1200GS vs 1200 Explorer

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av ojda »

SuperMorten skrev:Må nok bare innrømme at jeg nok kommer til å ta meg en tur til opp til AMD, for å se om de etterhvert kanskje har fått inn en Explorer som kan prøvekjøres..

Altså TMD-prat påvirker meg ikke i særlig grad.. :terge

Meg først!!!
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av joo »

Du skal jo flytte til Tønsberg? Da er det forholdsvis kort vei til Sandefjord MC. Mest BMW der...
Har vært på MC Oslo noen ganger, også handla sykkel der. Kan virke litt fjerne noen der, men verst er nok å se på at kundesykler ikke behandles pent nok (ja jeg er sær på dette). Mener at profesjonelle verksteder skal være ryddige og rene og syklene behandles med respekt. I mine øyne sier det noe om profesjonaliteten. Men føler ikke at jeg har blitt lurt på noen måte der! Bare noe som mangler.

Kardangproblemene skal visstnok omfatte 3% av syklene av noen årganger. Fixes på reklamasjon, de fleste kjører jo så mye på BMWene at eventuelle problemer bør vises lenge før utløp av garantier.
Ringantenneproblemene kom vel særlig på 2007-modellene. En underleverandør som laga dem. (Ja bytta på min GS, 2007...)
Hører du om simmeringproblemer på BMW gjelder det spesielt 2006-modellene. (Ja har hatt en 2006 også...) Da lakk motorolje inn på tørrclutchen. En simmering er i utgangspunktet et filleproblem, helt til man innser at motoren må deles... Innen 5 år = fixa på garantien.

Latterlig enkelt å gjøre service sjøl på BMW sine R-motorer, men de aller nyeste har plutselig fått shims for ventiljustering :-# Jeg liker hele BMW-designet. Kommer vel av en 35 år lang fascinasjon, og slikt er ikke objektivt... eller :lol

Ellers er det èn ting som er klart; i dag er syklene så uendelig mer pålitelige enn de var på 80-tallet! Du skal være uheldig om du ender opp med en problem-maskin uansett hva slags sykkel du velger. Man skal gjerne la følelsene bestemme en del også. MC er fascinasjon, ikke fornuft!
Anbefaler sterkt å få prøvekjørt de du er interesserte i. Både i bygater og på landevegen. Vekt, handling osv bør stemme når du skal bruke den daglig.

Da jeg kjøpte første adventure/allroad kom jeg fra en sportslig sak. Var uvant de første milene, tenkte at dette ble feil. Men dag 2 skjønte jeg at jeg ikke ville se meg tilbake :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av ArcticTiger »

Oscar sier at den beste bimmern noensinne er 2002 modell GS 1150 :notworthy: .

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av joo »

ArcticTiger skrev:Oscar sier at den beste bimmern noensinne er 2002 modell GS 1150 :notworthy: .
Joda, den er på siklelista for hva som skal bli neste vinterprosjekt. Men har lyst på noe eldre. Så et rått cafe-racer bygge på R80-motor...
Men siklelista begynner å bli lang :terge
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av SuperMorten »

Føler meg på en måte heldig. Jeg har brukt hele vinteren til å se og tenke (sånn tankevirksomhet kan som kjent ta litt tid)... Nå skal jeg bruke våren og sommeren på å prøvekjøre det jeg finner interessant. Bor i leid kåk i dag, og med de leieprisen som er i Oslo tillater ikke lommeboka kjøp av ny sykkel. Vi har vært så heldig å arvet en enebolig, og flytter inn der når junior har fått barnehageplass og fruen jobb.. Da blir husleien på kr 0, og far kan gå :bananas i motorsykkelbutikkene.. men frem til da får jeg bare sikle videre..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av Pollti »

Snikkeren skrev: Når TDM'en er så knakandes god som den er, så er det ikke rart at det er TDM som står i hodet på han. ;e

Må vel gjøre vondt å ha en TDM stående i hodet ? Syntes det høres vondt og tungvint ut og. Sikkert et greit kjøretøy da men har han ikke hørt om parkeringsplasser ?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av ArcticTiger »

Pollti skrev:
Snikkeren skrev: Når TDM'en er så knakandes god som den er, så er det ikke rart at det er TDM som står i hodet på han. ;e

Må vel gjøre vondt å ha en TDM stående i hodet ? Syntes det høres vondt og tungvint ut og. Sikkert et greit kjøretøy da men har han ikke hørt om parkeringsplasser ?
TDM er en forkortelse for "Tedeum", som betyr Djevelen :twisted . Det er noen som er besatt av han inni hodene sine vet du Pollti :8-[

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av tagesk »

Bilde
'
ArcticTiger skrev:Oscar sier at den beste bimmern noensinne er 2002 modell GS 1150 :notworthy: .
Noen mener til og med at 2000-02 modellene til BMW er så gode at det eneste fornuftige når man skal byttte ut en 2000-modell B1150GS er å bytte til en 2000-modell 1150GS.

Men til saken: Med en BMW R1200GS Adventure vil du kjøre Tønsberg - Oslo - Tønsberg uten å stoppe for å fylle. Og enda kunne kjøre Tønsberg - Drammen neste dag.

Skal du kjøpe en brukt 12GS (Adventure) er -08 og -09 modellene de aller beste.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Godtvoksen

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av Godtvoksen »

joo skrev: Jeg liker hele BMW-designet. Kommer vel av en 35 år lang fascinasjon, og slikt er ikke objektivt... eller :lol

Hva slags sykkel sitter du på her:

Bilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av joo »

Godtvoksen skrev:
joo skrev: Jeg liker hele BMW-designet. Kommer vel av en 35 år lang fascinasjon, og slikt er ikke objektivt... eller :lol

Hva slags sykkel sitter du på her:

Bilde
Øh, det er en sånn derre Haarly... ElectraGlide.

Den fungerte helt fint den, så lenge vegene var rette. Og det var dem for en stor del da vi kryssa over USA. Men den måtte ha luft i bakdemperen daglig, og subba fælt når vi dro ut i ørkenen eller susa oppover fjellveger i Mojave-ørkenen.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av SuperMorten »

joo skrev:Du skal jo flytte til Tønsberg? Da er det forholdsvis kort vei til Sandefjord MC. Mest BMW der...
Har vært på MC Oslo noen ganger, også handla sykkel der. Kan virke litt fjerne noen der, men verst er nok å se på at kundesykler ikke behandles pent nok (ja jeg er sær på dette). Mener at profesjonelle verksteder skal være ryddige og rene og syklene behandles med respekt. I mine øyne sier det noe om profesjonaliteten. Men føler ikke at jeg har blitt lurt på noen måte der! Bare noe som mangler.

Kardangproblemene skal visstnok omfatte 3% av syklene av noen årganger. Fixes på reklamasjon, de fleste kjører jo så mye på BMWene at eventuelle problemer bør vises lenge før utløp av garantier.
Ringantenneproblemene kom vel særlig på 2007-modellene. En underleverandør som laga dem. (Ja bytta på min GS, 2007...)
Hører du om simmeringproblemer på BMW gjelder det spesielt 2006-modellene. (Ja har hatt en 2006 også...) Da lakk motorolje inn på tørrclutchen. En simmering er i utgangspunktet et filleproblem, helt til man innser at motoren må deles... Innen 5 år = fixa på garantien.

Latterlig enkelt å gjøre service sjøl på BMW sine R-motorer, men de aller nyeste har plutselig fått shims for ventiljustering :-# Jeg liker hele BMW-designet. Kommer vel av en 35 år lang fascinasjon, og slikt er ikke objektivt... eller :lol

Ellers er det èn ting som er klart; i dag er syklene så uendelig mer pålitelige enn de var på 80-tallet! Du skal være uheldig om du ender opp med en problem-maskin uansett hva slags sykkel du velger. Man skal gjerne la følelsene bestemme en del også. MC er fascinasjon, ikke fornuft!
Anbefaler sterkt å få prøvekjørt de du er interesserte i. Både i bygater og på landevegen. Vekt, handling osv bør stemme når du skal bruke den daglig.

Da jeg kjøpte første adventure/allroad kom jeg fra en sportslig sak. Var uvant de første milene, tenkte at dette ble feil. Men dag 2 skjønte jeg at jeg ikke ville se meg tilbake :thumleft
Jeg har likt GS siden jeg oppdaget den "for 100 år siden".. Men min liker og ikke liker har da kun gått på utseende. Nå når jeg kjører selv, har det jo kommet inn et moment eller to til.. Først og fremst skal jeg trives i salen. Når våren kommer skal både GS og RT prøves, i tillegg til blant annet Explorer m.fl.

Det er så mange som er fine, og jeg klarer bare ikke bestemme meg. "Ja takk begge deler..." (alle sammen). Men det er GS Adventure som har vært favoritten i mange år :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av SuperMorten »

tagesk skrev: Skal du kjøpe en brukt 12GS (Adventure) er -08 og -09 modellene de aller beste.

Det er vel omtrent der jeg har vært i det siste ja.. Pent brukt, men ikke gammel
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ThorH
Innlegg: 27
Registrert: 24 feb 2011, 22:03
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Oslo

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av ThorH »

Jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn min R1200GS. Men jeg kjører ikke motorvei t/r Tønsberg - Oslo hver dag. Da ville jeg kjøpt noe som bruker mindre bensin og har bedre vindbeskyttelse. Bokseren er ganske tørst.

Ikke at jeg ville gått så langt, men en stor scooter er vel sannsynligvis riktig verktøy for jobben? Se på BMWs nye 600 og 650 f.eks. Masse komfort for under 140', så har du 100' igjen å kjøpe leketøy for.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av SuperMorten »

Nå er drivstofføkonomi bare en dårlig unnskyldning for å kjøpe noe nytt. Noen argumenter må man jo ha når saken skal opp for Ærede Høyesterett/overkommandoen osv. Skulle jeg pendlet på billigste måte hadde jeg tatt toget/bussen. Man skal da ha det litt gøy også vel. Jeg er fortsatt ung, vel ca halvveis i følge statistikken. Håper derfor jeg kan ha det minst like gøy i de neste 40 år som i de forrige 40.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ThorH
Innlegg: 27
Registrert: 24 feb 2011, 22:03
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Oslo

Re: 1200GS vs 1200 Explorer

Legg inn av ThorH »

Ser den, og det er vel sånt jeg selv ville resonnert til slutt også. Men den turen blir vel aldri gøy uansett hva du kjører på. Derfor ville i alle fall jeg tatt hensyn til komfort også, ellers hadde jeg nok fort havnet på bussen igjen. Min forrige sykkel var naken, så jeg syntes et var superkomfortabelt bak den digre GSA-skjermen. Helt til jeg prøvde en RT.

Jeg fikk litt sjokk over at GSen var så tørst, har vel knapt vært under 0,65. (Får håpe kona di ikke er her og ser at den bruker mer enn bilen hennes. :-) ) Hadde en F650GS før, den brukte 0,4 uansett hva jeg drev med.

Men velkommen skal du være til Gs-klubben. Det er er en fantastisk sykkel, men altså ikke helt perfekt. Gå for ESA, ATC og hele pakka!

Svar