Hva er det du har putta i kjerringa nå...?Jompa skrev:Ett trykk på starknappen og moren er i gang. Vibrasjonen kjennes godt i garasjegulvet.
Jompa, en mann i slutten av 50årene
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
GYLLENE TIDER, kveldstur
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Sted: Melhus
Re: GYLLENE TIDER, kveldstur
Hvordan fungerer Anakee 3 på sykkelen din?
Som du skriver er det jo et "grusdekk", og sykkelen din er vel ikke noen utpreget grusracer
Som du skriver er det jo et "grusdekk", og sykkelen din er vel ikke noen utpreget grusracer
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, kveldstur
Det va da som faen, alt legg du merke til..........SuperMorten skrev:Hva er det du har putta i kjerringa nå...?Jompa skrev:Ett trykk på starknappen og moren er i gang. Vibrasjonen kjennes godt i garasjegulvet.
Men ikke for det, sku gjerne putta nokka i kjerringa som gjorde ho litt mere lysten på "fritidsaktivitet"
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, kveldstur
Det fungerer fint, æ hadde endel pendling i høy fart på turen hjem fra Narvik, men merka ingen tendenser til det nå i kveld.omaas skrev:Hvordan fungerer Anakee 3 på sykkelen din?
Som du skriver er det jo et "grusdekk", og sykkelen din er vel ikke noen utpreget grusracer
Så det var nok vinden og oppakninga som var årsak.
Og at sykkelen ikke er noen grusracer er helt sikkert, smalt styre og fremoverbøyd sittestilling er langt fra ideelt når
man skal gjøre raske korrigeringer på løs grus.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, kveldstur
En mann i femtiårene er arrestert, mistenkt for.......
En mann i femtiårene er anmeldt.....
En mann i femtiårene ble funnet omkommet...
Skjer det ingenting positivt med menn i femtiårene ?
Ikke iflg lokalavisene, i hvertfall.
Kan det være så enkelt som at unge og fremadstormende journalister har pekt ut menn i femtiårene
til å være "perfekte hakkekyllinger" ?
Siden vi etterhvert er blitt ganske rolige og sindige, og sjelden tar til motmæle ?
Æ vet da svarten.
Men det er rart at de aldri skriver om "spreke femtiåringer", mens seksti og syttiåringer ofte blir omtalt som
både spreke og ungdommelige.
Nei, får heller komme meg ut en tur.
En mann i femtiårene er anmeldt.....
En mann i femtiårene ble funnet omkommet...
Skjer det ingenting positivt med menn i femtiårene ?
Ikke iflg lokalavisene, i hvertfall.
Kan det være så enkelt som at unge og fremadstormende journalister har pekt ut menn i femtiårene
til å være "perfekte hakkekyllinger" ?
Siden vi etterhvert er blitt ganske rolige og sindige, og sjelden tar til motmæle ?
Æ vet da svarten.
Men det er rart at de aldri skriver om "spreke femtiåringer", mens seksti og syttiåringer ofte blir omtalt som
både spreke og ungdommelige.
Nei, får heller komme meg ut en tur.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, en mann i femtiårene.......
Fikk meg en ordentlig tur i ettermiddag. 14 mil på svingete veier.
Med kamera i lomma, og der lå det hele tida.
De siste dagene har TV2-reporterne sagt "spektakulær natur" i nesten annehver setnig i fbm Arctic Race of Norway.
Æ hadde tenkt å ta noen søektakulære bilder, men fant ingen spekatulære motiv.
Vel, æ hadde uansett en ganske spektakulær tur.
Fikk et tips om svingkjøring for ei stund siden, og det fungerer som bare det:
Fremover med overkroppen så det blir vinkel på albuene.
Ned med skuldrene og la albuene henge rett ned.
Blikket opp og fram gjennom svingen, og se IKKE på speedometeret før svingen.
Æ må innrømme at æ nok har kjørt med strake armer og skuldrene oppunder hjelmen mange ganger før,
og den "nye" måten å kjøre på fungerte mye, mye bedre.
Æ ble ikke stiv i bevegelsen, sykkelen la seg lettere ned og gasshanda fikk bevege seg fritt.
Følte meg mye tryggere i svingene, og småkorrigeringer ble også mye lettere enn når man klamrer seg til styret.
Herlig
Da æ kom hjem ble æ nødt til å kike på bakdekket, og jess, det var slitt langt ut mot kantene.
Med kamera i lomma, og der lå det hele tida.
De siste dagene har TV2-reporterne sagt "spektakulær natur" i nesten annehver setnig i fbm Arctic Race of Norway.
Æ hadde tenkt å ta noen søektakulære bilder, men fant ingen spekatulære motiv.
Vel, æ hadde uansett en ganske spektakulær tur.
Fikk et tips om svingkjøring for ei stund siden, og det fungerer som bare det:
Fremover med overkroppen så det blir vinkel på albuene.
Ned med skuldrene og la albuene henge rett ned.
Blikket opp og fram gjennom svingen, og se IKKE på speedometeret før svingen.
Æ må innrømme at æ nok har kjørt med strake armer og skuldrene oppunder hjelmen mange ganger før,
og den "nye" måten å kjøre på fungerte mye, mye bedre.
Æ ble ikke stiv i bevegelsen, sykkelen la seg lettere ned og gasshanda fikk bevege seg fritt.
Følte meg mye tryggere i svingene, og småkorrigeringer ble også mye lettere enn når man klamrer seg til styret.
Herlig
Da æ kom hjem ble æ nødt til å kike på bakdekket, og jess, det var slitt langt ut mot kantene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Må ha vært kjempemorsomtJompa skrev: Endelig på hjemtur, langfredag blei lang og det blir påskeaften også.
Har kreka meg over Gratangsfjellet i 30- 40 km fart. Så no har Æ også "slost med tyskerten" (sprintern) i Gratangen.
Akkurat lest meg gjennom 20/30 sider her. Mye bra lesning!
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, en mann i femtiårene.......
Om noen går og lurer, og kanskje trur at slutten nærmer seg.
Bare ta det helt lungt, å passere 50 trenger ikke å utløse noen dyp krise, slett ikke.
Faktisk merke æ ingen forskjell i dag, nesten en måned etter at æ va i "slutten av føriårene".
Og det tar æ som et godt tegn.
Med nesten 15 grader, litt fuktig luft etter ettermiddagens regnvær og skydekke som sprakk opp måtte det bare bli en kveldstur.
Æ kjørte langs østsida av fjorden og hadde perfekt solnedgang, midt i øyan, for noen fine kveldsbilder.
Og når motiv og inspirasjon e tlstede samtidig, hadde sola allerede gått ned for kameraet.
Fritt for strøm.
Det gjorde ikke så mye, det var uansett kjøringa som var det viktigste.
Ganske rart egentlig, at de veiene som e pyton å kjøre med bil blir så artig på sykkel.
Æ skifte tittel på bloggen min fra idag.
Det skyldes fallende opplagstall pga konkurranse fra nye medier....
Nei, heller det at da æ begynte å skrive for vel tre år siden, handla det mest om gamle sykler og opplevelser fra ungdomstida.
Og nå e æ blitt så gammel at æ huske lite fra det forrige årtusenet. Hmm.
Begynt med lesebriller også...
Kjerringa sir ofte at æ e barnslig, får ta det som et bevis på at æ hold meg ung.
Bare ta det helt lungt, å passere 50 trenger ikke å utløse noen dyp krise, slett ikke.
Faktisk merke æ ingen forskjell i dag, nesten en måned etter at æ va i "slutten av føriårene".
Og det tar æ som et godt tegn.
Med nesten 15 grader, litt fuktig luft etter ettermiddagens regnvær og skydekke som sprakk opp måtte det bare bli en kveldstur.
Æ kjørte langs østsida av fjorden og hadde perfekt solnedgang, midt i øyan, for noen fine kveldsbilder.
Og når motiv og inspirasjon e tlstede samtidig, hadde sola allerede gått ned for kameraet.
Fritt for strøm.
Det gjorde ikke så mye, det var uansett kjøringa som var det viktigste.
Ganske rart egentlig, at de veiene som e pyton å kjøre med bil blir så artig på sykkel.
Æ skifte tittel på bloggen min fra idag.
Det skyldes fallende opplagstall pga konkurranse fra nye medier....
Nei, heller det at da æ begynte å skrive for vel tre år siden, handla det mest om gamle sykler og opplevelser fra ungdomstida.
Og nå e æ blitt så gammel at æ huske lite fra det forrige årtusenet. Hmm.
Begynt med lesebriller også...
Kjerringa sir ofte at æ e barnslig, får ta det som et bevis på at æ hold meg ung.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: GYLLENE TIDER, en mann i femtiårene.......
Kjerringa sir ofte at æ e barnslig, får ta det som et bevis på at æ hold meg ung.[/quote]
Det er nok mc kjøringa som holder deg ung
Det er nok mc kjøringa som holder deg ung
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Man har et litt annet syn på saker og ting når man er mellom 0 og 50,enn når man er mellom 50 og 100. Velkommen etter i klubben.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Kjærringa blir noe lei praten,så må reservere meg på hjemmebane...er ikke bare bare å være søring heller serru...
...forresten,kjenner du de Lavals servicemann i Finnmark og bosatt i Alta ??
ha det ellers godt
...forresten,kjenner du de Lavals servicemann i Finnmark og bosatt i Alta ??
ha det ellers godt
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Jo, det e æ som e DeLavals servicemann i Finnmark, dvs Vestfinnmark. Vi e to, en i øst også.Intruder skrev:Kjærringa blir noe lei praten,så må reservere meg på hjemmebane...er ikke bare bare å være søring heller serru...
...forresten,kjenner du de Lavals servicemann i Finnmark og bosatt i Alta ??
ha det ellers godt
Hvordan det ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
I går var jeg på tur, fot-tur til fjells.
Skal innrømme at det ikke var mitt påfunn, men fruens. Hun og yngstedattera vår har rennt på fjelltopper hele sommeren.
10-toppers som det heter. Etter å ha skrevet seg inn i boka på alle toppene har man gjort seg fortjent til ei T-skjorte betalt med skattepenger.
Bra tiltak egentlig, et spaark i ræva til mange som ellers ikke klarer å kreke seg ut i naturen.
Selvsagt ikke kjerringa mi, men "noen andre"
Helgas tur gikk til det gamle nordlysobservatoriet på Haldetoppen. 8 km å gå, og 904 m.o.h.
Og for det aller meste bratt oppoverbakke. 3 timer opp og 2,5 timer ned.
Nå har aldri jeg vært noen spotsmann, på skolen var jeg den tjukke gutten i klassen som ikke fikk være med å spille fotball og var dårlig på ski.
Det blei derfor skolekorpset på meg.
Turen oppover var som ventet, tung.
Og da vi hadde bare en drøy kilometer igjen, med den siste "umenneskelige" stigninga rett foran oss, kom det faen meg et helikopter i lav høyde forbi oss.
Det ødela mildt sagt gleden av og snart være fremme.
Da vi kom opp, viste det seg at det var et brudepar med forlovere og fotograf som holdt på med brudefotografering på toppen.
Så da var de unnskyldt.
Huset bakom helikopteret er bolighuset til nordlysforskerne med familier som bodde på Halde.
Huset er delvis restaurert og planen er vel å bruke det til turisme etterhvert.
Etter en time med rundstykker, kaffe og etpar velfortjente sigaretter, starta vi på hjemturen.
Alta i bakgrunnen.
I kveld ble det luftetur på sykkelen.
Og som vanlig en svipp innom Statoilbenken.
2 veteraner, min GPz og en nyrestaurert Z900.
Skal innrømme at det ikke var mitt påfunn, men fruens. Hun og yngstedattera vår har rennt på fjelltopper hele sommeren.
10-toppers som det heter. Etter å ha skrevet seg inn i boka på alle toppene har man gjort seg fortjent til ei T-skjorte betalt med skattepenger.
Bra tiltak egentlig, et spaark i ræva til mange som ellers ikke klarer å kreke seg ut i naturen.
Selvsagt ikke kjerringa mi, men "noen andre"
Helgas tur gikk til det gamle nordlysobservatoriet på Haldetoppen. 8 km å gå, og 904 m.o.h.
Og for det aller meste bratt oppoverbakke. 3 timer opp og 2,5 timer ned.
Nå har aldri jeg vært noen spotsmann, på skolen var jeg den tjukke gutten i klassen som ikke fikk være med å spille fotball og var dårlig på ski.
Det blei derfor skolekorpset på meg.
Turen oppover var som ventet, tung.
Og da vi hadde bare en drøy kilometer igjen, med den siste "umenneskelige" stigninga rett foran oss, kom det faen meg et helikopter i lav høyde forbi oss.
Det ødela mildt sagt gleden av og snart være fremme.
Da vi kom opp, viste det seg at det var et brudepar med forlovere og fotograf som holdt på med brudefotografering på toppen.
Så da var de unnskyldt.
Huset bakom helikopteret er bolighuset til nordlysforskerne med familier som bodde på Halde.
Huset er delvis restaurert og planen er vel å bruke det til turisme etterhvert.
Etter en time med rundstykker, kaffe og etpar velfortjente sigaretter, starta vi på hjemturen.
Alta i bakgrunnen.
I kveld ble det luftetur på sykkelen.
Og som vanlig en svipp innom Statoilbenken.
2 veteraner, min GPz og en nyrestaurert Z900.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Servicemann....åffer det ?
...kanskje jeg tar en telefon en gang...eller en titt innom en gang i en fjern fremtid.. ..
...kanskje jeg tar en telefon en gang...eller en titt innom en gang i en fjern fremtid.. ..
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
En gang for lenge siden hadde vi et skjellsord som "søndagskjører"
En litt engstelig gubbe, gjerne med hatt, som brukte bilen minimalt i uka.
Og søndagskjørere over 50 var verre enn verst, såvidt jeg minnes.
Hva som egentlig var galt med å ta en søndagstur i litt labert tempo, vet jeg vel ikke.
Det kan ha vært ungdommelig irritasjon over at man som 16-åring på moped såvidt nådde igjen en bil,
men ikke hadde motor nok til å kjøre forbi den ?
Vel, for min egen del må jeg nok innse at som mc-fører er jeg blitt en..... søndagskjører.
Ganske enkelt for at mesteparten av mc-kjøringa mi foregår i helgene. Kan vel også innrømme at jeg ikke helt har fått teken på svingkjøringa. Både pga av manglende mengdetrening og at jeg er litt
engstelig for hva som kan dukke opp bak en uoversiktelig sving.
I motsetning til da jeg var 16, har jeg mer enn nok motor til å blåse ifra de bilene jeg når igjen.
Og skulle det komme en moped eller lett mc bakfra, da lar jeg dem komme opp på sida av meg før jeg viser "ungene" hvem som er sjefen.
Utifra dette trekker jeg den konklusjonen at mine tilløp til råkjøring skyldes lett traumatiske hendelser i barndommen.
Og det bør virke formildende i en evt rettsak.
En litt engstelig gubbe, gjerne med hatt, som brukte bilen minimalt i uka.
Og søndagskjørere over 50 var verre enn verst, såvidt jeg minnes.
Hva som egentlig var galt med å ta en søndagstur i litt labert tempo, vet jeg vel ikke.
Det kan ha vært ungdommelig irritasjon over at man som 16-åring på moped såvidt nådde igjen en bil,
men ikke hadde motor nok til å kjøre forbi den ?
Vel, for min egen del må jeg nok innse at som mc-fører er jeg blitt en..... søndagskjører.
Ganske enkelt for at mesteparten av mc-kjøringa mi foregår i helgene. Kan vel også innrømme at jeg ikke helt har fått teken på svingkjøringa. Både pga av manglende mengdetrening og at jeg er litt
engstelig for hva som kan dukke opp bak en uoversiktelig sving.
I motsetning til da jeg var 16, har jeg mer enn nok motor til å blåse ifra de bilene jeg når igjen.
Og skulle det komme en moped eller lett mc bakfra, da lar jeg dem komme opp på sida av meg før jeg viser "ungene" hvem som er sjefen.
Utifra dette trekker jeg den konklusjonen at mine tilløp til råkjøring skyldes lett traumatiske hendelser i barndommen.
Og det bør virke formildende i en evt rettsak.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.