Rustne bremseskiver

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

Orion skrev:Påvirker det bremsene om man får WD40/5-56 på bremseklossene? Mener om det er nok å tørke av med ei fille før man tar sykkelen i bruk.


Sent from my iPod touch using Tapatalk
Jeg gjorde ingenting annet enn å bremse litt de første hundrede meterne. Forsvant fort og merket ikke noe mer til det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
Barbarozza skrev:

ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Kanskje innen touringkonseptet men ikke i markedet generelt.
Det har du sikkert rett i. ZZR og GTR er jo ikke så veldig vanlige sykkler, så sikkert ikke så mange som vet at de har de beste bremsene.
De beste bremsene :-k

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev: Jeg gjorde ingenting annet enn å bremse litt de første hundrede meterne. Forsvant fort og merket ikke noe mer til det.
:vs

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
Barbarozza skrev:

ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Kanskje innen touringkonseptet men ikke i markedet generelt.
Det har du sikkert rett i. ZZR og GTR er jo ikke så veldig vanlige sykkler, så sikkert ikke så mange som vet at de har de beste bremsene.
De beste bremsene :-k
Synes du ikke de er gode altså?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
Barbarozza skrev:

ZZZR1400 og GTR1400 er kjent for å ha noe av de beste bremsene i markedet originalt..så synes ikke du skal bekymre deg noe særlig
Kanskje innen touringkonseptet men ikke i markedet generelt.
Det har du sikkert rett i. ZZR og GTR er jo ikke så veldig vanlige sykkler, så sikkert ikke så mange som vet at de har de beste bremsene.
De beste bremsene :-k
Synes du ikke de er gode altså?
Har ikke prøvd Kawa GTR/ZZR men det er forskjell på gode og best?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Barbarozza »

----noe av ....og originalt....uteble

Du leste bare det du ville her gitt :thumleft og hoppa over "noe av"

For sine respektive årsmodeller ja, noe av de beste ....ikke minst med tanke på at de skal stoppe 255\318 kg
Memento mori

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av simpson »

Barbarozza skrev:----noe av ....og originalt....uteble

Du leste bare det du ville her gitt :thumleft og hoppa over "noe av"

For sine respektive årsmodeller ja, noe av de beste ....ikke minst med tanke på at de skal stoppe 255\318 kg
Hehe, joda tror nok at bremsene er gode, sikkert ekstremt gode også, men googla og fant "suverene" som beste superlativ.
Rart hvis GTR skulle ha bedre bremser enn ZX10R? Eller BMW s1000RR eller noen av Ducati sine superbikes? Eller Aprilia RSV4 Factory osv osv.
Du skal ikke gjøre mye feil her før det blir kommentert :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
Barbarozza skrev:----noe av ....og originalt....uteble

Du leste bare det du ville her gitt :thumleft og hoppa over "noe av"

For sine respektive årsmodeller ja, noe av de beste ....ikke minst med tanke på at de skal stoppe 255\318 kg
Hehe, joda tror nok at bremsene er gode, men googla og fant "suverene" som beste superlativ.
Rart hvis GTR skulle ha bedre bremser enn ZX10R? Eller BMW s1000RR eller noen av Ducati sine superbikes? Eller Aprilia RSV4 Factory osv osv.
Men egentlig har du ikke peiling?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
Barbarozza skrev:----noe av ....og originalt....uteble

Du leste bare det du ville her gitt :thumleft og hoppa over "noe av"

For sine respektive årsmodeller ja, noe av de beste ....ikke minst med tanke på at de skal stoppe 255\318 kg
Hehe, joda tror nok at bremsene er gode, men googla og fant "suverene" som beste superlativ.
Rart hvis GTR skulle ha bedre bremser enn ZX10R? Eller BMW s1000RR eller noen av Ducati sine superbikes? Eller Aprilia RSV4 Factory osv osv.
Men egentlig har du ikke peiling?
Jeg kan garantere at de ikke er best på markedet.
Og hvorfor?
Jo for da hadde de råeste syklene hatt de........enkelt og greit

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Barbarozza »

Jeg skriver ikke at de er best..

Jeg skriver NOE AV ...ikke DE beste

Tja..liter bikene bør vel ikke sammenlignes med noe som veier 50 og 100 kg mer ?? Bremsene får mer juling av 100 kg mer ..lettere å stoppe en sykkel på 200 kg en 318 som GTR veier

Du vet at en av de mer populære oppgraderingene på ZX10r er å bytte kalippere fra Tokiko til Nissin som er originalt på ZZR\GTR ZX14 på de tidligere 10r modellene ????

Hvorfor det tror du ?

Det betyr selvsagt ikke at BMW1000rr, ZX10r fra 2011 eller en 1198 har dårlige bremser, bare det at ZZR1400 og GTR1400 har bremser som faktisk er veldig bra, og noe av det bedre i sin klasse
Memento mori

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av simpson »

Barbarozza skrev:Jeg skriver ikke at de er best..

Jeg skriver NOE AV ...ikke DE beste

Tja..liter bikene bør vel ikke sammenlignes med noe som veier 50 og 100 kg mer ?? Bremsene får mer juling av 100 kg mer ..lettere å stoppe en sykkel på 200 kg en 318 som GTR veier

Du vet at en av de mer populære oppgraderingene på ZX10r er å bytte kalippere fra Tokiko til Nissin som er originalt på ZZR\GTR ZX14 på de tidligere 10r modellene ????

Hvorfor det tror du ?

Det betyr selvsagt ikke at BMW1000rr, ZX10r fra 2011 eller en 1198 har dårlige bremser, bare det at ZZR1400 og GTR1400 har bremser som faktisk er veldig bra, og noe av det bedre i sin klasse
Selvfølgelig :prf
Men alle vet at Brembo er kongen på bremshugen?
Når til og med BMW bygger versting, slenger de på Brembo.......

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av PCP »

Men dette blir vel nesten like håpløst som å skulle kåre "det beste" dekket. Noe slikt finnes ikke, og selv om karbonskiver ville gjort underverker for ufjæret vekt og tålt uendelig lange fjellpass er det ikke nødvendigvis noe jeg savner for min bruk, som har kalde skiver ved 80% av oppbremsingene.

Man kan jo som regel velge forskjellige typer klosser, med forskjellige kompromisser av egenskaper og for å avgjøre hva som er best må man nesten vite hva de skal være best til. Best for turbruk er etter mitt syn ikke det samme som best til bane.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Barbarozza »

simpson skrev: Selvfølgelig :prf
Men alle vet at Brembo er kongen på bremshugen?
Når til og med BMW bygger versting, slenger de på Brembo.......
Det finnes bedre saker en Brembo også..i alle fall så lenge du bruker OEM fra Brembo...som de aller fleste vanlige sykler som bruker merket har

Men skal du holde pris kan man ikke bestandig satse det som koster mest og er best...
Nå er det jo ikke bare kalipperne som avgjør bremsene da, men klosser, skiver og ikke minst den delen de fleste glemmer å fikse på sin egen sykkel...nemlig masterpumpa....

Overhal masterpumpa eller bytt den...så kan det være en suveren oppgradering før du går løs på kalippere, så sant de er på stell, smurt og rensa og med skikkelige klosser

Det finnes jo noen som er holder racing standard..mener at at AP og ICR lager en del kompetente greier....men neppe i stor skala som Brembo gjør...dessuten vet jeg at det finnes noen amerikanske som jeg ikke husker navnet på, samt noen håndlagde greier i England..som vistnok var sjukt bra...i følge noen obskure nettsider jeg besøker fra tid til annen. Dog skal man være forsiktig å bruke nettet som rettesnor i ett og alt Simpson, ikke alt som står der som stemmer bestandig heller så dette tør jeg ikke å si for sikkert

Men nå er det god natt herfra
Memento mori

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av simpson »

PCP skrev:Men dette blir vel nesten like håpløst som å skulle kåre "det beste" dekket. Noe slikt finnes ikke, og selv om karbonskiver ville gjort underverker for ufjæret vekt og tålt uendelig lange fjellpass er det ikke nødvendigvis noe jeg savner for min bruk, som har kalde skiver ved 80% av oppbremsingene.

Man kan jo som regel velge forskjellige typer klosser, med forskjellige kompromisser av egenskaper og for å avgjøre hva som er best må man nesten vite hva de skal være best til. Best for turbruk er etter mitt syn ikke det samme som best til bane.
Det var vel det jeg sa med litt andre ord?
Min sykkel stopper lenge før ZZR, GTR i samme hastighet
Har jeg de beste bremsene på markedet?
Vel ikke i dag, men kanskje i 2007

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Rustne bremseskiver

Legg inn av Barbarozza »

simpson skrev:
PCP skrev:Men dette blir vel nesten like håpløst som å skulle kåre "det beste" dekket. Noe slikt finnes ikke, og selv om karbonskiver ville gjort underverker for ufjæret vekt og tålt uendelig lange fjellpass er det ikke nødvendigvis noe jeg savner for min bruk, som har kalde skiver ved 80% av oppbremsingene.

Man kan jo som regel velge forskjellige typer klosser, med forskjellige kompromisser av egenskaper og for å avgjøre hva som er best må man nesten vite hva de skal være best til. Best for turbruk er etter mitt syn ikke det samme som best til bane.
Det var vel det jeg sa med litt andre ord?
Min sykkel stopper lenge før ZZR, GTR i samme hastighet
Har jeg de beste bremsene på markedet?
Vel ikke i dag, men kanskje i 2007
Det har kun med vekt å gjøre, my 10 cent...ikke så mye annet
Memento mori

Svar