RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av tor2502 »

Imponerende strekk i en smekk, for meg er nok en slik tur i lengste laget.
Liker å stoppe litt her og der , som jeg bruker å si ta det som en tur.

Men igjen meget imponerende.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av RuneMC »

@Carpa - nei bare vanlig jeans, skjorte og sko, pluss tannbørste/deo (ikke mer pakket enn at det fikk plass i toppboksen) og sist men ikke minst bankkort i tilfelle jeg ville leie rom for natten. :P :p

Har lenge, lenge hatt lyst til å kjøre Suleskar, og gjerne Lysebotn i samme slengen... Det er jo ikke lite reklame for disse strekningene på forumet bl.a. Og gjerne via Dalen... og gjerne via Kviteseid og Vrådal... og gjerne... ja dere skjønner tegninga... Er jo noen forumister har kjørt og forteller om flotte veier og utsikter.

Idag fikk jeg kjørt det meste i noe jeg tipper ligner fælt på "Iron Butt" (bare at der kjøres det vel enda lenger distanse og tid). Det gikk forresten overraskende bra med baken, etter 5-6 timer så gikk det seg til, var faktisk mer behov for å strekke på bena etterhvert som gjorde at jeg tok pauser.

Turen fra Røyken til Kongsberg går jeg ikke så mye i detalj på - det er mest transport-etappe, bortsett fra gamleveien fra Skollenborg til Kongsberg som har noen fine svinger. Kongsberg til Notodden har noen fine svinger på en fin og moderne vei, bortsett fra at fartsgrensen på 70 er noe lav.

Fra Notodden valgte jeg å ta sørover mot Gvarv for å ta veien via Bø i Telemark, Kviteseid og opp Vrådal og så en avstikker nedom Dalen før jeg kjørte opp igjen og mot Suleskar. Ser forresten at skiltene ved Dalen sa Suleskar, mens skiltene lenger vest sa Suleskard - så begge skrivemåter er tydeligvis riktige. (Det må de jo være når det står på skilt fra Vegvesenet).

Her noen bilder fra den etappen:

Fin jernbanebro og gård med kyr - ikke helt sikker på hvor dette er, men noe før Seljord
Bilde

"Le Bike"
Bilde

Typisk telemark natur - husker ikke helt om dette var Seljord eller et av de andre stedene...
Bilde

Et av de første høydepunktene hva gjaldt utsikt var veien ned til Dalen - mange krappe hårnålssvinger nedover og aller øverst kunne en se ned langs kraftgaten der det var ryddet og få skikkelig sug i magen, når en så ned på tettstedet langt der nede. Fikk ikke tatt bilde av det pga at det ikke var så bra å stoppe der. Men fin utsikt også litt lenger ned der det var laget plass for biler til å stoppe langs veien.
Bilde

Bilde

Hotel Dalen ca midt i bildet - ganske enkelt å lokalisere selv om jeg aldri har vært her før pga det karakteristiske bygget
Bilde

Bratt nedover (se veien) og flott utsikt til fjell og vann
Bilde

Når jeg først var så nær Hotel Dalen så måtte jeg kjøre bortom en tur.
Staselig hotell med Jaguar og veteranbuss på utstilling
Bilde

Nærbilde av veteranbussen
Bilde

Fortsettelse følger...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av Carpa »

Herlige bilder så langt :thumleft
Jeg har overnattet på Dalen hotel og det er et utrolig flott bygg, både utvendig og innvendig og ikke minst hagen på baksiden. Mener å huske de hadde veldig bra mat der også.

Har store planer om en Telemarkstur i løpet av ferien min, og da er Dalen med i planene.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av Moby »

Satan! 76 mil på en dag? Det kaller jeg en dagstur :prop:

Ble det mange pauser for å strekke på beina?
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av ojda »

En saftig Søndagstur må jeg si :thumleft
Tenker du koste deg fælt i alle svingene
ned mot Lysebotn :prop: Vi sluker bildene
dine etterhvert som de kommer, men er
det ikke på tide med en "sove-pause nå da?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av tor2502 »

Fantastisk natur og flotte bilder, en nytelse å se på. :-)
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av RuneMC »

@tor2502 - takk for det

@Carpa - ja det satt endel folk i hagen der, så veldig avslappende og trivelig ut. Hotellet er jo bare flott. :prf

@Moby - ja, ble litt i lengste laget, blir nok en stund til det gjentas. 3 bensinfyllinger (fyller litt ofte da jeg liker å ha god reserve) pluss noen matpauser pluss alle korte fotostopp. Jeg er ifølge andre altfor dårlig til å ta pauser på tur :-k

@ojda - jo, nå skal jeg sove. Men er jo B-menneske og så starter ferien imorgen... eh... idag mente jeg :lol


Etter å ha tittet på og fotografert Hotell Dalen så kjørte jeg opp de samme hårnålssvingene igjen for å ta mot Suleskar oppe på fjellet.
Det var rimelig bra trafikk med bobiler og vanlige biler så passet på å holde godt til høyre. Likevel var det en type stor minibuss som kom i litt vel god fart og la litt vel mye beslag på en sving, så den synes jeg var litt på kanten. Jeg så samme type buss senere på vei hjem og det var en fra Telemark Bilruter - de er vel sikkert "verdensmestre" på hjemmebane...

Ca 11mil stod det på skiltene at det var til Suleskar, men før det så ble det utsikt til fjell og vann - ganske mange større og mindre vann
Bilde

Bilde

Så kom selve Suleskar-veien - og tja, hva skal man si. Sikkert en fin MC vei.... UTEN de HÆLV.... FORB.... DRITT... MØKK@ BOBILENE!!!!

Kort fortalt hadde veien vært flott hvis det bare ikke var biler og bobiler på den. Men det var det i hopetall - for ikke å si kolonner... :doh som for hver 300m omtrent stoppet nesten helt opp når det kom biler imot. Omtrent like ofte som det var møteplasser. Veien er nemlig smal... VELDIG smal... Det vil si at med en bred bobil som holder seg til sin høyre veikant, så er det ca en halvmeters bredde som man har på å kjøre forbi. Her kom jaggu "split lane" treningen fra jobb-pendling til sin rett - jeg kjørte forbi endel med hjulene presis på stiplet linje (lenger ut i kanten var det mer rufsete asfalt og noe hull). Dessuten virket det som om bobiler og biler ikke trodde/tenkte noen ville kunne kjøre forbi, så da lå de heller midt i veien... til jeg tutet på dem. Jeg ble litt for ivrig med tutingen en gang, da var det en bobil som ikke reagerte... men årsaken var at det var en ferist med stolper lenger fram som han måtte kjøre igjennom... :redface

Det var ganske mange sau i og rundt veien også, men de som beitet eller lå på bakken forholdt seg rolig når en kjørte forbi. Var mest de som spankulerte i veien som en måtte senke farten for og avvente reaksjon. Men totalt, ganske trafikkvante sau og lam. Ingen som plutselig spratt over veien :-)å

Så opplevelsen ble ikke den helt store - kort og godt ganske frustrerende. Og når jeg vel hadde kjørt forbi endel bobiler så tok jeg ikke sjansen på å stoppe for foto. Været ble stadig gråere og mer fuktig også og nedover fra det høyeste partiet var det et stykke med tåke så tjukk som ertesuppe - der sikten maks var 20-30m. Så ja, fikk kjørt noen korte strekk med fin fart, men for det meste ble jeg blokkert av bobiler og biler. Så folkens... null foto fra Brokke til Suleskar (men fikk til gjengjeld tatt noen på tilbakeveien, når været var bedre også).

Det var derfor med spenning som jeg begynte å kjøre veien mot Lysebotn - den var like smal - spørsmålet var om det ville være like mye biler og bobiler der.

I begynnelsen var det ganske grått og såvidt noen drypp, og en del kjøligere også, så begynte å lure på om jeg hadde dratt fra finværet til typisk vestlands-vær :-)
Bilde

Men det var ihvertfall en ting som var bra - nesten ingen biler og så faktisk ingen bobiler på veien :thumleft :thumleft

Veldig mye stein - gjorde mine tanker om at det ville være hardt å gjøre kjørefeil her - men unik natur!
Bilde

Om det lille suget i magen jeg hadde kjent når jeg tittet ned på Dalen var noe å gå etter, så var det å kikke ned mot der veien forsvant og ane hvor langt ned og hvor bratt ned Lysebotn lå en vesentlig større opplevelse - den veien ned dit er bare helt RÅ
Bilde
Bilde

En liten pause før det...
Bilde

...gikk nedover igjen
Bilde

Nok en stopp nedenfor utsiktssenteret...
Bilde

Jeg så bare i farten skilt med 40kr for MC, så bare passerte da jeg tenkte at det sikkert var noe utsikt andre steder også...
Og det var det jo...
Bilde

Her må jeg bare innrømme at når svingene blir så krappe så er det ned i andre gir og evt clutch og brems for å justere kurs. Det var noen biler imot, så lønte seg å ligge tett inntil egen veikant. Og det var mange svinger. For de som har kjørt Nesodden, tenk de krappeste og bratteste svingene der, sånn var de, med bare korte rettstrekk imellom.

Nesten nederst var det også en gammeldags tunell (sånn som en forestiller seg løse stein kan dette ned fra taket) med to lange rette men skrå strekk og en sving inne i. Ganske så mørk. På vei nedover møtte jeg fotturister på vei opp - de hadde heldigvis blinkende led-lys på seg....

Vel nede i Lysebotn kjørte jeg ned til fergekaia og tok noen bilder. Flotte farger og bratte fjell som sier "Du kødder ikke med oss!" på begge sider...
Bilde
Bilde
Bilde

Flotte farger og kontraster
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Kan nok tenke meg at fergeturen nedover her også er verdt en tur, men ikke på mitt program denne gangen...
Bilde

Det kommer ikke så godt fram på foto, men det gir et massivt inntrykk å se opp langs toppen av de utrolig bratte fjellene
Bilde

"RuneMC was here"
Bilde

Sånn fortsetter med resten imorra... :prop:
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av Flanker »

Jeg er imponert! Kjørte selv til Dalen på lørdag, men da med Vrådal og behagelig hotell som utgangspunkt.

ZZR-Erling

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av ZZR-Erling »

Flotte bilder her!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av Jompa »

Må bare slutte meg til de andre, eller " enig med foregående talere" som det heter.
Hvor høyt var du på det høyeste ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av taco »

76 mil.... Har sagt der før - du er ikke go'!!!! :lol :lol :lol. Jeg hadde 35 mil her om dagen, og det var nok for meg.
Men du leverer gang på gang. Fenomenale bilder!

Kjørte samme rute for et par år siden - med bil (ikke bobil). :knegg
Kjempeflott område, og jeg tenkte mc når vi kjørte der. Men juli er jo ikke tida for mc-tur dit! Må ta det utenfor feriesesongen må skjønne. :D
Vi hadde også TETT tåke opp fra Lysebotn. Det er kanskje ofte sånn akkurat der.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av TheHaughom »

Flotte bilder og turrapport!
Håper veien ned til Lysebotn overskygget bobilmønstringa over Suleskard.

Har hatt to turer ned Lysebotn i år, og en tur over Suleskard. Ikke en eneste bil å se noen av gangene! :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av KydeX »

taco skrev:Det er kanskje ofte sånn akkurat der.
Egentlig ikke. Bare uflaks. Jeg har vært der mange ganger, både med motor og trøsykkel. Aldri opplevd tåke. Men det kan være lavt skydekke noen ganger, og det kan vel oppleves som tåke opp mot toppen. Man er vel oppe på 1350 meter eller noe sånt.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av Voodoodoo »

Flott tur, anng. Bobiler så hadde du maks uflaks med timing. Tipper mange av bobilene var siddiser som hadde vært på dænsebandfestival i Seljord og var på veg hjem. Kjørte en runde bø-seljord-kviteseid-vrådal-vråliosen-dalen-åmot-rauland-rjukan-gausta-tuddal-sauland-gransherad-bolkesjø-notodden på søndag og første halvdel var skikkelig bobilOrama.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: RuneMC's blogg - tur/retur Lysebotn

Legg inn av Relax »

Suleskar er FLOTT!!!

Kjørte der selv i helgen og mange ganger før!

MEN, prøver å holde neg unna fredag / søndag ettermiddag og de værste ferie dagene.
Suste over der lørdag ettermiddag nå og trafikken var null problem....alt var bare flott!

Bilde
"Do the right thing"

Svar