Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1605
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

Har jo litt å skrive om CB1100F, eller Super Bol D'or som den het ( også kalt super wobbledor).
Bol D'or navnet kom med CB900F i 79, til ære for endurance løpene og syklene som ble brukt der.
At VF1000F2 også fikk navnet Bol D'or i 85, bør forbigåes med stillhet....

Wobblingen kan henledes på endel ting, hovedskylda fikk gummiopphengt motor, CB900F hadde stivt montert motor fram til 82. Noen tok ut gummiopphenga, og monterte noe stivt der isteden. Gir litt mer vibrasjoner. Styrelageret kan med fordel byttes til koniske (kulelager originalt), da blir kontaktflaten mellom forstilling og ramme større. Det har også vært svake/romslige toleranser på svingarmsbolt og tilhørende lager. De originale bakdemperne kan gjerne byttes til noen stivere, som på alle sykler dengang. Sideveskesett kunne også gjøre de glade i å wobble.
Husk også riktig/rikelig lufttrykk, 36 Psi foran og 42 bak (2,5/2.9 bar).

Ellers var det store problemet starterclutsjen, som opprinnelig var dimensjonert for en 750, og fikk tøffe arbeidsforhold på 1100'en. For å få minst mulig problem, bruk alltid Yuasa-batterier av originaltypen, YB14L-A2, da de gir 30% høyere startstrøm enn konkurrentenes tilsvarende batterier.

De er kjent for å like litt bensin, og de tåler dårlig å kjøre på lavt turtall, da soter de igjen. Ideelt turtall 5-7000 rpm... Coilene kan være ett svakt punkt, anbefaler å kjøre på tennplugger uten resistor (R-plugg), da R-pluggene ryker lettere.
Var også noe tull med kamkjedestrammere/skinner, antagelig pga dårlig vedlikehold og at de var konstruert for en 750.

Ellers er alle CB1100F 83-modeller, og følgelig lav årsavgift fra i år. Er den registrert seinere, må man skaffe et skriv fra importør (evt forhandler?) om at det er en 83-modell, gå på biltilsynet og få de til å legge det inn i kommentarfeltet i Autosys, og deretter søke Toll og avgift om refusjon. Det har man krav på.
Sist redigert av Kjellrf den 10 mai 2013, 23:30, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev:Har absolutt interresse, men sørgelig lite å bidra med.
Om du lager en tråd a'la dr greves vf-tråd kan æ love deg minst en fast leser, meg.
Tja, det kan jeg vurdere.. Skal ta en titt på hva Dr. Greve bedriver..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

jhn skrev:Litt forvirret her ... i dag også, men en Bol D'Or ... er det CB eller VF?
Hadde CB i tankene, men VF er jo flotte sykler som deler merkelappen..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Har jo litt å skrive om CB1100F, eller Super Bol D'or som den het ( også kalt super wobbledor).
Bol D'or navnet kom med CB900F i 79, til ære for endurance løpene og syklene som ble brukt der.
At VF1000F2 også fikk navnet Bol D'or i 85, bør forbigåes med stillhet....

Wobblingen kan henledes på endel ting, hovedskylda fikk gummiopphengt motor, CB900F hadde stivt montert motor fram til 82. Noen tok ut gummiopphenga, og monterte noe stivt der isteden. Gir litt mer vibrasjoner. Styrelageret kan med fordel byttes til koniske (kulelager originalt), da blir kontaktflaten mellom forstilling og ramme større. Det har også vært svake/romslige toleranser på svingarmsbolt og tilhørende lager. De originale bakdemperne kan gjerne byttes til noen stivere, som på alle sykler dengang. Sideveskesett kunne også gjøre de glade i å wobble.
Husk også riktig/rikelig lufttrykk, 36 Psi foran og 42 bak (2,5/2.9 bar).

Ellers var det store problemet starterclutsjen, som opprinnelig var dimensjonert for en 750, og fikk tøffe arbeidsforhold på 1100'en. For å få minst mulig problem, bruk alltid Yuasa-batterier av originaltypen, YB14L-A2, da de gir 30% høyere startstrøm enn konkurrentenes tilsvarende batterier.

De er kjent for å like litt bensin, og de tåler dårlig å kjøre på lavt turtall, da soter de igjen. Ideelt turtall 5-7000 rpm... Coilene kan være ett svakt punkt, anbefaler å kjøre på tennplugger uten resistor (R-plugg), da R-pluggene ryker lettere.
Var også noe tull med kamkjedestrammere/skinner, antagelig pga dårlig vedlikehold.

Ellers er alle CB1100F 83-modeller, og følgelig lav årsavgift fra i år. Er den registrert seinere, må man skaffe et skriv fra importør (evt forhandler?) om at det er en 83-modell, gå på biltilsynet og få de til å legge det inn i kommentarfeltet i Autosys, og deretter søke Toll og avgift om refusjon. Det har man krav på.
Takk for ytterligere input. Starterclutsjen er muligens dårlig, da starter spinner, men ikke går i "inngrep", innimellom.
Styrelager tror jeg og er dårlig, siden jeg hører klikkelyd ved bruk av håndbrems..
Skal merke meg det andre du nevner og..
Jeg har nettopp sendt toll- og avgiftsdirektoratet spørsmål om jeg kan få omreg. på linje med andre veteraner. Salgsmelding ble postlagt i går..
Den forrige CB 1100 F jeg hadde i '88-'89 var tørst, ja. 0.9 liter / mil på "blandet grisekjøring" og rundt 0.67 l/mil på
130 - 150 km/t (?) på Autobahn mm. Glad i olje og, min benyttet kanskje 2.5-3 liter på 5500 kilometer europatur i til dels
eleverte hastigheter. Uten kåpe var det slitsomt med lengre tids kjøring i hastigheter over 130 km/t. Tror halsen ble noen cm
tjukkere i omkrets i løpet av sommeren.. ;-)
Angående soting så har jeg hørt at det i noen tilfeller blir verre med etanolholdig bensin. Så,jeg vil satse på 98 tror jeg, siden det
er mindre etanol (0 %), såvidt jeg vet.
Thanks again!
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Har jo litt å skrive om CB1100F, eller Super Bol D'or som den het ( også kalt super wobbledor).
...

Ellers er alle CB1100F 83-modeller, og følgelig lav årsavgift fra i år. Er den registrert seinere, må man skaffe et skriv fra importør (evt forhandler?) om at det er en 83-modell, gå på biltilsynet og få de til å legge det inn i kommentarfeltet i Autosys, og deretter søke Toll og avgift om refusjon. Det har man krav på.
Jeg ringte Kellox, og snakket med en som mente at jeg burde sende han elektronisk kopi av vognkort, så kunne han dokumentere at CB 1100'en
var produsert i '83. So far, so good.

Men; når jeg deretter snakket med den lokale trafikkstasjonen ga de uttrykk for liten tro på å få registrert CB 1100 F reg. første gang i '85 som veteran (nå).
Siden første registrering skjedde i 1985 mente de at jeg måtet vente, men virket ikke 100 % sikre, siden de sa at jeg evt kunne forsøke å søke..

Det ble bla vist til folk som hadde forsøkt noe liknende med campingvogn (!), men ikke nådd fram.

Og så var det noe med et skille i 1962.
Oppkonstruert eksempel: Jeg forstod det slik at feks en 1960-modell registrert først gang i 1985 ville kunne gå som veteran fra og med i år, om man forsøkte.
Men altså ikke CB 1100 F, fra 1983..

Jeg vil i alle fall forsøke å undersøke litt mer..
mvh

-gsx750_80

perhjalmar
Innlegg: 31
Registrert: 20 feb 2012, 16:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
Sted: Svelvik

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av perhjalmar »

Gratulerer med en "ny" sykkel, hadde en diskusjon med Drammen trafikkstasjon. Har en svensk impotert CB1100R, de ble produsert fra 81-83, men min ble registrert i 84. Han jeg traff var påståelig og ville gå ut fra registreringsdato, jeg var påståelig også, han pratet med andre som sa at jeg hadde rett. Det var rart du måtte sende inn vognkortet til Kellox, de har lagt ut underskrevne papier på nett som viser at CB1100F kun ble produsert i 83. Trafikkstasjonen ville ha papirene orginalt, men jeg mente det holdt med kopiene. Fant de på Honda VF klubbens sider. Du burde melde deg inn i Classik Honda Club, det kan ta tid med å få veteranforsikring. Det ble solgt mange overliggere i Norge, noen var påmontert kåper også. Annet navn på Superbol,dor var supertilbud.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av DrGreve »

Honda har ett ganske logisk oppbygget ramme og motornummersystem og får du bekreftelse fra Kellox på at det nummeret som står på rammen og samsvarer med vognkortet ikke kan være noe annet enn en 83 modell, så skal veivesenet slite med å nekte deg veteranstatus i år.
Slik jeg har forstått det på blant annet informasjon lagt ut på http://www.honda-v4.com/sabmag/phpBB2/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; så er det produksjonsår som gjelder.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1605
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

Det er Stortinget som har bestemt at kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal ha lav årsavgift. Dette avhenger altså av alderen til kjøretøyet, ikke når den er registrert. Og Trafikkstasjonen har plikt til å følge stortingets bestemmelser, så lenge alderen kan dokumenteres.
Søker man toll og avgift, kan man få avslag første gangen (det gjorde jeg), tydelig at da er det vanlige saksbehandlere/byråkrater som avgjør. Ved anke er det juristene som avgjør, de kan reglene bedre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Det er Stortinget som har bestemt at kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal ha lav årsavgift. Dette avhenger altså av alderen til kjøretøyet, ikke når den er registrert. Og Trafikkstasjonen har plikt til å følge stortingets bestemmelser, så lenge alderen kan dokumenteres.
Søker man toll og avgift, kan man få avslag første gangen (det gjorde jeg), tydelig at da er det vanlige saksbehandlere/byråkrater som avgjør. Ved anke er det juristene som avgjør, de kan reglene bedre.
Jeg håper perhjalmar, DrGreve og Kjellrf har rett i sin konklusjon. I alle fall kan http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; tyde på det.

http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; , nærmere bestemt http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196391" onclick="window.open(this.href);return false; står det:

"Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "

"Produsert" er uthevet i fete typer på tollvesenets webside..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1605
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

gsx750_80 skrev:
Kjellrf skrev:Det er Stortinget som har bestemt at kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal ha lav årsavgift. Dette avhenger altså av alderen til kjøretøyet, ikke når den er registrert. Og Trafikkstasjonen har plikt til å følge stortingets bestemmelser, så lenge alderen kan dokumenteres.
Søker man toll og avgift, kan man få avslag første gangen (det gjorde jeg), tydelig at da er det vanlige saksbehandlere/byråkrater som avgjør. Ved anke er det juristene som avgjør, de kan reglene bedre.
Jeg håper perhjalmar, DrGreve og Kjellrf har rett i sin konklusjon. I alle fall kan http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; tyde på det.

http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; , nærmere bestemt http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196391" onclick="window.open(this.href);return false; står det:

"Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "

"Produsert" er uthevet i fete typer på tollvesenets webside..
Jeg veit jeg har rett, har vedtaket på min anke i en perm her :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av EasyRider »

Jeg trodde når biltilsynet/tollvesenet skulle godkjenne og avgiftberegne en motorsykkel så gikk de etter årstallet sykkelen var registert første gang.
Dette var nytt for meg at du kan søke om å få godkjent produksjonsåret. :thumleft :-k Men gjelder det bare sykkler som aldri har vært registert?
Z 550 jeg har er en 82 modell, men skiltet først i 83 (Sverige) så forventer vel at de bruker året 83 som utangspunkt?
Skal godkjenne den denne måneden. Håper det går smertefritt. :-)å
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av SuperMorten »

EasyRider skrev:Jeg trodde når biltilsynet/tollvesenet skulle godkjenne og avgiftberegne en motorsykkel så gikk de etter årstallet sykkelen var registert første gang.
Dette var nytt for meg at du kan søke om å få godkjent produksjonsåret. :thumleft :-k Men gjelder det bare sykkler som aldri har vært registert?
Z 550 jeg har er en 82 modell, men skiltet først i 83 (Sverige) så forventer vel at de bruker året 83 som utangspunkt?
Skal godkjenne den denne måneden. Håper det går smertefritt. :-)å
Tror det er forskjellige regler her. For når det gjelder veteran er det førstegangs registrering som gjelder. Skal du f.eks sette inn seter i en vare bil, er det førstegang reg i Norge som gjelder.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1605
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av Kjellrf »

30 års regelen, altså veteranregelen, går etter når sykkelen er produsert, ikke når den er registrert.
Men biltilsyn og tollvesen vil gå etter førstegangsregistrering, så lenge annen dokumentasjon ikke finns. Og selv med dokumentasjon kan de være litt trasige.

Hvis du vil ha skilt av gamle typen (tjukk aluminium), er det første gangs registrering som gjelder...

For ombygging av varebil gjelder andre regler.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av DrGreve »

Kom over en annonse som kanskje kan være av interesse for de med Bol`dorsykler.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Kapa ... m?ca=2&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Og ett veskesett med monteringbraketter.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Denf ... m?ca=2&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

HaakonJarl
Innlegg: 15
Registrert: 09 mai 2013, 10:52
Motorsykkelen din: Honda CB 1100 F - 1983

Re: Andre med interesse for Honda Bol D'Or syklene?

Legg inn av HaakonJarl »

Helt supert med denne tråden. Gøy å se at også andre er begeistret for disse syklene. :thumleft

Jeg er i ferd med å bli eier av disse flotte syklene. Min kommer med toget i morgen og jeg klarer nesten ikke vente med å bryte den ut av MC-pallen!
\:D/

Ettersom den eneste erfaringen jeg har med denne sykkelen hittil er en grov avstandsforelskelse, er jeg mildt sagt spent. Håper på gromlyden.
:redface

Svar