det er vel mere navigering å orientere seg etter et kart ... da må du jo til en viss grad vite hva du gjør.
Med en GPS kan du kjøre over hele verden uten å forstå en dritt ... uten å lese et eneste skilt, og du kjører deg likevel aldri bort. Og hele tiden har du full kontroll på ETA og antall meter som gjenstår.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
Bjerknez skrev:Navigering handler jo i hovedsak på og vite hvor man er, og ikke hvor man skal. Alle vet hvor man skal, men det hjelper jo lite når man ikke vet hvor man er.

Hvis man spør om veien, så navigerer man ikke, men ber om svaret. Kilden er dog langt fra like pålitelig som en GPS.

MEN... At det noen ganger føles bedre og faktisk bruke litt tid på og lete seg frem forstår jeg godt. :thumleft
Det er vel strengt tatt ikke navigering å spørre en GPS om veien heller. Det er vel mere navigering å orientere seg etter et kart ... da må du jo til en viss grad vite hva du gjør.
Med en GPS kan du kjøre over hele verden uten å forstå en dritt ... uten å lese et eneste skilt, og du kjører deg likevel aldri bort. Og hele tiden har du full kontroll på ETA og antall meter som gjenstår.
Jeg er ikke helt enig. Det lønner seg å koble inn hjernen også ved bruk av GPS. Ellers kan det for gå som svenskene her.
http://www.vg.no/forbruker/reise/reisel ... /a/565022/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av DrGreve »

I min ungdomstid bodde jeg i New Orleans mellom 2 båter. Jeg giddet ikke å reise hjem :)
Jeg brukte å dra på sjømannskirken for å lese norske aviser og spise vafler. En ettermiddag kom det inn 3 stykker norske sjøfolk fra en båt som lå i Mobile, Alabama. De hadde leid en bil der nede. Vi hadde en trivelig tur nede i French Quarter før de måtte kjøre tilbake til Mobile. Jeg ga de kjøreanvisninger for at de skulle finne tilbake til Interstate 10 og formante de om at de måtte huske å ta Interstate 10 East og ikke West.
Neste morgen var jeg igjen tilbake på kjerka og de samme karene kom inn døren. Denne gangen så de både slitne og trøtte ut. Det viste seg at de selvfølgelig hadde tatt West og ikke East. Hvor langt de hadde kjørt feil ville de ikke si noe om, men tidsbruken skulle tilsi at de var nærmere Texas enn Alabama :)
Noen vil alltid ha bruk for GPS om så for å finne butikken...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23156
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:
Bjerknez skrev:Navigering handler jo i hovedsak på og vite hvor man er, og ikke hvor man skal. Alle vet hvor man skal, men det hjelper jo lite når man ikke vet hvor man er.

Hvis man spør om veien, så navigerer man ikke, men ber om svaret. Kilden er dog langt fra like pålitelig som en GPS.

MEN... At det noen ganger føles bedre og faktisk bruke litt tid på og lete seg frem forstår jeg godt. :thumleft
Det er vel strengt tatt ikke navigering å spørre en GPS om veien heller. Det er vel mere navigering å orientere seg etter et kart ... da må du jo til en viss grad vite hva du gjør.
Med en GPS kan du kjøre over hele verden uten å forstå en dritt ... uten å lese et eneste skilt, og du kjører deg likevel aldri bort. Og hele tiden har du full kontroll på ETA og antall meter som gjenstår.
Det har jeg da ikke sagt. Man navigerer ikke i det hele tatt ved å bruke GPS. Men GPS'en navigerer ved hjelp av satelitter slik at den hele tiden vet hvor den/du er i forhold til destinasjonen som er plottet inn. Noen liker å bruke GPS, mens andre liker å bruke kart etc. Værre er det ikke. Personlig liker jeg begge deler. Alt til sitt bruk. Skal jeg besøke en bestemt adresse i en storby så bruker jeg dedikert GPS. Skal jeg på langtur hvor turen er viktigere enn destinasjonen så er det en viss sjarm over å bruke kart. Selv om jeg oftest bruker GPS da også.

Jeg har dårlig erfaring med iPad/iPhone som GPS i storby, men man finner frem med den også ja, men i mitt tillfelle funket det bedre med en dedikert GPS. Alt funker, men på hver sin måte og det heler koker ned til hvordan man vil oppleve turen og hvor viktig man annser at destinasjonen er :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
Bjerknez skrev:Navigering handler jo i hovedsak på og vite hvor man er, og ikke hvor man skal. Alle vet hvor man skal, men det hjelper jo lite når man ikke vet hvor man er.

Hvis man spør om veien, så navigerer man ikke, men ber om svaret. Kilden er dog langt fra like pålitelig som en GPS.

MEN... At det noen ganger føles bedre og faktisk bruke litt tid på og lete seg frem forstår jeg godt. :thumleft
Det er vel strengt tatt ikke navigering å spørre en GPS om veien heller. Det er vel mere navigering å orientere seg etter et kart ... da må du jo til en viss grad vite hva du gjør.
Med en GPS kan du kjøre over hele verden uten å forstå en dritt ... uten å lese et eneste skilt, og du kjører deg likevel aldri bort. Og hele tiden har du full kontroll på ETA og antall meter som gjenstår.
Jeg er ikke helt enig. Det lønner seg å koble inn hjernen også ved bruk av GPS. Ellers kan det for gå som svenskene her.
http://www.vg.no/forbruker/reise/reisel ... /a/565022/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok, man bør være skrivekyndig, det er sant nok .... eller man kan få noen til å skrive for seg før man kjører hjemmefra. :knegg
Men jeg har ikke noe i mot GPS ... jeg bruker det hemningsløst i både jobb og fritid. Jeg bare stusset over påstander om hva som egentlig er navigering.
Jeg vil helst ikke se papirkart på jobb, men gjerne på fritiden og kan sitte lenge å studere et papirkart ... uten mål og mening.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av cannon »

Gule sider sin gratis gps-app for Android er helt perfekt for mc.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av gorbys »

Kan ikke kontrollere mobilen med hansker? Problem solved: http://www.digital-speedos.co.uk/dayton ... 1724-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
:-P

Av GPS på telefonen har eg kun prøvd Google maps, Here, og gammel utgave av sygic. Sistnevnte var bare drit, men det har vel bedra seg siden flere her bruker det.
Maps er ok men navigering fungere ikkje på offline kart. Størrelsen på offline kart er og begrenset.
Here derimot er gratis, med nedlastbare kart (hele land) og egen planleggingsmodul. Funker bra, ikkje like bra søkeresultat som Google maps i offline modus men har man adressen går det greit. Kan planlegges på forhånd.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av JohnnyTh »

gorbys skrev:Kan ikke kontrollere mobilen med hansker? Problem solved: http://www.digital-speedos.co.uk/dayton ... 1724-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
:-P

Av GPS på telefonen har eg kun prøvd Google maps, Here, og gammel utgave av sygic. Sistnevnte var bare drit, men det har vel bedra seg siden flere her bruker det.
Maps er ok men navigering fungere ikkje på offline kart. Størrelsen på offline kart er og begrenset.
Here derimot er gratis, med nedlastbare kart (hele land) og egen planleggingsmodul. Funker bra, ikkje like bra søkeresultat som Google maps i offline modus men har man adressen går det greit. Kan planlegges på forhånd.
Smart, men ser ikke for meg hvordan jeg skal kunne skrive inn en ny adresse med den der. :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: GPS, er det noe poeng?

Legg inn av gorbys »

Er ikke slik at man flytter en markør på tastaturet da slik som på spillkonsoller? Har ikke satt meg inn i det der. Stopper når eg skal fikle med telefonen og starte å stoppe musikk og slikt gjer eg med sena intercomen :-)

Svar