Hva sier egentlig jussen her?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av SuperMorten »

Min mening er at videoer av soleklare lovbrudd, lagt ut på YouTube, offentliggjort via medieomtale, skader alle oss på to hjul. Svigermor, naboen osv ser ikke forskjell på Hells Angels, guttungen på R-sykkel eller meg. De opererer med motorsykkel eller ikke motorsykkel. .

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av KydeX »

+1

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Alas »

KydeX skrev:
Alas skrev:Nå står det jo ingenting der om han ble domfelt eller ikke. Og det er klart, å legge ut film av lovbrudd på Youtube er ikke smart uansett.
Jeg fant denne kommentaren under videoen:

Carina Johnsen for 4 måneder siden
Nedre Telemark tingrett har dømt 33-åringen til 70 dager i fengsel, samt fradømt ham førerkortet for tre år, med fratrekk av perioden førerkortet har vært beslaglagt. Han må i tillegg betale 5000 kroner i saksomkostninger.
Var det en video på den linken? Fant den ikke jeg.

Med mindre fyren blir identifisert i videoen, eller han har tilstått skjønner jeg ikke hvordan det kan føre til domfellelse, uten at jeg er noen jurist da. Jeg trodde man minimum måtte vite med 100% sikkerhet hvem som stod bak lovbruddet for å kunne dømme noen, noe annet hører hjemme i stater vi ikke ønsker å sammenligne oss med.

For øvrig så har SuperMorten et poeng.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av KydeX »

http://www.youtube.com/watch?v=7lvhxNW_QGg" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Duville »

Alas skrev:
KydeX skrev:
Alas skrev:Nå står det jo ingenting der om han ble domfelt eller ikke. Og det er klart, å legge ut film av lovbrudd på Youtube er ikke smart uansett.
Jeg fant denne kommentaren under videoen:

Carina Johnsen for 4 måneder siden
Nedre Telemark tingrett har dømt 33-åringen til 70 dager i fengsel, samt fradømt ham førerkortet for tre år, med fratrekk av perioden førerkortet har vært beslaglagt. Han må i tillegg betale 5000 kroner i saksomkostninger.
Var det en video på den linken? Fant den ikke jeg.

Med mindre fyren blir identifisert i videoen, eller han har tilstått skjønner jeg ikke hvordan det kan føre til domfellelse, uten at jeg er noen jurist da. Jeg trodde man minimum måtte vite med 100% sikkerhet hvem som stod bak lovbruddet for å kunne dømme noen, noe annet hører hjemme i stater vi ikke ønsker å sammenligne oss med.

Kjøring med utrent passasjer på den måten fortjener vel en reaksjon og idioten som hilser inn i kamera er vel rimelig dum selv om det ikke er meninga politiet skal sitte og se på youtube i arbeidstida.......

For øvrig så har SuperMorten et poeng.

Du må jo tro hva du vil, men er han dømt og ikke har anket så er det vel bevist ut over rimelig tvil at han har gjort dette. Sånn er det vel i grunnen med sånne saker stort sett, enten man er enig eller ikke....

mekkern
Innlegg: 7644
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av mekkern »

her er den.....

[video]http://www.youtube.com/watch?v=7lvhxNW_QGg[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Duville »

Var vel fortjent med straff i dette tilfellet. En sak med ham selv men med utrent passasjer blir dette vel i overkant av det de flest synes er tøft og akseptert. Når fyren på toppen hilser inn i kamera før de legger ut på tur........

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Alas »

Duville skrev: Du må jo tro hva du vil, men er han dømt og ikke har anket så er det vel bevist ut over rimelig tvil at han har gjort dette. Sånn er det vel i grunnen med sånne saker stort sett, enten man er enig eller ikke....
Nå som jeg har sett videoen og fyren som hilser inn i kamera er det ikke vanskelig å forstå at han blir dømt. Jeg er ikke uenig i at folk som begår lovbrudd skal straffes...

Det var denne konkrete saken, men det er mange videoer der en aldri ser snurten av føreren og da stiller jeg mer mer undrende til om hvorvidt det holder vann som bevis i en rettssak.

På den annen side er det jo bare å la vær å filme seg selv hvis en tenker å begå noen lovbrudd.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Carpa »

Duville skrev:Var vel fortjent med straff i dette tilfellet. En sak med ham selv men med utrent passasjer blir dette vel i overkant av det de flest synes er tøft og akseptert. Når fyren på toppen hilser inn i kamera før de legger ut på tur........
Uten passasjer hadde det vært greit eller?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av jongsanim »

Alas skrev:
Det var denne konkrete saken, men det er mange videoer der en aldri ser snurten av føreren og da stiller jeg mer mer undrende til om hvorvidt det holder vann som bevis i en rettssak.

På den annen side er det jo bare å la vær å filme seg selv hvis en tenker å begå noen lovbrudd.
Spekulasjoner fra min side: hvis en fører blir stoppet med kamera som har opptak med tidstempling som avsluttes rett før han blir stoppet vil sikkert kunne brukes uavhengig om vedkommende er på opptaket eller ikke.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
Duville skrev:Var vel fortjent med straff i dette tilfellet. En sak med ham selv men med utrent passasjer blir dette vel i overkant av det de flest synes er tøft og akseptert. Når fyren på toppen hilser inn i kamera før de legger ut på tur........
Uten passasjer hadde det vært greit eller?
En utrent passasjer kan oppføre seg uberegnelig på setet der bak og når marginene er på ett lavmål så er det bare enda mer uforsvarlig med sånn kjøring.

Vet at med en "bombastisk" uttalelse i sånne saker blir fokus med en gang å ta avsenderen av meldingen, men det hjalp jo ikke så mye å "ufarliggjøre".....

Bobben
Innlegg: 49
Registrert: 13 mar 2012, 00:07
Motorsykkelen din: Honda CBR 1100 XX 2003, Honda SH 300i 20

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av Bobben »

Hei
Er vi pliktige til å overlevere film eller minnebrikke til politiet ?
Bobben skrev:Hei

Hva er egentlig hjemmelen for å beslagelegge vodeoer fra mc førere som ikke gjør noe galt
når de blir stanset av politiet slik som her?
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6748435.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob
Sysop
BRB BBS
E-mail:
bbengtson@wemail.no
Dear Lord
Please let me die peacefully in my sleep
like my father.
Not screaming of terror like his passengers.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av LordShaft »

Jeg vil og liker å tro at de må ha ransakelses ordre for å kunne beslaglegge minnekort kamera om du nekter å levere det fra deg.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av RuneMC »

Så lite skal det til før "skjellig mistanke" inntrer og de kommer på døra med ransakelsesordre... det er bare å betale kontant når du kjøper litt dyre ting! :lol
http://www.vg.no/nyheter/utrolige-histo ... d=10118319

(Tyder vel også på at ransakelsesordre sitter løst i norsk lov.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hva sier egentlig jussen her?

Legg inn av poulet_cavalier »

RuneMC skrev:Så lite skal det til før "skjellig mistanke" inntrer og de kommer på døra med ransakelsesordre... det er bare å betale kontant når du kjøper litt dyre ting! :lol
http://www.vg.no/nyheter/utrolige-histo ... d=10118319

(Tyder vel også på at ransakelsesordre sitter løst i norsk lov.)
Det er noen underlige prioriteringer hos norsk politi. Her rykker de ut på mistanke, men volds- og vinningsforbrytelser med kjent gjerningsmann blir henlagt på direkten.

Det er tydelig at det inntektsprioritering - trafikkbøter og mistanke om skatteunndragelser blir prioritert foran folks eiendom og sikkerhet.

Det finnes unntak - i Asker og Bærum har de fakket en og annen skurk, så da er det vel bare logisk at Aker og Bærums politidistrikt blir lagt ned.

Edit: http://www.budstikka.no/nyheter/vil-leg ... -1.7943499
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar