biker7 skrev:Kjøpte derimot ZX12R,n uprøvd i februar 2013 og hentet den i april, men gikk jo da fra ZX9R og visste jo ihverfall ca hva jeg gikk til. Blir litt anderledes nå.
Jeg opplevde egentlig ZX9R som litt mer harmonisk enn ZX12R, da jeg prøvekjørte de. Så 9'ern er egentlig mitt førstevalg. Syns den var litt mer hendig. Sammenlignet 2000-modeller av begge den gang de var nye.
12'ern forandret karakter når vi monterte på Akrapovic anlegg på den. Var akkurat som om man slapp ut villdyret :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Mulig 9ern var litt mer harmonisk, men dæsken så artig med slik power som 12ern har Ble overrasket over hvor mye sterkere den var. Men 9ern går jo mere enn bra nok, og er en del mere lettkjørt. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
biker7 skrev:Hmmm... litt i tenkeboksen om dagen. Vurderer litt å handle i år. Hadde egentlig tenkt å kjøre ZX12R denne sessongen, så selge den og handle noe annet mot neste sesong. Men nå har jeg plutselig vært å tittet på og fått et pristilbud på MT09 tracer. Fått et brukbart tilbud, men må nok evt. forhandle litt mer skulle det bli aktuelt. Har også fått en innbytte pris på kawan, og tipper mellomlegget blir ca 90 tusen med ltt mere forhandling. Da med akra-eksos, sidevesker, tailtidy på Tracern. Frister jo litt, men har vel funnet ut at jeg ihvertfall bør prøvekjøre den først. Er jo selvfølgelig klar over at det blir litt overgang fra kawan, spesielt motormessig. Men Tracern virker som å ha det meste av det jeg ser etter i ny sykkel: Lettere, mere oppreist kjørestilling, turvennlig, litt leken etc. På den annen side ble Kawan påkostet en del i fjor, så slik sett kan jeg kjøre den i sommer nesten uten noe vedlikeholdsutgifter. "So what too do" ?
biker7 skrev:På den annen side ble Kawan påkostet en del i fjor, så slik sett kan jeg kjøre den i sommer nesten uten noe vedlikeholdsutgifter. "So what too do" ?
Alltid artig med noe nytt eller nyere, om man velger ny (demo?)modell som er lite kjørt.
Men forstår dilemmaene man står ovenfor; påkost på sykkelen man har, som kanskje har vært i overkant av hva man egentlig hadde tenkt? Og dette med å gå ned i kubikk og effekt.
Husker jeg reserverte meg litt med tanke på å gå ned i motoreffekt (les: hestekrefter...) da jeg gikk fra Triumph Tiger 1050 med Arrow potte og mapping som skulle tilsi omtrent 125 HK, da jeg byttet denne inn i en ny Moto Guzzi Stelvio med "bare" 105 HK.
Men det ble fort glemt allerede på turen hjem fra forhandleren !
Og ble siden heller aldri noe tema.
Lett å si selvfølgelig, men tror jeg fint skal greie å nedgradere fra KTM 1290 SA med sine 160 HK til en med mindre kubikk og lavere effekt om den rette sykkelen dukker opp.
Handler mye om følelser dette her...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Det jeg mente å si, var at man bør få tatt en prøvekjøring, spesielt dersom man er usikker. Jeg mener også at mye av det andre mener om en bike, ikke nødvendigvis gjelder for vedkommende. Man er, etter min erfaring, veldig ulike vedrørende hva som er en "bra" mc, og hva som ikke er det, og det er ting bare man selv kan finne ut av. Feks vil en liten vinkelendring på feks styre, og forhold mellom styre, fotpinner og sal, utgjøre mye for noen, mens for andre spiller det ingen rolle. Å gå fra en såpass sporty bike som ZX12R til noen mer oppreist, vil i hvertfall for meg være uaktuelt. Jeg liker å ligge litt frempå, både med tanke på ryggen min, og kjørestilen. Jeg for min del digger ZX12R'ene..de er neeesten "min type" bike, eneste minusene er forholdet for passasjer og bagasje, og mangel på TC og ABS. Det siste har jeg svært sjelden "bruk for", men det er de få gangene som kan utgkøre de store forskjellene. Jeg har funnet min bike :)
biker7 skrev:På den annen side ble Kawan påkostet en del i fjor, så slik sett kan jeg kjøre den i sommer nesten uten noe vedlikeholdsutgifter. "So what too do" ?
Alltid artig med noe nytt eller nyere, om man velger ny (demo?)modell som er lite kjørt.
Men forstår dilemmaene man står ovenfor; påkost på sykkelen man har, som kanskje har vært i overkant av hva man egentlig hadde tenkt? Og dette med å gå ned i kubikk og effekt.
Husker jeg reserverte meg litt med tanke på å gå ned i motoreffekt (les: hestekrefter...) da jeg gikk fra Triumph Tiger 1050 med Arrow potte og mapping som skulle tilsi omtrent 125 HK, da jeg byttet denne inn i en ny Moto Guzzi Stelvio med "bare" 105 HK.
Men det ble fort glemt allerede på turen hjem fra forhandleren !
Og ble siden heller aldri noe tema.
Lett å si selvfølgelig, men tror jeg fint skal greie å nedgradere fra KTM 1290 SA med sine 160 HK til en med mindre kubikk og lavere effekt om den rette sykkelen dukker opp.
Handler mye om følelser dette her...
Enig. Til normal aktiv kjøring på langturer så vil man kanskje ikke savne de ekstreme kreftene. I mer eller mindre aktiv kjøring i normale hastigheter så har jeg erfart at det ikke er så veldig mye som skiller. Det handler mest om motor karakteristikk og hva som føles riktig.
Men kjører man på bane så ser man jo at de mest motorsterke syklene tar sine småsøsken på langsletta. På vanlig vei tror jeg ikke skillet er så stort, annet enn egoet til han som kjører sykkelen da så klart
Er jo selvfølgelig skeptisk til å gå ned så mye i effekt (63hester, 43newton..), men mindre vekt (ca 30kg fulltanket), hvordan motor føles og dette i kombinasjon med oppreist kjørestilling kan jo muligens overraske meg positivt også. Ved et tidligere sykkelbytte gikk jeg fra GSXR1100 med 155hester til Triumph Daytona 955i som var ombygd til "speed triple". Ble veldig overrasket da jeg prøvekjørte den trippelen første gangen, og bestemte meg for handel med det samme. Og skal jeg være ærlig så har jeg vel nesten aldrig utnyttet 12R-motoren helt til det fulle. (kan jo feks. nevne 140km på 1.gir, 240 på 3.gir) Så skal nok klare meg med litt mindre futt. Dessuten er ninjan meget enkel å kjøre litt for fort med, noe som feks. forårsaket 3prikker og en feit bot i fjor.. Har en liten forhåpning om at mere oppreist kjørestilling kan gøre noe med dette. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
biker7 skrev:Er jo selvfølgelig skeptisk til å gå ned så mye i effekt (63hester, 43newton..), men mindre vekt (ca 30kg fulltanket), hvordan motor føles og dette i kombinasjon med oppreist kjørestilling kan jo muligens overraske meg positivt også. Ved et tidligere sykkelbytte gikk jeg fra GSXR1100 med 155hester til Triumph Daytona 955i som var ombygd til "speed triple". Ble veldig overrasket da jeg prøvekjørte den trippelen første gangen, og bestemte meg for handel med det samme. Og skal jeg være ærlig så har jeg vel nesten aldrig utnyttet 12R-motoren helt til det fulle. (kan jo feks. nevne 140km på 1.gir, 240 på 3.gir) Så skal nok klare meg med litt mindre futt. Dessuten er ninjan meget enkel å kjøre litt for fort med, noe som feks. forårsaket 3prikker og en feit bot i fjor.. Har en liten forhåpning om at mere oppreist kjørestilling kan gøre noe med dette. :)
Er helt enig i det du skriver her.
Skal man utnytte kreftene fult ut i de mest motorsterke syklene så skal man enten ha nærver av stål og eller befinne seg på en bane. Til veibruk har nok ikke kreftene så mye å si. Så sant man da ikke skal slå kompisen sin i en dragrace på E6 etc. For å få opp egoet