Jompa, en mann i slutten av 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Det e kun et motorsykkelmerke i verden æ virkelig hate, og av hele mitt hjerte.
KTM.
Har ingenting mot Østerriket eller noe som kommer derifra, ikke sykkelen heller, sånn i utgangspunktet.
Jaja, bortsett fra Adolf H og det han stod for, og etter hvert KTM.

For i hver eneste by, hvert tettsted og hver jævla bygd i landet finnes minst en tulling som kjører rundt med en faens
KTM uten noen som helst lyddemping.

Æ hadde akkurat krøppe, ja det heter krøppe når man har ondt i et kne, i seng på hotellrommet i Kirkenes, og va på tur å sovne.
Da kommer helvetesmaskina nedover gata rett nedfor vinduet.
Æ trudde først at det va Putin og gjengen som kom for å forsvare den russiske minoriteten i Norge,
for det hørtes ut som noen skjøt med luftvernkanon mellom husveggan.

Og så var det bare en enccylindra 4-takter med åpent rør som va ute å tøffa seg.
Ja, æ vet godt at det finnes andre tullinger også, men ingen som er så lett å legge merke til som de Orange med matchende jakke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av jhn »

:thumleft Godt sagt

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Snikkeren »

He he. KTM høres ut som noe jeg kan trives med. Ikke at jeg kommer til å kjøre med rake rør, men litt lyd må det no være. ;)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av norse900 »

Madammen og jeg var på kjøretur med bil i går kveld. Jeg så det var en MC bak, og gav fruen et hint om å sleppe han forbi, hvilket hun gjorde.
Idet sykkelen var på siden av bilen smalt det som ville he***te, og privatsjåføren min skvatt så hele kjøretøyet rista. Etterpå fikk JEG kjeft pga. mega-smellet... Et par km senere kom det en "jævel" til, og han måtte til overmål kjøre forbi med heftig gasspådrag på høyre side (i en busslomme).
(2stk KTM-"helter" med "pop" av dimensjoner og generelt ubehagelig lyd-trøkk.)
Resultat: Madammen har med ett langt mindre respekt og forståelse for "MC-folket", og nærmest "forventer" idioti ved neste trefning. For egen del er jeg rett og slett flau av slik adferd og åpenbare tekniske overtramp mht. Decibel :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Kjellrf »

En bekjent kjøpte en gang en Duke, han hadde hørt at det var livlige saker, men regnet med at han var en sindig familiefar i 30-årene som klarte å beherske seg.

Det forsettet røyk raskt, etter 10 minutter hadde han vært på både forhjulet og bakhjulet...

Så det bor nok en Østerriksk jævel i KTM.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Olav K »

AKKURAT dette beskrev jeg tydelig i "bloggen" min på fredag, da jeg var på tur østover. :prf Så bra at det er flere som er enige med med meg!!!
KTM og Audi gir mye den samme effekten. Nå kjører vi rett nok en Allroad her på huset, men vi "bøller" iallefall langs veien med et vesentlig lavere støynivå :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av LordShaft »

Alderen spiller nok inn litt her hører jeg :lol

Note4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av jhn »

norse900 skrev:Madammen og jeg var på kjøretur med bil i går kveld. Jeg så det var en MC bak, og gav fruen et hint om å sleppe han forbi, hvilket hun gjorde.
Idet sykkelen var på siden av bilen smalt det som ville he***te, og privatsjåføren min skvatt så hele kjøretøyet rista. Etterpå fikk JEG kjeft pga. mega-smellet... Et par km senere kom det en "jævel" til, og han måtte til overmål kjøre forbi med heftig gasspådrag på høyre side (i en busslomme).
(2stk KTM-"helter" med "pop" av dimensjoner og generelt ubehagelig lyd-trøkk.)
Resultat: Madammen har med ett langt mindre respekt og forståelse for "MC-folket", og nærmest "forventer" idioti ved neste trefning. For egen del er jeg rett og slett flau av slik adferd og åpenbare tekniske overtramp mht. Decibel :redface
Jeg har hatt et par tre lignende opplevelser, og de er sinnsykt irriterende, og kan vel også være farlig i enkelte tilfeller. Og så sitter det en haug med voksne folk her inne og digger sånn lyd ... synes at "litt lyd må det være", "kult med litt lyd", "tøft" osv.


"For egen del er jeg rett og slett flau av slik adferd og åpenbare tekniske overtramp mht. Decibel"
Det er jeg også til tider

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av LordShaft »

Nå er det forskjell på lyd og støy jhn. Det er også stor forskjell i oppfatning av hva som er hva. Den er veldig individuell.
Men det virker som noen er opptatt av å få respekt for sine syn på nettopp lyd uten å respektere at andre har annerledes eller motsatt syn på nettopp denne problemstillingen.
:-k


Note4

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av cevillan »

Som både Audi og KTM-pilot har jeg aldri hatt som mål å tilfredsstille menn i 50-årene, så verden er i harmoni slik jeg ser det.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av norse900 »

Point taken, -men å skremme liv-skiten av folk uansett alder oppleves sjelden som ok...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Nå er det forskjell på lyd og støy jhn. Det er også stor forskjell i oppfatning av hva som er hva. Den er veldig individuell.
Men det virker som noen er opptatt av å få respekt for sine syn på nettopp lyd uten å respektere at andre har annerledes eller motsatt syn på nettopp denne problemstillingen.
:-k


Note4
Javisst er det forskjell ... jeg har ikke noe i mot lyd, men jeg liker ikke støy .. aller minst unødig støy.
Kanskje pga at folk har forskjellig oppfatning av hva støy er, har man funnet ut at å produsere unødig lyd over et visst antall dB skal være ulovlig. Det er også hensynsløst overfor dine omgivelser ... da blir det litt feil i mitt hode at du ber om respekt for å ville produsere unødig, plagsom og helseskadelig støy, som i noen sære tilfeller også kan være trafikkfarlig :scratch
I det minste viser jeg deg lovlig mengde respekt ... dvs en internasjonalt anerkjent mengde respekt, i mitt tilfelle 92 dB/3800 rpm ........ :-)å .. det er jo ikke verst?

Det koker nok ned til at vi har forskjellig syn på hvor greit det er å "plage" andre

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

Jeg har inntrykk av at alle skal eller har vært på langtur i sommer.
Noen har allerede skrevet flere sider om turen som enda ikke har starta.
Selv lurer jeg bare litt rundt i nærmiljøet, knapt nok det.

Lørdag kveld kom jeg meg i hvert fall ut etpar timer. 12 mil til sammen, ikke galt til å være meg, selv med obligatorisk hviletid på
den vanlige plassen.
Den grusomme jamringa som bremseskivene hadde da de var nye, ga seg ganske fort.
Nå er det bare litt hvining igjen like før stopp, og det kan jeg godt leve med.
Heller det enn kraftig vibrering som i de gamle.

Overskyet vær er egentlig ideelt så lenge skyene ikke finner det for godt å late vannet.
Og lørdagskvelden var sånn passelig overskya, utpå kvelden ble det litt kjølig, faktisk bare 6 grader da æ parkerte i garagen.
Men, et råskinn som meg lar seg da ikke hefte med litt frosne fingre.

Her er et fjellvann i lettskyet kveldssol.
Legg merke til hvor høyt sola står, klokka er omtrent ti på kvelden.
DSCF3188.JPG
Skulle forsøke meg på et stemningsbilde fra Statoilbenken.
Oppnådde bare å skape oppbruddstemning...........
DSCF3191.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av jhn »

Due ... æ va å kikka etter dæ både på og under benken i nitia, men nei. Der fant en en herremann på GTL og en litt småfeit herremann (håpe ikke han ser ka æ sir, han e jo en hyggelig fyr) på en litt feitere GTR, og ei dame fra mine trakter .... men det va ikke det sku æ si ..... :-k det må du inn på potte-tråden for å lese. Det e bare for å bevare den gode stemninga du har her inne hos dæ sjøl.
Du nevnte jo KTM og effekt-potte tidligere ... gjor dukke?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang

Legg inn av Jompa »

I dag ? Eller i går ? Ser at innlegget var skrevet kl 01.30 i dag
Ok, da va du der i går.
Æ har vært på jobb i Tana i to dager, e på tur hjem og måtte stoppe på rasteplassen på Lappojavre for å tømme magen.
Baconpølse med rekesalat og 1/2-liters Burn e ikke noen god kombinasjon.......men godt.

Han med GTRn heter Erling, GTR Erling på Bike-forumet.

Æ har som sagt vært borte på jobb i to dager, så det har ikke blitt nokka mc-kjøring i finværet, og lite trulig at det blir nokka kjøring te helga,
æ går for tida i giftetanker.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar