Kjøring på grus med "gatesykkel"
- Kjellrf
- Innlegg: 1611
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Har jo en gammel Z1000 fra 78, min pers på grusvei er 140kmt for mange år siden, med oppakning. Da var det solid grusvei. Men farta varierer selvfølgelig mye med standarden på grusveien, og 16/17" forhjul med litt bredde er heller ikke noe fordel på grus.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- oivindg
- Innlegg: 885
- Registrert: 20 nov 2019, 21:45
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
- Bosted: Kongsberg
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Mange fine innspill her! Ser ut som det ikke er noen grunn til å la være å prøve seg når våren kommer. Jeg har syklet mye i terreng med tråsykkel, så jeg er vant med å la sykkelen "løpe fritt" under meg når det er løst. Kanskje jeg får nytte av det.
Angående å ikke få opp en R1200GS som har velta, så virker det som det er et tegn på manglende teknikk, ikke at det er umulig. Jeg har sett flere klipp på YouTube der ganske småvokste damer retter opp tunge sykler som ligger på sida. Den ene var en av de store Harleyene. Mener den veide rundt 400 kilo.
Angående å ikke få opp en R1200GS som har velta, så virker det som det er et tegn på manglende teknikk, ikke at det er umulig. Jeg har sett flere klipp på YouTube der ganske småvokste damer retter opp tunge sykler som ligger på sida. Den ene var en av de store Harleyene. Mener den veide rundt 400 kilo.
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
En GS velter ikke, den tar seg bare en pause og hviler litt på sylindertoppene :)
Det er mest teknikk ja, har plukka opp mye GS alene.
Det er mest teknikk ja, har plukka opp mye GS alene.
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Det er helt sikkert.
På en mc messe i England hadde BMW en stor stand med egen kjøreløype og viste hvordan selv bestemor kan løfte opp en GS
- Tore L
- Innlegg: 1004
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Hel enig en GS er veldig enkel å få opp når du kan teknikken - ligger flere snutter på youtube hvordan dette gjøres på noen sekunder.
AJ og jeg løftet opp min fult turoppsatt uten de store problemene, og uten at vi brukte rett teknikk. En GS er egentlig veldig enkel å få opp - skal se om jeg finner den på youtube og legge den ut, teknikken kan sikkert brukes på andre sykler også :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Jeg vil tro den enkleste måten er stå med ryggen mot den veltede sykkelen, ta godt tak i den for så å skyve fra med beina.
Så kan det antakelig være lurt med en medhjelper som "buffer" slik at sykkelen ikke ta overbalanse når den løftes opp og ikke velter på nytt andre veien...
Så kan det antakelig være lurt med en medhjelper som "buffer" slik at sykkelen ikke ta overbalanse når den løftes opp og ikke velter på nytt andre veien...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
På vått gress og lett helling var det slett ikke lett og få den opp alene.
Min sykkel reiste jeg opp fra flatmark bare ved å løfte i styret. Og det på såpeglatt underlag. Hadde aldri klart dette med en GS.
Min sykkel reiste jeg opp fra flatmark bare ved å løfte i styret. Og det på såpeglatt underlag. Hadde aldri klart dette med en GS.
- Tore L
- Innlegg: 1004
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Skal ikke gjør en stor sak ut av dette - men klarer ikke du å ta opp en GS, bør du begynne å trene. En GS og spesielt lett å ta opp, og med veltebøyler legger den seg ikke helt ned, den er egentlig allerede halvveis oppe.
En måte er å gjøre som AJ beskriver bruke beina og ryggen til å løfte den opp - den jeg så på youtub, var at du vrir styret til enden av styreutslaget sitt, tar tak i enden av styret og løfter sykkelen rett opp - det hele tar mindre en 5 sek.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Det jeg beskrev som det jeg tror er den enkleste måten gjelder nok først og fremst på plant underlag på hardnakket grus og asfalt.
Kommer man i skade for velte ned i en grøftekant eller skråning så vil man selvfølgelig stå overfor en større utfordring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Den må jo snurres først, sånn at hjula ligger unnabakke. Forutsetter selvsagt gode veltebøyler å snurre på.
- Bjerknez
- Innlegg: 24102
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Trene? Var det ikke teknikken det sto på da? Uansett så velter de færreste på tørr asfalt. Man er gjerne i en grøft etc. og da kan det straks bli værre.Tore L skrev: ↑09 feb 2021, 13:19Skal ikke gjør en stor sak ut av dette - men klarer ikke du å ta opp en GS, bør du begynne å trene. En GS og spesielt lett å ta opp, og med veltebøyler legger den seg ikke helt ned, den er egentlig allerede halvveis oppe.
En måte er å gjøre som AJ beskriver bruke beina og ryggen til å løfte den opp - den jeg så på youtub, var at du vrir styret til enden av styreutslaget sitt, tar tak i enden av styret og løfter sykkelen rett opp - det hele tar mindre en 5 sek.
Dessuten tåler ikke ryggen min slike løft uansett, uavhengig av hvor mye muskler man har.
Når jeg løftet opp min sykkel kjente jeg det i ryggen i flere dager etterpå. I utgangspunktet lett, men ikke med vond rygg. Og på såpeglatt underlag ga det meg en liten utfordring.
En GS i dette tillfelle for min del hadde ikke vært mulig.
Men på plant underlag kan det hende. Jeg vil uansett ikke prøve.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Har aldri vært i situasjonen og prøvd så vet ingenting om hvor utfordrende det er, men ser altså for meg at det kan by på noen utfordringer... .
Har greid meg fint på grus så langt, men tar det med ro de gangene jeg lar meg friste utpå med 1290'en.
Mer vågal for noen år siden med en Husaberg fra dengang en lokal importør og forhandler. Da gikk det så småstein og grus freste under hjulene.
Med en gjeng andre motorsyklister på hjul og hvor alle disse forsvant i bakspeilet etter den mest krevende svingen på veien vi kjørte hvor jeg er lokalkjent.
Fryktet det verste, snudde og kjørte tilbake og der hadde gjengen tatt en pause etter at en i følget med en BMW 650 hadde barket ut i geografien i nettopp denne krevende svingen...
Gikk bra med mann og maskin, heldigvis .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38877
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøring på grus med "gatesykkel"
Teknikken, Bjerknez, trene på teknikken...
Men noe fysisk makt er selvfølgelig nødvendig også.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering