Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Flanker »

Høh? Buldrende eksos på R1200GS kjenner jeg meg ikke igjen i, ihvertfall ikke på min 2006 modell. Den bråker da ikke allverden, men hvordan den høres ut sammenliknet med 1150 har jeg liten snøring på :-k

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:
Kmann skrev:Men så har jeg ikke så veldig behov for ekstra oppmerksomhet heller da, jeg kjører tross alt BMW... :knegg
Efter at jeg oppgraderte fra 1150 til 1200 så gremmes jeg når jeg kjører i bygatene her.
Riktignok er det mindre mekaniske støy, men eksosen buldrer noe helt forferdelig!

Vi kan plassere folk på månen og lage ABS-bremser, men motorsykler som går stille er umulig?
Hva er det med folk?

[TaSK]
Tror Kawasakien min må være noe av det stilleste som finnes. Men dessverre ikke så stille som en symaskin. :sorry
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av tagesk »

Flanker skrev:Høh? Buldrende eksos på R1200GS kjenner jeg meg ikke igjen i, ihvertfall ikke på min 2006 modell.
Har du "flappen"?
Den dingsen med to tykkel ledninger, efter katalysatoren men før (lyd)potten?

Teknisk sett er det en ventil som lukker seg ved tomgang, gir mer mottrykk på tomgang, og derfor bruker mindre bensin.
Men nrå man drar på åpner den seg og slipper ut (alt) for mye lyd (synes jeg)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Gulars »

tagesk skrev:
Flanker skrev:Høh? Buldrende eksos på R1200GS kjenner jeg meg ikke igjen i, ihvertfall ikke på min 2006 modell.
Har du "flappen"?
Den dingsen med to tykkel ledninger, efter katalysatoren men før (lyd)potten?

Teknisk sett er det en ventil som lukker seg ved tomgang, gir mer mottrykk på tomgang, og derfor bruker mindre bensin.
Men nrå man drar på åpner den seg og slipper ut (alt) for mye lyd (synes jeg)

[TaSK]
Ja, R1200GS (10-12mod) som undertegnede og tagesk har, den buldrer og bråker mer en tidligere. Ble veldig overrasket når jeg hentet min sist høst og kjørte den hjem. Jeg gikk fra 97 mod 1100GS. Det er omtalt i mange tester av den modellen at den har en annen lyd.
Kjør sikkert!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Flanker »

tagesk skrev:
Flanker skrev:Høh? Buldrende eksos på R1200GS kjenner jeg meg ikke igjen i, ihvertfall ikke på min 2006 modell.
Har du "flappen"?
Den dingsen med to tykkel ledninger, efter katalysatoren men før (lyd)potten?

Teknisk sett er det en ventil som lukker seg ved tomgang, gir mer mottrykk på tomgang, og derfor bruker mindre bensin.
Men nrå man drar på åpner den seg og slipper ut (alt) for mye lyd (synes jeg)

[TaSK]
Aldri bitt meg merke i det, men så har jeg ikke letet etter det heller... Kanskje kun på twin-cam GS'ene? Jeg skal se etter neste gang jeg besøker sykkelen min (på vinterlagring 5 min. unna meg).

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Tomgsx-r »

Da har jeg nettopp mottatt ny eksos til sykkelen. Godt og få vekk tubaen ( les leovince ) Er vel bare og ikke stoppe for kontroll nå :P :p

https://www.dan-moto.com/DM_US/gsx-r-10 ... o2a6s2leu1" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=jLneEn96vgU" onclick="window.open(this.href);return false;

Andre som har erfaringer med dette eller tilsvarende shorty eksos ? :-)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av JK95 »

Tomgsx-r skrev:Da har jeg nettopp mottatt ny eksos til sykkelen. Godt og få vekk tubaen ( les leovince ) Er vel bare og ikke stoppe for kontroll nå :P :p

https://www.dan-moto.com/DM_US/gsx-r-10 ... o2a6s2leu1" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=jLneEn96vgU" onclick="window.open(this.href);return false;

Andre som har erfaringer med dette eller tilsvarende shorty eksos ? :-)
Har kun erfaring med Akra shorty helanlegget som står på min 600 Gixxer, men fy f***(!!!) for en lyd! :prop:

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Tomgsx-r »

Ja :yeyeye

Da er det bare og handle inn en kasse med øreplugger til meg selv :P :p Men det er jo bare pga vindsusen :roll

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av JK95 »

Tomgsx-r skrev:Ja :yeyeye

Da er det bare og handle inn en kasse med øreplugger til meg selv :P :p Men det er jo bare pga vindsusen :roll
Skal kjøpe ny og bedre hjelm først å se om det hjelper, er plaget med vindstøy selv... Motorlyden derimot er himmels, kjenner jeg savner Thea, nå når veiene blir bar igjen...

Toven

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av Toven »

JK95 skrev:
Tomgsx-r skrev:Ja :yeyeye

Da er det bare og handle inn en kasse med øreplugger til meg selv :P :p Men det er jo bare pga vindsusen :roll
Skal kjøpe ny og bedre hjelm først å se om det hjelper, er plaget med vindstøy selv... Motorlyden derimot er himmels, kjenner jeg savner Thea, nå når veiene blir bar igjen...
http://www.hantek.no/orepropper :prf

Formstøpte propper er knall

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av ATWindsor »

Må innrømme jeg synes det skulle vært mer kontroll på slik, jeg ser ikke poenget med at det skal bråke så mye, det er til plage for folk, og gjør folk mindre positivt innstillt til MCer.I tillegg er det "Nesten ikke mulig" å få en brukt MC med orginalt annlegg.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:Må innrømme jeg synes det skulle vært mer kontroll på slik, jeg ser ikke poenget med at det skal bråke så mye, det er til plage for folk, og gjør folk mindre positivt innstillt til MCer.I tillegg er det "Nesten ikke mulig" å få en brukt MC med orginalt annlegg.
Det er veldig begrenset hvor høy lyd det kommer fra en sykkel.
En plastrakett på 12.000 omdr. hører du riktig nok, men hvor mange sekunder da?

Hvis folk er negative til mc, så er de det uansett.
Nei folk er veldig hårsåre når det gjelder ting de ikke er interessert i selv.

Jeg hater hundegaul, men er ikke negativ til hund for det.
En hund kan stå å bjeffe i timevis ute, mens en sykkel bare passerer forbi og er borte på sekunder.
Har folk problemer med lyden på min sykkel? Vel, det er noe jeg rett ut driter i.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:Må innrømme jeg synes det skulle vært mer kontroll på slik, jeg ser ikke poenget med at det skal bråke så mye, det er til plage for folk, og gjør folk mindre positivt innstillt til MCer.I tillegg er det "Nesten ikke mulig" å få en brukt MC med orginalt annlegg.
Det er veldig begrenset hvor høy lyd det kommer fra en sykkel.
En plastrakett på 12.000 omdr. hører du riktig nok, men hvor mange sekunder da?

Hvis folk er negative til mc, så er de det uansett.
Nei folk er veldig hårsåre når det gjelder ting de ikke er interessert i selv.

Jeg hater hundegaul, men er ikke negativ til hund for det.
En hund kan stå å bjeffe i timevis ute, mens en sykkel bare passerer forbi og er borte på sekunder.
Har folk problemer med lyden på min sykkel? Vel, det er noe jeg rett ut driter i.
Med effektanlegg? Nei, det er ikke veldig begrenset. Mange MCer lager svært mye lyd, og det er sant at det ikke er mange sekunder, akkurat som enhver bil ikke varer mange sekunder, men det betyr ikke at det er koselig å bo ved motorveien.

Du burde ikke drite i det, set dør ganske mange folk hvert eneste år pga støy fra vegtrafikk.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har en nabo med HD og raka rør. Man hører den ikke bare i sekunder, hver gang han starter opp på gårdsplassen for å skru litt. Når ungen våkner pga dette sent på kvelden, er det like før jeg tar både skilt og mann.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting

Legg inn av 45316 »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:Må innrømme jeg synes det skulle vært mer kontroll på slik, jeg ser ikke poenget med at det skal bråke så mye, det er til plage for folk, og gjør folk mindre positivt innstillt til MCer.I tillegg er det "Nesten ikke mulig" å få en brukt MC med orginalt annlegg.
Det er veldig begrenset hvor høy lyd det kommer fra en sykkel.
En plastrakett på 12.000 omdr. hører du riktig nok, men hvor mange sekunder da?

Hvis folk er negative til mc, så er de det uansett.
Nei folk er veldig hårsåre når det gjelder ting de ikke er interessert i selv.

Jeg hater hundegaul, men er ikke negativ til hund for det.
En hund kan stå å bjeffe i timevis ute, mens en sykkel bare passerer forbi og er borte på sekunder.
Har folk problemer med lyden på min sykkel? Vel, det er noe jeg rett ut driter i.
:thumbup:


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar