Fancy ord på en gammel problemstilling :)Snikendeugle skrev:Nå skal det også sies at jeg "rev-matcher" hver gang jeg girer ned for å bremse. Og sålenge det ikke gjøres veldig voldsomt fra 90km/t og ned i første gir så ser jeg ikke hvordan det kan ha noen negativ effekt på motoren.
Rev matching: Når du gir gassen et rykk før du slipper ut clutchen idet du girer ned, for at RPM skal matche RPM'en du havner på i giret under. Da blir du ikke kastet fremover, og det er mye mer kontroll i det hele.
I gamle dager fantes det usynkroniserte girkasser og da var det helt avgjørende at man tilpasset turtallet før man sjaltet inn neste gir. Hvis ikke, så fikk man ikke inn giret overhodet.
Gamle sjåfører og særlig buss-sjåfører satte sin ære i at passasjerer ikke skulle merke noe særlig til giring (minst mulig rykk og napp)
Mange girkasser måtte frikobles 2 ganger, både når man sjaltet ut av gir og en gang til når man sjaltet inn neste gir.
Min slekt har drevet med transport av gods og folk i 3 generasjoner, og jeg husker såvidt de gamle, usynkroniserte girkassene, men fikk aldri prøvd de selv :)