RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tur til Gaustatoppen 11. juli...

Legg inn av RuneMC »

@Æljen - jøss, var turen min så inspirerende. Veldig bra :thumleft

@PCP - ja, pleier ihvertfall å ta gamleveien fra avkjøring Vestfossen og til Skollenborg. Egentlig kunne det jo vært fine felt for MC her og der hvor det er bred veiskulder eller bredt nok "midtfelt" :P :p

Sauene ja, de pleier å ligge i veien på ettermiddagen om det har vært sol på dagen... god varme fra asfalten som lokker tror jeg...


Idag var det tilbake til jobblivet, så den som har ferie får benytte seg av den - værmeldingen er jo ikke verst heller :janikk

På vei mellom to jobber idag stakk jeg innom MCOslo pga at jeg har merket et par tendenser til startfusk, som typisk betyr at batteriet begynner å bli dårlig.
Testet også igår med å lade batteriet fullt (tok mistenkelig kort tid) og deretter slå på tenningen så lysene er på noen sekunder (50W ca) og da markerte batteriladeren umiddelbart halvfullt batteri, så det er nok straks ved veis ende.

Var heldig å få kølapp rett etter en som stod i kassa som klaget på støy i hjelmen han hadde kjøpt (hallo, normalt, kommer an på vindskjerm/turbulens, bruk ørepropper...). Retur var ikke mulig, men han i kassa skulle forsøke noen modifikasjoner, som bare skulle ta en halvtime... og borte ble han (!)... så der ble jeg stående å blomstre i 5-10 min før andre betjeningen ble ledig. Batteriet skulle være på lager, men etter endel minutters kikking hadde de visst ikke likevel... (selv om det skulle være 5 på lager) ... så da fikk jeg bestilt opp til imorgen istedenfor. 15-20 min brukt på bomtur som burde tatt maks 5 min og ikke vært bomtur...

Tror fortsatt det er stort potensiale for dobling av salget i den butikken, med a) mer parkering (kilent å finne ledig plass selv med MC og selv med ekstra plasser som de har fått over gata) og b) betjening som holder seg bak disken for å ta imot betaling fra alle som vet hva vi skal ha (og selvfølgelig ha på lager det som står skal være på lager) :lol

Metoden inntil videre er å gi litt gass når jeg starter i fri (kreves mindre moment i fri enn i første) - da starter den på første forsøk... men litt ekstra rusing blir det jo et halvt sekund - med tilhørende grom lyd. V-Strom'en er ganske lydløs på lavere turtall, men våkner til liv på litt høyere turtall - typisk ved forbikjøring og det er jo ikke dumt så blir det litt ekstra varsel til bilen en kjører forbi.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - nytt batteri

Legg inn av RuneMC »

Endelig idag hadde de batteriet på MCOslo :thumleft
Dette er vanlig syre-batteri, fant ut at det var like greit å satse på samme merke som mange MC-produsenter bruker originalt - Yuasa. Det er sånn sett gjennomtestet med tanke på vibrasjoner og sære forhold som en finner på MC (stikkord:ligge "flatt" i svingene). Biltema's batteri sier f.eks. at helningsvinkel ikke må være mer enn 45 grader, mens Yuasa batteriet som sitter i MC'n har tålt hhv stillevelt og velt på grusvei uten å kny. Men alderen på 5 år stemmer godt med at jeg har begynt å få litt startfusk så derfor ble nytt batteri YX12-BS innkjøpt idag til 760,- + miljøavgift 30,-.

Tenkte også hardt på Lithium batteri, som jeg ser bl.a. Plassen MC på Liertoppen har (Shorai) - men med anbefalt lader blir det tross alt ca dobbelt så dyrt. V-Strom'en starter vanligvis lett på første forsøk selv med vanlig batteri.

Syre tappet på fra medfølgende beholdere, og nå er det til lading.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: RuneMC's blogg - nytt batteri

Legg inn av PCP »

Jeg ville valgt det samme, og kommer nok til å sette inn et Yuasa til våren selv også.

En annen faktor som jeg også vil tro kan gjelde deg med V-strom, er at batteriet blir utsatt for betydelig varme? Hos meg snirkler det seg to eksosrør ganske nære batteri, og selv om det er godt beskyttet med varmeskjold blir det ganske mildt i området ved sakte kjøring, og etter kjøring.

Vedrørende hellingsvinkel, så er jeg ufrivillig eier at et Biltema-batteri, men det er av "gel-typen" som jeg har fraktet liggende uten noe problem, så jeg vil tro at disse er unntatt 45-graders "regelen" Start-messig har det faktisk vært veldig bra, men av gammel vane starter jeg stort sett alltid i fri, med lys av, og ruller på litt gass i det jeg trykker startknappen. Føler meg litt harry noen ganger da det bråker en del, men er det som gir kortest startmotor-tid.

Til slutt må jeg si meg enig i det du nevner om forbedrings-potensiale. Norge er vel ikke det enkleste land å drive MC-sjappe i, men likevel. De kan etter mitt syn til en viss grad takke seg selv for at de blør voldsomt til netthandel/utlandet, og det handler jammen ikke bare om pris. Sist jeg sendte e-post med en deleforespørsel var det påfallende hvor raskt og godt svar jeg fikk fra England. En norsk svarte etter 3 dager, og MC-Oslo venter jeg fortsatt på. (Eller dvs jeg gjør jo ikke det, for det er snart 2 mnd siden, så toget har forlengst kjørt. :P :p )

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: RuneMC's blogg - nytt batteri

Legg inn av ega16 »

Jeg tok gausta (364 og 37) ruten din idag :)


Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - tur til Gaustatoppen 11. juli...

Legg inn av RuneMC »

ega16 skrev:Jeg tok gausta (364 og 37) ruten din idag :)
Tøft bilde :thumleft

Hva syntes du om 364 på den ræser-MC'n din da?

@PCP - Ja, det er litt svett og langdrygt å stå og vente ved disken på MCOslo i fullt kjøreutstyr, men de har ihvertfall bedret seg noe synes jeg siste året. Dvs fast to stk bak disken (for det meste), men det er nok litt publikum som kommer til butikken også, som har mange ymse ærend og ofte et udekket behov for svar på 1001 ting har jeg inntrykk av :lol Burde nesten vært en hurtigkasse for de som vet akkurat hva de skal ha. Alternativt en separat person som kunne ta alle spørsmål/veiledninger om klær, deler og hjelmer og sånt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7641
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: RuneMC's blogg - tur til Gaustatoppen 11. juli...

Legg inn av mekkern »

når det gjelder vinkel på batteri er nok yusaèn værst...tipper du dette mye renner syra ut slangen. :P :p
gel kan monteres 90 grader og de andre 45 grader....normalt monteres batteriene rettoppogned...

ikke mange som har normaldrift med liggende sykkel... :lol


i sving er batteriet "rettoppogned" i svingen også-grunnet gravitasjon/sentrifugal-krefter..ellers hadde en sliti fælt for å sitte på setet i sving.. :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: RuneMC's blogg - tur til Gaustatoppen 11. juli...

Legg inn av ega16 »

RuneMC skrev:
ega16 skrev:Jeg tok gausta (364 og 37) ruten din idag :)
Tøft bilde :thumleft

Hva syntes du om 364 på den ræser-MC'n din da?
Takk! :)

364 var ok bortsett fra asfalten. Den var ganske så humpete til tider, var et par steder hvor det smalt sikkelig i styret :). Jeg hadde et ganske rolig tempo, til det dukka opp en MC ca halveis (en japansk adventurer sak med kasser på begge sider) bak meg som kjørte forbi, han hadde tydeligvis kjørt veien før. Holdt følge med han et godt stykke (hjelper faktisk ganske mye å ha en foran som kjenner svingene, da man ser hvilke fart man kan ha inn i svingene). Det gikk forholdsvis fort 90-120 og ble etterhvert ganske slitsomt så jeg ga meg mens leken var god (omtrent der veien begynner å gå oppover), så stoppa med en pissepause og tok det rolig etter det :)

Hadde forresten en "bedriten" opplevelse på vei hjem igjen. Klarte akkurat ikke å ta igjen en lastebil som fraktet en søppelkontainer på siste trekket der det er 2 felt før tunnelen på E134 inn til drammen. Så jeg måtte kjøre bak en konstant lukt inni tunnelen mens det blåste og flagra opp plastposter, isopor biter og alt mulig annet drit ut fra containern (en sånn container uten tak, bare med et grovt nett over).

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av RuneMC »

Ferien har pause et par uker nå mens jeg jobber, så da blir det bare småturer/kveldsturer.

Fikk en fin kveldstur nå ikveld og kjørte rundt mye av Hurumlandet og nygruset Sundbyvei en bit av veien oppover igjen.
http://tinyurl.com/ntedxo9
Har vel kommet fram til at Anakee3 er en god del bedre asfaltdekk, men på grus blir jeg ikke komfortabel med det som føles litt mer ut som gatedekk enn forgjengeren Anakee2. Litt mer mønster må til tror jeg, når det er litt mer enn symbolsk mengde grus på veien. Lavere lufttrykk på grus er nevnt og ja, jo, funker sikkert det, men strekkene med grus er ofte så korte at det blir mer pes enn gøy, om en skal til med kompressor for hvert skifte av underlag.

Nytt batteri gjorde ihvertfall susen i forhold til start - problem borte :thumleft

Dog fant jeg en ny liten utgfitspost idag - bremseskivene framme må byttes pga normal slitasje. Får titte etter delenr og priser etterpå. Ble forsåvidt nevnt på service jeg hadde ifjor at de trolig måtte byttes på neste service.

Apropos slitasje - passerte 55555 km på speedometeret idag. Jeg har riktignok ikke kjørt alle kilometerne, siden det stod 6500 på den når jeg kjøpte den brukt våren 2011 - men det begynner uansett å bli litt km og tilsvarende erfaring på føreren også :janikk
Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:
Apropos slitasje - passerte 55555 km på speedometeret idag. Jeg har riktignok ikke kjørt alle kilometerne, siden det stod 6500 på den når jeg kjøpte den brukt våren 2011 - men det begynner uansett å bli litt km og tilsvarende erfaring på føreren også :janikk
Da har du passert en runde rundt kloden med god margin.. : knegg
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av RuneMC »

Aha, ja omkretsen er på ca 40 000 km ser jeg når jeg søker... det hadde jeg ikke tenkt på engang :P :p

Her er bilde langs Hyggenveien akkurat der den passerte 55555 km
Bilde

Litt senere langs Sundbyveien - svært så fargerik himmel ikveld...
Bilde Bilde
Bilde Bilde
Bilde Bilde

Månen var halv(full) for noen dager siden, så da er den i ny og ikke i ne :-)
Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av Flanker »

RuneMC skrev:Aha, ja omkretsen er på ca 40 000 km ser jeg når jeg søker... det hadde jeg ikke tenkt på engang :P :p

Her er bilde langs Hyggenveien akkurat der den passerte 55555 km
Bilde

Litt senere langs Sundbyveien - svært så fargerik himmel ikveld...
Bilde Bilde
Bilde Bilde
Bilde Bilde

Månen var halv(full) for noen dager siden, så da er den i ny og ikke i ne :-)
Bilde
Flotte bilder! Hvilket kamera bruker du?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av RuneMC »

@Flanker - det er Sony RX100 som er fast inventar i jakkelomma. Moderat etterbehandling med litt økning av fargemetning og film simulering (gammeldags Fuji/Kodak/... film etterligning ) i DxO Optics Pro m/Filmpack.
I tillegg bruker her et par av bildene innebygget HDR funksjon i kameraet (HDR lvl 1-6 - jeg bruker stort sett lvl 3 for at det ikke skal se kunstig ut).

Ønske for neste kamera er kjappere (kjappere autofokus, kjappere HDR prosessering og kjappere til å slå seg av) og større bildebrikke (1 tomme sensor ofrer endel kvalitet ift speilrefleks, selv om det er mange klasser over knøtte-sensorene i de vanligste kompakt-kameraene). Men sånn er det alltid... p.t. et av de bedre kameraene som passer fint i en jakkelomme.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av joo »

Ja der var flott på kvelden i går :thumleft

Hvis du liker HDR og har lyst å jobbe med noe bortimot fullskala HDR bør du se på Photomatix. Koster ikke så mye i den enkleste versjonen. Men da må du jobbe manuelt med bracketing og bruke stativ...
Har bare brukt testversjonen så langt, da er bildene full av reklame. Men resultatet blir flott hvis du har tatt bildene med eksponeringer som passer motivet, og holder deg langt unna de mest "kreative" funksjonene.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av RuneMC »

@joo - prøvde Photomatix og endel andre HDR program for et par år siden. Ble ikke imponert over Photomatix, så da havnet jeg på DPHDR5 (eller forgjengeren, DPHDR5 var en gratis oppgradering siden den ble lansert like etter) som jeg syntes ga best valuta for pengene. Men nå kommer jo snart ethvert bildeprogram med HDR (DxO også), selv om DPHDR5 fortsatt gir litt flere opsjoner.


Fikk ellers bestilt meg nye bremseskiver foran igår - kommer på ca 3500 for to stk, som selvfølgelig ikke var på lager, men bestilles opp og kommer onsdag neste uke (forhåpentligvis).
Gikk for EBC sine MD3092XC fra Brakes.no (XC er de bølgete, X er de bakerste sirkulære, begge kan brukes)
Bilde

Spurte også MCOslo om originalskiver som jeg fant partnr på - men det morsomme er at de svarte tilbake at de kunne bestille opp EBC skivene.
Er vel såpass mye billigere enn original (og minst like bra) at kundene bare velger dette.
Monsterbike kunne skaffe skiver til mandag men da med en pris på ca 2700,- pr stk (uvisst hvilket merke) men da venter jeg heller et par dager til og sparer 1000 kr dagen :janikk

Prøver nå å kjøre svært mykt og planlegge mest mulig slik at det bare blir minimal bruk av bremser (for det meste bare motorbrems) til jeg får byttet skivene. :-)
Klosser skal byttes samtidig, men det har jeg liggende - bestilte noen i fjor, men ble til at klosser ble byttet på servicen den var inne på isteden.

Ellers ga det nesten syden-følelse å kjøre hjem fra jobb idag - riktig som å kjøre med en varmluftsovn stående på vidt gap og blåse rett imot :knegg
Vil si sommeren i år har vært endel bedre enn den ifjor - da var det jo så ustabilt at det var umulig å si om det ville regne om en halvtime.
Sist redigert av RuneMC den 19 jul 2013, 19:21, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: RuneMC's blogg - jobbhverdag og småturer...

Legg inn av PCP »

Temp-måler'n i bilen min har bikket mellom 27,5 og 28 grader på vei hjem fra jobb de siste dagene. Egentlig alt for mye av det gode for min smak, men det er bedre enn regn, og med den trafikken som er nå for tiden har du jo i alle fall "varmluft-vifta" på full blås hjemover vil jeg tro! :P :p

Men hva er egentlig hensikten med bølgeformet kant på bremseskiver?

Svar