MC og forbruk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC og forbruk

Legg inn av RuneMC »

For to stk kollektivbilletter a 70 kr - dvs en dags jobbpendling med kollektiv, så får jeg fylt nok bensin til 20-30 mil kjøring - dvs 2-3 dager pendling, og kommer fram raskere og mer fleksibelt.

V-Strom'en varierer en god del etter kjøring - rushtrafikk med sluring etc litt under 0,5 l/mil. Langtur i fri flyt med kun sjåfør - ned mot 0,3 l/mil Tungt lastet vil den nok bevege seg opp mot 0,5 igjen.

Parkering kan man også spare endel på hvis det er MC-parkering eller velvillig P-hus.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Aok
Innlegg: 21
Registrert: 06 mai 2014, 11:39
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC og forbruk

Legg inn av Aok »

Takk for svar alle sammen!

Ser jo at det er en god del og spare!

Tror nok det blir SV 650 S om ingen har noen bedre forslag?

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: MC og forbruk

Legg inn av Petterh »

Kom på et godt poeng: Vet med meg selv at jeg kjører lengre med sykkel enn jeg hadde gjort med bil. Tar de fleste omveier jeg finner, og hender ofte jeg må ut bare for å ta meg en tur. Dette er forbruk jeg ikke hadde hatt med bil.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC og forbruk

Legg inn av SuperMorten »

Petterh skrev:Kom på et godt poeng: Vet med meg selv at jeg kjører lengre med sykkel enn jeg hadde gjort med bil. Tar de fleste omveier jeg finner, og hender ofte jeg må ut bare for å ta meg en tur. Dette er forbruk jeg ikke hadde hatt med bil.
Det er glede og handler ikke om penger. Dersom man skulle gjøre om alt til penger, er det mest lønnsomt å sette seg ned og ikke gjøre noe. Det er nemlig gratis.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3457
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC og forbruk

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg kjører 8-10 000km i året på mc i jobb sammenheng. Sparer en del på det. Ikke minst billigere bilforsikring.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og forbruk

Legg inn av Bjerknez »

De fleste er nok sikkert klar over dette og kanskje er det også nevnt, men tenker man kun drift og vedlikehold så er det nok rimeligere med en MC, men man må huske på at en MC kommer som et TILLEGG til en bil og da blir det litt "feil" å kalle sluttregnstykket som lønsomt i ordets rette forstand. Det mest lønsomme sån sett er å la vær å kjøpe seg en MC hvis man allerede har en bil. Men da fjerner man som sagt gleden med å nettopp kjøre en mc og alt det der, men tenker man på lønnsomhet isolert sett så tror jeg ikke man skal satse på og eie begge deler.

MC er og blir for de aller fleste av oss et fritidskjøretøy som man bruker i TILLEGG til en bil.
Joda, man "sparer" noen kroner på drivstoff de få månedene i året man bruker sykkelen i stedet for bilen, men man betaler nå uansett forsikringer og evt. avdrag/verditap på sykkelen de månedene man IKKE bruker den så jeg tror nok regnestykket uansett vil se bedre ut uten en MC. Altså hvis man ser helheten :)

Ikke meningen å være party pooper her og jeg regner med at dere er klar over dette alle sammen, men det nevnes nå uansett allikevel, mens jeg får i meg morrakaffen :)

Aok
Innlegg: 21
Registrert: 06 mai 2014, 11:39
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC og forbruk

Legg inn av Aok »

Jeg ser helt klart at i tilegg til bil så går vinninga opp i spinninga, men i mitt tilfellet så er jeg så (u)heldig, alt ettersom hvordan mam ser det at jeg får kommende år i kongens klær, derfor skal bilen bort uansett, desverre. Så da blir det bare sykkel! :)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MC og forbruk

Legg inn av MLeikarnes »

Solgte bilen i høst, og da sparer jeg nærmere 40.000,- i året, nå skal det jo sies at jeg hadde en gammel Jeep Cherokee med en litt for brennstoffkrevende motor... På Jeepen gikk det med 1200,- til full tank og for de 1200,- kunne jeg kjøre like langt som for 300,- med sykkel... :lol
Så kan man jo legge på forsikring og veiavgift, da nærmer man seg jo 10.000,- ekstra der også, jeg tar mye ferge og kjører en del tunnel, på ferga koster det meg 36,- med sykkel og 65,- med bil (m/rabattkort) tunnelen koster 20kr pr tur med bil og med sykkel er den gratis. Og her i Ålesund har jeg heller ikke parkering til bil, så parkeringene mine blir i en grøft på lånt tid inntil noen sier noe på det...

For meg er det ihvertfall helt klart rimeligst å kun kjøre motorsykkel, og det gjør jeg så mye som det lar seg gjøre. Pappa har en Peugeot Partner som han ikke bruker mer enn noen ganger i måneden. Så jeg kan låne bil når jeg trenger bil til å hente noe...

Pappa hadde en SV1000S, og det var en helt super sykkel! Den klarte 20-30 mil med sidevogn på 14 liter bensin, og SV650 burde jo klare mye bedre enn det! Det blir jo ca. 0,5 i forbruk, med mye mer vekt enn man vil ha med en original sykkel. Pappa sa at det var en av de beste solo syklene han har hatt også, inntil han kjøpte Triumph Tigeren etter at SV'n ble solgt.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3457
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC og forbruk

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:De fleste er nok sikkert klar over dette og kanskje er det også nevnt, men tenker man kun drift og vedlikehold så er det nok rimeligere med en MC, men man må huske på at en MC kommer som et TILLEGG til en bil og da blir det litt "feil" å kalle sluttregnstykket som lønsomt i ordets rette forstand. Det mest lønsomme sån sett er å la vær å kjøpe seg en MC hvis man allerede har en bil. Men da fjerner man som sagt gleden med å nettopp kjøre en mc og alt det der, men tenker man på lønnsomhet isolert sett så tror jeg ikke man skal satse på og eie begge deler.

MC er og blir for de aller fleste av oss et fritidskjøretøy som man bruker i TILLEGG til en bil.
Joda, man "sparer" noen kroner på drivstoff de få månedene i året man bruker sykkelen i stedet for bilen, men man betaler nå uansett forsikringer og evt. avdrag/verditap på sykkelen de månedene man IKKE bruker den så jeg tror nok regnestykket uansett vil se bedre ut uten en MC. Altså hvis man ser helheten :)

Ikke meningen å være party pooper her og jeg regner med at dere er klar over dette alle sammen, men det nevnes nå uansett allikevel, mens jeg får i meg morrakaffen :)
Ikke for å være uenig bare for å være uenig. Men det kommer veldig ann på. Jeg har kjørt sykkel i jobbsammenheng i mange år. Sykkelen kostet meg 20 000kr når jeg kjøpte den for 10 år siden. Redusert km på bilforsikringen sparer meg for 3-5000kr i året. Skulle jeg kjørt alt med bilen så måtte jeg hatt fri kjørelengde. Man sparer endel på drivstoff de 6-7 månedene man kjører. Og det blir rimelig mye penger spart i bompasseringer.
Det verditapet man får for kilometerne man kjører på sykkelen hadde man jo fått på bilen hvis man kjørte den.
En ny sykkel koster som regel mye mindre enn en ny bil hvis man skal sammenligne priser på nytt.
Jeg er helt overbevist om at her sparer jeg penger. Selv om jeg ikke har noe regnskap på det.

Jeg skal til Oslo i helgen. Sykelen bruker ikke mer i drivstoff tur retur en det det koster med bilen i bompenger alene. Slitasjeutgiftene er nok også høyere på bilen en på mc.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MC og forbruk

Legg inn av Epylypzon »

Ikke alle som har mc i tillegg Bjerknez. Her er det kun mc, bil i tillegg har jeg ikke råd til. :)

Sendt fra min HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: MC og forbruk

Legg inn av katana_king »

+1 - Ikke alle som har bil i tillegg, kanskje ikke halvparten en gang :) Hadde vært morsomt å sett en poll på dette. Vet ikke om det går an å lage en.

Jeg har kun en MC (+ 1 moped til vinterkjøring). Bil i Oslo overlater jeg til de med for mange båter og uthus. Jeg sparer 54 kr i bompenger hver eneste dag jeg kjører (det hender noen ganger at jeg kun har en bompassering men det er sjeldent). Andre ganger har jeg 3 og 4 passeringer, så jeg estimerer 54 kr dagen * 30,5 = 1647 kr spart i bompenger pr mnd. Har kjørt 2-hjuling i ca 12 mnd nå og spart 19.700 kr. I tillegg har jeg spart årsavgift, og verditap på en bil som trolig er høyere enn for like gammel sykkel.

Når det er sagt så har jeg handlet kjøreutstyr for 16.000 kr i år og fjor til sammen, men dette regner jeg med å bruke noen år fremover.

Neste motorsykkel skal jeg også kjøpe kontant, uten å ta lån på, dermed har jeg ikke finansutgifter på den (rente) og ei heller avdrag å tenke på. Da blir det et langt mer bekymringsfritt mc-hold og man har større fleksibilitet.

Min MC bruker like mye som en middels stor familiebil, 0,55 liter / mil. Neste bruker kanskje noe mindre.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: MC og forbruk

Legg inn av Isbilen »

MIN ukvalifiserte gjetning er at MC ofte er i tillegg til bil, og da for langt over halvparten. Har man bikket en viss alder har man gjerne klart å dra på seg en familie, og selv om det hadde vært deilig å klare seg på MC med ei kjempebalje, er det ikke til å komme unna at bil er praktisk å ha.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3457
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC og forbruk

Legg inn av JohnnyTh »

Hos meg er begge mc'ene i tillegg til de 3 bilene jeg har :) 2 av bilene re riktignok veteranbiler. Men selv da så tror jeg jeg sparer endel på MC kjøring om sommeren
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC og forbruk

Legg inn av gsx750_80 »

Aok skrev:Takk for svar!

Det er klart kostnaden pr. gang blir betydelig mindre :D Husker fra jeg kjørte lett at jeg fyllte for etpar hundre og nå er det gjerne6-700... :/ hehe

Noen som har erfaring med Suzukien jeg nevner (SV 600 S) hvordan vil denne yte som 34 hk.?
Kawasaki Ninja 250R benyttes for min del til daglig pendling, delvis i 90 km/t sone. Den har 34 hk, og er en 2-sylindret 4 takter med injection
(ikke forgassere). Forbruket ligger på rundt 0.4 liter / mil, dvs jeg har målt mellom ca 0.36 l/ mil og 0.42 l/mil.

Brukeravatar
tutte
Innlegg: 11
Registrert: 07 mai 2014, 10:12
Motorsykkelen din: Electra Glide Police

Re: MC og forbruk

Legg inn av tutte »

Har et element å komme med og det er at bensinforbruket er avhengig av motorstørrelse og turtall i tillegg til pådrag.
Husker en kollega med en 2-takts KTM 125 som det var tatt ut det meste av og den brukte opp mot 1,5 liter på mila. Mens min 1340 ccm kan jeg komme ned i 0,45 liter pr mil. Lillebror hadde en Kawa 1000 med rekke firer og den måtte ha 4000-5000 rpm for i hele tatt å dra og den brukte nesten literen
Så skal man ha mest mulig økonomisk sykkel bør en ha en med nok dreimoment på lavt turtall.
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.

Svar