Misha's Garasje

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Jeg har da fått gjort noe fornuftig på mc-fronten også disse dagene. På yamaha'en er enden nær når det gjelder service'n, bokstaveligt talt. Baksvingen skal smøres, og siden japsene ikke har brydd seg med å montere smøre-nippler, må hele dritten demonteres. Og siden alt allikevel er i filler, fant jeg ut jeg bytter nåle-lagrene i samme slengen. Sykkelen er gått vel 80000km og jeg kjente tendenser til slark forrige gang jeg sjekka, så det var bare å dunke de ut.
Et lite minus ble det da jeg ikke fikk tak i nye hos de lokale kulelager-butikkene på fredag, men måtte bestille gjennom Yamaha. På pluss-siden kostet de bare 340,- og jeg har dem på mandag. :thumleft

Bilde

Så mens jeg venter har kjeden fått seg et bad også. I diesel. Så en lett dusj med noe olje/rustoppløser før jeg tørket godt av den og hengte den på vent. Kjeden er ikke så gammel, men jeg skal prøve en annen kjede-olje/grease. Mc-artikler hadde ikke inne kjedesprayen jeg egentlig bestillte, men selgeren der har snakketøyet i orden, så nå sitter jeg her med noe syntetiske racing-greier jeg skal prøve. :scratch
Jeg har tidligere brukt en hvit voksbasert guffe, men denne var jeg ikke fornøyd med siden kjedet ble tørt altor raskt etter min mening, så jeg gikk over til grease-basert igjen.

Siden Yamaha'en har står på vent, kunne jeg trekke inn i kjelleren foran vifteovnen og radioen og pusle med noe annet. Jeg plukket av forgasserene på sykkelen på flisene, og demonterte dem for å bytte pakninger og slikt.

Bilde

Dellorto'en er enkelt oppbygget, og har ikke så mange delene heller. Ingen akselerasjonspumpe, og choken er on-off via en liten hendel oppå. Det viste seg også at flottør-nivået var altfor lavt i den ene og litt for lavt i den andre (3 og 1mm), kanskje det forklarer hvorfor den kan være tungstartet på kald motor noen ganger. Gleder meg til å prøve når våren nærmer seg igjen :thumleft

Jeg burde vel også skaffet meg et slikt synkroniserings-apparat til forgassere også. Dellorto'ene må justeres inn igjen, og Yamaha'en bør også kontrolleres, så jeg får vel kikke innom Ebay igjen... :-
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Misha skrev: Jeg burde vel også skaffet meg et slikt synkroniserings-apparat til forgassere også. Dellorto'ene må justeres inn igjen, og Yamaha'en bør også kontrolleres, så jeg får vel kikke innom Ebay igjen... :-
Jeg handla synkroapparat på ebay ;) Gratis frakt inn til Norge å greier.. Slettes ikke dumt! Skal se om jeg ikke finner linken til deg når jeg kommer hjem. Er nemlig på jobb nu... Hardt med overtid hver dag omtrent :confused

*edit* Fant den nå:

http://cgi.ebay.de/New-Morgan-Carbtune- ... m153.l1262
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Kjekt å ha slikt utstyr. Jeg kjøpte en sånn sak fra Krangnes i Trondheim for et par år siden. Vel anvendte penger. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Takker! Der har vi samme typen som jeg har lånt tidligere også :thumleft

Og ang. overtid, snakka ikke du om å trappe ned på det i år :?
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Misha skrev:Takker! Der har vi samme typen som jeg har lånt tidligere også :thumleft

Og ang. overtid, snakka ikke du om å trappe ned på det i år :?
Skrev akkurat noe om det i bloggen min ja :confused Ser ikke lovende ut!
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Legg inn av Pollti »

Jeg kan ikke fatte hva Delorto driver med jeg. Den derre chokehendelen på gasseren er iddiotisk spør du meg. Hvorfor er det så innmari vanskelig vanskelig å lage en ordentlig wiretrukket choke ? Av og på med hansker for å fikle med chokehendelen. Og noen ganger så glemmer jeg å slå den av før jeg kjører. Det var slik jeg klarte å pælme 15 liter bensin gjennom en 38 mm forgasser på 7 km :roll Dustesystem spør du meg.

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Sammen med paknings-settet jeg kjøpte, lastet jeg også ned et dele-skjema over forgasseren fra sidene til dellorto, så jeg kunne se alle detaljene. Og her vises faktisk begge utgaver, både med og uten wire, så de finnes der ute ett sted. Det er vel et spørsmål om kostnad, billigere å lage sykkel med en liten hendel som choke.
Det er nok litt surt å gå tom for bensin etter 7km ja :#-O Jeg ser på turtallet at choken er på, og kjører ikke før jeg har slått den av. :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Etter massivt gruppepress fra resten av familien har jeg måtte gå til innkjøp av nye slalåmski. Eller kanskje det var carving... Jeg prøvde meg først på slike planker på en guttetur i fjellheimen et sted på 80-tallet engang. Og det var ikke snakk om å begynne i de rolige bakkene. Neeeida, opp i værste bakken med det samme. At jeg ikke kom hjem igjen på båre var et under. Rekorden den helgen var vel et svev på 15-20 meter. Uten ski. Med hue først. Hvem trenger fiender med slike venner... :O

Og nå planlegger fruen masse-mønstring oppe i fjellheimen. Og jeg ser for meg armbrudd, beinbrudd og sammenbrudd. Og herpet mc-sesong. :#-O Yngstemann (ellvisen) kan ikke stå på carving-ski heller, så vi må finne en ski-skole og en barnebakke til han. :-

Nei, da foretrekker jeg slik vintersport: http://www.youtube.com/watch?v=jYwi35-KwbA

Og slik: http://www.youtube.com/watch?v=Cn0gbMYKixk

Men den beste må være denne: http://www.youtube.com/watch?v=IryDqbsb7c4 :bananas
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Misha skrev:Mc-artikler hadde ikke inne kjedesprayen jeg egentlig bestillte, men selgeren der har snakketøyet i orden, så nå sitter jeg her med noe syntetiske racing-greier jeg skal prøve. :scratch
Jeg har BMW GS så jeg vet ikke noe om kjede. Men jeg er jo eier av to Transalp også. Så jeg må få spørre spørre: Hvorfor bruker man ikke helt enkelt WD-40?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det kan ha noe med at WD40 er en penetrerende olje som meget vel kan komme seg innafor o-ringene i et o-ring kjede. Vet ikke hvor sannsynlig det er, men jeg ville arldrig turt å ta sjansen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev:Det kan ha noe med at WD40 er en penetrerende olje som meget vel kan komme seg innafor o-ringene i et o-ring kjede.
Så WD-40 er for "tynn"?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Tynn og tynn. Det er jo en penetrerende rustløser i første rekke. Meningen med produktet er jo at det skal trenge bort fuktighet og legge igjen et rustbeskyttende lag med olje. Renseeffekten er jo også veldig bra. Bl.a. fett løses opp kjapt og effektivt. Så jeg tror du fort kan bli sittende med et kjede som er dårligere smurt etter å ha brukt WD40. All gammel smøring renset vekk og oljelag fra WD40 som ikke er beregnet på trykk eller mekanisk belastning.

Har lest at produsenten sier det er trygt å rense o-ring kjeder med WD40 (WD står for Water Displacement). Jeg blei skeptisk når jeg renset et gammelt kjede i WD40 og så plukket opp noen ledd på det. Da hadde WD40'en trekt inn forbi o-ringene. Men det kan ha vært o-ringene på det aktuelle kjedet som var dårlige i utgangspunktet.

Vil vel også tro at smøringen ikke vil bli optimal, for WD40 er ikke ment som et smøremiddel som tåler trykk slik som fett eller gearolje f.eks.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Nå har jeg aldri prøvd med wd40, men jeg vil tro regnvær vasker den av kjeden ganske raskt siden den er så tynn. Nå kjører jeg ofte på dager med forholdsvis høy luftfuktighet ( og ingen mobbing nå, Task ;) ) så det jeg ser etter når jeg prøver kjedesmøring, er hvor lenge kjedet holder seg velsmurt før jeg må spraye på nytt. Om det griser til bakhjulet litt spiller mindre rolle.

Og så har man jo ymse automatiske smøresystem, som f.eks scottoiler, men det koster jo litt ekstra.

Spørs om det blir kjede på neste sykkel :mk
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

Yess, årets første tur unnagjort! :D

Jeg har da fått sammen yamaha'en igjen i løpet av disse dagene. Svingarmslagrene hentet jeg mandag og presset dem på plass på jobben tirsdag. Jeg kunne jo selvfølgelig ordnet det hjemme i garasjen ved hjelp av en gjengestang, men med 9 minusgrader fant jeg ut det hadde ikke noe hastverk. :mk

Så dukket noen data-deler opp som jeg hadde bestillt for å renovere en sliten 4 år gammel pc. Så der gikk 2 dager med mekking og installering før yngstemann kunne overta den. Bytta hovedkort – prosessor – minne – skjermkort og stømforsyning for 1650,- = billig ny pc. :thumleft Selvfølgelig ikke noe kvass maskin, men det holder til spillene som yngstemann bruker. Jeg har alltid likt å rote litt rundt i pc-er så dette var bare en kosejobb.

Bilde

Bremseklossene jeg bestillte lå i poskassa igår, så jeg tok dem under armen og ruslet ut i garasjen for å montere sykkelen sammen igjen. Og fikk kara-sjokk da jeg kom inn der! :O Så mye dugg og kondens over alt har jeg ikke sett siden bryllypsnatta! Det var blitt mildvær ute, 6 -7 grader og småregn, og det hadde slått seg skikkelig der inne. Yamaha'en så ut som den nettopp var blitt spylt! Jaja, den pleier å se slik ut når jeg kjører om høsten også, men jeg er glad min lille italiener står tørt og godt på de varme flisene i kjelleren.

Neste hakaslepp kom da jeg hadde da jeg hadde montert kjeden og dreiv å justerte inn bakhjulet. Kjeden var godt slitt og var blitt særdeles u-jevn i lengden. Etter bare 9000km!! Det forrige holdt jo 21000km! Jeg kan ikke fatte & begripe hvordan et kjede kan bli så herpa på så kort tid. Selv om jeg gjorde et impuls-kjøp på biltema. :- Det står da «japan» på leddene. Perkele...
Etter en smule [img]http://www.mysmilie.de/english/green/sm ... mg/026.gif[/img] justerte jeg inn kjeden så godt det lot seg gjøre, jeg skulle ha meg en prøvetur idag. 6 grader, tørre veier og «litt» vind lå og ventet!

Bilde

Ferdig, men må lade litt, måtte ta den noen runder på starteren før bensinen havnet på rette plassene. Varmkjøre litt, spraye kjeden litt ekstra og så er vi klar. 8)

Bilde

Det ble en liten tur på 5 mil i nabolaget. Heerlisch!! \:D/ Bremseklossene er jo nye, så de tar ikke så godt før de begynner å slite seg til. Og det er pussig hvor fort man blir rusten når man ikke har kjørt på noen uker, så det ble en rolig tur. Og jeg traff da 3 andre fornuftige mennesker på veien. Okei da, 2 og en halv, den ene var en 125cc :knegg
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Ganske bra misunnelig...... :erte
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar