Bjerknez skrev:
Jeg tror nok det kan være greit å få litt erfaring før man klinker til med en blodekte R-sykkel, for med tung lappen så kan man jo kjøre hva som helst og i mine øyne er det litt idioti og slippe ferske MC førere i ung alder ut på tngt maskineri. Jeg er jo ganske fersk selv, men jeg valgte en cruiser som første sykkel. Jeg tror faktisk ikke det var så dumt, for den gikk mer enn bra nok for meg og jeg var vant til relativt friske biler etc.
Tja hva skal man si bortsett fra at jeg er enig med Bjerknez på mange måter, selv om han har 2 års erfaring så er det på lettsykkel , det er står forskjell fra tung r-sykkel spør du meg.
Selv så startet jeg med en honda cbr 600, det var for meg en god erfaring å ta med seg videre, ville nok abolutt anbefale en slik type sykkel i ytterligere 2 år og så vandre videre opp i den tunge klassen, men det er bare meg og mine 2cents.
Jeg fatter bare ikke hvorfor r-sykkel er noe man tørster etter, men vi er alle forskjellige på mange måter, jeg derimot ville ikke hatt det om jeg hadde fått den gratis, MEN jeg skal inrømme at bmw s1000r er en sykkel jeg synes ser morsom ut det er sykkel jeg ikke definerer som en direkte r-sykkel.
Men skulle jeg hatt en slik så måtte jeg ha 2 sykler(bmw for moro og roadking for kose/tur kjøring)
Når det er sagt tror jeg at den bmw'n bare nok hadde blitt stående.
Jeg har bare andre prioriteringer og bruksvaner og kjøper derfor sykkel etter det behovet og ikke hva andre synes.
Så mitt hovedråd vil bli å definere hva man vil ha , gjerne få prøvd litt forskjellige sykler , så kjøpe sykkel etter det.
Men spør man her inne om et slikt type råd vil det nok komme mange forskjellige svar kan jeg tenke meg.
Min erfaring med cbr600 er at dene var ok å kjøre i 110/120, i 50/60 var den et sant helvete i allefall for min rygg/armer/håndledd.
en annen sak er en dags ettappe på veier i 50 til 60 mil blir man helt ødelagt, har flere ganger kjørt sammens med r-sykkel førere og de må stoppe titt og ofte for å tøye ut å strekke kroppen.