Side 2 av 4

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 10 mar 2015, 05:36
av ZZR-Erling
Haha :-) peisestue next ;-)

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 10 mar 2015, 18:01
av Jaran
Takk for alle svar :thumleft

Blir vell egentlig bare å velge noe her da, med tanke på at alle anbefaler hvert sitt :P :p

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 10 mar 2015, 18:05
av ZZR-Erling
Et tegn på at det meste funker bedre enn å ikke ha varme i holkene :thumleft

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 00:02
av gorbys
Eg kan legge til, siden eg ikkje gjorde det i første posten min, at eg har hatt Oxford på forrige sykkelen min og dei var meget bra. Har Oxford no og og dei fungere topp. Har den intelligente typen som ein berre kobler rett på batteri så. Har stått i hele vinter uten å tappe batteri for noe strøm!

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 00:10
av Bjerknez
Akkurat selve teknologien vedrørende varmeholker er vel ganske simpel så det bør vel fungere uansett merke vil jeg tro. Forskjellen ligger kanskje i antall funksjoner og hvor integrert det skal være på sykkelen. Noen har en av/på bryter, mens andre har trinnløs regulering etc. Mine varmeholker er montert hos forhandler og er originale. En flott liten intigrert knapp på styret med to trinn. Første trykk så lyser den rødt og avgir full effekt, og ved andre trykk lyser den orange og avgir "normal" effekt. Jeg har overhodet ikke behov for flere justeringer enn dette.

Jeg pleier å slå den på full effekt når det er ekstremt kaldt, men det blir såpass varmt at det nesten blir ubehagelig. Deilg når man faktisk fryser. Men stort sett holder det med å ha den på "normal". Varmeholker er kommet for å bli, det er helt sikkert :thumleft
Dog hadde jeg kunnet tenkt meg varme i salen... :-)å

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 00:59
av mortenolb
Hemoroidegrillen kan forbli i bilen, Bjerknez :lol

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 01:08
av Bjerknez
mortenolb skrev:Hemoroidegrillen kan forbli i bilen, Bjerknez :lol
Når man ikke begynner å kjøre før snitt temperaturen er 20 grader så forstår jeg godt at du ikke ønsker noe slikt :lol

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 02:50
av ZZR-Erling
Bilde

:mk

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 07:01
av tagesk
ZZR-Erling skrev:Bilde

:mk
Synes vel at de kunne valgt et litt annet symbol; sykkelen er komfortabel men dog :-)

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 07:03
av ZZR-Erling
tagesk skrev:
ZZR-Erling skrev:Bilde

:mk
Synes vel at de kunne valgt et litt annet symbol; sykkelen er komfortabel men dog :-)
Ja, kinda bilish :)

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 12:28
av KåreDump
tagesk skrev: Synes vel at de kunne valgt et litt annet symbol; sykkelen er komfortabel men dog :-)
save.jpg
Merkelig hvordan slike ting setter seg, lagringsikonet i blant annet MS Word 2013 er enda et diskettsymbol. :D


Tilbake til tema:
Jeg er vel en av de få(?) som faktisk ikke liker setevarme i bil, og kunne aldri tenkt meg det på sykkel heller.
Men varmeholker? Ja, takk!!
Blir nok å montere det på mopeden min.

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 16:54
av Jaran
Bjerknez skrev:Akkurat selve teknologien vedrørende varmeholker er vel ganske simpel så det bør vel fungere uansett merke vil jeg tro. Forskjellen ligger kanskje i antall funksjoner og hvor integrert det skal være på sykkelen. Noen har en av/på bryter, mens andre har trinnløs regulering etc. Mine varmeholker er montert hos forhandler og er originale. En flott liten intigrert knapp på styret med to trinn. Første trykk så lyser den rødt og avgir full effekt, og ved andre trykk lyser den orange og avgir "normal" effekt. Jeg har overhodet ikke behov for flere justeringer enn dette.

Jeg pleier å slå den på full effekt når det er ekstremt kaldt, men det blir såpass varmt at det nesten blir ubehagelig. Deilg når man faktisk fryser. Men stort sett holder det med å ha den på "normal". Varmeholker er kommet for å bli, det er helt sikkert :thumleft
Dog hadde jeg kunnet tenkt meg varme i salen... :-)å
Hvilket merke er det på det du bruker?

Har de fleste her dette koblet direkte på batteriet, eller via koblingsklemmer? Tenker det blir mye kabler på batteriet med varmeholker, 12V uttak, og trolig mer som kommer etterhvert :-k

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 17:02
av Bjerknez
Det er orginalt fra Triumph det jeg bruker. Stort sett blir det penest med orginalt tror jeg. Hadde Oxford på Cruiseren jeg hadde og det funket det, men det var bare en blank plastdings som var stripset til styret. Ikke spesielt elegant.

Varmeholker trekker relativt mye strøm så denne vil jeg annta er koblet rett på batteriet ja, med sikring i mellom. Men jeg er på langt nær noen elektriker så kan ikke akkurat gå i dybden eller komme med noe koblingsskjema. Vil annta du finner en del informasjon om dette på nett. Prov også youtube. :thumleft

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 19:00
av kjellv
hammern skrev: En fyr fra et selskap som spesialiserer seg i tekniske klær mente at varmeholker bare var tull fordi det "tuller med kroppens egen varmeregulering". Er dette bare rå markedsføring eller ligger det noe sannhet i påstanden?
Skal ikke forundre meg om denne fyren selger veldig tekniske hansker også :-k
Noe rett har han. Vi bruker blant annet hendene til varmeregulering, enten vi er klar over det eller ikke. Hendene, ansiktet/hodet og føttene. Mange blodårer rett under huden som lett kan både tilføre og avgi varme ettersom hva som trengs. Men da er jo varmeholker suverent :) Fryser du er det bare å sette på varme så vil hele kroppen bli varm, og er du for varm er det vare å slå av varme så fungerer det andre veien.
Den største fordelen med varmeholkene synes jeg er for å unngå at fingrene blir stive når de blir kalde. Dette er en superløsning for meg som har såkalte "motorsagfingre". Mange år som skogsarbeider har satt sine spor.

Re: Spørsmål om varmeholker og montering

Lagt inn: 12 mar 2015, 19:05
av Jaran
Bjerknez skrev:Det er orginalt fra Triumph det jeg bruker. Stort sett blir det penest med orginalt tror jeg. Hadde Oxford på Cruiseren jeg hadde og det funket det, men det var bare en blank plastdings som var stripset til styret. Ikke spesielt elegant.

Varmeholker trekker relativt mye strøm så denne vil jeg annta er koblet rett på batteriet ja, med sikring i mellom. Men jeg er på langt nær noen elektriker så kan ikke akkurat gå i dybden eller komme med noe koblingsskjema. Vil annta du finner en del informasjon om dette på nett. Prov også youtube. :thumleft
Er elektriker selv, så jeg vet hvordan jeg gjør det :-) Var mer interresert i å få alt samla i en "sikkringsboks" for å få mer system på det, og ikke pøse på med kabler direkte kobla på batteriet :thumleft