Engangsavgift på mc ned 30%

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

DrGreve skrev:
kjellv skrev:
LordShaft skrev:Så det du mener er at importøren vil justere opp prisene når engangsavgiften blir lavere?

Sony Z2
Nei, det kan jeg ikke tenke meg.
Konkurransesituasjonen importørene mellom er så pass skarp at dette er nok helt utelukket.
Her vil nok hver eneste krone i gave fra Siv komme oss som kjøpere av nye sykler til gode!
Vil dette påvirke summen for de som vil bruktimportere?
Det vil påvirke summen for alle, også bruktimport.
Det kan nok tenkes at det på sikt vil bli mindre mindre gunstig og bruktimportere enn det har vært til nå. Dette fordi prisene på brukte sykler her i landet også kommer til å falle en del i forhold til det som har vært.
Men det blir spennende og se framover. Dette er et forslag til statsbudsjett fra en mindretallsregjering. Det må nok en del "hestehandel" til i vandrehallen før dette er avgjort.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av SuperMorten »

kjellv skrev: Men det blir spennende og se framover. Dette er et forslag til statsbudsjett fra en mindretallsregjering. Det må nok en del "hestehandel" til i vandrehallen før dette er avgjort.
Her skal det forhandles først. Jeg tror ikke på noe av dette før det er opplest og vedtatt. Selger ikke skinnet før jeg har kjøpt ammo osv.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Voodoodoo »

Det bør da være helt kurant for Bjerknez å si ifra at han ikke vil ha sykkelen registrert før etter nyttår og at han vil ha tilbakebetalt avgiftsreduksjonen.
Importør betaler da ikke avgifter før registrering, kun mva.

Jeg hadde iallefall ikke godtatt noe annet.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av SveinT »

Vil dette påvirke summen for de som vil bruktimportere?

Det vil påvirke summen for alle, også bruktimport.
Det kan nok tenkes at det på sikt vil bli mindre mindre gunstig og bruktimportere enn det har vært til nå. Dette fordi prisene på brukte sykler her i landet også kommer til å falle en del i forhold til det som har vært.
Ja det vil det jo med bruktimporten også, men ingen grunn til å leke for mye med kalkulatoren
før Venstre og KrF har fått være med å sluttføre.
Ellers er det jo et merkelig teater det med statsbudsjettet i media..
FrP har jo tidligere blitt beskyldt for å klage mye,
men synes nyhetssendingene nå er en lang klage fra begynnelse til slutt fra røkla.
Men slik skal det vel være i verdens rikeste land, for å snu litt på det ? :knegg
Så var det dette med økning av tollgrensa til 500 kr da,
men det får bli en annen tråd.. :-J

Jeg la merke til noe annet som ble skrevet :
"Det tas også sikte på å innføre en ordning for refusjon av engangsavgift ved eksport av kjøretøy."

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/10/0 ... lavgiftene" onclick="window.open(this.href);return false;

Det burde kanskje være mer aktuelt med tiden, enn å importere ennå mer eldre brukt i alle fall ?
Det er vel ikke akkurat manko på motorsykler i det norske bruktmarkedet, og mange har
flere enn én mc stående i kjellere og garasjer... Og både eiere og sykler blir stadig eldre.. :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

Voodoodoo skrev:Det bør da være helt kurant for Bjerknez å si ifra at han ikke vil ha sykkelen registrert før etter nyttår og at han vil ha tilbakebetalt avgiftsreduksjonen.
Importør betaler da ikke avgifter før registrering, kun mva.

Jeg hadde iallefall ikke godtatt noe annet.
Godta og godta... Kontrakten er underskrevet vil jeg tro. Den holder i en evt tvistesak om det skulle gå så langt.
Sett fra forhandlers synspunkt så eksisterer det allerede en underskrevet kontrakt med levering før de nye avgiftsreglene evt trer i kraft. Jeg antar også forhandler kunne være interessert i reforhandlinger ettersom det også vil kunne forventes at markedsprisen på pent brukt XVS1300A også vil falle. Det er all grunn til å prøve!

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Voodoodoo »

Kjøpt er kjøpt osv. Men her snakker man jo ikke om at forhandleren taper penger. Det handler bare om at de heller legger pengene i lomma på kunden istedenfor å betale de inn til staten. Vel å merke OM kunden er intr. I å utsette reg. Til etter nyttår. Hadde jeg vært forhandler og min kunde hadde spurt om dette hadde jeg lett gjort det. En skal ikke se bort fra at noen av de kronene går til forhandler også i form av mersalg av utstyr.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av omaas »

Fra BikePort.no
FLERE ENDRINGER
Engangsavgiften på motorsykler er tredelt. Regjeringen foreslår å barbere satsene for motoreffekt (hk-avgift) med hele 50 prosent, stykkavgiften reduseres med 30 prosent, og satsene for slagvolum (kubikkavgift) reduseres med 17 prosent.
Har ikke sjekket forholdet mellom de forskjellige avgiftene, men det kan se ut som om sykler med lite volum og høy effekt får den største avgiftskuttet.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av norse900 »

Så lenge forhandleren får dekket kapitalkostnadene ved å ha en sykkel stående, og ikke trenger grunkene fortere enn svint for å få betalt lønninger og pynte på omsetningstallet sitt, så vil det vel være mulig å få utsatt leveringen ti en eventuell avgiftsendring blir igangsatt... Mange hensyn å ta... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

Bjerknez bør prøve... Men det spørs om han klarer å være sykkellaus resten av året :[-(

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av norse900 »

Han har vel ikke solgt den "gamle"?? :-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av mortenolb »

Spørsmålet blir jo også om det utgjør noe forskjell for Bjerknez med tanke på at både innbyttepris og nykjøp synker. Om mellomlegget blir noenlunde det samme så hadde jeg ikke stressa med det, særlig mens dette bare er på forslagstadiet(?).

Personlig har jeg delte følelser. Det er klart det er bra i det store og hele, og jeg kan få meg billigere gixxer når den tid kommer, men samtidig føler jeg meg rævkjørt som har lån på motorsykkelen som fra før er på mer enn jeg får igjen ved salg.

Peik
Innlegg: 10
Registrert: 24 sep 2014, 20:45
Motorsykkelen din: Yamaha TT600R

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Peik »

Høres urimelig ut, som en forhandler antyder her, at et avgiftsbortfall på 20 - 50.000 ikke skulle føre til en tilsvarende reduksjon i nypris fordi konkurransen er hard. I Oslo har vi forøvrig ingen Yamaha-forhandlere. Pussig med tanke på at det må være nest eller tredje største motorsykkelprodusenten i verden...

Peik
Innlegg: 10
Registrert: 24 sep 2014, 20:45
Motorsykkelen din: Yamaha TT600R

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Peik »

[/quote]
Det vil påvirke summen for alle, også bruktimport.
Det kan nok tenkes at det på sikt vil bli mindre mindre gunstig og bruktimportere enn det har vært til nå. Dette fordi prisene på brukte sykler her i landet også kommer til å falle en del i forhold til det som har vært.
Men det blir spennende og se framover. Dette er et forslag til statsbudsjett fra en mindretallsregjering. Det må nok en del "hestehandel" til i vandrehallen før dette er avgjort.[/quote]

De velger seg gjerne ut saker som er lette å få i gjennom fordi det ikke dreier seg om store summer. De skulle nok gjerne ha foreslått 30 % reduksjon på engangsavgiften for biler, men det hadde de aldri fått i gjennom. De fikk jo i gjennom en kraftig reduksjon i avgiften på påhengsmotor i fjor.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av mortenolb »

Peik skrev:Høres urimelig ut, som en forhandler antyder her, at et avgiftsbortfall på 20 - 50.000 ikke skulle føre til en tilsvarende reduksjon i nypris fordi konkurransen er hard. I Oslo har vi forøvrig ingen Yamaha-forhandlere. Pussig med tanke på at det må være nest eller tredje største motorsykkelprodusenten i verden...
Holder det ikke med vinterbro? :p

Peik
Innlegg: 10
Registrert: 24 sep 2014, 20:45
Motorsykkelen din: Yamaha TT600R

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Peik »

Det må da være marked for en forhandler i Oslo! For min del er Trio motor i Drammen greiest med tog fra Skøyen til Brakerøya stasjon når jeg skal hente. God service også forresten! Tror også det er en forhandler i Lørenskog. Sikkert mange som velger bort Yamaha pga at det er langt til service.

Svar