LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av ArcticTiger »

Det handler vel heller om sporvalget, om du tar ei knapp eller vid rute.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av LordShaft »

Det er flere faktorer som gjør om du får nedlegg med kneskrap :twisted

Men hva som er grunnen eller fascinasjonen til akkurat det med kneskrap er jeg ikke helt sikker på hva kommer av. Det er bare noe eget med å ligge på utsiden av sykkelen, kneet ute, økende gasspådrag og kjenne hvordan sykkelen setter seg.
Der er nok av meninger når det kommer til dette. Veldig mange syns at dette er helt høl i hodet, å det må de bare få lov å syns :prf
Jeg syns det er mye av gleden med det å kjøre sykkel. "Leke" seg på svingete vei, det gjør noe med meg.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av ejs »

Snikkeren skrev:Det er ikke bare vinkelen på nedlegget som sier om man klarer svingen i en gitt hastighet. Det har også med hvor raskt man legger ned sykkelen.
Med andre ord så kan en som gir kjappe styreinnput ta svingen med mindre nedlegg enn en som legger den rolig ned i samme hastighet.
Var det noen som nevnte kontrastyring? ;e
:vs
Skjønte ikke den ??

Det er vel tyngdepunktet i forhold til senterlinja på sykkelen som avgjør hvor mye nedlegg idet blir i en gitt fart og radie sving.

(plassering av kropp)

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av Snikkeren »

Spol frem til 1:03:45, så blir det vist og forklart her:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=rFvU695FQEU[/video]
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Det er flere faktorer som gjør om du får nedlegg med kneskrap :twisted

Men hva som er grunnen eller fascinasjonen til akkurat det med kneskrap er jeg ikke helt sikker på hva kommer av. Det er bare noe eget med å ligge på utsiden av sykkelen, kneet ute, økende gasspådrag og kjenne hvordan sykkelen setter seg.
Der er nok av meninger når det kommer til dette. Veldig mange syns at dette er helt høl i hodet, å det må de bare få lov å syns :prf
Jeg syns det er mye av gleden med det å kjøre sykkel. "Leke" seg på svingete vei, det gjør noe med meg.
Det er også noe eget å sitte ganske loddrett i ryggen, knærne inntil sykkelen, og ellers avslappet i kroppen, bak en kneskraper ... i samme fart, og undres, "hva er det han driver med?" :scratch
Noen faktorer som avgjør om det blir kneskrap eller ikke, kan se ut til å være antall farger på dressen, hvilket merke den har og pris.
Jeg er nok en av de som synes det er høl i huet å kjøre med knærne skrapende i bakken i normale hastigheter etter landeveien, beklager det

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av LordShaft »

Ja men du skal lov å syns akkurat hva du vil :prf Det er ingen som sier at du skal foretrekke det ene framfor det andre :prf

Jeg syns jeg har bedre kontroll når jeg ligger på utsiden av sykkelen. Får liksom en helt annen følelse rundt det hele... om jeg velger å sette ut kneet eller ikke ;-)

Jeg har personlig blitt kjørt ifra av en på GoldWing, ja det er litt flaut å si det.... hvor jeg lå å lente meg ut i svingene :redface
Høl i hodet eller ikke :vs Det er latterlig deilig å kjøre sykkel, om det er bakoverlent, foroverlent eller rett opp og ned :prop:

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av KydeX »

Når man henger på siden av sykkelen kan man klare samme sporvalget i samme hastighet med mindre nedlegg enn med "vanlig" sving uten å flytte seg ut av salen. Det betyr igjen at man har bedre veigrep og kjører egentlig tryggere ved å lene seg ut av salen. Forutsatt at man gjør det på riktig måte.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av jhn »

Jovisst, når man når en viss hastighet og nedleggsvinkel begynner det å bli nyttig ... men i moderate hastigheter og nedleggsvinkler blir det litt overkill.
Hvis man kjører på en sånn måte at dette er nødvendig for å oppnå tilstrekkelig veigrep, så burde man strengt tatt ikke være på veien blandt andre trafikkanter

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av KydeX »

Det er sant :) Man skal kjøre rimelig friskt før man sklir ut kun pga. nedleggsvinkelen.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av Voodoodoo »

Du hakke lagt ned sykkærn årntli før sidekåpene og oljenivåglasset er slipt

Bilde

:lol
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av mekkern »

ikke le av det.. på 250`n slipte jeg større utsparringer i kåpa med asfalten og den hadde større nedleggsvinkel enn 60grader sto det i boka..åsså på Avon dekk a gitt..ikke hadde vi lært om "kontrastyring" fra guden til Snikker`n heller, men vi hang uttafor som Randy Mamola i gp500. :mc1
artige effektkurver på det vi kjørte på den tiden.. :prf
[video]http://www.youtube.com/watch?v=J7_WAeCe ... 7F3646FAC6[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av ArcticTiger »

Lurer på åssen dem fikk Kontra-styrt med forhjulet så høyt oppi lufta :scratch

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av LordShaft »

Voodoodoo skrev:Du hakke lagt ned sykkærn årntli før sidekåpene og oljenivåglasset er slipt

Bilde

:lol
Å i helsiken, her snakker vi brukbart nedlegg :prf På ringen eller?
Det er vel flere her inne som kan skilte med lignende nedlegg, men vil vel kanskje ikke skrive om det :lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av LordShaft »

ArcticTiger skrev:Lurer på åssen dem fikk Kontra-styrt med forhjulet så høyt oppi lufta :scratch
De brukte nok mye trøkk på fothvilerne :scratch

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: LordShaft - *Kriega R3*

Legg inn av ejs »

ArcticTiger skrev:Lurer på åssen dem fikk Kontra-styrt med forhjulet så høyt oppi lufta :scratch
tror heller de sparte på fordekket og styrte med bena :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar