Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av DrGreve »

Snikendeugle skrev:Nå skal det også sies at jeg "rev-matcher" hver gang jeg girer ned for å bremse. Og sålenge det ikke gjøres veldig voldsomt fra 90km/t og ned i første gir så ser jeg ikke hvordan det kan ha noen negativ effekt på motoren. :scratch

Rev matching: Når du gir gassen et rykk før du slipper ut clutchen idet du girer ned, for at RPM skal matche RPM'en du havner på i giret under. Da blir du ikke kastet fremover, og det er mye mer kontroll i det hele.
Fancy ord på en gammel problemstilling :)
I gamle dager fantes det usynkroniserte girkasser og da var det helt avgjørende at man tilpasset turtallet før man sjaltet inn neste gir. Hvis ikke, så fikk man ikke inn giret overhodet.
Gamle sjåfører og særlig buss-sjåfører satte sin ære i at passasjerer ikke skulle merke noe særlig til giring (minst mulig rykk og napp)
Mange girkasser måtte frikobles 2 ganger, både når man sjaltet ut av gir og en gang til når man sjaltet inn neste gir.
Min slekt har drevet med transport av gods og folk i 3 generasjoner, og jeg husker såvidt de gamle, usynkroniserte girkassene, men fikk aldri prøvd de selv :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av Crinos »

dobbeltclutching gjorde jeg til en artform (da jeg hadde clutch bil).

Har sine fordeler når man skal sette opp bilen før en sving og ikke minst ha riktig gir til svingen :)

angående motorbrems kontra bakgrems og hva som sliter mest dekk..
Har ikke den minste anelse.. Jeg vet at jeg har en pedal som tenner bremselysa.. Men sist gang jeg forsøkte å bruke den... kan jeg ikke huske.. Jeg bruker motoren til å tilpasse farten med også å bremse med... Nødbrems skjer med forhjulet. :thumleft

Slitemessig.... vil jeg tro det er omtrentlig likt... (dette er egen synsing)... For når du trykker på bremsen, så går bremseklosser inn på skiva og skaper friksjon som igjen bremser rotasjonen på hjulet... Når man motorbremser skapes friksjonen i motoren og drivlinja (drivaksel, belt, kjede) sørger for brems av rotasjon på hjulet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av MH434 »

Noen som har prøvd usynk girkasse? :P :p
Emanuel Desperados sleit fælt, men nå hadde jo han 14 girspaker å holde styr på :roll ikke rart det gikk rundt får'n.

Jeg bruker bakbremsen litt når jeg har vært på bane, men det er kun justeringsbremsing.
Så hender det jeg bruker den for å spare klossene forran litt :prf
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Flisespikkeri: Motorbrems eller bakbrems?

Legg inn av JohnnyTh »

DrGreve skrev:
Snikendeugle skrev:Nå skal det også sies at jeg "rev-matcher" hver gang jeg girer ned for å bremse. Og sålenge det ikke gjøres veldig voldsomt fra 90km/t og ned i første gir så ser jeg ikke hvordan det kan ha noen negativ effekt på motoren. :scratch

Rev matching: Når du gir gassen et rykk før du slipper ut clutchen idet du girer ned, for at RPM skal matche RPM'en du havner på i giret under. Da blir du ikke kastet fremover, og det er mye mer kontroll i det hele.
Fancy ord på en gammel problemstilling :)
I gamle dager fantes det usynkroniserte girkasser og da var det helt avgjørende at man tilpasset turtallet før man sjaltet inn neste gir. Hvis ikke, så fikk man ikke inn giret overhodet.
Gamle sjåfører og særlig buss-sjåfører satte sin ære i at passasjerer ikke skulle merke noe særlig til giring (minst mulig rykk og napp)
Mange girkasser måtte frikobles 2 ganger, både når man sjaltet ut av gir og en gang til når man sjaltet inn neste gir.
Min slekt har drevet med transport av gods og folk i 3 generasjoner, og jeg husker såvidt de gamle, usynkroniserte girkassene, men fikk aldri prøvd de selv :)
Kom på besøk til meg så kan du få kjøre bil med usynkronisert girkasse. Jeg har en Dodge WC-52 fra 1942 og der er det ikke mye synkronisering. :thumleft

Nedover sør i Europa bruker jeg mye bakbremse for asfalten er så glatt. Først bremser jeg det jeg tørr med forbremsen, så bakbremsen for å kjenne hvor glatt det er og når bakhjulet slipper så vet jeg hvor mye jeg kan bremse med forbremsen. Fryktelig tungvindt men det var det som ffungerte for meg.

I forhold til slitasje på bakhjulet tror jeg ikke det har noe betydning om det er kjedet eller bremseskiven som bremser hjulet. Gitt at bremseefekten ellers er lik.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar