Samekniv på MC

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av AJ »

Toven skrev:Må man ikke være same for å få lov til å bære samekniv? :knegg
Tror kanskje det er viktigst at man bestiller og betaler... ;-)
Sametilknytningen antas å være rimelig underordnet...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Samekniv på MC

Legg inn av gorbys »

Toven skrev:Må man ikke være same for å få lov til å bære samekniv? :knegg
Men da må man vel kanskje være finsk for å bære finlandshette og?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Samekniv på MC

Legg inn av jhn »

Kan ikke tro det er problematisk å kalle det samekniv ... selv om det er uhyre sjelden jeg hører det ordet.
Hva samene kaller den :scratch ... kanskje bare kniv. "Alle" vi andre, fra trønderlag og nordover kaller det finnkniv.
På samme måte som vi kalte samer for fjellfinner. Men de siste 50? år har det blitt et stadig mere upopulært uttrykk.
Når jeg var liten/ung var det helt uproblematisk og vi mente ikke noe galt med det ... vi var nordmenn, og de var fjellfinner ... norske fjellfinner.
Etter at det ble politisk ukorrekt å si fjellfinn har ordet forandret betydning, nå er det kun et skjellsord.
men å radere bort navnet "finnkniv" tror jeg blir vanskeligere. Samekniv høres veldig fremmed ut.
Det finnes jo også en velsmakende rett som heter finnebiff (vi sier finnbiff) ... jeg tviler på at det noen gang vil bli omdøpt til "samebiff" :sk?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Samekniv på MC

Legg inn av jhn »

gorbys skrev:
Toven skrev:Må man ikke være same for å få lov til å bære samekniv? :knegg
Men da må man vel kanskje være finsk for å bære finlandshette og?
De finske samene har jo et fortrinn om de skulle ønske å rane en bank f.eks.

Toven

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Toven »

jhn skrev:
gorbys skrev:
Toven skrev:Må man ikke være same for å få lov til å bære samekniv? :knegg
Men da må man vel kanskje være finsk for å bære finlandshette og?
De finske samene har jo et fortrinn om de skulle ønske å rane en bank f.eks.
Enklere å løse sakene om det hadde vært sånn :prf

håper da gorbys skjønte spøken, haha

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev:Må man ikke være same for å få lov til å bære samekniv? :knegg
Er'u helt Rolf eller! :lol

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Jompa »

Hvordan blir de da med Morakniv ?
Er det bare mødre som kan bruke den, eller går det bra at gubben og ungene låner den ?
Hva om man skjærer kake med morakniven ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Bjerknez »

Eller fiskekniv... Kan kun fiskenbære denne?

Eller brødkniv............................................................................................................................................. :-)å

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Samekniv på MC

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg samler på kniver og har lagd en del kniver selv, og den beste kniven jeg har er en finsk teflonbelagt jaktkniv, den brukes til så og si alt. Men jeg har aldri jaktet...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Samekniv på MC

Legg inn av jhn »

fiskekniv
brødkniv
soppkniv
samekniv :sk?
Er det noen som spiser italiensk salat eller franske vafler med kinesiske pinner?

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Intruder »

Har ikke lest alle postene,men har hørt at manges erfaring er å ta med kondomer...
og det er vel forbud mot å bære kniv offentlig,ikke forbudt å ha den i bagasjen...
good tur og Herren deg bevar !! :-k
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Tonys »

poulet_cavalier skrev:
MLeikarnes skrev:Jeg har alltid med meg kniv på mc tur, da riktignok kun en 12cm lang jaktkniv. Men har ofte hatt med meg samekniven også. Har vært og er speider i 14 år nå og har hatt kniv i beltet på de fleste steder... Tilogmed kjøpesenter i Stavanger uten at noen har sagt noe på det. Så om man har den i bagasjen, samme hvilken lengde så er det lov mener jeg. Folk har jo rifler/hagler i bilen på tur til Sverige på jakt...

Sent from my Sony Xperia Z2
Håper de som drar til Sverige har søkt og fått våpenpass og har våpenkortet med seg, ellers vanker det bot og kakebu..
Trenger ikke våpenpass til Sverige, man fyller bare ut en skjutvapendeklarasjon på nettet, og betaler svenske jegeravgiften.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Samekniv på MC

Legg inn av JohnnyTh »

Intruder skrev:Har ikke lest alle postene,men har hørt at manges erfaring er å ta med kondomer...
og det er vel forbud mot å bære kniv offentlig,ikke forbudt å ha den i bagasjen...
good tur og Herren deg bevar !! :-k
Hu her hadde den i sekken.

http://www.gd.no/nyheter/article2691764.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Samekniv på MC

Legg inn av Orion »

Tror det kommer mye an på hvem i politet man treffer på, og hvor flink du er til å snakke for deg. Nyheten du refererer til er snart 8 år gammel, så vi får håpe de har fått bedre rutiner vedrørende å se an situasjonen/personene i slike saker.

Tilbake til samekniv på MC. Har konkludert med at politet må ha en rimelig skjellig grunn til mistanke for å ransake en sykkel. Gjerne tips fra publikum, eller dersom du kjører rundt i Hells Angels/Bandidos vest. Hehe. Sistnevnte blir sjekka støtt og stadig har jeg fått inntrykk av ;-) Hvertfall lokalene dems. Ellers tror jeg det er rimelig safe, selv med dagens trusselnivå mot Norge. Og skulle man bli stoppa, er det ikke verre enn å forklare at den brukes kun på teltplassen. Og ellers til å ta livet av elg og andre dyr du skulle kjørt på på veien. :P :p

Har hørt om samer som har tjuvjakta rein med kniv og scooter. Om det var samekniv vites ikke, men de skal i følge sagnet ha kjørt opp langs reinsflokken, hoppet av scooteren i fart og stukket kniven i strupen på reinen. Mon tro om det hadde vært mulig med MC også? Haha.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Samekniv på MC

Legg inn av JohnnyTh »

Orion skrev:Tror det kommer mye an på hvem i politet man treffer på, og hvor flink du er til å snakke for deg. Nyheten du refererer til er snart 8 år gammel, så vi får håpe de har fått bedre rutiner vedrørende å se an situasjonen/personene i slike saker.

Tilbake til samekniv på MC. Har konkludert med at politet må ha en rimelig skjellig grunn til mistanke for å ransake en sykkel. Gjerne tips fra publikum, eller dersom du kjører rundt i Hells Angels/Bandidos vest. Hehe. Sistnevnte blir sjekka støtt og stadig har jeg fått inntrykk av ;-) Hvertfall lokalene dems. Ellers tror jeg det er rimelig safe, selv med dagens trusselnivå mot Norge. Og skulle man bli stoppa, er det ikke verre enn å forklare at den brukes kun på teltplassen. Og ellers til å ta livet av elg og andre dyr du skulle kjørt på på veien. :P :p

Har hørt om samer som har tjuvjakta rein med kniv og scooter. Om det var samekniv vites ikke, men de skal i følge sagnet ha kjørt opp langs reinsflokken, hoppet av scooteren i fart og stukket kniven i strupen på reinen. Mon tro om det hadde vært mulig med MC også? Haha.
Det var uansett sikkert ikke same kniven som du har :D
Tipper du er helt trygg meg kniv i bagasjen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar