MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

hakhap skrev:
http://www.bike.se/nyheter/mobilforbud-gor-ingen-nytta" onclick="window.open(this.href);return false;
Det står jo der at mobil stjeler oppmerksomheten fra kjøringa, men at også andre ting stjeler oppmerksomhet. Artikkelen stiller spørsmål om hva som bør være forbudt av disse tingene. Og at det blir feil og kun straffe mobilbruk.

Jeg har ikke startet en diskusjon om det bør være forbudt eller ikke, men konstatert at jeg foretrekker å være på veien med andre edru førere som ikke prater i mobil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikendeugle »

Kanskje det må gis bøter til sommerkledde jenter på gangveiene også... DET er distraksjoner som er farlige. Selverfart.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

Snikendeugle skrev:Kanskje det må gis bøter til sommerkledde jenter på gangveiene også... DET er distraksjoner som er farlige. Selverfart.
Ikke tvil om at det tar fokuset bort fra veien. Men jeg har som sagt ikke startet noen diskusjon om det bør være lovlig eller ikke. Men faktum er at du er en tryggere fører hvis man ikke bruker mobil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av ojda »

45316 skrev:
Snikendeugle skrev:Kanskje det må gis bøter til sommerkledde jenter på gangveiene også... DET er distraksjoner som er farlige. Selverfart.
Ikke tvil om at det tar fokuset bort fra veien. Men jeg har som sagt ikke startet noen diskusjon om det bør være lovlig eller ikke. Men faktum er at du er en tryggere fører hvis man ikke bruker mobil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg skulle kansje ha lagt til en slik ;e
Synes bare det var litt morsomt med "barna bak"
Har ikke problemer med å være enig i at man ser mye vimsete kjøring
hvor sjåføren har en mobil trykket inntil øret, eller er ivrig igang med å
tekste hjem :[-X
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

45316 skrev:
Snikendeugle skrev:
Jeg hadde fint klart å manøvrert en telefon og bil samtidig, og det er jeg sikker på at veldig mange andre også klarer fint
(Fun fact, det har jeg gjort på sykkelen tilogmed).

Nei, passe på seg selv med mindre noe direkte går utover seg... :)
Man klarer fint å kjøre bil ruset/beruset, men jeg foretrekker edru førere som ikke prater i mobilen...

Forøvrig så er det gjort forskning hvor bruk av mobil kan tilsvare en promille på opptil 1. Dette var ved kognitivt krevende samtaler eller teksting/slå nummer/surfing. Lette samtaler tilsvarte en promille på ca 0,2 (lovlig grense)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det samme sies jo om trøtte sjåfører, men de som prøver seg på Iron Butt, blir jo nærmest hyllet som helter.
Jeg vil også ha edru sjåfører på veiene, men jeg tror at det er andre lovlige ting som er like farlig som mobiltlf.
Det er fremdeles sånn at det er for høy fart som forårsaker flest ulykker, men jeg ser aldri noen motorsyklister som blir opprørt av at noen kjører for fort, "alle" krever høyere fartsgrenser og lavere bøter.
På meg virker dette "mobil-hatet" en smule overdrevet i forhold til andre forseelser
Jeg er nok litt enig med Snikendeugle

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

jhn skrev:
45316 skrev:
Snikendeugle skrev:
Jeg hadde fint klart å manøvrert en telefon og bil samtidig, og det er jeg sikker på at veldig mange andre også klarer fint
(Fun fact, det har jeg gjort på sykkelen tilogmed).

Nei, passe på seg selv med mindre noe direkte går utover seg... :)
Man klarer fint å kjøre bil ruset/beruset, men jeg foretrekker edru førere som ikke prater i mobilen...

Forøvrig så er det gjort forskning hvor bruk av mobil kan tilsvare en promille på opptil 1. Dette var ved kognitivt krevende samtaler eller teksting/slå nummer/surfing. Lette samtaler tilsvarte en promille på ca 0,2 (lovlig grense)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det samme sies jo om trøtte sjåfører, men de som prøver seg på Iron Butt, blir jo nærmest hyllet som helter.
Jeg vil også ha edru sjåfører på veiene, men jeg tror at det er andre lovlige ting som er like farlig som mobiltlf.
Det er fremdeles sånn at det er for høy fart som forårsaker flest ulykker, men jeg ser aldri noen motorsyklister som blir opprørt av at noen kjører for fort, "alle" krever høyere fartsgrenser og lavere bøter.
På meg virker dette "mobil-hatet" en smule overdrevet i forhold til andre forseelser
Jeg er nok litt enig med Snikendeugle
Det er helt riktig at trøtte sjåfører kjører med "promille", derfor hyller jeg heller ikke slike bragder.

Hvorfor skal man absolutt bruke mobil til tross for at det er andre lovlige ting som også utgjør en risiko? Det er ikke veldig stor kostnad for å bruke mobilen lovlig under kjøring og i det minste reduserer risikoen noe.

Har heller ikke krevd lavere bøtesatser for fart, de gangene jeg bryter fartsgrensen er det en kalkulert risiko i forhold til lommebok og andre. Ikke bra, men det blir gjort av og til.

Edit: for å ha sagt det også så hender det at jeg bruker mobilen under kjøring.



Sent from my iPhone using Tapatalk

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Har ikke i utgangspunktet ikke noe problem med folk som snakker i telefonen og kjører. Problemet er de som er engasjert i samtalen at oppmerksomheten dems er et helt annet sted enn på veien. Handsfree løser ikke det, selvom man slipper å fikle med girspaken med mobilen i hånda (med mindre man har automatgir). Så klart oppmerksomheten vil aldri være 100% på veien til enhver tid uansett, vi er jo trossalt mennesker med frie tanker og ikke maskiner, men hvorfor ikke prøve å luke bort flest mulig distraksjoner?

Skrive meldinger, surfe, oppdatere facebook osv derimot er noe helt annet! Og jeg tror at dersom man har som vane for å snakke i mobilen mens man kjører så er det også lettere for å plukke opp mobilen for å skrive/lese meldinger og annet piss.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

quantumduck
Innlegg: 9
Registrert: 27 okt 2013, 19:57
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: MC-ulykker

Legg inn av quantumduck »

Snikendeugle skrev:Det har også blitt en farse (syns jeg)for motorsyklister å kjefte ned billister som snakker i telefonen. Jeg syns det er litt hyklersk å klage så mye på hva andre gjør, når man mye sannsynlig bryter sin greie slant med lover selv.
Jaha, gjør man det? Og i såfall syns ihvertfall jeg at bildet er litt mer nyansert når det gjelder lovbrudd. Må bare innrømme at jeg selv f.eks. blåser langt i bilister som ikke bruker bilbelte, de som sitter med nesa i mobilen derimot, de har jeg ikke så mye til overs for.

Resonnementet ditt er jo i ytterste konsekvens at fordi en selv mest sannsynlig har gjort noe galt engang så er det "greit" at alle andre gjør hvasomhelst også. Nå mener du nok kanskje noe mer i retning av at vi alle kan stikke fingeren i oss selv og lukte litt hvor vi er før vi klager på alle andre, og det er jeg enig i er et godt sted å starte, dét ...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38096
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Siden dette er en vei jeg ofte kjører, synes jeg det er greit å opplyse at verken jeg eller Bakpå har vært involvert i denne ulykken. I tilfelle noen lurte på det...

All grunn til å gjøre MC-folket oppmerkssom på sau langs mange veier på disse varme sommerdagene.
For å kjøle seg ned legge disse dysrene seg langt ut i kjørebanen mange steder for å nyte godt av fartsvinden fra biler og motorsykler.
Kan også forekomme at noen av dyrene også blir en anelse "huggæerne" og gjør uforutsette sprang ut i vien forand de kjørende...
Mye taler for at nettopp dette kan ha skjedd i denne ulykken.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

quantumduck
Innlegg: 9
Registrert: 27 okt 2013, 19:57
Motorsykkelen din: Hayabusa

Re: MC-ulykker

Legg inn av quantumduck »

Møteulykke waiting to happen?

I år virker det som absolutt alle biler synes det er helt kurant å kjøre forbi (trå)syklister uten noen som helst sikt framover; i svinger, foran bakketopper og så videre. Vi på tohjul har ivhertfall en liten sjanse, siden det jo ofte er plass til oss likevel, vi trenger bare å reagere på et brøkdels sekund og styre unna når vi møter en sånn idiot, men møtende biler ... tja ...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Nå bumpet jeg nettopp den andre tråden mhp diskusjon... denne tråden er mest ment som en oversikt over MC-ulykker...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

evergud
Innlegg: 29
Registrert: 25 aug 2012, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 2017

Re: MC-ulykker

Legg inn av evergud »

Jeg kjørte i disse traktene for ei ukes tid sida (Fv 23, på andre sida av Leirsjøen), og det var virkelig så mye sau i veibanen og i kanten at det ikke var snakk om å kjøre spesielt aktivt. Så se opp for sau (og andre dyr).

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikendeugle »

quantumduck skrev:Møteulykke waiting to happen?

I år virker det som absolutt alle biler synes det er helt kurant å kjøre forbi (trå)syklister uten noen som helst sikt framover; i svinger, foran bakketopper og så videre. Vi på tohjul har ivhertfall en liten sjanse, siden det jo ofte er plass til oss likevel, vi trenger bare å reagere på et brøkdels sekund og styre unna når vi møter en sånn idiot, men møtende biler ... tja ...
Møtt på mange idioter i både biler og lastebiler som kjører forbi syklister i HELT blinde svinger... Det topper all form for idioti.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

http://touch.tb.no/nyheter/motorsykkel- ... -1.8507095" onclick="window.open(this.href);return false;

Strengt tatt en MC-ulykke, men ...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar