Vinter oppbevaring av MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av TBI81 »

Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.

Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.

Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.

Noen innspill til dette ????
.
Kjør en litt lenger tur om du er redd kondens davel. Men det går nok heelt fint uansett, den får nok ingen varige men.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av TheHaughom »

Det er anbefalt å kjøre noen km etter oljebytte slik at den ferske oljen får sirkulert litt rundt i motoren før lagring. Så det går nok helt bra!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Hvis vaskevannet hadde det riktige kalkinnholdet, og du ikke starter sykkelen i mnd med "r" i seg, så bør dette gå fint.
Bringisen skrev: Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.

Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet?
Du kan jo leie en henger, eller aller best, en oppvarmet varebil.
Bringisen skrev: Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.

Noen innspill til dette ????
Dette er jo ikke lengere enn at du i værste fall kan trille sykkelen hjem ... du kan jo kanskje få solgt den brukte oljen for en rimelig penge, for å begrense tapet en smule.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bringisen »

TBI81 skrev:
Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.

Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.

Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.

Noen innspill til dette ????
.
Kjør en litt lenger tur om du er redd kondens davel. Men det går nok heelt fint uansett, den får nok ingen varige men.
Takk for det , jeg er nok ikke redd for kondens der sykkelen kommer til å stå , men var heller skeptisk til dette med start.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bringisen »

TheHaughom skrev:Det er anbefalt å kjøre noen km etter oljebytte slik at den ferske oljen får sirkulert litt rundt i motoren før lagring. Så det går nok helt bra!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Godt å høre , da er det bare til å ta sjansen :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Hvis vaskevannet hadde det riktige kalkinnholdet, og du ikke starter sykkelen i mnd med "r" i seg, så bør dette gå fint.
Bringisen skrev: Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.

Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet?
Du kan jo leie en henger, eller aller best, en oppvarmet varebil.
Bringisen skrev: Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.

Noen innspill til dette ????
Dette er jo ikke lengere enn at du i værste fall kan trille sykkelen hjem ... du kan jo kanskje få solgt den brukte oljen for en rimelig penge, for å begrense tapet en smule.

En smule dose ironi og morsomheter er kjekt :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av TBI81 »

Bringisen skrev:
TBI81 skrev:
Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.

Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.

Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.

Noen innspill til dette ????
.
Kjør en litt lenger tur om du er redd kondens davel. Men det går nok heelt fint uansett, den får nok ingen varige men.
Takk for det , jeg er nok ikke redd for kondens der sykkelen kommer til å stå , men var heller skeptisk til dette med start.
Hvorfor er du skeptisk til 'dette med start' om ikke for kondens i olja? Å få rørt nyolja litt rundt i motoren er vel intet mindre enn sundt?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bringisen »

TBI81 skrev:
Bringisen skrev:
TBI81 skrev:
Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.

Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.

Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.

Noen innspill til dette ????
.
Kjør en litt lenger tur om du er redd kondens davel. Men det går nok heelt fint uansett, den får nok ingen varige men.
Takk for det , jeg er nok ikke redd for kondens der sykkelen kommer til å stå , men var heller skeptisk til dette med start.
Hvorfor er du skeptisk til 'dette med start' om ikke for kondens i olja? Å få rørt nyolja litt rundt i motoren er vel intet mindre enn sundt?
Nei , for og si det ærlig så har jeg ikke peiling på hvorfor jeg er redd for det. Har alltid lest om at man bør ha helt fersk olje og filter i motoren under vinterlagring og at man ikke skal starte motoren under lagringen. Da setter man i gang en oksidering i oljen som er skadelig når den står i ro en stund. Men som sagt , dette er bare noe jeg har fulgt opp igjennom årene for sikkerhet skyld. Derfor er jeg glad om noen kan bevise noe annet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av TBI81 »

Lurt poeng å ikke småstarte iløpet av vinteren, nettopp grunnet kondens, så fortsett gjerne med dette. Også lurt med ny olje, men sykkelen bør jo startes opp når ny olje er på plass (av flere årsaker, som nevnt over). Går nok finfint å kjøre den rett hjem, men ta gjerne en ekstra svingom (eller la den gå seg god og varm på tomgang noen minutter) for å få bort eventuell kondens :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Jompa »

De aller fleste bilene blir brukt hele året i alle slags temperaturer og alle varianter av luftfuktighet.
Og det er vel ytterst få av oss som skifter olje oftere enn høyst nødvendig.
Allikevel holder bilmotorene i mange år og både 3 og 400tusen kilometer.
Og en mc-motor er i prinsippet ganske lik en bilmotor, bortsett fra at det er "fri flyt" av olje mellom motor, clutch og gear.
Kondens i oljen får man ved oppvarming og avkjøling av motoren i fuktig luft, jo mere småkjøring, verre blir det.
En motor som ikke blir starta opp "puster" ikke og får derfor minimalt med kondens i oljen,
så "lagringsslitasen" på en sykkel er nok større utvendig enn innvendig hvis den blir lagra i rå luft og varierende temp.
Og hva er vitsen med å koke batteriet året rundt ?
Et batteri som er utladet kan man vel lade opp igjen når det skal brukes, istedetfor å tørrkoke på det i månedsvis ?
Så lenge batteriet ikke fryser eller får for lavt væskenivå klarer det seg utmetket over vinteren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Epylypzon »

Min "nye" gs stod ute i carporten i fjor vinter uten noen for for laken eller lignende.
Tror neimen ikke den ble vaska før den ble satt bort heller jeg. Og den starta i vår! :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23245
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bjerknez »

Takker for svar alle sammen :)

Da konkluderer jeg med at det går helt fint å laden stå i carporten. :)
I carporten står den i le for vind og snå etc. og den åpne siden i carporten er mot den siden det aldri blåser.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bringisen »

Bjerknez skrev:Takker for svar alle sammen :)

Da konkluderer jeg med at det går helt fint å laden stå i carporten. :)
I carporten står den i le for vind og snå etc. og den åpne siden i carporten er mot den siden det aldri blåser.
OBS....Beklager om jeg kuppet tråden din litt , det var ikke meningen. Jeg glippet litt og trodde dette var tråden om vinterlagring. Mener det finnes en slik tråd fra i fjor.

Lykke til med din kommende nye sykkel og vinterlagring Bjerknez. Snakkes kanskje rett som det er på akam forumet og på fjellforumet :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23245
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bjerknez »

Bringisen skrev:
Bjerknez skrev:Takker for svar alle sammen :)

Da konkluderer jeg med at det går helt fint å laden stå i carporten. :)
I carporten står den i le for vind og snå etc. og den åpne siden i carporten er mot den siden det aldri blåser.
OBS....Beklager om jeg kuppet tråden din litt , det var ikke meningen. Jeg glippet litt og trodde dette var tråden om vinterlagring. Mener det finnes en slik tråd fra i fjor.

Lykke til med din kommende nye sykkel og vinterlagring Bjerknez. Snakkes kanskje rett som det er på akam forumet og på fjellforumet :P :p
Det gjør ingenting :)

Ja, jeg er aktivpå mange forum jeg (mer eller mindre) og jeg kaller meg det samme over alt, for enkelhetens skyld :)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bringisen »

Bjerknez skrev:
Bringisen skrev:
Bjerknez skrev:Takker for svar alle sammen :)

Da konkluderer jeg med at det går helt fint å laden stå i carporten. :)
I carporten står den i le for vind og snå etc. og den åpne siden i carporten er mot den siden det aldri blåser.
OBS....Beklager om jeg kuppet tråden din litt , det var ikke meningen. Jeg glippet litt og trodde dette var tråden om vinterlagring. Mener det finnes en slik tråd fra i fjor.

Lykke til med din kommende nye sykkel og vinterlagring Bjerknez. Snakkes kanskje rett som det er på akam forumet og på fjellforumet :P :p
Det gjør ingenting :)

Ja, jeg er aktivpå mange forum jeg (mer eller mindre) og jeg kaller meg det samme over alt, for enkelhetens skyld :)
Du har rett , skulle gjerne hatt samme nickname jeg også. Ser klart fordelen :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar