Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av LordShaft »

Andreas skrev:Dette fantastiske klippet passer vell inn i denne diskusjonen om risiko, lover, livet, verdier, valg osv :prf

Jeg synes ihvertfall denne mannen har noen gode meninger.

https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 7745507577" onclick="window.open(this.href);return false;

Slik som Burt Munro (World`s fastest Indian) sa:

"You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime"
Det tok meg ganske nøyaktig 30 år før jeg fikk meg en stor nok smell i trynet til å se at jeg er langt ifra å leve det liver jeg ønsker å leve! Jeg har latt penger styre valgene mine alt for ofte. Hvilken lykke har det vært? Ingen, Nada, Niks!
Den filmen der var så jævlig spot on!
Hvor mange kan i dag si at de lever det livet de ønsker å leve? :-k

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av Jacobsen »

Det var en veldig fin video ja! Passer utmerket :-)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av poulet_cavalier »

joo skrev: OK, du ba om det!

Ut fra det jeg vet, har lært, opplevd og interessert meg for vet jeg at den dagen f.eks MC-kjøring og selvsagt all annen aktivitet som innebærer risiki blir totalforbudt har samfunnet brutt sammen. Det er bare å kjenne på seg selv (i alle fall for de av oss som er opptatt av å selv få ha styring og ta risiko med egne aktiviteter) om man godtar å detaljstyres ned til minste detalj 24 timer i døgnet...?

For en del år siden hørte jeg et særdeles interessant foredrag av en idrettspsykolog som svært malende (og treffende!) beskrev de to hovedtypene av mennesker. Bare se på hvem som styrer samfunnet vårt i dag; det er den mennesketypen som mener at absolutt all risiko er tabu. Grovt sett består de av det som innen psykologien gjerne kalles introverte. De søker hele tiden etter å ta ned tempo, utfordringer og farer til en trygt og kontrollerbart nivå. I dag har disse en forbausende stor makt over produksjon av begrensende lover og regler. Som ytterste konsekvens sitter dem nede i Brüssel og lager regler for bøyediameter på bananer! Og andre superdustete saker. For å ta noe mer nærliggende for oss her på nisseberget: de bruker gjerne 12 år på å "utrede" ei større veiutbygging, og i stedet for å få satt i gang sakene så må de utrede på nytt... høres det kjent ut? De ønsker ikke å ta avgjørelser som kan bety noen som helst ubehagelige konsekvenser.Koker det over for noen når de ser sånn handlingsvegring hos de "folkevalgte" vi tyranniseres under? Vel, i alle fall så koker jeg. Og som jeg skrev noen linjer lenger opp; hvis "disse" bakstreverske typene tror at de fjerner all skade ved å forby "alt" så er de så kunnskapsløse at de på sikt høyst sannsynlig avsetter seg selv.

Fordi; den andre mennesketypen, man kan gjerne kalle dem "de frie individene" som ikke ønsker å etterleve dustete regler på detaljnivå og som ønsker å ha kontroll over deler av sitt eget liv også er en del av samfunnet. En del av disse/oss oppsøker risiki, tøyer grenser osv. Innen psykologien faller disse gjerne inn under kategorien ekstroverte. Det som fascinerer meg mye og som også all historie sier klokkeklart er at det er denne mennesketypen som har gjort at vi i dag er der vi er. Det er denne mennesketypen som har fått oss fra sjimpanse-nivået og til månen. Det er absolutt ikke den mennesketypen som vil ha et risikofritt status quo! Nå har alt sånn fått den teite betegnelse "ekstremsportutøvere" og annet lignende. Sånn at de bakstreverske kan si at det er utafor de akseptable rammene...

Dessverre er det risikohaterne som naturlig nok havner i styre og stell og ikke de som evolusjonen viser har gjort at vi ikke sanker røtter fremdeles. De risikovillige er de som har gjort oppdagelsene, oppfinnelsene, sørget for utvikling og ser at det optimale ikke er det trygge som var i går men noe nytt og bedre. (Som neste års BMW GS...?)

Utviklingen går framover takket være dem som tør, våger, oppsøker og samtidig også tar en risiko ut over det trygge... og tenker nytt/annerledes. Du kan ikke flytte grenser ved å lulle deg ned i det eksisterende og utradere all risiko.

En side ved det dustete at "samfunnet" ikke skal godta risiki kan sees i voldsstatistikk. Det blir ikke mindre skolemassakrer, grov brutal vold og skjult vold i dag. Jeg er enig i de filosofene som sier at dette er delvis utslag av at risikoadferd er mindre og mindre akseptert... De "frie individene" må oppleve stimuli og farer, og er du innesperret i et detaljkontrollert risikofritt samfunn gir det seg utslag i vold og kriminalitet for de som er grensetøyere og "frie individer". Hvis man ikke er så heldig å få stimulans via fallskjermhopping, skrape gjennom svingene på MC anelsen over fartsgrensa, være toppidrettsutøver eller noe annet der du tar en risiko. I ytterste konsekvens vet du at dette kan du dø av, men du er absolutt villig til å ta den sjansen!
Er fristet til å si at enkelte av oss nyter fart og flyt delvis siden vi kan dø av det. Noen vil kanskje benekte det, men psykologien sier noe annet. Dette fascinerer meg MYE! Alt vi ikke vet om oss selv.

OK; den "andre" mennesketypen er så overrasjonell at tanken på å utsette seg for risiko som kan medføre heftig død gjør dem handlingslammet, alt MÅ kontrolleres i detalj. Alle må tenke likt, ikke kjøre over fartsgrensen osv osv. Disse er det som evolusjonslæren så treffende beskriver som "de svake".

Historien sier helt klart at når man ikke kan ha meninger, være kreative, ha en del personlig frihet men presses inn i en grå konformitet er styresettet dømt til å avsettes. Hvis noen av dere ikke ser det historiske i dette så tenk på fascistiske og kommunistiske diktaturer. De kan ikke bestå evig for "det frie folket" vil til slutt gjøre opprør. Er kanskje ikke bare jeg som føler at vi nærmer oss et diktatur i dag? Historien må nok dessverre gjenta seg...

Det nesten utenkelige alternativet er at de fleste individene rett og slett visner bort. Filmen om Wall-E kan se ut som et skrekkscenario, men det er kanskje ikke noe annet enn en mulig framtid? Er det dit vi alle vil???

En av våre mest kjente landsmenn sa så flott følgende: "Eventyrlyst er den ånd som tvinger menneskeheten frem på veien mot kunnskap, som vår gåtefulle lengsel etter å gjøre noe, fylle livet med noe mer enn vår daglige gang fra hjemmet til kontoret, og fra kontoret tilbake hjem igjen, som vår lengsel etter å overvinne vanskeligheter og farer, å se de skjulte ting, å trenge inn i strøk utenfor vår slagne vei. Denne lengsel var drivfjæren kanskje til våre største handlinger, den var mennesketanken som spiler sine vinger uten å kjenne grenser for sin frihet"

Denne kjente mannen var selvsagt Nansen. Garantert ikke noe Stasenberg eller noen andre av de Død-Grønne kunne klart å formulere! For ikke å snakke om å være i nærheten av å utføre noe av det Nansen gjorde.



Dette ble kanskje litt vel langt innlegg, så jeg kan jo oppsummere min mening kortere her til slutt:
NEI, den dagen alt som innebærer risiko er forbudt til fordel for konformitet så vil det frie menneske gjøre opprør. Og hvis det ikke skjer så Gud bevare menneskeheten, da er vi fortapt.

Ikke så lenge igjen til vi frie individer kan snike oss over fartsgrensene en anelse og komme inn i flyten, kjenne sentripetalaksellerasjonen og vite at det ikke er sååå mye mer å gå på før dekkene begynner å slippe, åpne gassen og rette opp vidunderet før vi gjør et godt sporvalg til neste sving, lar endorfinene flomme og LEVER! Bare prøv å ta dette og lignende fra oss, da skal det bli revolusjon!
Trampeklapp !!
:thumleft
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38097
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Å gjøre en forskjell - "Motorcycling matters". Eller...?

Legg inn av AJ »

I utgangspunktet en reklamevideo, men utvikler seg fint, synes jeg, til å bli en fin historie fra dagliglivet om at nettopp "motorcycling matters" :thumleft :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=mpXhw9OjIyk[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar