oppkjøring i mai

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av E-strom »

Neburern skrev:...med sporvalg, mener man da enten høyre eller venstre hjulspor i veien?
Både - og, eller ingen av delene. Stikkordet her er "valg". Du må bruke den tilgjengelige veibanen best mulig til din egen fordel (som motorsyklist). Normal kjører jeg "til høyre i venstre hjulspor".

Det finnes flere grunner til å avvike normalsporet, f.eks.:
- før en bakketopp (fordi du ikke ser hva som er på den andre siden)
- når det er mye / tung trafikk i mot
- når veien er så smal at du da havner midt i (vei uten gulstripe)
- i kollektivfelt med stillestående biltrafikk (vet aldri hva de gjør)

Og så kommer du til en sving:
- læreboka beskriver den best teoretiske linjen gjennom svingen
- du må i tillegg vurdere sikten, det du ikke ser er potensielt farlig
- hvordan er føret? (våt veibane, veimerking, kumlokk, oljesøl, nylagt asfalt osv.)
Mange holder høyere fart og følger seg sikrere i venstresvinger - hvorfor det tror du?

Hvis du har muligheten til privat øvelseskjøring må du benytte deg av det. Det gir deg erfaring og gjør at du tar de riktige valgene underveis. :-)
Sist redigert av E-strom den 23 mai 2013, 13:46, redigert 1 gang totalt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

E-strom skrev: Mange holder høyere fart og følger seg sikrere i venstresvinger - hvorfor det tror du?
Fordi venstresvinger generelt ikke er like skarpe (pga. høyrekjøring i Norge)?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

TheHaughom skrev:
E-strom skrev: Mange holder høyere fart og følger seg sikrere i venstresvinger - hvorfor det tror du?
Fordi venstresvinger generelt ikke er like skarpe (pga. høyrekjøring i Norge)?
Jeg tok opp dette fenomenet med min kjørelærer og han sa at det faller oss mer naturlig å svinge til venstre, det er visstnok noe med hvordan hjernen vår virker. Men du er sikkert inne på noe du også TheHaughom

Jeg har opplevd det samme fenomenet i seilfly også, lettere å fly en ren termikk i venstre sving enn i høyre
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av ega16 »

Hmm, merkelig jeg synes høyre svinger er lettere, men så er jeg venstrehendt da (?) :)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:Hmm, merkelig jeg synes høyre svinger er lettere, men så er jeg venstrehendt da (?) :)
Akkurat, det støtter nok opp om teorien til min kjørelærer. Det har noe med hvordan hjernen vår fungerer.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av ega16 »

Carpa skrev:
ega16 skrev:Hmm, merkelig jeg synes høyre svinger er lettere, men så er jeg venstrehendt da (?) :)
Akkurat, det støtter nok opp om teorien til min kjørelærer. Det har noe med hvordan hjernen vår fungerer.
Jepp, må nok ligge noe der :)

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

Takk for svar, gratulerer med bestått a del 1! moro å se at mange her består :) i venstresving skal man ligge som regel ut mot den hvite stripa på høyre side av veien. dette for å få best mulig sikt, og for at det kan komme mot kommende trafikk ut i ditt felt. som motorsyklist har man høy risiko for å bli skadet. i høyrekurve skal man ut til den gule stripen for å få oversikt igjen, og for at folk ikke skal kjøre forbi fordi de tror du er mopedsyklist.

har kjøretime imorra, da skal vi gå over sikkerhetsspørsmåla jeg kommer til å trekke på del 1. hvilket spm fikk DERE? hva måtte dere gjøre/sjekke? gleder meg utrolig mye. her i Fredrikstad er det ca. 2 uker mellom del 1 og del 2. spør du meg er dette absurd, det skal ikke ta så lang tid for å få lappen syns jeg, klarer man del 1 går man videre til del 2 samme dag. ikke 2 uker senere, men det er sånn det er.
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av E-strom »

ega16 skrev:
Carpa skrev:
ega16 skrev:Hmm, merkelig jeg synes høyre svinger er lettere, men så er jeg venstrehendt da (?) :)
Akkurat, det støtter nok opp om teorien til min kjørelærer. Det har noe med hvordan hjernen vår fungerer.
Jepp, må nok ligge noe der :)
Har ikke noe "riktig" svar på denne selv, men for å kaste inn en tredje variant så ser vi lengre inn i en venstresving. Det gir mer oversikt og en trygghetsfølelse som kanskje gjør at vi kjører fortere?

Altså, enten fordi:
- kurven er mindre krapp (yttersving kontra innersving)
- vi er skrudd sammen slik
- oversikten er bedre i en venstresving

Har dere forresten lagt merke til at framhjulet slites mer på venstre side enn på høyre? :roll
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

Stianlarsn skrev:har kjøretime imorra, da skal vi gå over sikkerhetsspørsmåla jeg kommer til å trekke på del 1. hvilket spm fikk DERE? hva måtte dere gjøre/sjekke? gleder meg utrolig mye. her i Fredrikstad er det ca. 2 uker mellom del 1 og del 2. spør du meg er dette absurd, det skal ikke ta så lang tid for å få lappen syns jeg, klarer man del 1 går man videre til del 2 samme dag. ikke 2 uker senere, men det er sånn det er.
Jeg fikk "spørsmålet" (egentlig ikke et spørsmål): Sjekk oljenivå på motoren.
Var ikke det vanskeligste jeg kunne fått :mk
E-strom skrev: Har dere forresten lagt merke til at framhjulet slites mer på venstre side enn på høyre? :roll
Ikke mitt, men har kanskje noe med at jeg kjører litt på roadracing som har flere høyresvinger :P :p
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av DrGreve »

Mange som ikke tenker over det, men det er rett at venstre side av fremdekket slites mer enn høyresiden. Dette fordi i Norge er venstresvinger lengre enn høyresvingen. Så tenker vel noen at høyresving er krappere.. Ja, men det kompenseres med at man normalt har langt høyere fart i den lengre venstresvingen :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

DrGreve skrev:Mange som ikke tenker over det, men det er rett at venstre side av fremdekket slites mer enn høyresiden. Dette fordi i Norge er venstresvinger lengre enn høyresvingen. Så tenker vel noen at høyresving er krappere.. Ja, men det kompenseres med at man normalt har langt høyere fart i den lengre venstresvingen :)
:-k Så egentlig kjører vi bare rundt i ring....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av DrGreve »

Carpa skrev:
DrGreve skrev:Mange som ikke tenker over det, men det er rett at venstre side av fremdekket slites mer enn høyresiden. Dette fordi i Norge er venstresvinger lengre enn høyresvingen. Så tenker vel noen at høyresving er krappere.. Ja, men det kompenseres med at man normalt har langt høyere fart i den lengre venstresvingen :)
:-k Så egentlig kjører vi bare rundt i ring....
Tja, hvis du til slutt havner tilbake til utgangspunktet (hjemme, for eks.) etter en tur, stemmer nok det. Men det er ingen undersøkelse, såvidt jeg vet, som sier at vi har flere svinger som går den ene eller den andre veien :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av jonas.johnstad »

Stianlarsn skrev: har kjøretime imorra, da skal vi gå over sikkerhetsspørsmåla jeg kommer til å trekke på del 1. hvilket spm fikk DERE? hva måtte dere gjøre/sjekke? gleder meg utrolig mye. her i Fredrikstad er det ca. 2 uker mellom del 1 og del 2. spør du meg er dette absurd, det skal ikke ta så lang tid for å få lappen syns jeg, klarer man del 1 går man videre til del 2 samme dag. ikke 2 uker senere, men det er sånn det er.
Jeg fikk spørsmål "Sjekk bremser bak", og "Hva kan være konsekvensen av lite bremsebelegg?". Da sjekket jeg over lekkasjer på hydraulikken, trykktestet og sjekket bremsebelegg. Svarte at konsekvensen er høyere friksjon på skiven når bremsebelegget er borte på grunn av "metall-mot-metall", og at det dermed ble veldig varmt som fører til bremsesvikt. Sa også at dette ødelegger skiva, så det blir nok dyrt! Han sa ikke at noe av det er feil i alle fall, men han sa egentlig INGEN ting... :-k Jeg blir så nervøs av stillhet, så jeg prøvde å dra en spøk og få i gang en samtale, men det var han tydeligvis ikke interessert i, for han svarte aldri (Med unntak av "Høyre", "venstre" og "følg skiltene mot...") :lol

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

jonas.johnstad skrev:
Stianlarsn skrev: har kjøretime imorra, da skal vi gå over sikkerhetsspørsmåla jeg kommer til å trekke på del 1. hvilket spm fikk DERE? hva måtte dere gjøre/sjekke? gleder meg utrolig mye. her i Fredrikstad er det ca. 2 uker mellom del 1 og del 2. spør du meg er dette absurd, det skal ikke ta så lang tid for å få lappen syns jeg, klarer man del 1 går man videre til del 2 samme dag. ikke 2 uker senere, men det er sånn det er.
Jeg fikk spørsmål "Sjekk bremser bak", og "Hva kan være konsekvensen av lite bremsebelegg?". Da sjekket jeg over lekkasjer på hydraulikken, trykktestet og sjekket bremsebelegg. Svarte at konsekvensen er høyere friksjon på skiven når bremsebelegget er borte på grunn av "metall-mot-metall", og at det dermed ble veldig varmt som fører til bremsesvikt. Sa også at dette ødelegger skiva, så det blir nok dyrt! Han sa ikke at noe av det er feil i alle fall, men han sa egentlig INGEN ting... :-k Jeg blir så nervøs av stillhet, så jeg prøvde å dra en spøk og få i gang en samtale, men det var han tydeligvis ikke interessert i, for han svarte aldri (Med unntak av "Høyre", "venstre" og "følg skiltene mot...") :lol
Jeg tror faktisk jeg hadde Norges hyggeligste sensor. Han pratet og spøkte og var så sympatisk. Tilbakemeldingen jeg fikk på sikkerhetsspørsmålet vedr noen gafler var vel noe ala "det trenger vi ikke å prate om" :redface
Han sa at under øvelsene i kjøregården så kom han til å lage notater og ikke si noen ting og det skulle jeg ikke bry meg noe om, det var bare så han skulle huske hva han skulle si til meg senere.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av jonas.johnstad »

Carpa skrev:
jonas.johnstad skrev:
Stianlarsn skrev: har kjøretime imorra, da skal vi gå over sikkerhetsspørsmåla jeg kommer til å trekke på del 1. hvilket spm fikk DERE? hva måtte dere gjøre/sjekke? gleder meg utrolig mye. her i Fredrikstad er det ca. 2 uker mellom del 1 og del 2. spør du meg er dette absurd, det skal ikke ta så lang tid for å få lappen syns jeg, klarer man del 1 går man videre til del 2 samme dag. ikke 2 uker senere, men det er sånn det er.
Jeg fikk spørsmål "Sjekk bremser bak", og "Hva kan være konsekvensen av lite bremsebelegg?". Da sjekket jeg over lekkasjer på hydraulikken, trykktestet og sjekket bremsebelegg. Svarte at konsekvensen er høyere friksjon på skiven når bremsebelegget er borte på grunn av "metall-mot-metall", og at det dermed ble veldig varmt som fører til bremsesvikt. Sa også at dette ødelegger skiva, så det blir nok dyrt! Han sa ikke at noe av det er feil i alle fall, men han sa egentlig INGEN ting... :-k Jeg blir så nervøs av stillhet, så jeg prøvde å dra en spøk og få i gang en samtale, men det var han tydeligvis ikke interessert i, for han svarte aldri (Med unntak av "Høyre", "venstre" og "følg skiltene mot...") :lol
Jeg tror faktisk jeg hadde Norges hyggeligste sensor. Han pratet og spøkte og var så sympatisk. Tilbakemeldingen jeg fikk på sikkerhetsspørsmålet vedr noen gafler var vel noe ala "det trenger vi ikke å prate om" :redface
Han sa at under øvelsene i kjøregården så kom han til å lage notater og ikke si noen ting og det skulle jeg ikke bry meg noe om, det var bare så han skulle huske hva han skulle si til meg senere.
Der ser man hvor "heldig/uheldig" man kan være med sensorene... Dommen ang. bestått eller ikke bestått fra sensorene er vel omtrent den samme hos alle, men har fått inntrykk av at enkelte sensorer er MYE flinkere til å hjelpe eleven med å holde nervene i sjakk. Det tror jeg kan hjelpe for mange!

Svar