oppkjøring i mai

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

hakhap skrev:Oppvarming er vel standard praksis, jeg hadde det og
Er sikkert mange som velger å ha oppvarming men man må bestille det i tillegg, bare så man er obs på det
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av jonas.johnstad »

Har oppvarming jeg også :) Oppkjøring 12:35, og oppvarming 11:35. Skjelver!!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

jonas.johnstad skrev:Har oppvarming jeg også :) Oppkjøring 12:35, og oppvarming 11:35. Skjelver!!
Lykke til! :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Thimian
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Tracer

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Thimian »

Hei tok lappen i 2011, hadde ikke oppvarmingstime først (men tror det er gull verdt). Kjørelæreren min sa flere ganger at jeg kunne sjøl velge rekkefølgen på utfordringene i kjøregården. For deretter å ta bremsedelen, sving og sånn og "bli kjent" med sykkelen igjen. Oppkjøringsdagen kom og da sensor hadde hørt meg i sikkerhetsspørsmål ba han meg starte med krypkjøringa. Jeg hadde ikke kjørt 1 meter på motorsykkelen på ca 1 uke og starta med å trille den bort til portene og kjøre krypkjøringa. Og starta jævlig dårlig med å kjøre rett frem uten antydning til å sv inge mellom kjeglene. jeg trilla 1 meter tilbake og starta på nytt. tror jeg reiv 1 kjegle da jeg gjorde det på nytt. Sensor så kald som en fisk ut og røpet ingenting om hva han syntes. Jeg følte jeg gjorde alle de andre øvelsene bra på første forsøk og Da jeg tok "unnamanøveren" første gangen husker jeg at jeg tok i for stor fart og greide såvidt øvelsen. på 2 forsøk tok jeg derfor litt mindre fart og jeg fikk kommentarer på dette etter timen. begge forsøkene skulle være med "bra" fart.
jeg anbefaler alle å være litt "varme" på sykkelen før en skal kjøre,evt høre med sensor om å velge egen rekkefølge på øvelsene.

Thimian
Innlegg: 23
Registrert: 17 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 Tracer

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Thimian »

Og lykke til alle sammen :thumleft

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av jonas.johnstad »

Bestod! :prop:

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av evike »

Her står jo nye MC-sidister med rett til å øvekjøre alene, i kø etter å ha bestått oppkjøringer.

Gratulerer til alle sammen så langt! Ser frem til å møte dere etterhvert!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

jonas.johnstad skrev:Bestod! :prop:

Gratulerer :prop:
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

har som sagt tidligere skrevet at jeg har oppkjøring del 1 nå til onsdag, for dere som har tatt denne del 1 ( kjøregården, 5 øvelser) hvordan var dette? jeg har en oppvarmingstime på 15 minutter.
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

Hvordan det var? Litt smånervøs, men det er jo bare kjøreøvelsene du har øvd på tidligere.
Jeg hadde en hel (45 min) kjøretime i kjøregården først som oppvarming.

Du tar alle øvelsene 2 ganger (på rad), men du kan velge rekkefølgen selv.
Er ikke superkrise om du tar foten nedi på krypkjøringa, velter en kjegle eller to osv. så lenge sensor får inntrykk av at du kan behandle kjøretøyet forsvarlig.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Neburern
Innlegg: 18
Registrert: 22 feb 2013, 22:27
Motorsykkelen din: Honda rebel 125cc

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Neburern »

Synd du ikke besto :(
Jeg hadde kjøretime igår, og vi kjørte i området hvor oppkjøringa mest sannsynlig vil fåregå, og kjørelæreren sa at vis det hadde vært oppkjøring så hedde jeg strøket :sorry . Pga sporvalget mitt, og jeg kjørte for fort i rundkjøringer osv. Men skal på langkjøring i neste uke nå så vi skal vel sikkert gå gjennom sporvalg der. Kjenner jeg gruer meg til oppkjøring ja... Men med sporvalg, mener man da enten høyre eller venstre hjulspor i veien?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

Stianlarsn skrev:har som sagt tidligere skrevet at jeg har oppkjøring del 1 nå til onsdag, for dere som har tatt denne del 1 ( kjøregården, 5 øvelser) hvordan var dette? jeg har en oppvarmingstime på 15 minutter.
Tja, jeg har hatt den i dag men hadde vel ca 30 minutters oppvarming før jeg startet.

Jeg hadde en utrolig grei og hyggelig sensor og jeg fikk lov til å velge hvilken øvelse jeg ville begynne med. Jeg valgte da krypkjøring for den var jeg sikrest på. Han var rolig og sa jeg ikke skulle bry meg om jeg veltet en kjegle eller var nedi med benet, da skulle jeg bare fokusere på å se fremover og fortsette uten å bry meg om det.

Jeg fikk ingen tilbakemeldinger før alt var overstått men da fortalte han meg at jeg kunne hatt litt høyere fart gjennom svingen og også gire ned når jeg bremset.... (Han merket det bare fordi prøvde meg på kjøre igang på 2. gir så han IKKE skulle merke noe men klarte å kvele motoren.... :redface ) Og litt vinglete på unnamanøveren var jeg visst også men... jeg besto :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av ega16 »

Neburern skrev: Men med sporvalg, mener man da enten høyre eller venstre hjulspor?
At man utnytter HELE "kjørebanen" for å få best mulig sikt, for å bli sett lettest mulig av andre, unngå ting i veibanen, gjøre krav på plassen din etc, men ja det er vanlig å stortsett ligge i venstre hjulspor.

Virker som det mye usikkerhet rundt dette blant mange, tydeligvis mange kjørelærer som har problemer med å lære bort dette.
Sist redigert av ega16 den 23 mai 2013, 13:05, redigert 2 ganger totalt.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

Carpa skrev:
Stianlarsn skrev:har som sagt tidligere skrevet at jeg har oppkjøring del 1 nå til onsdag, for dere som har tatt denne del 1 ( kjøregården, 5 øvelser) hvordan var dette? jeg har en oppvarmingstime på 15 minutter.
Tja, jeg har hatt den i dag men hadde vel ca 30 minutters oppvarming før jeg startet.

Jeg hadde en utrolig grei og hyggelig sensor og jeg fikk lov til å velge hvilken øvelse jeg ville begynne med. Jeg valgte da krypkjøring for den var jeg sikrest på. Han var rolig og sa jeg ikke skulle bry meg om jeg veltet en kjegle eller var nedi med benet, da skulle jeg bare fokusere på å se fremover og fortsette uten å bry meg om det.

Jeg fikk ingen tilbakemeldinger før alt var overstått men da fortalte han meg at jeg kunne hatt litt høyere fart gjennom svingen og også gire ned når jeg bremset.... (Han merket det bare fordi prøvde meg på kjøre igang på 2. gir så han IKKE skulle merke noe men klarte å kvele motoren.... :redface ) Og litt vinglete på unnamanøveren var jeg visst også men... jeg besto :yeyeye
Gratulerer Carpa! :prf
Har du også en slik 2-delt oppkjøring? Er da veibiten din i morgen?

Edit: Så innlegget ditt i bloggen nå! :) :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:
Neburern skrev: Men med sporvalg, mener man da enten høyre eller venstre hjulspor?
At man utnytter HELE "kjørebanen" for å få best mulig sikt, for å bli sett lettest mulig av andre, unngå ting i veibanen, gjøre krav på plassen din etc, men ja det er vanlig å stortsett ligge i venstre hjulspor.

Virker som det mye usikkerhet rundt dette blant mange, tydeligvis mange kjørelærer som har problemer med å lære bort dette.
Jeg var også usikker på det i starten men Boblehue som jeg har kjørt privat med var flink til å forklare meg dette og kjørelæreren hadde også mye fokus på dette de få gangene jeg var ute i trafikken med han.

Tror ikke det kan forklares bedre enn det ege16 her har forklart men kan legge til at du også bør styre unna hvitmerkede felter og kumlokk, spesielt i regnvær. Og at du plasserer deg tydelig i rundkjøringer og ser deg godt over skuldrene for det kommer en og annen bilist eller syklist snikende opp på siden av deg, spesielt om du ligger langt inn i rundkjøringa.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar