Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Duville »

ZZR-Erling skrev:Har vinterlagra min den gang da, ZZR1200 i carport i Asker. Rimet var til tider så tykt, grunnet fuktig luft, at jeg kunne skrive navnet på tanken, men alikevel ga ikke det noen prob til våren..
heldige du..... og den hadde du sikkert kjøpt brukt selv om du visste dette, det er jo ikke noe problem.

- der kom det visst enda ett, men nå er det slutt :mk

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Baltazar »

Finnes nok ikke noe annet forum på nettet der svarene blir så mange og så lastet med faglig tyngde.

Takker...Tror jeg??

:roll

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Crinos »

Nøkkelord for lagring i egen garasje er gjevn temepratur. Uansett om den er høy eller lav.
Ser at naboen her nede har montert varmepumpe i garasjen. (han har to nydelig veteran Jeeper som han er petimeter nøye med). Jeg har selv ikke kommet så langt.
Jeg setter sykkelen i garasjen etter å ha flushet olja og satt på "vinter olje". Så kjører jeg denne olja godt inn og parkerer..
Starter muligens sykkelen en gang eller to i løpet av vinteren bare for å løfte olja opp til toppen av sylindrene igjen, og når våren kommer så flusher jeg olja igjen, og fyller på med riktig olje.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Sigg79 »

Vil ikke kondens være et problem også om sommeren for sykler som står ute eller i garasje uten jevn temperatur? Det kan jo være ganske store temperaturvariasjoner også om sommeren. Det kan eksempelvis godt være 24 grader om dagen på det varmeste og 12 grader om natten.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av pelsen »

et annet nøkkelord er vel tørr garasje.
Min garasje er ikke oppvarmet, men den er tørr og fin hele året. Her er det er ingen kondensproblemer ved væromslag slik som jeg har sett i andre kalde garasjer. Hva som er årsaken til at denne er bra vet jeg ikke, men den er ganske luftig og har pukk i bunn.
Men den brukes ikke til vinterlagring av sykler, de får stå i oppvarmet lokale så eieren ikke fryser når de skal fikses på. :mk

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Kawasaki »

Baltazar skrev:Hei hei godt folk.
Sesongen er på hell og i den forbindelse dukket det opp et spørsmål eller to i mitt hode. Jeg har nemlig en uisolert garasje som jeg vinterlagrer i. Tenkte jeg skulle jobbe litt med sykkelen der i vinter, og da sette inn en vifte ovn for å få opp temperaturen når det skal jobbes med sykkelen.

Burde jeg da gjøre noen ekstra tiltak før sykkelen settes bort for vinteren, siden temperaturen vil variere mellom -10 og + 15 ?

Tenker da på om det evt er økt fare for kondens og rust m.m

Noen erfarne gamlekarer her ? ;-)

Gidder ikke legge så mye i diskusjonen rundt varm eller kald garasje,men tror store svingninger ikke er heldig.

Og så kan jeg fortelle hva jeg selv gjør,i den uisolerte uoppvarmede garasjen min. Der lagrer jeg alle moppene mine,og skrur på de innimellom også. Uten å bruke varme.Garasjen er kledd med asfaltplater,så det trekker ikke gjennom veggene. Men det er god lufting oppunder oppsen,så den er godt ventilert.

Jeg har en varmekjeledress hengende på en spiker,som jeg drar på meg hvis det er kaldt. Og så finnes det sånne tynne fine monteringshansker du kan bruke hvis fingrene blir kalde.Dette fungerer fint for meg.

Det hender at jeg blir litt kald mens jeg er der ute,men da er det bare ekstra godt å krype inn bak kjærringræva når jeg legger meg.Gjør det fort,sånn at hun ikke rekker å reagere før det er for sent :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av olepeder »

Det ser ut til at jeg må lagre i uisolert garasje dessverre. Til nå har jeg ikke klart å finne et oppvarmet sted i nærheten.
På siden til Mc-avisen har de en Vci-pose : http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381356" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har synspunkter på denne?

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av pelsen »

olepeder skrev:Det ser ut til at jeg må lagre i uisolert garasje dessverre. Til nå har jeg ikke klart å finne et oppvarmet sted i nærheten.
På siden til Mc-avisen har de en Vci-pose : http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381356" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har synspunkter på denne?
har ikke prøvd den selv, har ikke hatt behov for det, men den skal ha samme type korrosjonsinhibitor som brukes i koblingsbokser til offshore bruk. Samme stoffet som ligger i preserveringspesifikasjonene til Statoil. Tror den posen kommer fra de samme som leverer til statoilprosjektene, så den er nok ikke noe luregreier.

ZZR-Erling

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av ZZR-Erling »

Har alltid lagret mine 14 motorsykler i kald garasje, og aldri på alle de årene/km hatt noen problemer eller korrosjon, nøkkelen ligger i rett klargjøring!

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Hjernen »

ZZR-Erling skrev:Har alltid lagret mine 14 motorsykler i kald garasje, og aldri på alle de årene/km
hatt noen problemer eller korrosjon, nøkkelen ligger i rett klargjøring!
:prf

Rektig det, vask, voks og polish før parkering så preller event kondens av....
Finnes ikke kondens blandt mitt billige "Crome Vanadium" verktøy i løpet av vintern, og det ligger
for det meste på benken... :redface (kanskje litt rust fordi jeg glemmer å ta det inn noen ganger.... )
Heller ikke noe problem med de tre tråsykklene som står der..
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av SuperMorten »

Og gressklipperen, som har stått lagret i den samme kalde garasjen, sommer som vinter i 15 år. Den har aldri vært vasket. Aldri behandlet med noe slags anti-korrosjons kjemikalier... Den tar jo aldri kvelden. Ikke en eneste liten rustflekk, og starter på første drag hver vår.. Jeg som vil ha ny klipper, men får ikke lov av kjerringa så lenge den gamle er "god nok"... :sorry
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Globe »

JA...Honda kan det der...med GRESSKLIPPERE :)...har en slik jeg også :) :knegg

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av SheDevil »

Ja, Honda kan mye de...

Det er jo noe helt annet med disse Kawasukiene, Yamasakiene eller hva de nå kaller disse andre prototypene som andre produsenter tester ut langs med veiene :redface
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av Globe »

hmmm..... :knegg

uannsett. Min vinterlagring består i å vaske grundig, tørke godt, la den gå seg varm slik at alt av fuktighet tørker. fylle opp tanken, sette den på depotstøtter foran og bak. Lader opp batteriet i ny og ned gjennom vinteren.

Garasjen er isolert, varmeovn (liten byggtørker) sørger for 15grader (+/-) 24/7 hele vinteren gjennom.

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Spørsmål vedr vinterlagring i egen garasje

Legg inn av SheDevil »

Globe skrev:hmmm..... :knegg

uannsett. Min vinterlagring består i å vaske grundig, tørke godt, la den gå seg varm slik at alt av fuktighet tørker. fylle opp tanken, sette den på depotstøtter foran og bak. Lader opp batteriet i ny og ned gjennom vinteren.

Garasjen er isolert, varmeovn (liten byggtørker) sørger for 15grader (+/-) 24/7 hele vinteren gjennom.
Stort sett det samme som jeg gjør med "gullet" mitt....

Men, lagrer den til NAF MC Trondheim, der vi har lagerplass til ca 35 stk sykler.
Tempen på lagringsplassen er på minst 10 + men blir justert oppover om noen er inne å mekker litt på de.
Blir jo vanligvis noe "mekking" på vinteren, bytte av olje og eventuelle oppgraderinger osv..
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Svar